Protection Circuit geactiveerd van Yamaha R-N803D Versterker

Deze Yamaha R-N803D versterker heeft een schakelaar waarmee je er stroom op zet, je ziet dan dat het Standby-Ledje aan de voorkant aan gaat en ook continu op dezelfde sterkte aan is. Daarna kan je hem aan zetten met de Standby Knop of met de afstand bediening en zie je dat het ledje uit gaat.

Ik had net een meting uitgevoerd op het ingangs signaal van het eindversterker gedeelte. Toen is hij even blijven staan en ben ik vergeten dat ik de L/R connector op het Main-Board had uitgetrokken. Dus heb ik hem dicht geschroeft en aangesloten, maar nadat ik hem aanzette kwam er na een paar seconden een harde pets uit alle twee de speakers waarna hij uit ging.
Ik heb toen de stroom eraf gehaald en de 3-Pins stekker er weer ingedrukt. Geregeld toch ??
Nope, als ik de schakelaar aanzet dan komt hij niet automatisch in Standby-Mode terecht. En het ledje aan de voorkant brand niet op dezelfde sterkte. Het wisseld 3x per seconde af tussen volle sterkte en halfvolle sterkte, maar gaat niet helemaal uit. (flashing)
Met de Standbyknop op de versterker of afstandsbediening lukt het niet om hem aan te zetten.
Een hard Factory reset d.m.v. de Return/Connect toets in te houden en dan de versterker met de schakelaar aanzetten gaat ook niet. Er is dan geen verandering. Ik denk dat hij in de war geraakt is omdat die kabel eruit lag.
----------------
Op het internet kom ik erachter dat het Protection Circuit is geactiveerd, en om daar vanaf te komen moet je een Toets-Combinatie indrukken en dan de versterker met de schakelaar aan zetten.
Helaas, een volledige versie van een Service Manual van de Yamaha R-N803D kan ik niet vinden. Wel van een R-N602, en deze lijkt er van de buitenkant precies op. Maar de Toets-Combinatie van de R-N602 werkt niet op de R-N803D en deze is DIMMER + < PRESET + [POWER_ON]

Wie weet of het dezelfde Toets-Combinatie is, of dat het een andere moet zijn ??

Hier de schema's

Yamaha R-N803D - Schematics Only.pdf

WillemV2

Special Member

Voor de R-N402 is hij weer net iets anders: Hold the left preset button (<) and the bass (+) button and press the power button and then release.

Moeite van het proberen waard?

Maar als er iets stuk is, kan hij natuurlijk weer net zo snel terugschieten in protection mode...

Ik heb geen Bass-Buttons maar een draaiknop. Daarom zocht ik al een Service Manual waarbij de frontpannels exact op elkaar lijken.

Klik voor grotere afbeelding:
https://i.postimg.cc/DZt1Vrp8/800.jpg

Nee er kan niks stuk zijn, er was geen overbelasting van de eindversterker.
De versterker was 3x aangezet terwijl het kabeltje eruit lag.

Druktoetsen zijn:

  • Dimmer
  • Display
  • Mode
  • Memory
  • Clear
  • Band
  • < Preset
  • > Preset
  • << Tuning
  • >> Tuning
  • Return/Connect
  • Select Button Push
  • Speakers A
  • Speakers B
  • Pure Direct

Om de protectie geheel te overrulen:

moet je de toetsen DIMMER en PRESET NOG 3 SEC INGEDRUKT HOUDEN, staat er.
Maar let op alle protecties zijn dan uitgeschakeld, is er iets fout dan kan dat verder schade veroorzaken!!
Controleer eerst eens de eindtransitoren

Het is gelukt.
Eerst heb ik de uitgangen van de AC/DC converter nagemeten.
Da's de 3,3v en de 5v die naar de CPU gaan.
Deze waren goed.
Tijdens het meten zag ik dat er nog altijd stroom op stond terwijl de versterker al zeker 3min was uitgetrokken.
Je moet echt lang wachten totdat alle condensatoren zijn leeg gelopen.
Ze worden ook meteen weer aangevuld zodra de stekker er weer in gaat, en dat als de versterker niet eens aan staat.
Op deze manier lukt het niet.

De procedure zoals het wordt voorgeschreven:

  • Druk op "DIMMER" en "< PRESET" en houd deze 3sec ingedrukt.
  • Voorts zet je de versterker aan met de Power-Switch op het frontpaneel.
  • (sommige zeggen dat je van te voren ook de stekker 5 min moet uitgetrokken houden en dan weer insteken)

(op deze manier druk je pas de knoppen in nadat er stroom op het circuit is komen te staan)

Mijn advies is:

  1. Trek de stekker van de versterker uit en wacht 10 min.
  2. Druk op "DIMMER" en "< PRESET" en houd deze zeker 3sec ingedrukt.
  3. Steek de stekker in het stopcontact en blijf ze zeker weer 3 sec ingedrukt houden. (niet los laten)
  4. Voorts zet je de versterker aan met de Power-Switch op het frontpaneel.
  5. Alles los laten en even aan laten staan, onthoud de melding op het display.
  6. Na een minutje op standby zetten en dan weer aan zetten.

(op deze manier druk je de knoppen in als het circuit leeg is en dus voordat er stroom op het circuit is komen te staan)

En op deze manier is het gelukt.
Ik heb dus hetzelfde aangehouden behalve dat de knoppen ingedrukt moeten worden voordat de stekker wordt ingestoken. Maar wel nadat de stekker er 10min uit is geweest !!

Controleer eerst eens de eindtransitoren

Er is geen oversturing geweest op geen enkele manier.