wasdroger beko dpu8340x stopt na 7 minuten en meld klaar

hallo

ik heb hier een wasdroger beko dpu8340x stopt na 7 minuten en meld klaar
in de trommel is het net hand warm, dus ik denk dat de verwarming niet werkt
ik heb de witte plastiek kap op achterkant eraf gehaald en zie dan ventilator en in het midden gat waar lucht de trommel in gaat.
alleen zie ik geen verwarming, ik heb explo vieuw gekeken en ook niet gezien
komt ook niet voor in de onderdelen die je kan bestellen.
je kan de hele achterkant er wel afhalen maar dan gaat trommel lager mee en
kan je ook niet meer proefdraaien.
onderkant ook dicht, dat openmaken moet hij op zijkant loopt afvalwater verkeerd.
heeft iemand ervaring om verwarming te vinden?
ps app draaid 7 minuten alleen rechtsom.
je kan wel een turbine kopen ,is dat de verwarming?

bvd

Dat is een warmtepompdroger, die heeft geen verwarmingselement. Handwarm na die minuten is goed.

Draait hij wel op het tijdsprogramma van 30 minuten?

Heb je de trommel al eens gereinigd van binnen met een doek met azijn, vooral de ribben en randen. Kan zijn dat hij geen wasgoed ziet.

Op 5 december 2021 23:00:39 schreef maus0611:
Dat is een warmtepompdroger, die heeft geen verwarmingselement. Handwarm na die minuten is goed.

Draait hij wel op het tijdsprogramma van 30 minuten?

Heb je de trommel al eens gereinigd van binnen met een doek met azijn, vooral de ribben en randen. Kan zijn dat hij geen wasgoed ziet.

en vergeet onder het filter de detectie elektrode niet...

Daar zit een soort rvs strip ding.. deze meet de vochtigheid van de was door de weerstand tussen deze strip en de trommel te meten..

de schoepen bij beko zijn van plastic en doen niet mee in de was vochtigheid detectie.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Meestal word er wasverzachter gebruikt en dat is het euvel... Komt waslaag over de sensoren en meld dan de was is klaar!

ik heb een fout gemaakt met testen, ik heb hem leeg laten draaien en dan zegt vochtsensor "was droog"
het probleem is "bij start staat er 2:55 op display dit telt af en na 12 minuten stopt trommel met draaien dan hoor compressor draaien en na poosje
waterpomp draaien, klein beetje water in reservoir, condensor schoon, filters schoon.
als compressor draait draait de ventilator op de compressor niet.
kan dat komen door een sensor of zou de ventilator gewoon stuk zijn?
als je na stoppen deur open doet en weer start gaat app weer verder en zo
paar keer doen wordt was wel droog.

Is er niet iets met de motor van de trommel? Je zegt dat hij stopt met draaien maar de compressor zou dan ook gewoon uit moeten gaan.

De koelventilator gaat bij veel merken pas aan als hij op temperatuur is.

Lees vooral even de nuttige tip van -chefke-

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 7 december 2021 22:43:38 (10%)

had pas een beko warmtepompdroger die helemaal niks deed. bleek dat de stekker van het netsnoer op de motorpcb eruit lag, die had de aandrijfsnaar er zelf uitgetrokken. was een staaldraad losgekomen uit de snaar en had de stekker vastgepakt en al draaiend eruit getrokken :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

moet de trommel niet links en rechtsom draaien?

Op 7 december 2021 21:26:14 schreef gerard1:
ik heb een fout gemaakt met testen, ik heb hem leeg laten draaien en dan zegt vochtsensor "was droog"
het probleem is "bij start staat er 2:55 op display dit telt af en na 12 minuten stopt trommel met draaien dan hoor compressor draaien en na poosje
waterpomp draaien, klein beetje water in reservoir, condensor schoon, filters schoon.
als compressor draait draait de ventilator op de compressor niet.
kan dat komen door een sensor of zou de ventilator gewoon stuk zijn?
als je na stoppen deur open doet en weer start gaat app weer verder en zo
paar keer doen wordt was wel droog.

die draait pas als de zaak te heet wordt..

trommel draait links en rechts maar vooral rechtsom en heel af en toe links..

heb je de trommel massa en + detector al schoon gemaakt ? met schuurspons azijn / zeep ontvetter.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
mel

Golden Member

Op 7 december 2021 23:06:55 schreef testman:
had pas een beko warmtepompdroger die helemaal niks deed. bleek dat de stekker van het netsnoer op de motorpcb eruit lag, die had de aandrijfsnaar er zelf uitgetrokken. was een staaldraad losgekomen uit de snaar en had de stekker vastgepakt en al draaiend eruit getrokken :P

Die dacht natuurlijk:"doe het zelf maar, ik ben stuk" :9~

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nee, de trommel bij warmte pomp drogers draaien zelden of nooit de andere kant op... Sommige motoren zijn zelfs maar 2 draads!!

Wat doet de droger met was er in en nat een half uur draaien?? Hoe warm/ heet zijn de leidingen?? In de regel moeten 2 leidingen ongeveer 50-80 Graden zijn en de andere 2 ideaal gezien rond de 10-20 Graden.. Worden alle leidingen heet dan is de luchtstroom door verdamper/ condensor belemmerd OF filters zijn verkalkt..

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 8 december 2021 18:55:43 (48%)

wat bedoel je met trommel massa en + detector , is dat de 2 rvs strippen van
de vochtsensor?
als die isoleert door vet zou hij toch "klaar" moeten geven als hij stopt?

met was erin en nat stopt draaien dus na 12 minuten, hand warm
waar zitten die leidingen ,zitten die op de compressor?

Nog even herhalen wat al gezegd is
1. De ventilator op de compressor draait pas bij te veel hitte in de compessor
2. De 2 inox strippen onder de deurfilter zijn de meetsensoren. Als deze vuil zijn stopt hij te vroeg. Het kan een onzichtbare film zijn. Neem een 800 schuurpapiertje. Wordt die wit, dan vuiligheid. Wordt schuurpapier grijs, inox.

Wat kun je nog.
1. Trek de stekker uit de motor (zodat de waaier niet draait) en start met natte was. De verdamper behoort 5 minuten na compressorstart koud te worden. Verdamper is de radiator achter de onderste zwarte filter. De compressieleiding behoort heet te worden. Doe het rechtse zijpaneel er af en voel aan de temperatuursensor na die 5 min compressorwerking. De sensor zit op een koperen leiding vast. Makkelijk herkenbaar door de 2 dunne draadjes.
2. Demonteer de inox meetsensorenhouder vooraan onder de filter binnenin de trommel. Soms zorgen kruipstromen voor een misinterpretatie vd softwareriembreukdetectie. Kuisen die boel dus. Aan de achterzijde van de meetstrips.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

IDD EricN, de leiding Inspuiting, dunne naar dikke leiding hoort bij start zonder fan zelfs ijzig te worden..

hallo
stomme vraag:
hoe krijg ik rechter zijkant eraf?
ik heb schroeven aan achterkant losgehaald en aan voorkant zitten 2 schroeven naast de ventilator (die er ook uit) maar dat blijkt voor de ventilator te zijn.
aan de onderkant zit iets van een plastiek richel maar schuiven gaat niet
verder geen schroeven te zien.

Onderaan zit ook 1. Nog eens kijken. Bovenaan ook nog schroeven. Als je het toestel kantelt moet je normaal gezien wachten om terug te gebruiken. Mss best het kantelen tot een minimum beperken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

bedankt eric voor de tip.
ik dorst de machine niet te kantelen maar het blijkt nodig te zijn.
nu heb ik de snaar die om de trommel ligt los gehaald en dan is de trommel
als je met 1 hand aan de vin duwt heel zwaar rond te draaien.
ik kan mij niet voorstellen dat het aan de viltringen zou liggen, maar ik
verzamel moet om de trommel eruit te halen.
ik vind het nogal een gesloop.

Ja, is zeker enorm gesloop, Deze fabrikant heeft zeker een aandeel in schroeven ergens??

ik heb de achterkant eraf gehaald en toen bleek dat er veel stof onder het vilt zat en zelfs een laag op het vilt.
het vilt is groen en de rest grijs.
alle stof weggehaald maar ik krijg de trommel niet naar achter eruit.
het plastiek van onderkant zit in de weg.
nu draait trommel wel stuk lichter maar zonder snaar nog wat zwaar.
ik zou graag het vilt aan de voorkant nog cont.
kan je de voorkant eraf halen en dan de viltring eruit halen??

Gaat er wel uit. Wat heffen achteraan. De wielen vanvoor haken wat achter de trommelrand. Bovenaan de trommel kijken dat daar niets in de weg zit. Hij gaat er net uit. Wel geen overschot. Hand achteraan onder de trommel steken helpt om hem over de rand te wippen.

Stofophoping tss de feuters en trommel zijn gevolg van belemmerde luchtdoorgang. Deurfilter vol zeep rest. Onderste filter te weinig liefde gekregen. Verdamper/condenser verstropt.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 20 december 2021 22:48:36 (26%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Spuit daarna de viltbanden (feuters) in met siliconen spray. loopt stukken soepeler en slijt minder hard..

klopt het dat de trommel van dit type zwaarder draait zonder snaar dan een
gewone droger?

jerome

Golden Member

Alles goed reinigen is heel belangrijk en vergeet het opvoerpompje zeker niet. Bij deze van afbeelding zaten de klodders tot in het pompje. Geen Beko, maar de basiswerking blijft dezelfde. Ik kan erin komen dat iemand die technisch niet zo onderlegd is met veel zenuwen aan zoiets begint. Troost je, want als het werkt daarna is de voldoening des te groter :-).

Ne, deze lopen vrij licht normaliter. Reinig viltbanden goed en olie ze in.. Ook goed reinigen tussen viltband en behuizing om weer goed te laten veren