aardlek vliegt er dagelijks uit

Mensen ik heb een probleem.
Ik heb nu al 3 dagen op rij dat de aardlek eruit klapt.
Op random tijden waaronder vanmorgen om half 6 toen er niks aanstond op een keukenlamp na.

Achter de aardlek zitten 3 groepen, woonkamer, badkamer, keuken en slaapkamer.
Ook een buitenstopcontact, deze inwendig bekeken en is schoon en droog.
In de keuken zit een afwasmachine, geen lekkage en was ook niet in gebruik.
In de badkamer ook geen bijzonderheden kunnen vinden.

enige wat eventueel overblijft is de elektrische boiler van de keuken, zodra ik de aardlek er weer in druk blijft deze altijd weer een tijdje werken.

Enig idee wat ik nog zou kunnen uitzoeken?
Vooralsnog ga ik nu de boiler maar eens uitzetten, kijken of dat verschil maakt.

grt.

Ruben

Anoniem

Kijk eerst maar eens in de buitenlampen en eventuele wandcontactdozen en lasdozen buiten.

Zoals gezegd, al gecontroleerd.
En s'morgens om half 6 brand er geen buitenlamp

Anoniem

Dat klopt maar er kan wel water in zitten. Anders moet je de installatie meggeren met een isolatiemeter (Megger)

EricP

mét CE

Een buitenlamp hoeft natuurlijk niet te branden om een ALS te laten trippen...

Afzuigkap is ook een goede kandidaat. Maar een megger vertel je zo of je de boosdoener te pakken hebt of niet.

Bij het snelste zoeken, een Megger gebruiken.
Als de de boiler 24 uur kunt missen, de stekker er uit trekken. zo niet de stekker van de vaatwasser er uit.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 8 december 2021 16:20:49 schreef EricP:
Een buitenlamp hoeft natuurlijk niet te branden om een ALS te laten trippen...

Afzuigkap is ook een goede kandidaat. Maar een megger vertel je zo of je de boosdoener te pakken hebt of niet.

Ik heb geen megger bij de hand maarrrrr.... Laat ik nou wel een apparaattester van Fluke op de zaak hebben liggen, die meggert.

Goede tip!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je omschrijving is er een die meestal duid op vocht.

Dan moet je dus eerst zoeken naar plaatsen met vocht.
Het buitenstopkontakt is altijd verdachte 1, denk je ook aan de leiding er naar toe?
Dan boiler, afwasmachine, en verder kijken in de badkamer (in die volgorde)
Kan er ook nog water in een lasdoos komen, lekkage in het dak?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Sommige types aardlekschakelaars worden bij veroudering 'trigger happy'. Hoe oud is ie?

Kan je een groep langere tijd even buiten dienst stellen? Dan kan je in één keer een boel apparaten uitsluiten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

zit de cv ketel of vloerverwarming verdeler er niet bij?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 december 2021 16:35:18 schreef Ledlover:
Sommige types aardlekschakelaars worden bij veroudering 'trigger happy'. Hoe oud is ie?
.

Ik weet niet wat jij onder ‘trigger happy’ verstaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zou kijken of je het buitenstopcontact los kan halen bij de meterkast. En dan eens kijken of het probleem weg is.

Overweeg om een alamat aan te schaffen en de buiten-boel op dat ding te zetten, als je een extra plekkie in de meterkast kan maken...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik gok op de boiler in de keuken.
Die heb ik hier ook al meerdere keren moeten vervangen. Blijkbaar gaan die soms lekken en dan gaat de aardlek eruit.

Dat kun je testen door de stekker los te nemen voor een paar dagen.

Op 8 december 2021 17:11:58 schreef Toeternietoe:
[...]

Ik weet niet wat jij onder ‘trigger happy’ verstaat.

Dat ze erg snel afslaan, voordat het eigenlijk nodig is. Overgevoelig, te gretig, soms trippend om niets.
Dat was in mijn installatie het geval (bouwjaar ca. 1980)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Een trigger happy aardlek heb ik ook gehad, dat was een Siemens. Vooral als ze wat vaker getript hadden gingen ze steeds sneller.

Shiptronic

Overleden

Op 8 december 2021 16:25:20 schreef klabam:
[...]

Ik heb geen megger bij de hand maarrrrr.... Laat ik nou wel een apparaattester van Fluke op de zaak hebben liggen, die meggert.

Goede tip!

Een megger is leuk, maar ik kan de meeste fouten gewoon vinden met een ordinaire Fluke.

Redenering is simpel: Fase en Nul horen geen verbinding met aarde te hebben, meet je iets is er iets mis!!

Meetje niets wil dat nog niet zeggen dat het goed is!

Op 8 december 2021 17:59:20 schreef Hoeben:
Een trigger happy aardlek heb ik ook gehad, dat was een Siemens. Vooral als ze wat vaker getript hadden gingen ze steeds sneller.

heb je meerdere aardleks? dan even van positie wisselen en kijken wat met het probleem gebeurd, schuift die met de aardlek mee, of blijft dezelfde groep(en) problemen geven.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 december 2021 17:48:03 schreef Ledlover:
[...]
Dat ze erg snel afslaan, voordat het eigenlijk nodig is. Overgevoelig, te gretig, soms trippend om niets.
Dat was in mijn installatie het geval (bouwjaar ca. 1980)

Juist het tegenovergestelde komt het meest voor, voornamelijk bij aardleks die gedurende langere tijd niet geschakeld hebben.
Daarvoor het is goed af en toe de testknop te gebruiken zo belangrijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Voorlopig gaat nu zonder close-in boiler alles goed, even afwachten nog.

bij mij was het de boiler.
paar maand geleden at random de diff eruit, weer aangezet en niet meer gehad.
vorige week vrijdag rond 9h smorgens de electriciteit uit, mijn vrouw was alleen thuis dus via telefoon moeten uitleggen waar ze moest zoeken. bleek de diff uit te zijn. ik dacht al: ergens een buitenlamp die raar doet.
diezelfde dag kom ik om 17h thuis, electriciteit uit, en kreeg de diff niet meer aan tot ik de zekering van wasmachine/boiler afzette.

boiler bleek lek en die zal waarschijnlijk ook de dader zijn geweest paar maand terug

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 december 2021 18:31:56 schreef Toeternietoe:
[...]
Juist het tegenovergestelde komt het meest voor, voornamelijk bij aardleks die gedurende langere tijd niet geschakeld hebben.
Daarvoor het is goed af en toe de testknop te gebruiken zo belangrijk.

Die Siemens bij mij ging er steeds sneller uit.

had recent nog een aardlekstoring, dan kom je erachter dat het o zo slim is om de domotica voeding bij de buitenlampen te zetten. 3 grondkabels met allerhande gammele lampen op 2 lichtschakelingen en vaste spanning. wat er dan toe had geleid dat de klant over de poort moest klimmen omdat er niks meer werkte. was voor gewaarschuwd maar ja..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij deze een update...

Dacht het probleem gevonden te hebben bij de boiler, niet dus.

Ga morgen de aardlek en 3 groepen compleet vervangen voor 3 aardlekautomaten, daarmee sluit ik de aardlekschakelaar uit en ben ik niet gelijk steeds 3 groepen kwijt mocht het probleem blijven.

Met eens de stekker van de vaatwasser gemeten van aarde naar de fases en op 1 krijg ik reading in de megaohms die na 2 seconden terugvalt naar OL.

Lijkt me dat dat niet moet mogen toch.
Bij alle andere apparaten in de keuken heb ik direct OL.

vergeten

Golden Member

Op 8 december 2021 18:11:18 schreef Shiptronic:
[...]
Redenering is simpel: Fase en Nul horen geen verbinding met elkaar te hebben, mee je iets is er iets mis!!

Dan heet het sluiting of kortsluiting. Bedoel je niet "met aarde" ipv met elkaar? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
HVinduction

Honourable Member

Waarom nu gelijk weer onnodige dingen doen? Je kan toch gewoon een groep uitzetten, essentiële apparaten zoals een koelkast of boiler op een andere groep zetten en dan de volgende dag een andere groep uitzetten? Dit is gewoon echt knoeien.

Had ik al gemeld dat ik GEEN toegang heb tot de meterkast als de bovenburen NIET thuis zijn. Daar staat de meterkast.

Wat jij "knoeien" noemt, noem ik dingen uitsluiten zover mogelijk is.