Remeha storing detecteren

mel

Golden Member

Vanochtend werd ik wakker in een koud huis :( De cv ketel stond in storing wegens te lage waterdruk.Ik dus met mn slaperige kop bijvullen...
Is er een manier om te detecteren wanneer die ketel in storing gaat?Er schijnt een uitbreidingsprint te zijn voor die dingen, maar die zijn nog zeldzamer dan de steen der wijzen....
Is er een mogelijkheid om zoiets te detecteren?Het is wel een huurketel, dus ik mag niet te veel gaan spitten in dat ding.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Misschien beter de reden van bijvullen oplossen. Ik heb de afgelopen 6 jaar de ketel niet bijgevuld, water wat er in zit is nog van de installatie in 2013.

Maar misschien kan je een drukschakelaar monteren. Onder de 0.5 bar een alarm.

EricP

mét CE

Mooie managers-kreet... 'in storing'... Maar goed...

Wat zou je willen 'detecteren' en wat zou je willen doen als je iets 'gedecteerd' hebt?

Die te lage waterdruk ontstaat niet zomaar (tenzij er natuurlijk iets lek is, maar dat ga je niet oplossen met vullen). Als je elke week ff kijkt, dan kun je het aan zien komen.

Verder: een ketel die niet wil door een te lage waterdruk, doet dat bijna altijd 's nachts. Immers, het huis is 'op temperatuur' en voor de nacht is het niet ongebruikelijk die wat lager te hebben. De boel hoeft een tijdje niet te verwarmen, koelt af, waterdruk zakt wat. En in jou geval tot net onder de threshold. Dat zal gebeuren in de 3-5 uur nadat de lagere temperatuur ingegaan is. Wil je er dan je bed voor uit komen?

mel

Golden Member

Dat lek zit denkelijk in de ketel, want ik zie nergens anders iets lekken.
Als de ketel in storing staat, gaat het display knipperen. er is een vrije connector, maar niemand, ook de servicemonteur niet, weet er iets van.Ik wil weten of er een vrij storingskontakt is, wat ik kan gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Als het bestaat dan zul je wel schrikken voor de kosten.
Grote industriele ketels hebben een storingskontakt vrijwel altijd standaard.

Een tip van Toet:
Kijk regelmatig naar je ketel.
Kijk dan naar de waterdruk, maar ook hoe de rookgasafvoer (schoorsteen) er bij staat.
Belangrijk ivm CO
En gewoon even naar de algemene toestand.
Laat hem dan ook branden, en luister of je geen vreemde geluiden hoort.
Dat regelmatig hoeft echt niet elke week, 2x per jaar kan je al veel ellende schelen.

O, en als je water bijvult, dan de volgende dag kijken of de druk nog goed is, en dat een paar dagen goed in de gaten houden. Er kan een klein lekje zitten, of je expansievat kan aan het kapotgaan zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 10 december 2021 08:40:01 schreef mel:
Dat lek zit denkelijk in de ketel, want ik zie nergens anders iets lekken.
Als de ketel in storing staat, gaat het display knipperen. er is een vrije connector, maar niemand, ook de servicemonteur niet, weet er iets van.Ik wil weten of er een vrij storingskontakt is, wat ik kan gebruiken.

O, een vrije konnector, die kun je gebruiken voor storingsmelding.

Dan gebruik je de volgende aansluitingen ...

Euh, welk merk (REMEHA), type een jaartal is de ketel?
Denk goed na voor je oplossing, wat gebeurt er als de spanning uitvalt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
marcob

Golden Member

Ik heb aan mijn Vaillant ketel een OpenTherm Gateway hangen.
https://www.nodo-shop.nl/nl/opentherm-gateway/188-opentherm-gateway.ht…

Met de software:
https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware

Die stuurt alle informatie door naar Home Assistant, welke mij weer bericht met een appje als er een probleem is.

Maar de OpenTherm Gatway heeft ook enkele uitgangen, welke je bijvoorbeeld als stroring kunt programmeren.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Sine

Moderator

Jep, een OTGW is inderdaad prima bruikbaar, ik weet even zo niet of je het storingssignaal naar een GPIO kunt sturen, maar het kan zeker naar een van de status LED's, dan ben je in principe al ver genoeg.

Als je meer wilt integreert het ding probleemloos in homeassistant of domoticz.

Dat werkt uiteraard enkel als je ook een opentherm thermostaat gebruikt, nieuwere R-bus thermostaten zijn niet echt opentherm ... maar het uitlezen van de ketel werkt wel.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 10 december 2021 09:13:18 (23%)

High met Henk

Special Member

Zit bij mij gewoon op de isense thermostaat die niet het einde van de wereld kost..

https://www.bol.com/nl/nl/p/remeha-isense-klokthermostaat-bedraad-vaka…

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 10 december 2021 09:26:00 (39%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

@HmH,
Die kan dat inderdaad melden, maar heeft geen interface mogelijkheden.

mel

Golden Member

Op 10 december 2021 08:48:01 schreef Toeternietoe:
[...]

O, een vrije konnector, die kun je gebruiken voor storingsmelding.

Dan gebruik je de volgende aansluitingen ...

Euh, welk merk (REMEHA), type een jaartal is de ketel?
Denk goed na voor je oplossing, wat gebeurt er als de spanning uitvalt?

Type weet ik niet zo uit mn hoofd, het ding is 15 jaar oud, en niks geen opentherm, gewoon aan uit..Als de spanning uitvalt en komt terug, gaat de ketel gewoon verder.En, @toet, er komt 1 maal per jaar een monteur onderhoud doen.Als de spanning uitvalt, krijg ik een waarschuwing van mn alarmsysteem :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

15 jaar oude ketel heeft ook opentherm ;)

En ook die komen netjes terug bij terugkomen van spanning, zeker met de Isense.

High met Henk

Special Member

Op 10 december 2021 09:30:51 schreef Sine:
@HmH,
Die kan dat inderdaad melden, maar heeft geen interface mogelijkheden.

het is een HMI: Human Machine Interface
ik zie het gewoon op het display wat bij mij in de doorloop keuken/woonkamer hangt: ofwel mij valt op dat het kreng weer eens in storing staat en dan heb ik 2 optie: Of het klereding is weer niet aangesprongen (misfire) of hij heeft te weinig druk.

even afkloppen, maar het gaat nu alweer een tijdje prima!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

@HMH, dan kom je er nog veel makkelijker achter ... het is koud als je opstaat.

Om dat te ontdekken heb je geen interface of melding nodig

mvdk

Golden Member

Ik woon in een huurhok van Woonbron. Heb ook een Remeha keteltje, ben er blij mee, want zuinig. Maar de laatste weken regelmatig storing, vorige week een melding gemaakt bij Woonbron. Afgelopen maandag werd ik gebeld door hun cv onderhoudsbedrijf, afspraak gemaakt voor de volgende dag. De monteur komt die dinsdag, had ook ondertussen mijn tweede melding meegekregen, een lekkend radiatoraansluitpijpje. De monteur vraagt aan me of ik misschien de storingcode had onthouden... Ik zeg: joh, ik heb ondertussen allerlei cijfertjes voorbij zien komen. Maar ik meen E 6.
Er moesten wat onderdelen worden vervangen, zo, gisteren, donderdag, is de monteur het werk komen afmaken. Maar vanochtend moest ik weer in de kouwe gang de ketel weer meermalen resetten.
Ik moest dit verhaal even kwijt, want ik denk dat ik hetzelfde gevoel had als mel. Op je blote voeten bij de cv ketel....

High met Henk

Special Member

Op 10 december 2021 09:53:56 schreef Sine:
@HMH, dan kom je er nog veel makkelijker achter ... het is koud als je opstaat.

Om dat te ontdekken heb je geen interface of melding nodig

Tja mijn huis is goed geïsoleerd...
Dus blijft wel ff warm..

Dus kom er pas achter als warmwater het niet doet of na ca 8 uur.

Storing indicator is erg prettig in mijn geval.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 10 december 2021 10:49:18 (17%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het displaytje knippert dus in geval van storing.

Wat dacht je van een LDR en een tellertje, dat na 10 knipperingen binnen een minuut, een alarm af laat gaan?

Even uitvogelen hoe vaak het display normaal 'verspringt' zodat ie die veranderingen niet als 'alarm' ziet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Ja , dat is idd een goed idee, zeker als ze en nieuwe ketel willen komen ophangen, dan zal dat wel een andere interface zijn.. Hoef ik niet meer "met mn blote poten op het kouwe zeil"zoals een bekend liedje ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Welk type ketel heb je eigenlijk ? Mogelijk is deze uitgang aanwezig :

fred101

Golden Member

Ik moet mijn ketel gedurende 20 jaar ieder jaar wel een keer of 2 bijvullen, hij was net nieuw toen ik dit huis kocht. Ik laat hem wel ieder jaar nakijken en schoonmaken.
Ik moet alleen eens naar de klok-thermostaat kijken, die doet wat vreemd de laatste tijd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 10 december 2021 08:28:03 schreef Remke Smedes:
Misschien beter de reden van bijvullen oplossen. Ik heb de afgelopen 6 jaar de ketel niet bijgevuld, water wat er in zit is nog van de installatie in 2013.

Maar misschien kan je een drukschakelaar monteren. Onder de 0.5 bar een alarm.

Waterverlies hoeft niet meteen een grote lekkage te betekenen. Als het heel langzaam gaat, kan het waterverlies ook komen doordat de radiatorkranen bij wat hogere druk langs de steeltjes wat water verliezen. Doordat de kranen warm zijn zal het water meteen verdampen. Wel is er meestal wel afzetting van watersporen.
Een defect expansievat kan ook een oorzaak zijn. De druk loopt dan te hoog op, zeker als er een keer is bijgevuld zonder op te letten hoe snel de druk oploopt als het systeem vol is. Het water ontsnapt dan via het overdrukventiel. Omdat dat meestal ook warm is, of zelf het water opvangt in een bakje, zal ook daar het verlies niet meteen opgemerkt worden.

mel

Golden Member

Op 10 december 2021 11:58:36 schreef RP6conrad:
Welk type ketel heb je eigenlijk ? Mogelijk is deze uitgang aanwezig :
[bijlage]

Ik zal vanmiddag even kijken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Waterverlies kan ook veroorzaakt worden door een defect expansievat.
Dat veroorzaakt dat de druk te hoog oploopt bij het stoken. Er zal dan water verdwijnen via het overstortventiel. Koelt de zaak weer af, dan zakt de druk snel tot onder de drempelwaarde.

mvdk

Golden Member

Bij mijn installatie zitten er twee horizontale verdeel buizen, met daaraan aan elk een extra spruit. Op de ene de vulaansluiting, de andere afgestopt. Daar zou ik zelf iets op kunnen maken.
Maar wat maakt t uit. mel heeft bijgevuld, er zit dus een vulaansluiting. Die schroef je eraf, t-stukje eraan, vulkraan aan de ene spruit, drukschakelaartje aan de andere. Kan misschien even zoeken zijn om een drukschakelaar te vinden voor dat werkgebied, 0,1 tot 2bar.
Hoeft er niks aan de ketel gefabriekt te worden. Dat is dus wél jammer als je ook geplaagd word door andere onregelmatigheden.
Ik heb weer een storingsklacht neergelegd bij Woonbron.

15 jaar oud, flink gebruikt ?
Dan kan de verwarmings spiraal door zijn gesleten.
( de terminologie ken ik niet goed, dat wat door de brander warm wordt gemaakt )
En dan is het einde ketel.