Zo dan, dat zijn veel reacties met VEEL informatie
Ik wil graag mijn waardering hiervoor uitspreken.
Misschien is het project wel veel te hoog gegrepen voor mij, maar ik wil dan ook graag weten waarom. Sowieso is het leerzaam en wie weet komt er toch een bruikbare oplossing uit.
Op 28 november 2021 18:33:59 schreef Sine:
500meter?Met 1 standaard wifi AP gaat dat 100% gegarandeerd falen, 500 meter is gewoon veel te ver.
Iets van een mesh met meerdere AP's zou kunnen werken, als het even kan met een bekabelde backhaul.
Kun je ook aangeven waarom dat niet gaat werken?
Is dat op basis van eigen ervaring/experimenten?
Op 28 november 2021 20:05:54 schreef DJSmiley:
2.4 of 5Gh is leuk, maar veel van die apparatuur ondersteunt dat niet. De client moet wel 5Ghz ondersteunen...Zoals gezegd, je zal meerdere AP's moeten gebruiken. Doe vantevoren een sitesurvey, plaats de AP's goed (verlaagd, dus niet tussen spanten) enz.
Concreet: Het klinkt als een productieomgeving. Dat moet je dus uitbesteden aan een partij met voldoende kennis hierin als je het niet wilt eindigen als een half werkend hobbyprojectje.
Gezien de vragen en uberhaupt het idee om het met 1 AP te willen doen denk ik niet dat je zelf die verantwoording moet willen nemen om dat goed te doen.
Het netwerk komt niet IN de kas maar boven (buiten) de kas te werken.
De apparatuur ondersteunt het sowieso omdat op de mobiele stations eenzelfde unit als het access point komt maar dan in bridge modus.
Dat kletst natuurlijk over dezelfde frequentie.
Ik waardeer je waarschuwing.
Ik voel dat ook wel een beetje aankomen, als ik niet oppas.
Maar ik sta wel open om dingen te leren en ergens in te duiken.
En wie weet komt er een mooie oplossing uit waar ik zelf ook verder mee kan. Zij het dan niet met 1 ap maar met een mesh netwerk of een 4G netwerk oid.
Op 28 november 2021 22:15:25 schreef blackdog:
Hi,Als eerste zou ik op verschillende tijden kijken hoe duk het is op de twee banden, dat is 2,5 en 5GHz.
Dat op ruim voldoende plekken waar het moet werken.Zit je midden in het boerenland dan is je stoorniveau laag (als er niet te veel apparatuur gebruikt wordt die stoord in die twee frequentie banden.
In stedelijke omgevingen is het bijna nooit een gebrek aan signaal sterkte, maar de kwaliteit van het signaal.
Vandaag, ja op zondag bij ene klant geweest om een ander AP aan te sluiten, gecombineert over de twee banden meette ik meer dan 110 andere acces points.
Mijn top hier in Amsterdam is rond de 220 stuks!Maar dan nog het volgende, WiFi is per punt een zend/ontvanger, je Acces Point kan je wel een 1-Watt type nemen man de andere kant zal dat zeker niet zijn.
Dat is een veel gemaakt fout, kan ik geen sterkere "Router" kopen?, ja dat kan maar probeer maar een telefoon/laptop te kopen met een beter antennesysteem en meer vermogen.Dus één Acces Point voor die hele oppervlakte lijkt mij een hele kleine kans van slagen te geven, ook al is het stoorniveau laag in je omgeving.
Groet,
BRam
Bedankt voor het meedenken Bram,
Dat probleem dat de ontvanger wel ontvangt maar niet kan terugzenden heb ik niet in mijn project.
Het AP en "station" zijn dezelfde apparaten alleen het station staat in bridge mode. Elke PLC is gekoppeld aan zo'n bridge station en heeft dus genoeg vermogen om terug te praten tegen het access point.
Op 28 november 2021 23:07:19 schreef harry64:
En je moet bij meerdere AP's steeds iets van 3 a 4 kanalen overslaan tav de meest nabije. Er is/was iets met een bepaalde ontwerpfilosofie waardoor de kanaalbreedte van het naaste kanaal elkaar met de helft overlapt. Dus je kanaal per AP vastleggen ipv het de AP laten regelen.
Ja klopt dat is een bekend probleem.
Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken en de tips iedereen.
Ik ga er 's mee aan de slag!