Deviation zwaaimeter fm tuner

Onderling vergelijken was de bedoeling ,zie vorige bericht voor schema

Ex fietser ,ik snap het denk ik nu ,jij bedoeld het laatste stukje van het schema de ua741 met daarachter de draaispoelmeter??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 9 december 2021 18:28:48 (48%)

Is deze meter aan te sluiten op het mpx signaal?
Of zit er geen piek meter op??

Dat is de LM3914 met de piekspanning detector erbij, dat is de LM741.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ok bedankt dan moet het me lukken dank je

Ex fietser , ik dacht dat dat schema alleen achter de zender kon ?

Een zwaaimeter kun je vinden in z.g. meetontvangers. Meestal is een meetontvanger een onderdeel van een apparaat dat ook wel meetzender genoemd wordt. Alleen dekt de naam meetzender in dit geval dus niet hele lading.

Dit is een Marconi meetzender. Maar eigenlijk is dit dus een verzameling meetapparaten waarmee alle parameters van een zender en een ontvanger gemeten kunnen worden. Er zit dus een powermeter, frequentiemeter, modulatiedieptemeter, vervormingsmeter, en inderdaad een zwaaimeter in. Maar dat is alleen de meetontvanger om een zender te testen. Om ontvangers te kunnen testen en controleren heb je een meetzender nodig. Een meetzender geeft een zeer nauwkeurig gemaakt zendsignaal signaal dat je kun afzwakken tot nul. Dat signaal kun je vaak ook heel exact moduleren. Hiermee kun je een ontvanger weer goed op frequentie zetten. De frequentieschaal weer goed maken. De ontvangstgevoeligheid afregelen en het middenfrequent weer goed maken.

En dan is dit een apparaat specifiek voor communicatie apparatuur. Wil je een meetzender voor bijvoorbeeld TV of omroepontvangers dan zijn ook daar weer specifieke apparaten voor die wat andere dingen kunnen meten. Denk dan aan de mogelijkheid om stereo coders en decoders, of het kleurensysteem in een tv systeem te kunnen testen.

Ex fietser ,ik snap het denk ik nu ,jij bedoeld het laatste stukje van het schema de ua741 met daarachter de draaispoelmeter??

Als ik een schema post bedoel ik natuurlijk het hele schema. Hubie heeft trouwens dit schema gepost.

Als je de website van die zwaaimeter leest begrijp je ook dat je een zwaaimeter niet aansluit op het gedemoduleerde signaal. Dan ben je je draaggolf informatie kwijt en kun je dus nooit geen zwaai meer meten. Je 19Khz is de piloottoon en heeft weinig met de zwaai te maken. De zwaai is de door de modulatie veroorzaakte frequentieverschuiving van de draaggolf. En die kun je alleen direct in het zendersignaal dat op de antenne binnenkomt meten. En dat is wat ze in dat schema ook doen. Er is nog een andere manier en dat is meten na het middenfrequent in de 21,4 of 10,7 lijn. Of wat je dan ook in je ontvanger hebt zitten.

Een 741 is alleen een opamp. Die hele schakeling bestaat uit een oscillator, een fasevergelijker, een integrator, versterker (opamp), gelijkrichter, en een aanwijzer. En die aanwijzer is hier een draaispoelmeter maar kan natuurlijk ook rij leds (met de 3916) zijn of van mijn part een scoop. Op de website staat helemaal uitgelegd hoe het werkt.

Gewoon de audio zo dicht als mogelijk is van de detector (ic) af tappen en dan op een LM3914 Led-vu meter aansluiten.
De LM3914 mag niet meer als 250Vrms dacht ik zo uit mijn hoofd hebben, dat is dus 25mV per ledje.
Oja en een piekdetector voor de gelijkrichting van het audiosignaal is er nog nodig.

Wanneer je niet harder bent gemoduleerd, in vergelijking met andere stations, zit het wel goed.

Dit is geen zwaaimeter maar een vu meter

Ik begrijp dat de TS een een of ander piratenzendertje heeft en daarvan de zwaai wil meten. Helaas is dat dus niet erg makkelijk.

mel

Golden Member

Dit is de analoge uitvoering. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Ook 2ehands hangt daar meestal nog een fors prijskaartje aan.

Is een tef tuner misschien een beter idee????

https://images.app.goo.gl/8gTihvUGqxdG3EhR7

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 9 december 2021 18:29:51 (84%)

Op 9 december 2021 07:19:45 schreef Ex-fietser:

......

Als je de website van die zwaaimeter leest begrijp je ook dat je een zwaaimeter niet aansluit op het gedemoduleerde signaal. Dan ben je je draaggolf informatie kwijt en kun je dus nooit geen zwaai meer meten. Je 19Khz is de piloottoon en heeft weinig met de zwaai te maken. De zwaai is de door de modulatie veroorzaakte frequentieverschuiving van de draaggolf. En die kun je alleen direct in het zendersignaal dat op de antenne binnenkomt meten. En dat is wat ze in dat schema ook doen. Er is nog een andere manier en dat is meten na het middenfrequent in de 21,4 of 10,7 lijn. Of wat je dan ook in je ontvanger hebt zitten.

......

Nu wordt het me te gek. Wanneer je de overdracht van de FM-demodulator kent (dimensie Volt per Hz) kun je gewoon de zwaai meten met een geijkte Vu-meter.

Zwaai is (EBU-norm) aangegeven in piek-deviatie en de norm voor FM is 75 kHz piek deviatie of 150 kHz piek-piek. Een mono signaal heeft een gemiddelde deviatie van 40 kHz rms. Een stereo piloottoon heeft een deviatie van 10 % van de maximale deviatie voor het audio. Lastig sommetje, maar de piloottoon heeft dan een zwaai van 75 kHz gedeeld door 11 en zou, zonder RDS, op 6,818 kHz_piek deviatie uitkomen. Met RDS gaat er nog wat van af en oudere stereodecoders hebben soms moeite de piloottoon te herkennen onder 6,5 kHz piek deviatie.

Dus meet gewoon het audio inclusief MPX (dus pre-emphase 50 uS en piloottoon en stereo rond 38 kHz en eventueel RDS) aan de ingang van de FM modulator (eentje waarvan je de overdracht in kHz per volt kent). En DC kun je weglaten; meting moet wel vanaf 4 Hz correct zijn. En de meeste commerciële stations moduleren meer dan de norm van 75 kHz en gebruiken soms zelfs 110 kHz piek deviatie.

Wat bedoel jij met DC kun je weg laten ??

Op 9 december 2021 07:19:45 schreef Ex-fietser:

Als je de website van die zwaaimeter leest begrijp je ook dat je een zwaaimeter niet aansluit op het gedemoduleerde signaal. Dan ben je je draaggolf informatie kwijt en kun je dus nooit geen zwaai meer meten. Je 19Khz is de piloottoon en heeft weinig met de zwaai te maken. De zwaai is de door de modulatie veroorzaakte frequentieverschuiving van de draaggolf. En die kun je alleen direct in het zendersignaal dat op de antenne binnenkomt meten. En dat is wat ze in dat schema ook doen. Er is nog een andere manier en dat is meten na het middenfrequent in de 21,4 of 10,7 lijn. Of wat je dan ook in je ontvanger hebt zitten.

Een 741 is alleen een opamp. Die hele schakeling bestaat uit een oscillator, een fasevergelijker, een integrator, versterker (opamp), gelijkrichter, en een aanwijzer. En die aanwijzer is hier een draaispoelmeter maar kan natuurlijk ook rij leds (met de 3916) zijn of van mijn part een scoop. Op de website staat helemaal uitgelegd hoe het werkt.

[...]
Dit is geen zwaaimeter maar een vu meter

Ik begrijp dat de TS een een of ander piratenzendertje heeft en daarvan de zwaai wil meten. Helaas is dat dus niet erg makkelijk.

Je overdrijft. er zijn verscheidene methoden om de zwaai te meten , fundamentele en afgeleiden. Als je de dikte van een muur wil meten dan ga je toch ook niet de afstand die licht in 1/299.792.458 seconde in vacuüm aflegt (definitie van de meter..) als maat nemen ?, maar gewoon een meetlat.het moet niet altijd even nauwkeurig...

de P-P gelijkrichter en meter doet het prima voor FM broadcast, aangezien zwaai en output een vaste relatie hebben. Overigens speelt de piloottoon wel degelijk een rol, hij is verantwoordelijk voor 10% van de zwaai, dus je meter moet die wel"zien". nu is dat met een P-p detecor met een voldoende snelle op-amp geen enkel probleem.

Op 9 december 2021 15:26:50 schreef jehudy:
Wat bedoel jij met DC kun je weg laten ??

De zwaai van een FM signaal is de afwijking van de gemiddelde frequentie; de DC informatie. De zwaai kun je meten zonder de DC. Die is als het goed is gewoon (gemiddeld) nul.

High met Henk

Special Member

hij bedoelt waarschijnlijk de AKAI AT 2600 en niet de AM-2600

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 9 december 2021 15:48:41 (29%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Henk , zou een tef tuner iets zijn ?
En wat bedoelen jullie met DC??

[Bericht gewijzigd door jehudy op donderdag 9 december 2021 16:01:41 (31%)

Op 9 december 2021 15:59:52 schreef jehudy:
Henk , zou een tef tuner iets zijn ?
En wat bedoelen jullie met DC??

DC is gelijkspanning. Audio is AC, wisselspanning.

(Normaal is de bandbreedte van audio 20 Hz tot 20 kHz, maar bij een stereosignaal wordt de kanaalscheiding bij lagere frequenties mede bepaald door signalen onder de 20 Hz. MPX bevat informatie die zonder verzwakking vanaf 4 of 5 Hz correct moet zijn).

Toevoeging om 16hr18: MPX spectrum moet je meten van 4 Hz tot (57 + 4 =) 61 kHz.

Ik dacht dat er alleen ac wissel stroom informatie in het mpx signaal zit , en geen dc

@jehudy,tef tuner kan,heb je alles in 1 maar rdvv maakt ook zwaai/signaalmeters die je op je tuner kan aansluiten.

Waar vind ik die van rdvv ?

Ok weer een idee ik ga voor de tef tuner denk ik mooi kompakt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 9 december 2021 18:30:37 (55%)

RAAF12

Golden Member

Meestal zijn het FM piraten die de zwaai willen weten op een omroepband FM ontvanger, te kleine zwaai betekent geen stereo en/of een beperkt frequentiegebied een te grote zwaai een beroerd, vervormd geluid.
Klopt dat?

Ha jehudy,

Ik heb je draadje niet van het begin af aan gelezen maar wat zou je met de ontvanger willen ontvangen ?
Waarmee ik bedoel veraf of de buren van drie straten verderop !

Ik ben het met @Ex-fietser eens na je laagfrequente versterker kan je niet zo veel meer zeggen over de δf ( zwaai ),
als je het systeem weet te ijken dan heeft @kris van damme een punt.....
Er zijn verschillende F.M. detectoren met een verschillende overdracht kort gezegd het terug gewonnen audio is niet 1 op 1 de zwaai.
Daarbij komt dat de zwaai van je zender een compositie is van een aantal producten.
Denk hierbij aan de piloottoon en het multiplex component dit is D.S.B.S.C. en heeft na demodulatie een ander gewicht in de audio spanning.

Het printje wat je gevonden heb de T.E.F. even snel gekeken is matig tot niet bruikbaar voor D.X. en qua dynamiek geen idee :?
Neem een goede tuner die zijn niet duur geen moderne wandt dan heb je een T.E.F. in een luxe behuizing maar een uit de eind jaren 90....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dus een tuner van eind jaren 90 , zal eens gaan zoeken op marktplaats

Ik wil een fm zwaaimeter op een bestaande tuner bouwen , kan ik daar een gewone led VU meter voor gebruiken ?,en waar moet ik hem dan op aansluiten in de tuner? Mpx ? Of gewoon op de audio uitgang ?

Gewoon op de audio uitgang die LM3914 en de LM741 daarop aansluiten, volgens het schema wat ik hier poste.
Niks mpx signaal en ingewikkeld gedoe.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha jehudy,

Ik denk dat ik je nu begrijp wat je wil doen maar dat is meer een VU meter.
Van een onbekend audio signaal waarvan je de amplitude niet weet en wat je moduleert is het heel moeilijk om de zwaai te meten !

Het instellen van een zender gebeurt dan ook met een bekende testtoon, het is niet erg dat jij het op audio basis meet,
maar als je dit serieus wilt doen dan zou je eenmalig moeten ijken.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.