Beste mensen,
Ik moest er helaas een paar jaar geleden ook aan geloven. Hoorapparaten. Afgezien van gemak en last rijzen er bij mij als electronica-geïnteresseerde ook technische vragen waarvoor ik op internet en op dit forum maar weinig antwoorden vind.
Die apparaatjes gaan op een hoorbatterijtje (zink/lucht type 312) bij mij zo'n 75 uur mee. Capaciteit 180 mAh bij 1,4 volt. Bij inschakelen trekken ze dus 2,5 mA gemiddeld.
Daarvoor wordt het geluid digitaal gefilterd en aangepast aan je gehoorverlies (3 verschillende programma's), gecomprimeerd (hard-zacht dichter bij elkaar gebracht) en worden te harde geluiden verwijderd (gemuted). Ook is er bescherming tegen 'rondzingen'.
De apparaatjes bevatten dan ook nog 2 microfoontjes (+versterker) en een zendertje waarmee ze met elkaar in verbinding staan en de bediening op elkaar afstemmen. Ook het luidsprekertje wat het geluid In de gehoorgang laat horen neemt stroom.
Vragen. Hoe krijgen de fabrikanten het voor elkaar om die mini-computer continu allerlei gecompliceerde bewerkingen op audiobestanden te laten doen met zo'n extreem laag stroomverbruik?
Wat is de technologie achter deze kleine computers. Hoe worden ze ontworpen en geprogrammeerd om zo zuinig te werken?