(dunne) kabel met coax en twee geleiders?

fatbeard

Honourable Member

De titel zegt het eigenlijk al...

Voor een te bouwen actieve probe zoek ik een kabeltje met een dunne 50Ω coax en twee extra geleiders (0.18mm² is genoeg) erin voor de voeding. Vanwege de afmetingen van het geheel zoeken we iets van 4mm of dunner, en assuteffekan minstens zo soepel als RG174...

Voeden via de coax is niet wenselijk i.v.m. de geplande bandbreedte (100kHz-1GHz), de in- en uitkoppelnetwerkjes zouden wel eens hele vervelende dingen kunnen gaan doen...

Maar... betáát zoiets eigenlijk wel? En minstens zo belangrijk: waar koop ik dat in stukken van 0.75 tot 1.5 meter?
We gaan er geen honderden van bouwen (slechts twee) dus custom is niet direct een optie.
Triaxiaal zòu misschien ook nog kunnen, maar wederom: bestaat dat wel zo dun en soepel?

Andere ideeën?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

De hele probe is 15mm diameter...Plus dat het geen 50Ω is.
We zoeken verder.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ze hebben ook 50 ohm. Maar die is ook veel te dik, 10 mm.

Kun je niet een dunne coax nemen en die samen met de twee voedingsdraadjes in een krimpkous steken?

Arco

Special Member

Je kunt vragen of ze een stuk als sample opsturen kunnen: http://www.rgseries.com/sale-10100339-rg174-2c-coaxial-with-power-cctv…
(ziet er op de foto's wel wat 'bochelig' uit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

In krimpkous wordt het al snel erg stug. Dat was nou net niet de bedoeling, toch?
Als je iets vindt wat er op lijkt... gewoon eens heel lief vragen. En er gelijk bij zeggen dat je bedelt en dat ze niet rijk van je gaan worden. Verbazend hoeveel bedrijven met een eerlijk verhaal dan toch hun best voor je gaan doen...

Beveiligingsbedrijven vragen voor een stukje RG174+2C?
Werd veel gebruikt aan coax aangesloten camera's.

Gr. Remko.

fatbeard

Honourable Member

Arco: Inderdaad wat bochelig. Komt waarschijnlijk omdat de twee power conductors 0.75mm² zijn, wat niet gaat bijdragen aan de soepelheid...

KlaasZ: Zoals EricP terecht opmerkte is krimpkous snel nogal stug, dus dat valt af.

r3m: Ik ben bang dat ik dan precies dezelfde kabel krijg als die waar Arco mee kwam aanzetten; die jongens leggen vaak lange stukken en dan wil je graag wat meer koper hebben ivm spanningsverlies.

Ik ben bang dat wat ik wil niet bestaat en ik het dus met twee kabeltjes moet gaan doen...
Tisnieanders. Gelukkig is het overall design zodanig dat er op een later tijdstip makkelijk een andere kabel aangezet kan woren, mocht die alsnog opduiken.

Net even gezocht op triax: dat bestaat behoorlijk dun, maar is dan kostentechnisch toch wel een dingetje...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Als het ook 2 kabeltjes aan elkaar mogen zijn, kun je zoeken op 'siamese coax cable'
Totaal 2.7 x 5.4mm (ene coax kun je voor de spanning gebruiken): https://fulsan.en.made-in-china.com/product/ISQEVvZKnPcL/China-High-Qu…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Zomaar eens een wild idee... Een stukje 'diode kabel'? Dat is feitelijk 2x afgeschermd als 'tweelingsnoer'.
Er is natuurlijk helemaal niks gespecificeerd qua impedantie en afscherming bij dat spul. Maar aangezien het een enkel exemplaar is... zou je een paar stukken kunnen scoren en gewoon eens meten of er wat bruikbaars tussen zit. Toegegeven... de kans is niet groot.

Stukkie RG174 met 2 stukkies dunne veter goed in de talkpoeder zetten en in een stukkie siliconenslang trekken? Slang vooraf ook ff in de talkpoeder zetten (wat talkpoeder op een papiertje, met de stofzuiger door de slang heen zuigen; aansluiting met de stofzuiger goed laten lekken, zodat het 'net' opgezogen wordt).
Ik heb zoiets wel eens gedaan met een eind tyleen slang (48m) waar een 32-aderige kabel door heen moest. Tot mijn eigen verbazing... tyleen mooi gestrekt, aan de ene kant duwen, aan de andere kant trekken (touwtje, stofzuiger) en in minder dan 10 minuten zat het er in.

fatbeard

Honourable Member

Arco: Schitterend spul, is heel bruikbaar. Alleen is 5km wat veel voor twee probes... Of stuurt die toko ook samples van 3m?
Op Ali expres gevonden in 2m stukken, compleet met LEMO of andere industriële connectoren ($$$). De veel goedkopere CCTV aansluit-/verlengkabels doen geen uitspraak over de impedantie of demping...

EricP: Diodekabel gaat het niet worden, ik verwacht daarvan >100dB demping op 1GHz (om het over de impedantie nog maar even niet te hebben)...
Maar siliconenslang, dat zou wel eens het beste idee kunnen zijn: 1m moet te doen zijn. Fröbeltijd!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Krimpkous kun je ook in korte stukjes doen. B.v. stukjes van 2cm met 5cm tussenruimte. Het is maar om de voedingsdraden bij de coax te houden.

fatbeard

Honourable Member

KlaasZ: Heb ik ook aan gedacht, maar vind het nogal knullig staan.

Wat het ook wordt, ik zal het eindresultaat posten in Show your projects!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Op 6 december 2021 16:44:47 schreef fatbeard:
Arco: Schitterend spul, is heel bruikbaar. Alleen is 5km wat veel voor twee probes... Of stuurt die toko ook samples van 3m?

Vragen kost niks... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Heb je al eens gekeken naae videokabel?
Ik meen dat die bestaat met 1 coax en meerdere geleiders
Is RGB-kabel een optie?
Of is dat spul allen in 75Ω verkrijgbaar?

Al eens aan siliconen tubing als kous of geweven kous gedacht?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Glaskous is een zeer soepele en gladde sok die je gemakkelijk over twee of meerdere kabels kunt schuiven.https://www.elektro-rama.nl/contents/nl/p66956.html
Als je dan 2 maal RG178 coax neemt met een diameter van 1,8 mm dan kun je eenvoudig je eigen dunne kabel samenstellen van 1,9x3,8mm .
Wel even opletten of die glaskous geen coating heeft aan de binnenzijde, anders wordt die alsnog een stuk stugger.
Ik moet nog wel ergens wat hebben liggen als je interesse hebt.

benleentje

Golden Member

Op 6 december 2021 23:07:27 schreef Tidak Ada:
Heb je al eens gekeken naae videokabel?
Ik meen dat die bestaat met 1 coax en meerdere geleiders

Zijn dan vaak 3x coax tot soms wel 5x coax maar allemaal 75 ohm
Je komt ook een soort coax tegen in DVI en VGA kabels en soms ook in HDMI kabels en ook in de betere audio kabels, maar geen idee welke impedantie dat allemaal is.

Laats op TV in een programma zoals how its made zag je hoe ze een koperdraad door een die kunsthars persen en er een mooie geïsoleerde draad uit kwam, dan vraag je je af hoe duur ze een machine zou zijn ziet er zo simpel uit.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 7 december 2021 00:56:24 (21%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mel

Golden Member

Een kabel van een scheepsradar heeft minimaal 2 afgeschermde aders, en nog wat meer, die zijn ook niet echt dik.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
KGE

Golden Member

Op 6 december 2021 13:13:11 schreef fatbeard:
Voeden via de coax is niet wenselijk i.v.m. de geplande bandbreedte (100kHz-1GHz), de in- en uitkoppelnetwerkjes zouden wel eens hele vervelende dingen kunnen gaan doen...

Gaat bij antenneversterkers en LNB's voor satellietontvangst toch ook prima?

fatbeard

Honourable Member

Gaat bij antenneversterkers en LNB's voor satellietontvangst toch ook prima?

Zeker, maar dát hoeft niet binnen 2dB recht te zijn: daar heb je nog zoiets als AVR...

 
"kabel voor scheepsradar" klinkt al duur. Plus dat ik geen idee heb waar dat te verkrijgen zou zijn in lengtes onder de twintig meter (of welke lengte dan ook).
Enneuh... "niet echt dik" kan echt van alles betekenen (per slot van rekening is alles relatief); de meetprobe zelf is met 15mm ook "niet echt dik". Veel Amerikanen (en sommige anderen ook) noemen staalplaat van 1/8 inch (≈3.2mm) "thin"... >:)
 

dan vraag je je af hoe duur ze een machine zou zijn ziet er zo simpel uit.

Custom is alles mogeljk, soms zelfs vanaf 1000 meter. Los van het feit dat ik hooguit 3m nodig heb, is dat "kostentechnisch onverantwoord".

 
Glaskous, is dat wat ik denk dat het is (gevlochten glasfiber)? Dat lijkt me dan niet echt prettig om vast te houden of om over je hand/arm te hebben liggen. Het gaat om een meetprobe per slot van rekening.
OTOH, jouw link noemt het 'glaszijde', wat al een stuk vriendelijker klinkt. Ga ik me in verdiepen, "U hoort nader"...

 

Al eens aan siliconen tubing als kous of geweven kous gedacht?

Zie een paar posts terug, en de opmerkingen van EricP. Geweven kous (de kunststof variant) zou nog een oplossing kunnen zijn, ga ik ook ff naar zoeken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

EricP: Diodekabel gaat het niet worden, ik verwacht daarvan >100dB demping op 1GHz (om het over de impedantie nog maar even niet te hebben)...

Op zich ben ik het allemaal met je eens. Maar toch... aan boord moet je ook wel eens wat... Ik heb zo wel eens 2 meter van dat spul voor een GPS antenne gebruikt (ja, tot de fatsoenlijke kabel er was :) ). Onder het motto: nu werkt het ook niet. Tot mijn niet geringe verbazing ging dat uitstekend.

hoeft niet binnen 2dB recht te zijn

En daar houdt het dus gewoon op met knoeien :)

Geweven kous (de kunststof variant) zou nog een oplossing kunnen zijn

Houd er rekening mee dat je bij dat soort spul de kabel(s) er alleen maar door kunt duwen. Dat geweven spul krijgt een kleinere diameter als je er aan trekt (het wordt in een wat grovere uitvoering van staaldraad gebruikt om 'dikke' kabels te trekken). Wellicht de boel aan een stukkie 1mm lasdraad tapen, door de kous heen steken en daarna het lasdraadje eruit trekken? Dat in combinatie met talkpoeder...

Radar kabel: meestal wat coax en een zwik andere meuk. De motor van de scanner moet ook draaien. Allemaal in dezelfde kabel. Een stukje daarvan is wel ergens te scoren. Maar 'dun' wil ik het niet noemen.

noemen staalplaat van 1/8 inch (≈3.2mm) "thin"...

Wil jij zeggen dat dat dik is dan? :) Vanaf een 10 strepen gaan we praten. Alles daaronder is 'dun' :) (en eh... 10 strepen is vrij regelmatig 'te dun' :+ )

Glaskous, is dat wat ik denk dat het is (gevlochten glasfiber)? Dat lijkt me dan niet echt prettig om vast te houden of om over je hand/arm te hebben liggen. Het gaat om een meetprobe per slot van rekening.
OTOH, jouw link noemt het 'glaszijde', wat al een stuk vriendelijker klinkt. Ga ik me in verdiepen, "U hoort nader"...

Het voelt inderdaad aan als zijde, glad en soepel.
Tenminste de dunnere maten die ik gebruikte.

Tidak Ada

Golden Member

Er is, voor zover ik weet, ook nog geweven kous van kunststof (kapton, koolstofvezel, e.d.)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Fatbeard; Zojuist zag ik, al rommelend in mijn bak met afgeschermde snoertjes een snoertje met een afgeschermd adertje en drie andere adertjes.
e kabel heeft een doorsnede van 4,72 mm
e grote vraag is natuurlijk welke impedantie het afgeschermde deel heeft; ik heb geen idee.

festina lente
KGE

Golden Member

Op 9 december 2021 16:03:00 schreef pietplof:
Fatbeard; Zojuist zag ik, al rommelend in mijn bak met afgeschermde snoertjes een snoertje met een afgeschermd adertje en drie andere adertjes.
e kabel heeft een doorsnede van 4,72 mm
e grote vraag is natuurlijk welke impedantie het afgeschermde deel heeft; ik heb geen idee.

Dat haalt vast geen 1 GHz binnen 2 dB ..