RPi defect?

Hi; ik heb een Rpi draaien met een Hifiberry DAC dochterboard. Volumio als audioplayer. Werkte prima.

Na een power-onderbreking lijkt de Rpi echter niet meer te booten.
Ik kan 'm niet meer benaderen via WiFi en ook bekabeld "meldt" hij zich niet in het netwerk.

Dit heb ik gedaan:

Verbonden met ethernetkabel aan het thuisnetwerk.

1 - Booten met flashkaart (Volumio): geen verbinding; de twee "netwerk-leds" bij de ethernetplug blijven uit. Rode en groene led aan de zijkant van de Rpi branden wel.

Rpi direct met een monitor verbonden via HDMI:

2 - Booten met flashkaart: "zwart" beeld; monitor gaat wel aan maar er is niks op te zien; rode en groene led aan de zijkant van de Rpi branden.

3 - Booten zonder flashkaart: monitor doet niks; alleen rode led aan de zijkant van de Rpi brandt, groen is uit.

Iemand tips hoe verder; zie ik iets doms over het hoofd?

Zou de flaskaart/Volumio corrupt kunnen zijn geraakt?

Alvast dank!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Hij moet al dingen van de flashkaart lezen om de monitor "aan" te krijgen. Ik zou een verse flashkaart proberen. (met raspi OS er op, om uit te sluiten dat er iets mis is met what Volumio publiceert).

Ik zou ook eens kijken naar of je kan testen met een andere voeding.

Voedignen willen wel eens langzaam slechter worden en de pieken bij het opstarten zijn dan te veel, zodat na een stroomdip de boel niet meer kan opstarten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

pak een andere SD, steek er nieuwe image op en test het hé.
SD kaart die corrupt gaat na spannignsonderbreking valt VEEEEL voor.

mijn rpi boot daarom van een harde schijf

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

SD kaart die corrupt gaat na spannignsonderbreking valt VEEEEL voor.

Zeker als er op dat moment iets geschreven word naar sd kaart naar een kritieke sector of file.

Hdd's hebben veelal ingebouwd dat ze na spannings uitval nog net genoeg tijd hebben om alles veilig weg te schrijven. En voor een HDD is herstel een stuk beter en makkelijk te doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 7 december 2021 17:39:33 schreef Sine:
Welk type raspi?

3B+

Ik zal vanavond de flashkaart opnieuw formatteren en de Volumio-image erop zetten. Dank voor de tips zover!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

De data op de SD kaart is corrupt geraakt bij de power dip. Dat is een bekend fenomeen. Een PC moet je ook niet "hard" met de stekker uitzetten, zelfde verhaal. Als er net geschreven wordt naar de disk als de power wegvalt, dan maak je bestanden stuk.
Dus, al gezegd, OS opnieuw op de disk zetten en dan doet ie het weer.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
KGE

Golden Member

Wat helpt om je SD card langer mee te laten gaan is ook zorgen dat de Pi er zo min mogelijk naar hoeft te schrijven.

Dus onnodige achtergrondprogramma's uitzetten/verwijderen.
Er zijn ook wat tweaks om ervoor te zorgen dat wanneer een file benaderd wordt er geen update wordt gedaan van de toegangstijden (mount optie in fstab)

Log files naar een RAM disk laten schrijven of als je ze echt moet bewaren en je hebt een NAS kun je ze daar naar toe laten schrijven.

Geen swapspace gebruiken, kan alleen wanneer je zeker weet dat alles kan draaien in het standaard geheugen.

Met wat moeite lukt het zelfs om je '/' read-only te mounten en alleen de directories waar in geschreven moet worden aan je RAM disk te koppelen/linken. Let wel op: updates worden een stuk lastiger zo..

Elke SD card 'slijt' wanneer je die regelmatig gebruikt. Wil je niet al te veel veranderen dan kan het ook goed helpen om een grotere SD card te gebruiken, die heeft meer sectoren te (her)gebruiken en gaat in principe langer mee. Western Digital heeft een 'purple' serie SD cards die speciaal bedoeld zijn voor video opnames en kunnen dus veel schrijfcycli aan.

Zonet de SD kaart in een W10 pc geprobeerd te formatteren.
Helaas slaan mijn beide W10 pc’s “op tilt” zodra ik de SD kaart erin steek. Kan ook niet via een DOS-box formatteren, niks….Het lijkt erop dat de boel zwaar verminkt is.

Helaas heb ik geen andere kaarten van voldoende grootte liggen, dus eerst even wat bestellen.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 7 december 2021 19:11:38 schreef flipflop:
Als er net geschreven wordt naar de disk als de power wegvalt, dan maak je bestanden stuk.

Dat is steeds minder waar. Jaren 80 en 90: ja. Maar de laatste decennia niet meer.

Vroeger dan schreef je naar een bestand, en dan zat er de gewijzigde inhoud en de gewijzigde meta-informatie (b.v. dat het bestand een nieuw block in gebruikgenomen heeft) in de cache. En 30 sec later ging ie op z'n gemakje die dingen naar de schijf schrijven in min of meer random volgorde (wat de disk het beste uitkomt).

Tegenwoordig hebben we "journalling" file systems. Dan wordt enerzijds een "journal" bijgehouden maar ook de wijzigingen worden in de volgorde weggeschreven dat op ieder moment de stroom ongestraft uit kan.

Linux heeft EXT3 en EXT4 (en vele andere) die aan jouralling doen. Die kan je niet corrupt krijgen door plots de stroom uit te zetten. En ext4 is wat standaard op raspi OS gebruikt wordt.

En al krijg je ze kapot, dan is er fsck die het meestal wel weer recht weet te breien. Zowiezo zijn de bestanden die nodig zijn voor het opstarten vrijwel allemaal "statisch": Veranderen niet of alleen tijdens een upgrade.

Een wat ander verhaal is de SD kaart zelf. Enerzijds komt het heel vaak voor dat zeg een 4k block uit een 512k page van de SD kaart beschreven wordt. Het wissen gaat per-page. Dus dan moet je een read-modify-write doen: 508k lezen, 4k er tussen prutsen en dan de 512k page wissen en terugschrijven. Nogal inefficient. Anderzijds, in de SD standaard staat dat een OS geen adminstratie hoeft bij te houden van welke sectoren er slecht zijn, dat soort dingen moet de SD kaart doen en die moet een aaneengesloten stuk werkend geheugen presenteren.

Dus.... De SD kaart houdt bij van "page 23 is 8k block 12 beschreven met nieuwe data: .... " vraag je block 11 op haalt ie hem uit de echte page 23, vraag je block 12 op, moet ie van een heel andere plek opgehaald worden. Daar is een hele adminstratie voor.....

En juist daarin kan het wel eens fout gaan. Die SD kaarten zijn wel eens niet goed geprogrammeerd dat als er tijdens het schrijven de stroom uitvalt.... hij gewoon bij het opstarten helemaal niet meer weet wat waar staat.

Goedkopere SD kaarten hebben dit vaker fout geprogrammeerd dan de duurdere merken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fzwart

Golden Member

Ook heel handig om je sd-kaart te clonen naar een USB-stick is rpi-clone. Dit doe je op de RPi zelf, hoeft hij niet eens voor down.
Van die USB-stick maak ik dan op mijn PC een image met USB Image Tool. Die kan ik zo naar een (andere) sd-kaart terugschrijven met Etcher als het moet.
Op die manier bewaar ik de laatste 3 versies mocht er in de tussentijd iets verkeerd gaan kan ik altijd nog terug.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

geen standaard built in commando blijkbaar? die rpi-clone, want mijn server herkent dat niet.
ik heb altijd rsync gebruik en schrijf dat gewoon naar de harddisk van mijn pc die gemount staat op de rpi. heb ik direct de image in clone, en kan ik ook zo terugzetten op een nieuwe image van de rpi

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Update: nieuw flashkaartje met Volumio image erop geplaatst en de zaak draait weer...pfieuw!

Kijken of het corrupte kaartje nog te fixen is.....

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op woensdag 8 december 2021 21:10:08 (23%)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
fripster

Golden Member

@FF: geef maar aan mij dan kijk ik wel ff

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Arco

Special Member

Vaak wordt een pull-up weerstand aan de chipselect van de SD kaart vergeten (of gewoon weggelaten). Dat kan bij opstarten/reboot allerlei problemen geven.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 8 december 2021 21:47:36 schreef Arco:
Vaak wordt een pull-up weerstand aan de chipselect van de SD kaart vergeten (of gewoon weggelaten). Dat kan bij opstarten/reboot allerlei problemen geven.

Dan was dat voor de Rpi toch allang bekent geweest? die elende van corrupte kaarten bij een Rpi lees je overal.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Arco

Special Member

Dan was dat voor de Rpi toch allang bekent geweest? die elende van corrupte kaarten bij een Rpi lees je overal.

Dat weet ik niet. Je ziet het in ieder geval vaak dat er geen pull-up is bij SD via SPI.
Bij meeste microcontrollers zijn i/o pinnen default ingang, waardoor de /SS van de card kan gaan zwabberen tot de /SS als output is gedefinieerd, met alle problemen van dien.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 8 december 2021 21:47:36 schreef Arco:
Dat kan bij opstarten/reboot allerlei problemen geven.

Is het reset-circuit zo slecht dat het wel de processor kan laten opstarten, maar de spanning op de kaart nog te instabiel is? :?

Don't Panic!

corrupte SD is vaak gefixed door gewoon de image terug erop te zetten. meestal gaat gewoon het partitiegedeelte kapot.

het eerste deel van de SD kaart is een FAT partitie. daar staan de boot files op met de hardware drivers. beetje de bios van een pc.

daarmee wordt de grafische chip geinitialiseerd (dan krijg je dat regenboogveld), weet die alle chipsets zitten en mount die de linux partitie om te booten.
krijg je dat regenboogveld niet meer, dan weet je al genoeg. geen drivers, geen boot.
daar liep het bij mij quasi altijd fout. steek je die in een windows pc, zegt die onmiddelijk dat de sd kaart geformateerd moet worden.
hoe goed dat file journaling system van linux ook is, het eerst deel is fat

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 9 december 2021 06:02:36 (18%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 december 2021 05:56:11 schreef fcapri:
corrupte SD is vaak gefixed door gewoon de image terug erop te zetten. meestal gaat gewoon het partitiegedeelte kapot.

Deze corrupte kaart doet mijn W10 PC meteen bevriezen; zodat er niet veel te formatteren cq te flashen valt.
Ook CHKDSK en andere low-level acties in (wat ik nog steeds noem-) de DOS-box werken niet.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 7 december 2021 20:40:52 schreef fcapri:
geen standaard built in commando blijkbaar? die rpi-clone, want mijn server herkent dat niet.
ik heb altijd rsync gebruik en schrijf dat gewoon naar de harddisk van mijn pc die gemount staat op de rpi. heb ik direct de image in clone, en kan ik ook zo terugzetten op een nieuwe image van de rpi

ik vind een ding "piclone". probeer eens "sudo apt install piclone"

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fzwart

Golden Member

Op 9 december 2021 10:04:02 schreef rew:
[...]ik vind een ding "piclone". probeer eens "sudo apt install piclone"

rpi-clone is hier te vinden:

https://github.com/billw2/rpi-clone

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar