adapter aan (dode ) accu schroef machine flansen

Om te kijken of de schroefmachine met dode accu wellicht nog dienst kan doen dacht ik er eens een adapter aan te flansen.

De boormachine is 16.8 V, de batterij vermeld 1200mA. Nu heb ik van die laptopvoedingen liggen. Maar die zijn 19 V 3.42A

Nu ben ik een complete noob in en de theorie en formules, of hoe die toe te passen.

Ik dacht te weten dat teveel stroom niet erg is, (3.42A) Maar de 19 Volt kan t motortje van het accu schroef machientje wellicht de vernieling in helpen ?

Zet ik er een weerstand bij ? En is dat afdoende ?

Welke waarde moet de weerstand hebben ? Of hoe bereken ik dat ?

vergeet maar, met 3,4A doet een schroefmachine niks. om te boren en schroeven zijn pieken over 40A niks. een smps van dat vermogen red het niet. een startaccu uit een auto heeft meer kans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Is die 1200mA geen mAh?

en zoals hierboven een adapter zal niet genoeg stroom leveren voor een boormachine.

Je habt meer kans om hem op een 12V accu aan te sluiten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Er zijn al veel topic over een accu machine gebruiken zonder accu, en het korte antwoord is altijd hetzelfde nee dat is niet te doen.

19V of 16V maakt voor die motor niets uit hij draait enkel wat harder geen probleem. Echter heeft die motor voor heel erg licht werk al 10A nodig, voor een beetje boorwerk zit je al boven de 20A en voor kleine schroeven boven de 30A en dat kan oplopen voor hele zware schroeven tot soms wel 50A of meer.

Dus om de accu boormachine een beetje te kunnen gebruiken heb je voeding/ adapter van minimaal 30A nodig.

De boormachine is 16.8 V, de batterij vermeld 1200mA.

Dat is hoeveel energie er in de accu zit vergelijkbaar met de benzinetank van een auto. Maar het zegt dus niet over hoeveel stroom er naar de motor kan. Of om weer terug te gaan naar de auto de inhoud van de tank zegt niets over de topsnelheid van de auto.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ah. Ook weer uit die droom geholpen ;-) Tnx.

Je komt waarschijnlijk wel een eind met een computervoeding die 30a bij 12v kan leveren.
Als je er eentje rond hebt slingeren, dan kan je ook een 7Ah noodstroom accu'tje pakken en die met een stuk kabel er aan verbindinden.

Maar als je ook maar iets er voor moet kopen, dan kan je al beter een nieuwe accuboor kopen bij de lidl of aldi ofzo. Geen cent in steken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Precies, ik heb vroeger wel een accuboormachine gebruikt op een flinke ATX voeding, dat ging best aardig, als je echt je best deed kon je de voeding uit laten vallen, maar er was prima mee te werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

wat altijd mogelijk is, is een adapter printen (3D printer) die in je boormachine past en waar je dan een andere accu kan inpluggen. bv de accus van ferm uit de action

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 december 2021 20:40:35 schreef Waters:
Op youtube zijn er legio hacks. b.v.

https://www.youtube.com/watch?v=EdUBR_xGBHc&ab_channel=BOSSYDIY

Jep en zoals gewoonlijk met verkeerde cellen (laptopcellen zijn absoluut ongeschikt voor dit soort toepassingen). Het is wel heel wat dat er niet zomaar een adapter aangesloten wordt als lader maar er nog beveiliging tussen zit.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

"normale" cellen hebben een capaciteit van 2500-3000mAh. En je kan ze krijgen die wel maar liefst 10A kunnen leveren.

Deze zijn minder dan de helft 1200mAh en hebben dus meer dan de helft van de capaciteit ingeleverd om een VEEL grotere stroom aan te kunnen.

Met zeg 12 of 16 cellen van de 10A+ variant zou je een deftig pakket kunnen maken. 30 uur onafgebroken boren.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ga eens bij de fietsen ( EBIKE ) zaken langs en vraag om oude fiets accu's
Die kunnen wel stromen leveren

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 8 december 2021 14:23:39 schreef Waters:
Ga eens bij de fietsen ( EBIKE ) zaken langs en vraag om oude fiets accu's
Die kunnen wel stromen leveren

dat heb ik al veel gedaan, allemaal hebben ze contract met firmas dat die oude accu's opgehaald worden. je krijgt ze niet meer mee

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 december 2021 12:51:41 schreef weardguy:
[...]
Jep en zoals gewoonlijk met verkeerde cellen (laptopcellen zijn absoluut ongeschikt voor dit soort toepassingen).

Ik heb als experiment inderdaad een 9,6V accuboor op de cellen (18650, 2000mAh geloof ik) van een 3s2p laptop accu aangesloten. Werkt prima voor heel licht werk, maar een 10mm gat in zacht hout hoef je al niet meer te proberen.

Voor een zelfde merk 9,6V boormachine (met andere vorm en aansluiting van de accu 8)7 ) heb ik twee 1250mAh 3s 20C LiPo packs gekocht bij HobbyKing (modelbouw). Dat gaat als de brandweer.

benleentje

Golden Member

"normale" cellen hebben een capaciteit van 2500-3000mAh. En je kan ze krijgen die wel maar liefst 10A kunnen leveren.

10A ik hoop dat je 100A+ bedoelt, want de oudje zoals NiCd konden al ruim 40A leveren. Of bedoel je met normale cellen, cellen die ongeschikt zijn voor accu gereedschap?

Precies, ik heb vroeger wel een accuboormachine gebruikt op een flinke ATX voeding, dat ging best aardig,

ca 20 jaar geleden was 40A wel het maximum en ik denk dat de 7,2V machines dat niet eens haalden. Modern accu gereedschap doet in de piek toch 90A. En voor heel zwaar schroefwerk oid zo rond de 60A bij 12V = 720W. NU was voor die machine die ik getest heb op mijn 60A voeding dat wel de maximum waar bij het nog net niet blokkeerde dus hij nog draaide/ slipte door mijn hand/

De 18V machine die ik nu heb van makita krijg je met in de hand houden en laagste versnelling niet meer geblokkeerd, maar dat kan ook aan mij liggen dat ik niet meer zo sterk ben ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 8 december 2021 14:23:39 schreef Waters:
Ga eens bij de fietsen ( EBIKE ) zaken langs en vraag om oude fiets accu's
Die kunnen wel stromen leveren

40V 10A is wat ze ongeveer aan "max" zouden moeten kunnen leveren. Dat is al 400W terwijl slechts 250W is toegestaan.

Als je dan van de 10S configuratie, gewoon 6/10e van weglaat dan hou
je iets van 16.8V, 10Ah, max 10A over. Zet je de originele cellen 5-8 parallel, dan haal je al 20A. Maar dan zit je wel met een ongelofelijk zware accu aan je accuboor. Let op dat de benodigde condensator in de buurt van de schakel-unit afhankelijk is van de kabellengte. Als je dus denkt: Dan maak ik een 2m snoer en een lichte adapter die aan de accuboor zit, dan kan het zijn dat je de PWM-sturing enorm op z'n donder geeft....

@benleentje: Ik bedoel bijvoorbeeld deze: https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/samsung-icr18650-26j…

Minder kan je ze ook krijgen: https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sinowatt-sw18650-34m…

maar tot mijn verbazing ook behoorlijk hoger: https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sony-murata-preorder…

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 8 december 2021 17:08:22 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 december 2021 15:07:31 schreef benleentje:
[...]10A ik hoop dat je 100A+ bedoelt, want de oudje zoals NiCd konden al ruim 40A leveren. Of bedoel je met normale cellen, cellen die ongeschikt zijn voor accu gereedschap?

[...]ca 20 jaar geleden was 40A wel het maximum en ik denk dat de 7,2V machines dat niet eens haalden. Modern accu gereedschap doet in de piek toch 90A. En voor heel zwaar schroefwerk oid zo rond de 60A bij 12V = 720W. NU was voor die machine die ik getest heb op mijn 60A voeding dat wel de maximum waar bij het nog net niet blokkeerde dus hij nog draaide/ slipte door mijn hand/

De 18V machine die ik nu heb van makita krijg je met in de hand houden en laagste versnelling niet meer geblokkeerd, maar dat kan ook aan mij liggen dat ik niet meer zo sterk ben ;).

de begrenzing bij die sterke tollen ligt deels bij de accu. de Ri van de accu heeft daar mee te maken. 90A is te halen op een 5Ah accu die niet te oud is. als je er een 5S3P pack onder schuift komen de stromen over de 110A heen. een sds machine doet 10A onbelast en +25A belast met boortje 5mm in beton.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 december 2021 17:04:30 schreef rew:
[...]40V 10A is wat ze ongeveer aan "max" zouden moeten kunnen leveren. Dat is al 400W terwijl slechts 250W is toegestaan.

Als je dan van de 10S configuratie, gewoon 6/10e van weglaat dan hou
je iets van 16.8V, 10Ah, max 10A over. Zet je de originele cellen 5-8 parallel, dan haal je al 20A.

niet vergeten dat je fiets accu van 36V 10Ah ook al 4 cellen parallel heeft zitten. dus elke cell doet maar 2,5A dan.
ik heb nu al wat getest op ebike accus en laat iemand gehad die beweerde dat zijn accu nog 3km rijd en dan de fiets dood is. (leek mij dus dat de BMS af slaat, dus ik verwachte onbalans in de cellen).
echter helemaal niks, PERFECT gebalanceerd pack. wat bleek, de Ri van het hele pack gewoon te hoog.
als ik die in mijn ligfiets stak, kon ik er 7km mee fietsen voor die dood viel. en toen ik de spanning dan meette had die 38V.
op laag vermogen heb ik 26km met die accu kunnen fietsen

wil je hoog vermogen accu's, ga dan naar RC batterijen
17€ voor een 14,8V 2200mAh accu die vlotjes 50C continue kan leveren (dat is 110A)
https://hobbyking.com/en_us/rhino-2200mah-4s-50c-lipo-battery-pack-w-x…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 december 2021 18:57:15 schreef fcapri:

17€ voor een 14,8V 2200mAh accu die vlotjes 50C continue kan leveren (dat is 110A)

Let op, continue is max 70 sec..... Dan is ie leeg.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/