Beeldproblemen OLED65C7V (Deel 3)

Hallo allemaal,

Omdat de situatie ondertussen veranderd is een nieuw topic aangemaakt: korte samenvatting: Een jaar geleden een 65” OLED overgekocht van LG(TV1), zou uitvallen maar het beeld was nog goed. Uiteindelijk door LG het voedingsbord laten vervangen en toen bleek er ineens een groene verticale lijn door het midden van het scherm te lopen. Balen dus omdat het scherm zogenaamd kapot was en dus de tv hierom uitviel

Uiteindelijk op advies van William1967 toch de tv bewaard omdat het bijvoorbeeld altijd nog een tcon probleem kon zijn. Nu een week geleden eenzelfde tv tegengekomen die niet aan ging(TV2). Het tcon bord van TV2 in TV1 gezet en deze gaf geen beeld dus mijn conclusie was dat dit tcon bord defect was. Daarna heb ik de volledige binnenkant van TV1 in TV2 gezet en tot mijn verbazing was daar dezelfde (iets dunnere) groene lijn! Dit gaf hoop dat het probleem toch in de elektro kon zitten, al zou het natuurlijk kunnen dat dit scherm last had van dezelfde fout. Het enige verschil was dat de tv nu wel aan bleef en dus kon ik de pixel refresher laten lopen. Hierna was de groene lijn weg maar zaten er banen met verschillende tinten in het beeld (zie foto).

Het zou dus kunnen dat beide schermen nog werken. Heeft iemand een idee wat ik nu het best kan doen? Het zou kunnen dat het feit dat het tcon bord is omgewisseld (zit een flash chip op) ervoor zorgt dat de banen verkleuren. Het omwisselen van deze chips zou dus een oplossing kunnen zijn maar ik wil ook niks onherstelbaar beschadigen. Alvast bedankt!

De beide Tcons zijn identiek?? maar ook echt identiek?? Ik zou een 3de tcon proberen te bemachtigen, mogelijk is dat een zwakke schakel..

Ik weet dat Oled erg kritisch is met de Tcons, zit daar iets in geprogrammeerd??

Ik kon alleen het pcb nummer vinden, ze lijken in ieder geval identiek, komen ook uit dezelfde type tv. Ja er zit een flash bga op, nu weet ik dat William1967 een keer zei dat hier in de fabriek instellingen op worden gezet voor het beeld. De tcon lijkt me inderdaad ook de zwakke plek. Ik vraag me alleen af of de instellingen in de tcon ervoor kunnen zorgen dat deze verkleurde banen in beeld komen of dat dit met instellingen op te lossen is

[Bericht gewijzigd door Mahsjong op zondag 14 november 2021 20:09:23 (25%)

Ik weet niet of helderheid van banen dat ook geregeld word en opgeslagen op BGA, maar alles is mogelijk... Kan ook slecht contact wezen op bandkabels...

Ik zal de bordjes die nu in TV2 zitten weer terug in TV1 zetten, kijken wat het resultaat is.

In die T-Con zit ook een soort van geheugen.
Heel het pixel refresher verhaal wordt daarin opgeslagen. Onmogelijk dat een bepaalde gebruikte t-con "zo maar" gewoon goed gaat werken op een ander (gebruikt) scherm.

Ik dacht dat William met een toestel aan het werken was om een t-con uit te lezen en diens pixel refresher waarden in de nieuwe te schrijven.

Tja ik kan niet meer vertellen dan hierboven staat vermeld, hij gaf hetzelfde beeld in TV2 als in TV1. Op internet kan ik vinden dat als het paneel vervangen wordt dat de tcon ook vervangen wordt, deze zijn dus inderdaad gekoppeld aan elkaar door middel van die geheugenchip. Ik zal dus voor TV2 dus de tcon moeten repareren of de BGA overzetten op een werkende.

Ik hoop dat daarmee het verhaal van de verticale banen ook wordt opgelost

[Bericht gewijzigd door Mahsjong op maandag 15 november 2021 21:00:50 (63%)

Ben erg benieuwd. OLED nog jonge technologie en ik sta er ook nog elke dag van versteld.

Ik ga dit topic volgen.

Ik zou de gok wagen om EEPROM geheugen om te zetten.. Wat heb je te verliezen??

Update:

Hij doet het! De flash chips zijn overgezet en de lijnen in het beeld zijn verdwenen. Het Tcon is dus door middel van de flash chips gekoppeld aan het beeldscherm en hier staan de instellingen voor de bonding op. Uiteindelijk na 1,5 jaar dus een mooi resultaat. Iedereen heel erg bedankt voor het meehelpen!

Super! We worden hier slimmer in OLED...

Met andere woorden heb je nu een "goed" 65" paneel op overschot.
Doe je daar nog wat mee? Zo nee, zou je het paneel nummer eens kunnen laten weten?

merci!

Op 15 november 2021 19:35:33 schreef Beeldbuisje:

Ik dacht dat William met een toestel aan het werken was om een t-con uit te lezen en diens pixel refresher waarden in de nieuwe te schrijven.

De LG tool die ik sinds kort bezit leest de waardes uit van de NAND en bij oudere modellen ook de Eeprom, deze kunnen dan via dezelfde tool weer geüpload worden naar de t-con. Ik moet de files die uit de oude t-con worden gekopieerd nog een keer goed bestuderen en bekijken of er instellingen veranderd kunnen worden om het beeld ietwat te verbeteren. Omdat meestal het rood minder wordt is het te proberen om de B en G instellingen wat te verminderen om zo tot een redelijk beeld te komen. Of dat gaat werken is nog afwachten, ik vermoed dat niet echt gaat werken maar niet geschoten is altijd mis.

@beeldbuisje

Het paneel is nog heel maar er loopt dus een lijn door het midden. Ik hoopte dat dit kwam door het tcon bord maar het lijkt dus echt een fysieke fout te zijn, ik weet zo snel niet wat het nummer is, EAJ63950601 of EAJ64448001. Ik weet niet of je er dan nog interesse in hebt.

Kijk eens William, is dit echt LG special tool of makkelijk te verkrijgen apparatuur/ software??

Het is deze RAD33387801, ik vermoed dat ie ook gaat werken voor andere merken met een LG panel maar dat is afhankelijk van de voeding. De TV moet op het lichtnet aangesloten zijn om de t-con te kunnen uitlezen. Zonder voeding werkt het dus niet.

@Mahsjong:
Ok, ik dacht dat dit uiteindelijk kwam door een defect in de elektronica. Als het paneel zelf die fout vertoont ben ik er idd weinig mee.

Omdat mijn eigen tv (Loewe Bild 5.65) geen uniform geel geeft en Loewe niet te veel coulance lijkt te bieden, wou ik al een reserve scherm scoren tegen de dag dat het echt fout loopt en zichtbaar wordt tijdens "gewoon" tv kijken.

Op 11 december 2021 18:24:44 schreef smd:
duur dingetje William!!

Aswo is iets goedkoper en ik leg het liever hier op de plank dan op de plank van de belastingdienst :)

Jij op de plank, wij op het dak ;)