Wifi netwerk met bereik van min. 500 meter

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Zo dan, dat zijn veel reacties met VEEL informatie :)
Ik wil graag mijn waardering hiervoor uitspreken.
Misschien is het project wel veel te hoog gegrepen voor mij, maar ik wil dan ook graag weten waarom. Sowieso is het leerzaam en wie weet komt er toch een bruikbare oplossing uit.

Op 28 november 2021 18:33:59 schreef Sine:
500meter?

Met 1 standaard wifi AP gaat dat 100% gegarandeerd falen, 500 meter is gewoon veel te ver.

Iets van een mesh met meerdere AP's zou kunnen werken, als het even kan met een bekabelde backhaul.

Kun je ook aangeven waarom dat niet gaat werken?
Is dat op basis van eigen ervaring/experimenten?

Op 28 november 2021 20:05:54 schreef DJSmiley:
2.4 of 5Gh is leuk, maar veel van die apparatuur ondersteunt dat niet. De client moet wel 5Ghz ondersteunen...

Zoals gezegd, je zal meerdere AP's moeten gebruiken. Doe vantevoren een sitesurvey, plaats de AP's goed (verlaagd, dus niet tussen spanten) enz.

Concreet: Het klinkt als een productieomgeving. Dat moet je dus uitbesteden aan een partij met voldoende kennis hierin als je het niet wilt eindigen als een half werkend hobbyprojectje.
Gezien de vragen en uberhaupt het idee om het met 1 AP te willen doen denk ik niet dat je zelf die verantwoording moet willen nemen om dat goed te doen.

Het netwerk komt niet IN de kas maar boven (buiten) de kas te werken.
De apparatuur ondersteunt het sowieso omdat op de mobiele stations eenzelfde unit als het access point komt maar dan in bridge modus.
Dat kletst natuurlijk over dezelfde frequentie.

Ik waardeer je waarschuwing.
Ik voel dat ook wel een beetje aankomen, als ik niet oppas.
Maar ik sta wel open om dingen te leren en ergens in te duiken.
En wie weet komt er een mooie oplossing uit waar ik zelf ook verder mee kan. Zij het dan niet met 1 ap maar met een mesh netwerk of een 4G netwerk oid.

Op 28 november 2021 22:15:25 schreef blackdog:
Hi,

Als eerste zou ik op verschillende tijden kijken hoe duk het is op de twee banden, dat is 2,5 en 5GHz.
Dat op ruim voldoende plekken waar het moet werken.

Zit je midden in het boerenland dan is je stoorniveau laag (als er niet te veel apparatuur gebruikt wordt die stoord in die twee frequentie banden.
In stedelijke omgevingen is het bijna nooit een gebrek aan signaal sterkte, maar de kwaliteit van het signaal.
Vandaag, ja op zondag ;) bij ene klant geweest om een ander AP aan te sluiten, gecombineert over de twee banden meette ik meer dan 110 andere acces points.
Mijn top hier in Amsterdam is rond de 220 stuks!

Maar dan nog het volgende, WiFi is per punt een zend/ontvanger, je Acces Point kan je wel een 1-Watt type nemen man de andere kant zal dat zeker niet zijn.
Dat is een veel gemaakt fout, kan ik geen sterkere "Router" kopen?, ja dat kan maar probeer maar een telefoon/laptop te kopen met een beter antennesysteem en meer vermogen.

Dus één Acces Point voor die hele oppervlakte lijkt mij een hele kleine kans van slagen te geven, ook al is het stoorniveau laag in je omgeving.

Groet,
BRam

Bedankt voor het meedenken Bram,
Dat probleem dat de ontvanger wel ontvangt maar niet kan terugzenden heb ik niet in mijn project.
Het AP en "station" zijn dezelfde apparaten alleen het station staat in bridge mode. Elke PLC is gekoppeld aan zo'n bridge station en heeft dus genoeg vermogen om terug te praten tegen het access point.

Op 28 november 2021 23:07:19 schreef harry64:
En je moet bij meerdere AP's steeds iets van 3 a 4 kanalen overslaan tav de meest nabije. Er is/was iets met een bepaalde ontwerpfilosofie waardoor de kanaalbreedte van het naaste kanaal elkaar met de helft overlapt. Dus je kanaal per AP vastleggen ipv het de AP laten regelen.

Ja klopt dat is een bekend probleem.

Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken en de tips iedereen.
Ik ga er 's mee aan de slag!

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Intussen wat aan het experimenteren geslagen.
Ik het viel niet tegen.

Op 2,4 GHz met een 10dBi omni antenne haalde ik 750 meter van Access point naar station. Het is dat ik geen zin meer had om verder te lopen. Een volgende keer check ik de maximum afstand wel met deze configuratie.

Het vermogen van de AP is 10dBm dus icm de antenne onder het max vermogen van 20dBm EIRP voor 2,4 GHz.

Sine

Moderator

Hoeveel packetloss heb je op die afstand?

Ik heb daar inderdaad in het verleden eens mee gestunt, met een omni aan het apparaat en een richtantenne was een 50 meter toch echt wel het maximum wat een beetje fatsoenlijk bruikbaar was.

Met twee richtantennes wordt het een heel ander verhaal, meerdere deelnemers kan ook nog flink roet in het eten gooien.

marcob

Golden Member

Van het access point weglopen 'lijkt' de verbinding lang te blijven bestaan. Maar zoals Sine al zegt, wat is je kwaliteit?
Loop nu eens van de andere kant af, dus op hoeveel meter wordt er verbinding gemaakt. Dit kan een stuk korten zijn.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Je bedoelt om op een kilometer afstand te gaan staan en dan proberen verbinding te maken?

De verbinding "lijkt niet alleen te blijven bestaan, er is duidelijk communicatie zichtbaar waarbij concrete data wordt heen en weer verzonden.
Ook als ik de antenne horizontaal houdt of ongeacht in welke richting ik 'm hou.

Ik moet er ook bij vermelden dat ik de bandbreedte drastisch heb verlaagd.
De bitrate hoeft niet hoger dan 5MBps te komen.

Ik ga nog verdere experimenten uitvoeren waarbij ik ga inzoomen op de kwaliteit van de verbinding. Dus wordt vervolgd.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op vrijdag 10 december 2021 08:34:52 (13%)

High met Henk

Special Member

En het klinkt heel vreemd en zuur, maar weersomstandigheden hebben ook ERNSTIG invloed..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
marcob

Golden Member

Je kunt natuurlijk op 500 meter gaan staan en dan pas het apparaat aanzetten. :-)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
joopv

Golden Member

Op 10 december 2021 08:28:10 schreef M-i-c-h-e-l:
Je bedoelt om op een kilometer afstand te gaan staan en dan proberen verbinding te maken?

De verbinding "lijkt niet alleen te blijven bestaan, er is duidelijk communicatie zichtbaar waarbij concrete data wordt heen en weer verzonden.
Ook als ik de antenne horizontaal houdt of ongeacht in welke richting ik 'm hou.

Ik moet er ook bij vermelden dat ik de bandbreedte drastisch heb verlaagd.
De bitrate hoeft niet hoger dan 5MBps te komen.

Ik ga nog verdere experimenten uitvoeren waarbij ik ga inzoomen op de kwaliteit van de verbinding. Dus wordt vervolgd.

De bitrate heb je verlaagd, maar de bandbreedte heb je niet verlaagd. Er worden echt geen andere filters actief bij omschakelen naar de laagste wifi bitrates. Je kan niet zomaar het shannon-hartley theorema toepassen op de standaard wifi hardware. Bij lagere bitrates horen ook andere modulatie schema's, met andere signaal/ruis eisen.

Ik ben ook benieuwd hoeveel andere wifi / bluetooth / enz. activiteit er in de omgeving van het accesspoint is. En in jouw omgeving.

Misschien doe je deze test in een dunbevolkte omgeving?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 10 december 2021 09:10:59 schreef High met Henk:
En het klinkt heel vreemd en zuur, maar weersomstandigheden hebben ook ERNSTIG invloed..

Ik weet het. Ik heb ook in de flinke regen gelopen met de apparatuur.

Op 10 december 2021 09:11:21 schreef marcob:
Je kunt natuurlijk op 500 meter gaan staan en dan pas het apparaat aanzetten. :-)

Dat zei ik toch ook?

Op 10 december 2021 12:07:40 schreef joopv:
[...]
De bitrate heb je verlaagd, maar de bandbreedte heb je niet verlaagd.

Op 10 december 2021 08:28:10 schreef M-i-c-h-e-l:

Ik moet er ook bij vermelden dat ik de bandbreedte drastisch heb verlaagd.
De bitrate hoeft niet hoger dan 5MBps te komen.

;)

Misschien doe je deze test in een dunbevolkte omgeving?

Dat klopt. Dat is uitgangspunt.
Je moet ergens beginnen en dan langzaam toewerken naar een situatie zoals deze daadwerkelijk wordt gebruikt. Althans, dat is mijn werkwijze
Zo leer ik de apparatuur en hun gedrag beter kennen.

RAAF12

Golden Member

Op 9 december 2021 21:52:18 schreef M-i-c-h-e-l:
Intussen wat aan het experimenteren geslagen.
Ik het viel niet tegen.

Op 2,4 GHz met een 10dBi omni antenne haalde ik 750 meter van Access point naar station. Het is dat ik geen zin meer had om verder te lopen. Een volgende keer check ik de maximum afstand wel met deze configuratie.

Het vermogen van de AP is 10dBm dus icm de antenne onder het max vermogen van 20dBm EIRP voor 2,4 GHz.

Je moet de hoogte in met je AP. Dan ga 500m makkelijk redden. Ook mijn telefoontje op wifi was sterk genoeg om die afstand te overbruggen. Dat was nog in de tijd dat mijn Nokia een externe (auto) antenneaansluiting had, dat wel....edit: foutje, dat was dus geen wifi maar GSM data.

Shiptronic

Overleden

Mijn eerste bedrijfpand stond op een plek zonder I-net aansluit mogenlijkheid, geen CAI en geen KPN. thuis via chello en dat ging super, zakelijk account. Maar op die plek zat niets. Wat was er wel: Wirerless-Lutjebroek

Was gewoon een flinke wifi straal verbinding, eerst durfden ze het niet aan want er zat nog een spoorlijn en wat bomen in de weg. Ze zijn dus eerst komen meten en een proef verbinding opgezet. Gelukkig was het pand lekker hoog en een flink plat dak. na wat meten en richten prima ontvangst!(spullen gelijk laten staan en een contact afgesloten !) heb er de eerste jaren zo mee gewerkt, Sip-serverje eraan en ik kon : bellen, (kleur)faxen en mailen :)

Helaas moesten die er mee stoppen(reden onbekend) de spullen over genomen(set moet hier nog ergens zwerven, een soort kippengaas antenne met dikke coax), de rest was gewoon een wat zwaarder Acespoint/router) en zelf wat van uit huis proberen op te zetten maar dat was dichterbij, maar niet hoog genoeg en te veel bomen.

Later een aansluiting gekregen op de Hoofdader van KPN met ADSL maar dat heeft meer ellende opgeleverd dan die WiFi verbinding :(

Dus ja het kan wel, Maar legaal?

[Edit] even na gemeten, volgens google 1.003,59 m :)

De gele lijn was prima de rode was niet mogenlijk terwijl dat maar 772,67 m was. de spoorlijn was niet het probleem wel de bomen :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
joopv

Golden Member

Op 10 december 2021 20:00:13 schreef RAAF12:
[...]

Je moet de hoogte in met je AP. Dan ga 500m makkelijk redden.

Dat geldt in een onbewoonde omgeving, zonder andere wifi activiteit.

Als je in een stad anno 2021 de hoogte in gaat, "zie" je zo vreselijk veel wifi spullen dat je AP op 500 meter afstand in de achtergrond verzuipt. Tenzij je met een dish werkt natuurlijk.