Servervoeding voor 12Vdc 700W elektromotor

Tidak Ada

Golden Member

Waar komt dat ding vandaan of is het te lang geleden ?
Fiets weegt 35 kg, dus dat moet genoeg zijn.
Iedere keer fietsendrager op en fietsendrager af wordt me (met twee fietsen) namelijk een beetje veel....;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Op 4 december 2021 16:41:26 schreef Tidak Ada:
De 'grote' 230V takel, die ik hier heb, heeft een motorvermogen van 1050W, een direct hefvermogen van 300kg en een hijssnelheid van 8m/min.

Mij lijkt die 700W bij 900kg @1m/min. dan niet vreemd.

Zijn de 'koppels' in China soms kleiner dan die in het S.I. ?

De 230V lier is 8x sneller, voor dezelfde snelheid heeft de 230V lier 1050 / 8 = 131.25W nodig voor 300kg

Voor 900kg word dat dan 3 x 131,25 = 393.75W nodig.

Maar omdat de 12V motor voor hetzelfde vermogen ongeveer 19x stroom nodig heeft zal dit de efficiëntie van de motor slechter maken.
Er zitten grotere koolborstels in die meer wrijving veroorzaken. Hoeveel dit effect meespeelt is moeilijk te zeggen dat moet je ook het motor toerental weten.
Door I2R zijn er een stuk meer verliezen in de motor.

Zoals testman ook aangeeft kom je met een gewone trafo nog het verst.
Een 60A voeding gaat bij 65A al in beveiling terwijl je een 200VA transformator ook gewoon tijdelijk met 500VA kan belasten.

Maar ik snap nog steeds niet waarom je er dan geen 2 koopt.
1 van 230V + 1 van 12V en klaar ben je.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 4 december 2021 18:43:26 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

die ik toen had ( zal een 10 jaar geleden zijn intussen ) kwam van de grote C af, later nog zo'n ding gebouwd als lier voor bij een bedrijfje voor lichte dingen tegen dak te trekken.

je hebt ook oprijgootjes voor fietsdragers overigens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik weet niet of een oprijgoot gaat helpen. Tidak heeft het over een camper, daar zit de fietsendrager een stuk hoger dan bij een gewone personenauto.

Tidak Ada

Golden Member

Neen het is een kampeerbusje. Niet zo hoog als een grote camper, maar toch iets meer dan een halve meter.
De wielsteunen van de fietsendrager zijn van een flexibel kunststof, ondanks dat het om een goed merk gaat. Daardoor is de oplossing van een goot helaas niet toepasbaar. Wel kan ik een kokerbalk aan de dakdragers bevestigen, waaraan de takel kan hangen
Daarom kam ik op die gedachte dat dat wel handig zou zijn.
Ik denk dat ik het dan maar alleen bij die takel voor de camper houd en later zie wat ik er verder mee aan kan.

Ik heb niet veel ruimte, noch thuis, noch in de bus, dus ik wil niet overal twee stuks van hebben.
Die bus moet over een paar jaar toch vervangen worden, want met diesel kom je dan toch nergens meer in.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Ben nog wat bij Ali tegngekomen, waarvan hier de specificaties:

Specificaties:

Staat: Brand New
Kleur: Weergegeven als Foto

  • Materiaal: Koper + Ijzer + A3 + PA
  • Werkspanning:12 VDC
  • Stroomverbruik: 8 - 120 EEN (open/vollast)
  • Kabel Lengte Batterij: Ca. 135 cm, 4mm
  • Kabel Lengte Afstandsbediening: Ca. 170 cm
  • Kronkelende Snelheid. Ca. : 1- 3.2 m / min (vollast/stationair)
  • Vertaling 153:1
  • Draad Touw: 15 meter, 4.0mm
  • Belasting: 907kg / 1800kg Shunt (Uitgesloten)

De idle stroom blijkt 8 A te zijn en bij maximale blasting (2000 LBs) wordt dat 120A. Voor die 35 kg is dat dan een stuk gunstiger.
Enige nadeel van dit ding is dat er geen eindschakelaar op zit, maar dat zou evntueel wel met elektronica zijn op te lossen (Max stroom instelling).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De vertaling van de specs is hilarisch.
Kronkelende snelheid, is het een slang?
Vertaling in plaats van vertraging.

Tidak Ada

Golden Member

Gelukkig ben ik in staat om dat te doorzien, dus met wat goede wil en fantasie is het wel te volgen....

Zo is stationair te vertalen als 'idle' of te wel 'vrijloop'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als ie op "NL" staat, wat is dan "staat: brand new" ? ....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ach wij zijn nu eenmaal niet erg op onze eigen taal;, en woordje Engels
maakt het intressanter....O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Maar een fiets van 35kg? Wat mag dat in hemelsnaam voor fiets zijn.
Een zak cement uit de bouwmarkt weegt 25kg, dus zeg anderhalve zak cement. Dat gewicht is niet voor niets 25kg, zwaarder is niet te tillen en kan je je rug kosten.
Ik heb in mijn leven vele fietsen gehad maar die waren geen 25kg, ik denk hooguit 10kg.
Zit er soms een 500cc motorblok onder die fiets?
Mijn fiets is een gewone toerfiets van Batavus met 7 versnellingen in de grootste maat en deze til ik met één arm zo omhoog.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Het is een elektrische fiets.
En als jij een fiets hebt van 10kg, dan is dat een hele lichte. Een gewone fiets zit ongeveer op 15kg.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is een gewone toerfiets of stadsfiets gewoon uit staal, alleen wel aluminium velgen.
Maar oke een elektrische fiets dus, goh ik wist niet dat die zo zwaar in gewicht zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Tidak Ada

Golden Member

Het is een Cube Kathmandu, een fiets die wat meer kan dan een gewone stadsfiets.
Licht ATB terrein is mogelijk.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †