Welke waarde voor aardlekschakelaar?

EricP

mét CE

zitten per 4 groepen achter een aardlekschakelaar van 63A

maar er zitten 12 16A groepen verdeeld over 3 fasen. Dus per fase 4x16A

Wat is het nou?

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 9 december 2021 09:05:52 schreef VRonald:
[...]

Misschien onduidelijk van mijn zijde, maar er zitten 12 16A groepen verdeeld over 3 fasen. Dus per fase 4x16A.

dan kun je denken 4 x 16 = 64 Ampere.
Maar als je hoofdbeveiliging van je netbeheerder (die zitten onder de kWh meter) 35 Ampere zijn, dan kan er dus nooit meer dan 35 A (nominaal) door je aardlek, dan mag je aardlekschakelaars van 40 Ampere toepassen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 9 december 2021 09:20:56 schreef EricP:
[...]
[...]Wat is het nou?

Per fase 4 groepen van 16A en dus 12 groepen.
Excuses dat ik in mijn eerste opgaaf een fout heb gemaakt. Ik zie dat tussen per en 4 het woord fase ontbreekt.

[Bericht gewijzigd door VRonald op donderdag 9 december 2021 09:33:05 (10%)

Op 9 december 2021 09:21:32 schreef Toeternietoe:
[...]
dan kun je denken 4 x 16 = 64 Ampere.
Maar als je hoofdbeveiliging van je netbeheerder (die zitten onder de kWh meter) 35 Ampere zijn, dan kan er dus nooit meer dan 35 A (nominaal) door je aardlek, dan mag je aardlekschakelaars van 40 Ampere toepassen.

Voeding voor mijn bedrijfspand is 160A

evelo

Golden Member

Dan neem je bvb een 10A automaat voor de verlichtingskringen.

Zoals EricP voorstelt.

Om de volledige opbouw van het verdeelbord te kennen zou een foto'tje interessant zijn.

EricP

mét CE

Per fase 4 groepen van 16A en dus 12 groepen.
Excuses dat ik in mijn eerste opgaaf een fout heb gemaakt. Ik zie dat tussen per en 4 het woord fase ontbreekt.

Dat is niet relevant. Het gaat er om wat een ALS kan doen. Dat formuleerde je als:

zitten per 4 groepen achter een aardlekschakelaar van 63A

Vervolgens haal je er allemaal niet relevante zaken bij als hoofdvoeding enzo. En wat er (totaal??) op een fase zit. Het ging over een ALS. Toch? 12 groepen achter 1 ALS is hoe dan ook een 'no go'. Maar toen je begon waren het er nog 4.

Kortom: hoe zit het nou in elkaar en kom eens met een eenduidig verhaal.... Dan kun je ook een eenduidig antwoord krijgen.
Met een warrig verhaal met tegenstrijdige punten... eh... wordt dat wat moeilijker.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 9 december 2021 09:25:56 schreef VRonald:
[...]

Voeding voor mijn bedrijfspand is 160A

Dan moet je aardlekschakelaars hebben met een nominaalstroom van MINIMAAL 64 Amp, die bestaan niet, dat wordt 80 of 100 A
Waarom 100A, 80A is slecht verkrijgbaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

als de aardlek 4 polig is, dan voldoet 63A ook al, immers max 32A op een fase bij 2 groepen 16A. maar als je toch maar 12 groepen 16A 230V hebt in die ovk dan vraag ik me af of de voeding omzetten naar 63A ipv de huidige 100A niet makkelijker is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 december 2021 10:01:18 schreef EricP:
[...]Dat is niet relevant. Het gaat er om wat een ALS kan doen. Dat formuleerde je als:[...]Vervolgens haal je er allemaal niet relevante zaken bij als hoofdvoeding enzo. En wat er (totaal??) op een fase zit. Het ging over een ALS. Toch? 12 groepen achter 1 ALS is hoe dan ook een 'no go'. Maar toen je begon waren het er nog 4.

Kortom: hoe zit het nou in elkaar en kom eens met een eenduidig verhaal.... Dan kun je ook een eenduidig antwoord krijgen.
Met een warrig verhaal met tegenstrijdige punten... eh... wordt dat wat moeilijker.

Nogmaals mijn excuses voor mijn onwetendheid, maar als ik alles zou weten...zou ik dan hier mijn vragen komen stellen?

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik kom er verder wel uit met mijn installateur.

EricP

mét CE

Eh... Je kunt toch op z'n minst eenduidig beschrijven hoe het in elkaar zit? Of verwacht je hier mensen met kristallen bollen die op tegenstrijdige informatie je toch gaan vertellen wat je weten wilt?

De opmerking over 'onwetendheid' raakt kant nog wal.
Evolo vraagt een paar posts terug al om een fotootje om de situatie eenduidig te krijgen. die is nog niet voorbij gekomen. Of bedoel je met 'onwetend' dat je niet weet hoe je een foto post?

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 10 december 2021 08:27:14 schreef VRonald:
[...]

Nogmaals mijn excuses voor mijn onwetendheid, maar als ik alles zou weten...zou ik dan hier mijn vragen komen stellen?

Je sterke punt is dat je zelf weet dat je niet alles weet.
Ik ben er ook zo een, ben al met pensioen maar leer nog steeds dingen bij.
Gelukkig maar.

Maar weet je nu wat je weten wilt?
Je hebt een 160A aansluiting, hou je met de komponentenkeus ook rekening met de maximaal te verwachten kortsluitstroom? Die zal wel wat hoger zijn dan in een woonhuisinstallatie,.

Waarom ben je niet overgegaan naar aardlekautomaten ipv aardlekschakelaars?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 10 december 2021 08:36:46 schreef EricP:
Eh... Je kunt toch op z'n minst eenduidig beschrijven hoe het in elkaar zit? Of verwacht je hier mensen met kristallen bollen die op tegenstrijdige informatie je toch gaan vertellen wat je weten wilt?

De opmerking over 'onwetendheid' raakt kant nog wal.
Evolo vraagt een paar posts terug al om een fotootje om de situatie eenduidig te krijgen. die is nog niet voorbij gekomen. Of bedoel je met 'onwetend' dat je niet weet hoe je een foto post?

Blij dat er toch één alwetende onder ons is.

Op 10 december 2021 08:38:50 schreef Toeternietoe:
[...]
Je sterke punt is dat je zelf weet dat je niet alles weet.
Ik ben er ook zo een, ben al met pensioen maar leer nog steeds dingen bij.
Gelukkig maar.

Maar weet je nu wat je weten wilt?
Je hebt een 160A aansluiting, hou je met de komponentenkeus ook rekening met de maximaal te verwachten kortsluitstroom? Die zal wel wat hoger zijn dan in een woonhuisinstallatie,.

Waarom ben je niet overgegaan naar aardlekautomaten ipv aardlekschakelaars?

Ik heb voldoende informatie gekregen om aan tafel te zitten met mijn installateur en zal met hem verder bespreken, hoe en wat.
De aardlekautomaten zullen we dan ook bespreken. Kortsluitstromen worden berekend 'as we speak'.

Dank u.

EricP

mét CE

Blij dat er toch één alwetende onder ons is.

Dat moet jij zijn. Jij bent de enige die hier weet hoe het in elkaar zit tenslotte... :+

Arme installateur :)