Combimagnetron geeft vonken af aan de buitenkant

Ik heb een combimagnetron van nog geen jaar oud. Naast dat de oven niet goed op temperatuur komt, geeft het apparaat regelmatig een vonk-boog welke vanaf het bovenste gedeelte (waar de knoppen zitten) naar de deur gaat.
Monteur ontdekte dat aarde stopcontact niet goed werkte en heb ik de combimagnetron toen uit het stopcontact gelaten (zodat elektromonteur er na kan kijken). Echter in het weekend wilde ik toch iets opwarmen en gebruikte ik een goed verlengsnoer (heb ik op gelet) en drukte de stekker in een ander geaard stopcontact. Op dat moment hoorde ik een harde knal uit de combimagnetron komen en heb ik direct de stekker er uit gehaald. De groep van dat stopcontact deed het niet meer. Elektromonteur heeft de groep schakelaar vervangen en aarde probleem hersteld.
Nieuwe combimagnetron monteur weer langs gekomen. Heeft stekker weer in oorspronkelijk stopcontact gestoken; combimagnetron gaf eerst een code van 4 posities; stekker eruit en toen er weer in. combimagnetron start weer op en heeft oven en magnetron testjes gedaan; alles was goed (vreemd). Monteur vertrek, uur later zet ik de hete lucht oven aan en prompt vliegt er weer een vonk-boog over. Men wil wel weer een monteur sturen, maar als die aan de buitenkant niets ontdekt, dan sta ik daar weer met mijn mond vol tanden. Kan iemand mij vertellen wat nu de oorzaak kan zijn? Vast bedankt.

Klinkt als stralingsverlies of netspanningfluctuatie.
Wat doet de combi bij grill of warme luchtgebruik? Zonder microgolffunctie dus maar wel met zware belasting.
Wat bedoel je met vonkboog? Kun je op een foto die je vh toestel maakt aanduiden?
Heeft de microgolftechnicus gemeten op stralingsverlies?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Als er op de stand hetelucht vonkbogen ontstaan is er iets heel erg mis met het apparaat of de installatie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

En nooit aansluiten op een WCD waarvan de aarde niet goed is. :(
Ik denk dat er een sluiting is tussen het bedieningspaneel naar aarde.
Waar kwamen precies de vonken vandaan?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

een foto met pijltje waartussen de vonk "vliegt" kan helpen voor het voortschrijdend inzicht. tevens merk en model..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een filmpje van de vonken zou helemaal fantastisch zijn natuurlijk. :9~

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Kan je ons op weg helpen met merk type?? Als er een vonken toestand aan buitenkant van apparaat ontstaat, is er iets chronisch niet OK met apparaat..Zelfs op een ongeaard stopcontact mag dat niet ontstaan!!

Op 7 december 2021 11:47:43 schreef jbmjuno:
Ik heb een combimagnetron van nog geen jaar oud.

Gewoon terugbrengen naar de IKEA en zeggen: "Garantie, ik wil een nieuwe. Deze is stuk."

Ik heb een foto toegevoegd en in het geel aangegeven waar de vonk overspringt. Het type is de Anrätta van Ikea. Wat betreft Ikea, zij geven aan dat je contact met Whirlpool moet opnemen bij een storing/probleem (toch maar weer eens bellen en aangeven dat Whirlpool niet echt meewerkt)
Er zijn genoeg mensen die de combimagnetron niet op een geaard stopcontact zetten; dus ben ik het eens met de uitspraak van smd.
Een filmpje is lastig; het is niet voorspelbaar. Misschien bij elk gebruik maar even de camera gsm erop zetten.

Arco

Special Member

Als er daar vonken overspringen is er wat grondig mis in het apparaat, beide delen zijn geaard / doorverbonden.

Er zijn genoeg mensen die de combimagnetron niet op een geaard stopcontact zetten

Dat betekent nog niet dat het een goed idee is: bij gebreken als deze speel je met je leven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik ben niet bang uitgevallen, maar dit ding zou ik niet eens durven aanzetten, wel of geen aarde...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

In andere topics over microwave ovens word er nog weleens gerept van een trippende aardlekschakelaar. Daar hoor ik hier niks over. Een huis zonder?

mel

Golden Member

Op 9 december 2021 12:11:07 schreef mvdk:
In andere topics over microwave ovens word er nog weleens gerept van een trippende aardlekschakelaar. Daar hoor ik hier niks over. Een huis zonder?

Als je dat ding gebruikt in een wcd zonder aarde, valt er weinig te trippen, zolang je zelf geen deel uitmaakt van de foutkring..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Echter in het weekend wilde ik toch iets opwarmen en gebruikte ik een goed verlengsnoer (heb ik op gelet) en drukte de stekker in een ander geaard stopcontact. Op dat moment hoorde ik een harde knal uit de combimagnetron komen en heb ik direct de stekker er uit gehaald. De groep van dat stopcontact deed het niet meer. Elektromonteur heeft de groep schakelaar vervangen en aarde probleem hersteld.

Geaard stopcontact, en volgens TS heeftie opgelet dat het een "goed" snoer was. En er is een "aarde probleem hersteld."
Lijkt me toch dat er een of meerdere keren een foutstroom naar aarde heeft gelopen. Lijkt me een goeie aarding (weer een andere discussie) maar niks over een aardlekschakelaar.

Arco

Special Member

Als er bij een apparaat met aardaansluiting lange vonken overspringen tussen diverse metalen delen is dat reden genoeg om 'm uit te zetten.
Dit mag nooit gebeuren, ongeacht of de aarde is aangesloten of niet.
(bij een correct apparaat moeten al die metalen delen verbonden zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

TS is geen overvliegende passant. Hopelijk horen we nog wat.

Arco

Special Member

Vaak zijn de aardverbindingen bij dit soort rvs panelen nogal twijfelachtig (en schieten gauw los)

Ze bestaan meestal uit een uitgestanste lip in de vorm van een faston male connector (maar zonder de vergrendeling daarvan)
Daar zit dan een faston kabeltje opgestoken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Klopt, Arco, maar ik zie niet goed in dat een losse aardverbinding dergelijke vlambogen zou kunnen veroorzaken tussen frontpaneel en deur. Bij een normaal functionnerende oven maken de (aanraakbare) chassisdelen en deur geen deel uit van een stroomkring.Behalve dan als reflector van het RF.

Een combi oven met metalen front als deze moet uiteraard op een geaard stopcontact, maar dit staat los van deze fout.

De verschillende delen van het front zijn op het chassis gevezen of geklonken en maken dus elektrisch contact. Of zijn nog extra doorverbonden met een kabeltje. Een spanningsverschil wat een boog veroorzaakt is dus onwaarschijnlijk.

Een diagnose is vanop afstand zonder het fenomeen zelf gezien te hebben erg moeilijk.
Een vlamboog is vermoedelijk het gevolg van een slecht sluitende deur of een fabrieksfout op die plaats en het gevolg van een plaatselijke RF overspanning door het stralingsveld in de ovenruimte.

Magnetronoven deuren zijn doorgaans zo ontworpen dat ze niet enkel mechanisch goed sluiten, maar er is het slimmigheidje dat men een lambda/4 stukje in de sluitstrip inbouwt.
Deze zorgt dat op de plaats waar de spleet van de deur zich bevindt tevens een kortsluiting voor de magnetronfrequentie plaatsvindt zodat de deur de straling goed afsluit, ook al is er een kleine spleet die niet over de hele lengte elektrisch contact maakt..

Een magnetronoven geeft indien niet beschadigd een stralingsverlies van zo'n 13-17 dBm hetzij 20-50mW EIRP. Ik heb die waarden een aantal jaren terug zelf opgemeten bij een tiental gebruikte toestellen van diverse oorsprong.
Deze stralingshoeveelheid is minder dan het licht uit een fiets achterlicht, dus heel klein.

Als er echter buitenom een vlamboog gevormd wordt is het stralingsverlies zeer veel hoger.

Dichtbij gaan staan om het fenomeen beter te kunnen zien houdt zelfs een risico voor de ogen in.

Breng dit toestel stante pede terug naar Ikea en hamer op het feit dat deze fout een ernstig gezondheidsrisico door straling of elektrocutie inhoudt en indien ze het apparaat niet vervangen je ze verantwoordelijk daarvoor stelt.

Jmbu, Gebruik het apparaat in geen geval meer.
Ga ook niet akkoord met een reparatie, want mogelijk is dit moeilijk goed te krijgen.

Kijk eens of de deur niet vervormd of beschadigd is en op het oog slecht sluit. Ikhoop dat je weet dat in tegenstelling tot de gewone ovenfunctie waar meestal voorverwarmd wordt, de magnetronfunctie niet mag aangezet worden bij een lege oven.

eSe

Honourable Member

Mijn oude Magnetron had na jaren gebruik ook overspringende vonkjes onderaan het deurtje. Daar was de lak beschadigd aan de binnenzijde.

Ik hab daar toen als een voorlopige oplossing :-) wat laagjes papiertape overheen gekleefd en het probleem was weg. (Ai,ai, nu ga ik hier op mijn donder krijgen)

Heb ondertussen wel een nieuwe :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

Volgens TS komen de vonken ook op de heteluchtstand, dus met de magnetron kan dat niks te maken hebben (des te onbegrijpelijker?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of de deur of het bediening paneel niet geaard?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

je hebt er niks aan, maar ik ben persoonlijk helemaal klaar met whirlpool/bauknegt
ook bij mijn 2e keuken heb ik me weer laten verleiden voor dit merk.
Nou never nooit meer! Ik begrijp echt niet wat voor ontwerpers daar werken.
Koelkast plankjes die gewoonweg te kort zijn in breedte en daarom om de haverklap van hun houders afvallen.
Ook onze gloednieuwe magnetron had kuren al vanaf dag 1.
De keukenboer verwijst je lekker door naar bauknegt klanten service. Die sturen dan een mannetje, die rommelt wat, maar probleem kwam gewoon weer terug. Op een gegeven moment constateren ze dat er een onderdeel besteld moet worden, dat duurde meer dan een maand. En toen wisten ze nog niet wanneer het zou komen. Al met al werd je maar van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb een gloednieuwe combimagnetron gekocht en niet bepaald het goedkoopste model van hun. Dan wil ik gewoon een goed apparaat en niet een kapotte bij aankoop die dan op één of andere manier gerepareerd wordt.
Ik heb herhaaldelijk aangegeven dat ze deze maar meenemen en een nieuwe installeren. Nou nee dat kon absoluut niet bla bla bla.
Uiteindelijke conclusie. De winkel waar je hem koopt heeft met jou een koopovereenkomst. Heb je een gebrek daarin, is de winkel daarin degene die je moet helpen.
Na 1 brief van de rechtsbijstand was er ineens binnen een week een nieuwe.
Man man man, wat een slechte service afdeling en uberhaubt kwaliteit hebben hun zeg. Sorry, moet 4 jaar later nog even mijn ongenoegen kwijt :)

Anoniem

Op 9 december 2021 12:56:19 schreef Arco:
Volgens TS komen de vonken ook op de heteluchtstand, dus met de magnetron kan dat niks te maken hebben (des te onbegrijpelijker?)

Bizar, idd. het probleem is dat we enkel kunnen voortgaan op de beweringen van de TS en het fenomeen zelf niet gezien hebben.
Wat is een vlamboog , vonk, in ogen van een leek??

Ik zie niet direct hoe er tussen beide niet stroomvoerende delen die in principe doorverbonden zijn een vlamboog zou kunnen ontstaan behalve door de magnetronstraling.

Dit is in elk geval verontrustend. Er kan dus hoe den ook al een hoge spanning ,al dan niet RF, over beide delen staan als er nog geen vonk overspringt. Stel dat de TS het deurtje en bedieningspaneel gelijktijdig aanraakt....

Een nieuwe eisen wegens een levensgevaarlijk gebrek is de enige juiste oplossing. Niet aan laten knoeien,ook niet door de servicetechnieker van de verkoper.

Op 9 december 2021 09:36:37 schreef jbmjuno:
Wat betreft Ikea, zij geven aan dat je contact met Whirlpool moet opnemen bij een storing/probleem (toch maar weer eens bellen en aangeven dat Whirlpool niet echt meewerkt)

Dan onttrekt IKEA zich aan zijn verantwoordelijkheid. Zij hebben je geld aangepakt, dus zij moeten zorgen dat het opgelost wordt.

@jbmjuno,
Heb je een driefasegroep of krachtgroep in je woning?