Welk IC is dit?

Gaat goed komen en nogmaals dank voor alle input !

EricP

mét CE

Kijkend naar het schema van Arco... Vervang jouw equivalenten van C3 en C4 ook maar gewoon blind. En wel door wat knaps. Dit lijkt op de crapple voeding waar ik het eerder over had.

Kijk ook ff naar D3, D4 en R1 (schema Arco). Die hebben ook een klap gehad.

Secundair... Ik zou de elco's in elk geval vervangen door iets knaps (gewoon om te voorkomen dat je het over een jaar weer open hebt voor het volgende probleem; ze hoeven nu nog niet rot te zijn).
Veel van de rest kun je wel meten.

Nogmaals: het is goedkoper om iets teveel vervangen dan 1 (of 2...) keer meer moeten bestellen.

aan die zwarte vlek op die weerstand, daar zou ik errond ook meer gaan vervangen.
ik zou eigenlijk alles vervangen in die zwarte kader. de enige die ik nog zou laten zitten is die mosterdbruine platte schijf condensator

https://www.circuitsonline.net/forum/file/77513/forum-post

dus D3-D4-R1-L1-C3/C4-C9 op het schema.
en al helemaal als je het apparaat zo ver moet demonteren om eraan te geraken. zou zonde zijn als je het nog eens moet doen voor een component van 20ct te vervangen

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 7 december 2021 09:16:05 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Eigenlijk vind ik het wel een heel erg karig uitgevoerde schakeling. Er zitten ook echt alleen dingen op die ook wel absoluut noodzakelijk zijn. De commerciële screeners die het product klaar maken om het zo goedkoop mogelijk op de markt te brengen hebben heel erg goed hun best gedaan.

De vipers zijn op zich mooie dingen maar erg gevoelig voor overspanningspieken en geven er onbeveiligd vrij snel de brui aan. Gewoon exact wat hier gebeurt is.
In dit geval zou ik ook alles vervangen inclusief die blauwe dingen aan het begin van de schakeling. Wat het zijn kan ik niet zo goed zien. Maar het is zeer waarschijnlijk een onderdeel van het netfilter. Een erg essentieel onderdeel van een schakeling met een viper. Misschien is het wijsheid om er als protectie een VDR extra in te zetten ofzo.

Bestel in elk geval wel van alles een veelvoud. Dit probleem komt nog wel een keer. De netspanning wordt mede door de zonnepanelen steeds hoger en de overspanningspieken ook. Ik ben al een paar keer een netspanning tegen gekomen van 248 volt eff. En dat is voor veel apparaten echt te hoog. Een keer zelfs 254 volt. Dat was wel in een industriële omgeving en ik heb toen de gloeiend hete voedingstrafo een tandje terug laten zetten. Later ook vervangen uiteraard. Die trafo liep waarschijnlijk in de verzadiging. Erg foute boel in elk geval.

Op 7 december 2021 09:57:35 schreef Ex-fietser:
..
De vipers zijn op zich mooie dingen maar erg gevoelig voor overspanningspieken en geven er onbeveiligd vrij snel de brui aan. Gewoon exact wat hier gebeurt is.
...

Nou, misscbhien heeft de TS dit apparaat al 10 jaar? "Vrij snel" is dan mogelijk niet echt van toepassing...

Arco

Special Member

Meeste schakelingen hebben totaal geen beveiliging tegen overspanning (men gaat er schijnbaar ten onrechte van uit dat zoiets nooit voorkomt...)
Ik zet altijd een extra unidirectionele TVS van 400v over de ingang (ik gebruik de vergelijkbare LNK306), nooit problemen gehad...
Die beschermt tegen overspanning en negatieve pulsen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vermoed dat de elco de VIPer de das heeft omgedaan, beter beide elco's tegelijk vervangen..

KGE

Golden Member

Op 7 december 2021 11:50:02 schreef Arco:
Meeste schakelingen hebben totaal geen beveiliging tegen overspanning (men gaat er schijnbaar ten onrechte van uit dat zoiets nooit voorkomt...)

Het Viper chipje kan in het voorbeeldschema tot meer dan 700 Volt (500V AC x wortel 2) voor zijn kiezen krijgen. Hoe vaak komt dat voor op het lichtnet ?

Op 7 december 2021 19:44:37 schreef KGE:
[...]

Het Viper chipje kan in het voorbeeldschema tot meer dan 700 Volt (500V AC x wortel 2) voor zijn kiezen krijgen. Hoe vaak komt dat voor op het lichtnet ?

Vooral bij installeren van nieuwe dingen, als nulleidingen nog niet goed liggen. Blikseminslag kan ook veel doen, "surge".

Ik heb apparatuur (voor in de meterkast) ontwikkeld die dat goed aankon. Dat was niet voor niets gespecificeerd door een grote e-meter fabrikant.

Niet met een TVS maar actieve elektronica.

Je wil niet weten hoe vaak ergens iemand iets "even" aansluit, fases fout legt, en je 400V op je net krijgt. Nou is een koffiezetter niet zo'n probleem, die staat dan toch uit. Maar de spullen in je meterkast staan altijd aan en moeten er wel tegen kunnen. En blikseminslag komt ook nogal eens voor.

Het ligt er maar net aan hoe belangrijk de fabrikant kwaliteit en risico's op reparatie vindt. Idem met levensduur, dat wat ik voor hen ontwikkelde moet minimaal 30 jaren meegaan.

Arco

Special Member

Het Viper chipje kan in het voorbeeldschema tot meer dan 700 Volt (500V AC x wortel 2) voor zijn kiezen krijgen. Hoe vaak komt dat voor op het lichtnet ?

Eén keer is genoeg... ;)
(en flinke spanningspieken heb je bij in en uitschakelen van wat grotere inductieve lasten al heel snel. Beter voorkomen als genezen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

IC kan goed tegen GELIJKSPANNING maar een gelijkspanning met rimpel doet IC heel snel de de das om. OOk als het secundair een elco betreft blaast IC zich vanzelf op door de feedback

Nou, misscbhien heeft de TS dit apparaat al 10 jaar? "Vrij snel" is dan mogelijk niet echt van toepassing...

Op het werk hebben we gewoon een vooraadje van die vipers liggen omdat we ze toch wel vaak moeten vervangen. Meestal hebben ze een ontplofte bovenkant. Elco's in die schakeling zijn dan lang niet altijd gaar en dus lang niet altijd de oorzaak. We vervangen dan uiteraard wel alle bij de schakeling behorende componenten. Onderdelen die nu niet gaar zijn, zijn dat misschien volgende maand wel. En door de explosie kunnen andere onderdelen ook een beetje onmeetbaar beschadigd zijn. Wij gaan dit geval voor zekerheid.

Het Viper chipje kan in het voorbeeldschema tot meer dan 700 Volt (500V AC x wortel 2) voor zijn kiezen krijgen. Hoe vaak komt dat voor op het lichtnet ?

Blijkbaar best wel vaak.