24v soldeerstation portable maken

Ik heb 2 identieke Ksger t12 soldeerstations en een los controller board die ik als reserve had besteld.
Deze bevallen zo goed dat ik van de losse controller een portable station wil maken voor werkzaamheden waar geen 230v voor handen is.

Nu kan ik 2 kleine 12v 4A accu's in serie zetten maar denk dat ik dit toch te lomp ga vinden.

Alternatief is misschien een 12v accu met step-up converter, of 6x 18650 cellen (de controller werkt prima op 22v)

Wat zijn jullie gedachten?

benleentje

Golden Member

Er was laatst een topic over het mis/ gebruiken van gereedschap accu's

Want als je denk aan 12V loodaccu's zal gaan tegenvallen die dingen kunnen heel slecht tegen diep ontladen en vaak is 50% al te veel. Terwijl je gereedschap accu veel verder mag en kan ontladen. Step-up converter lijk me prima zeker in combinatie met een 18V accu.

Gevonden https://www.circuitsonline.net/forum/view/154788#highlight=platform+ac…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ik gebruik onderweg meestal een gasboutje. Handiger, want is altijd bruikbaar/navulbaar...
6x 18650 kan wel (als je de beperkte gebruiksduur voor lief neemt)

Een enkele 12v/4A loodaccu + step-up lijkt me niks: dan wordt de gebruiksduur wel erg kort...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Stom toevallig net een draadje op een forum bekeken waar iemand idd deze controller op een 18v hitachi accu heeft draaien, zonder step-up.

Hij heeft een adapter behuizing geprint waar je direct de accu in kan schuiven. Draait al enkele maanden zonder probleem. Kan ongeveer 20 minuten solderen....

Lijkt me perfecte oplossing, zijn in principe ook 18650 cellen, en makkelijk op te laden gezien ik al reeds veel Hitachi (nu Hikoki) machines heb.

3d printer heb ik ook, dus dit word wel grappig projectje

benleentje

Golden Member

Precies een stuk eenvoudiger zo. Hoef je ook niet te denken over een bms en behuizing voor de cellen.

Met 18V heb je dan wel ongeveer 60% voor je nominale vermogen maar als het goed is eerder 20V dan 18V in zo een accu. f

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je zou ook een powerbank met power delivery kunnen gebruiken. Daar kun je 20v / 3.25 A uithalen. Ik denk dat er wel bordjes te vinden zijn die de powerbank opschakelen naar 20v.

Het lijkt me tricky om er 1 te vinden die dat dan ook echt doet.

De standaard schrijft iets voor waarbij steeds een spanning en een max stroom gegeven wordt. Maar als dat iets is als 20V 5A voor de hoogste stand: 100W, dan heeft de hele "20V" geen zin als je de 100W toch niet kan halen. De chinezen hebben er dan geen probleem mee om op te schrijven: "Ondersteunt de standaard die de optie 20V 5A 100W als optie omschrijft", terwijl het ding zelf dat dan niet kan.

Dus in tegenstelling tot "gewoon op 18V aansluiten" is dit niet een route die zonder mogelijke "doodlopende routes" bewandeld kan worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is een draagbare soldeerbout niet gemakkelijker?
Ze zijn heel betaalbaar.
Ik moest denken aan dit filmpje van adrian
https://www.youtube.com/watch?v=k-wo_al9QJU
kost 25 dollar, geen idee of ook betaalbaar in nl/be/europa te koop is.
De action heeft ook heel eenvoudige voor iets van 13 euro. Ideaal voor kleine draadjes e.d te repareren.
Ligt eraan natuurlijk hoeveel wat je nodig hebt of dit een geschikte optie voor je is.

Ik heb de ts80, echt een topding!

PE2BAS