Welk lichtgewicht zonnepaneel zonder lithium-batterij?

Op 22 september 2020 11:16:18 schreef joopv:

De 4G dekking in de meeste landen is gebouwd voor / berekend op bewoonde gebieden en (snel)wegen. Als je gaat wandelen in de natuur kom je al snel op plaatsen waar matige, slechte of helemaal geen 4G dekking is.

Gelukkig kan ik ook pdf-documenten opslaan op mijn smartphone, die ik onderweg kan gebruiken.

joopv

Golden Member

Is een e-reader met een e-ink display misschien dan een betere keuze? Zo'n ding doet met gemak 2 weken op 1 batterijlading.

Op 22 september 2020 14:43:08 schreef joopv:
Is een e-reader met een e-ink display misschien dan een betere keuze? Zo'n ding doet met gemak 2 weken op 1 batterijlading.

Bedankt, dat is een goed idee, maar soms heb ik een smartphone nodig.

Op 21 september 2020 21:47:38 schreef r-p:
Het zonnepaneel van de Lidl heb ik ook even gehad, was 20 euro in de uitverkoop denk ik.

Ik heb hem geretourneerd omdat hij geen 2A haalde (getest op een erg zonnige zomerdag, juiste hoek en met een testbelasting, bij 1,7A was het geloof ik wel op) ondanks '14W' aan panelen.
Zou prima voldoen voor jouw doel maar ik vond het iets te 'Chinees' aandoen: de werking haalt het lang niet bij de voorgespiegelde specificaties.

Wanneer wil je laden? Voor flexibiliteit is een powerbankje tussen zonnepaneel en telefoon wellicht wel prettig wanneer het neerleggen van het paneel en het laden van de telefoon niet gelijktijdig kan.

Ik heb ook ooit (~2010?) een 1,5Ah powerbankje met zonnepaneel gehad maar heb me later pas ooit in de specs verdiept: je mag blij zijn als je een 1W paneeltje hebt, vaak maar 0,5W. Wat dus wil zeggen dat je nog geen 1Ah in je powerbank kunt stoppen in een dag.
Als je een flinke van de Action koopt: 8000mAh met zonnepaneel geloof ik, dan mag je blij zijn als dat ding na een week (!) in de zon een keertje vol is. Om het een beetje in perspectief te plaatsen.

Ik heb vanmiddag tussen 15.00 en 16.00hr eens gemeten aan dat zonnepaneel. Strak blauwe lucht, maar de zon staat natuurlijk op 22 september al lager dan in juni/juli.

Van de Action heb ik een Trust powerbank met een capaciteit van 16.000 Chinese mAh. De input zou 5V, 2A zijn.

Met het paneel vlak op tafel meet ik een laadstroom van 0,53A bij een spanning van 5,01V. Met het paneel optimaal op de zon gericht kom ik tot 0,7A. Tijdens de meting was de powerbank, vlgs de indicatie-ledjes, voor circa 75% vol.

Vanavond heb ik dat nog eens herhaald met diverse telefoonladers die hier rondslingeren met ratings van 0,7, 1 en 2.1A. Ik meet dan laadstromen van 0,35, 0,46 en 0,59A, bij spanningen van een 4,74 tot 4,88V.

Mijn conclusie is dat er bij deze meting geen 14W uit het zonnepaneel wordt opgenomen, maar dat het zeker niet onder doet voor de gemiddelde telefoonlader. Als ik morgen in de gelegenheid ben zal ik eens kijken wat dat paneel doet met een telefoon eraan.

PS: gemeten met een KCX-017

13.45hr, paneel optimaal op de zon georiënteerd, gemeten tussen de wolkjes door.

Telefoon: 5,01V en 0,77A

iPad: 5,04V en 0,91A

Ik heb een variabele weerstand genomen, dus ik kon (handmatig) het mppt punt van het paneel opzoeken*. Een powerbank/telefoon is wat dat betreft een wat minder betrouwbare belasting om het vermogen te meten.
iPads zijn helemaal een enigma... (Laatste posting in de link is poging van mij dit in kaart te brengen).

Overigens heb ik mijn telefoon helemaal doorgeploeterd maar geen foto van betreffende test setup kunnen vinden :( (zomer van 2016, 17, 18 en 19 doorzocht)

* mppt opzoeken voor zover dat mogelijk was met de DC-DC converter die er ingebouwd zit.

telefoons kunnen raar doen op zonnepanelen.
paneel vol in de zon, 6V eruit, plug je de telefoon in, begint die te laden met 0,5A (of 1A-2A... wat je telefoon maar beslist te doen.
zonnepaneel zakt in naar 4.75V, telefoon zegt: ola, klopt niet, ik stop ermee.
zonnepaneel weer naar 6V, telefoon weer stroom trekken....

ik heb het alvast niet stabiel werkende gekregen, tenzij ik een 10W paneel had die vlotjes 1A bij 6V kon leveren. maar dan trrok die DC/DC covnerter naar 5V ook alweer wat stroom voor zichzelf

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik weet vrij zeker dat mijn telefoon (een Galaxy A40) een vorm van droop-control doet; hij gaat minder stroom trekken als de spanning zakt, de grens lijkt ongeveer 4.75V te zijn. Met een langere kabel (cheap from China), met meer spanningsval, gaat hij minder stroom trekken uit dezelfde lader. De kabel heeft een aderpaar voor de datapinnen, dat is het verschil niet, dus ik verwacht dat die spanning de bepalende factor is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als ik een smartphone zou kopen met een verwisselbare batterij, kan ik dan de batterij er permanent uit laten, en de smartphone alleen voeden met een powerbank waarin vier oplaadbare AA NiMh-batterijen zitten?

Die powerbank kan ik bijv. op de buitenkant van het smartphonehoesje plakken, met tape of lijm.

Daarvoor kan ik misschien de GP Charge Anyway powerbank gebruiken:
www.gpbatteries.nl/nl/charge-anyway

Ik vraag dit omdat Li-Ion of Li-Po batterijen in een smartphone eventueel zouden kunnen ontploffen en in brand vliegen. Dat wil ik voorkomen, ook al is de kans daarop klein.

maartenbakker

Golden Member

Die kans is veel kleiner dan de kans dat je contraptie een los draadje krijgt en in (iets minder hevige) brand vliegt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Helemaal mee eens.

Daarnaast. De 11.1Wh batterij in m'n telefoon zal iets van 100 gram wegen. 7.2Wh NiMh weegt 81 gram en is veel minder handig kwa vorm. Het verschil is kleiner dan ik had gedacht. Ik heb misschien een voor-een-telefoon-onnodig-zware lithium batterij genomen om dit uit te rekenen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Als je de batterij goed behandelt zal het weinig gevaar meer opleveren als NiMH.
(dus geen idioot hoge spanningen en/of stromen. Snelladers tegenwoordig laden een smartphone soms binnen een half uur, da's vragen om moeilijkheden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 december 2021 23:46:20 schreef maartenbakker:
Die kans is veel kleiner dan de kans dat je contraptie een los draadje krijgt en in (iets minder hevige) brand vliegt.

Fijn dat je wilt meedenken. Het is niet mijn bedoeling om de NiMh-powerbank te verbinden aan de smartphone met losse koperdraadjes.

Ik wil die powerbank aansluiten op de mini-USB-aansluiting of USB-C-aansluiting van de smartphone. Dat gaat dan gewoon met een kabeltje en stekkertje. Is dat mogelijk?

Op 7 december 2021 11:25:01 schreef rew:De 11.1Wh batterij in m'n telefoon zal iets van 100 gram wegen. 7.2Wh NiMh weegt 81 gram en is veel minder handig kwa vorm.

Bedankt voor je hulp. Ik vind het niet erg als mijn oplossing zwaar is of er lelijk uit ziet, als het daarmee veiliger is.

Ik kan in geval van nood overal alkalinebatterijen kopen in AA-formaat, om de telefoon te voeden, met mijn externe powerbank. Maar de vraag is of het werkt.

Arco

Special Member

Of een telefoon wil werken zonder zijn interne batterij is een kwestie van uitproberen en zal per merk/type verschillen.
Zoals gezegd: als je een lader van max 0.1C neemt, is een Li-Ion ook betrouwbaar.
(brand kan een NiMH bij sluiting ook veroorzaken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Je had beter in het vorige topic verder kunnen gaan: https://www.circuitsonline.net/forum/view/151253
Nu begint het hele verhaal over Li-Ion weer opnieuw...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 december 2021 12:03:53 schreef Arco:
Of een telefoon wil werken zonder zijn interne batterij is een kwestie van uitproberen en zal per merk/type verschillen.
Zoals gezegd: als je een lader van max 0.1C neemt, is een Li-Ion ook betrouwbaar.

Wat bedoel je met '0.1C', qua Voltage en Amperage? En hoelang duurt het volledig opladen van een smartphone daarbij gemiddeld?

Arco

Special Member

C = de nominale batterijlading. Bij een 2500mAh batterij is 0.1C dus 250mA. (opladen duurt dan ~10 uur)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Voor zover ik mij herinner kun je ook opvouwbare zonnepanelen en zelfs een rugzak met zonnepanelen, kopen bij de diverse buitensportzaken.
Bever, Zwerfkei en in België AS-Adaventure....etc.

Als een smartfoon aageeft dat-ie leeg is, is hij tot de hieboven al eerder vermelde spanning gezakt, maar niet leeg. De telefoon is beveiligd tegen diepontlading.

Een ander handig ding voor een smartfoon, zeket al je hem ook als gps gebruikt, is een 'mophie'. Dat is een powerbank in een telefoonhoesje. Je kunt op 'mophie' googelen. Ik heb er goede ervaring mee.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
joopv

Golden Member

Volgens mij zit bij een moderne smartphone het batterij monitoring, laad, ontlaad regime zodanig in het OS gebakken dat een telefoon zonder batterij, of met een ander type batterij onmiddelijk waarschuwingen en/of een onbruikbare telefoon gaat opleveren.

Ik zou me niet aan dergelijke experimenten wagen met een nieuwe telefoon. Je mag gevoeglijk aannemen dat een moderne A-merk telefoon fatsoenlijk beveiligd is tegen incidenten met de batterij.
Misschien ben je vergiftigd met facebook lulverhalen, en ja - als je gaat zoeken op incidenten zul je ze vast wel tegenkomen, die filmpjes met in brand vliegende telefoons.

Maar besef dan ook dat die filmpjes vooraf gegaan worden door reclame, en dat die reclames zowel Youtube als de uploader geld opleveren. En dat ze dus graag spectaculaire dingen laten zien, want die leveren meer views en meer reclame inkomsten op.
En als er geld in het spel is, wordt met de waarheid en redelijkheid al snel een loopje genomen.

Arco

Special Member

Gevaar komt meestal doordat men de telefoon tegenwoordig ultrasnel wil laden met hoge stroom en spanning (een half uur is voor velen al te lang... ;) )
Heel snel laden geeft hoge temperaturen in de batterij en veel eerder kans op een thermal runaway / brand.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pamwikkeling

Special Member

Een metalen (RF-dicht) doosje voor je GSM in te steken is dat geen eenvoudigere oplossing tegen afluisteren? :)

dat kan, MAAAR.
een telefoon zal vaak ook tellen wanneer de accu leeg is, en dan niet meer werken. dat probleem heb ik alvast met tablets gehad.
ik had de accudraden naar buiten gebracht om extern bij te laden (usb connector kapot) maar de accu liep zogezegd van 100 naar 0% terug en de tablet ging uit. extern opladen werd niet aanvaard

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 6 december 2021 22:42:31 schreef Joop3:
Ik vraag dit omdat Li-Ion of Li-Po batterijen in een smartphone eventueel zouden kunnen ontploffen en in brand vliegen. Dat wil ik voorkomen, ook al is de kans daarop klein.

Zeg maar rustig nihil.

De laatste telefoon die daar ruzie mee had was de Samsung Galaxy Note 7 uit 2016 die wel ERG ruig met de accu omging.

Waar komt die lithium fobie vandaan?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh ja, die hebben ze toen nog als wapen in Grand Theft Auto gepatched: :o

https://www.youtube.com/watch?v=_GhODn4FRoE

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org