Combimagnetron geeft vonken af aan de buitenkant

Henry S.

Moderator

Op 9 december 2021 13:16:51 schreef KlaasZ:
[...]Dan onttrekt IKEA zich aan zijn verantwoordelijkheid. Zij hebben je geld aangepakt, dus zij moeten zorgen dat het opgelost wordt.

Zeker binnen een jaar.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb geen kracht groep. Toch blijft het allemaal vreemd.....
Een elektromonteur heeft 2 nieuwe schakel eenheden moeten vervangen nadat
van de 2e schakel eenheid (nr.7) de blauwe draad (uitgang) en de schroef gedeeltelijk weggesmolten waren. Ik had de combimagnetron in ander geaard stopcontact van die schakel eenheid gestoken, nadat bij de 1e keer de stekker in een aparte groep schakelaar (nr.3) van de keuken een harde knal
uit de combimagnetron veroorzaakte na het insteken van de stekker in die groep. De schakel eenheid 3 deed het daarna niet meer.
Al deze meldingen zijn naar mijn mening niet serieus genomen door de Whirlpool monteur. Ik heb bewijs; 2 defecte schakel eenheden.

Trek de stekker er eens uit, en meet de weerstand tussen de bewuste plaatsen. en meet ook tussen deze punten en alle 3 de contacten van de stekker, schakel wel het apparaat aan als dat wil zonder spanning erop. Heeft de monteur het apparaat open gehad en visueel en door meting gecontrleerd?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 10 december 2021 08:58:10 schreef jbmjuno:
Ik heb geen kracht groep. Toch blijft het allemaal vreemd.....
Een elektromonteur heeft 2 nieuwe schakel eenheden moeten vervangen nadat
van de 2e schakel eenheid (nr.7) de blauwe draad (uitgang) en de schroef gedeeltelijk weggesmolten waren.
Al deze meldingen zijn naar mijn mening niet serieus genomen door de Whirlpool monteur. Ik heb bewijs; 2 defecte schakel eenheden.

met schakeleenheden bedoel je automatische zekeringen, in de kast?

Nu, zelfs al zit er een fout/sluiting in de oven, zelfs dan nog mogen er geen draden wegsmelten in je kast en de automaat moet kortsluitingen overleven. Dus er is meer aan de hand dan de oven alleen.

Nee, dat is juist het punt. De Whirlpool monteur heeft tot 2x toe niet de moeite genomen om in het apparaat te kijken. Ik kan zelfs bij Whirlpool zelf niet aangeven dat ik een andere monteur wil die wel die moeite wil nemen..

Arco

Special Member

De Whirlpool monteur heeft tot 2x toe niet de moeite genomen om in het apparaat te kijken.

Waarom noemt 'ie zich dan 'monteur'?... (die neemt 'kijken naar een storing' wel heel letterlijk... ;) )
Had je het net zo goed aan de postbode kunnen vragen of die ernaar wil 'kijken'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Special Member

Ikea? Die zijn naar mijn ervaring niet zo moeilijk. Ding mee, bon mee, naar de service balie, melden dat ie het niet goed doet en je stoppen eruit knallen en dat je je geld terug wilt. Retour-pinnen en een dag later heb je je geld op de rekening. Zelf een nieuwe naar keuze aanschaffen.

This signature is intentionally left blank.

inderdaad. Weg met dat ding.
Die nutteloze monteurs van Bauknegt/Whirlpool komen dan misschien wel voor niks. Het kost je toch weer een vrije dag (als je niet thuis werkt) en zonde van je tijd.

Hensz

Golden Member

Op 10 december 2021 11:11:27 schreef jbmjuno:
Ik kan zelfs bij Whirlpool zelf niet aangeven dat ik een andere monteur wil die wel die moeite wil nemen..

Het klinkt alsof je met Whirlpool zelf gebeld hebt. Je moet met Ikea bellen en zeggen dat ze een nieuwe moeten sturen. Je hebt er nu al een veelvoud aan tijd en geld in gestoken van wat dat ding waard is. Dat is nog niet zó erg, het probleem is dat je helemaal niets mee bent opgeschoten!

Bel Ikea en laat je niet afschepen. Zij en alleen zij moeten het oplossen. Als Whirlpool, je moeder of de postbode daarvoor langs moet komen dan moet Ikea die maar bellen.

Don't Panic!
Anoniem

Als je wil aanspraak maken op garantie, zwijg dan als vermoord over die
uitgebrande draad en de defecte zekeringen/automaten..
Uiteraard zou men dan (mogelijk terecht) de oorzaak bij jou leggen en niet bij het apparaat.
Bij een goed functionerende huisinstallatie kan een defect apparaat geen dergelijke schade aan de installatie veroorzaken, daarvoor dienen net die automaten, andersom wel.

Ik krijg sterk het vermoeden dat een losse draad in de zekeringkast voor vonken en oververhittingschade aan de automaten heeft gezorgd bij belasting door de oven en dat daardoor tevens jouw oven is stukgegaan.
Met deze nieuwe informatie is er zelfs een kansje dat je oventje helemaal niks mankeert. Al lijken die vonken aan de deur toch op een defect te wijzen.
Probeer hem even uit op een circuit waarvan je zeker weet dat die in orde is.
Verder raad ik sterk aan even in de zekeringkast alle schroeven eens flink aan te spannen.
Problemen door mettertijd losgetrilde schroeven komt wel meer voor.

mvdk

Golden Member

Ik heb het sterke vermoeden dat ts het ding niet wil terugbrengen maar liever ter plekke gerepareerd heeft. Bij terugbrengen: naar de IKEA en afwachten of je onmiddellijk een vervanger mee krijgt. En het belangrijkste: uitbouwen, gedoe...

Anoniem

mvdk, hoe ga je dat ding repareren zonder uitbouwen?
En als je garantie wil, moet je je ook aan de voorwaarden houden.
Bij zelf prutsen of laten nazien van het toestel met openen en een ingreep vervalt de garantie, tenzij de technieker door de verkoper gestuurd werd. En dat is zo bij elke handelaar en elk merk.
En ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de oorzaak van het defect in de installatie van het huis ligt.
Een oven op een stopcontact met losse fisterende zekeringklem geeft genoeg pieken om het toestel te beschadigen.

En je moet vooral eerst de oorzaak van de fout oplossen en dan pas het gevolg.

Hensz

Golden Member

Op 10 december 2021 17:01:06 schreef grotedikken:Een oven op een stopcontact met losse fisterende zekeringklem geeft genoeg pieken om het toestel te beschadigen.

Niet om de flitsen en vonken uit de deur te doen slaan. Verder is het aan Ikea c.s. om aan te tonen dat jij c.q. jou huisinstallatie de oorzaak van 't gebrek zijn.

Don't Panic!
Anoniem

@ Hensz, Klopt wat je zegt.
Daarom waarschuwde ik niet op het advies in te gaan om aan Ikea de perikelen rond de defect gegane automaten te melden als gevolg van het defect aan de oven.
Ze zouden dit aangrijpen om de zaken om te draaien en te beweren dat de oven kapot gegaan is door een defect in de installatie.Wat trouwens waarschijnlijker is dan andersom.
Ik denk dat met de beperkte info die we kregen het verder gissen is.

Het zou wel leerzaam zijn het vervolg en de afloop te weten.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 11 december 2021 00:27:56 (29%)

Telkens de monteur komt dienen er papieren van de werkzaamheden achtergelaten te worden. Als de stapel hoog genoeg is heb je verhaal voor terugname.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Anoniem

Niet naief wezen. Een door Ikea betaalde monteur zal natuurlijk in de eerste plaats zijn broodheer dienen.
Als ie dan iets ontdekt van verkeerd gebruik of beschadiging door de gebruiker, of zoals de TS zelf aanhaalt problemen met de automaten door slechte contacten en losgekomen draadklemmen zal hij een negatief rapport opmaken en dan is het bekeken.
Je kunt natuurlijk nog een eigen expert aanstellen, en een rechtszaak aanspannen, maar of dat voor een oventje de moeite loont?
Als de expert van Ikea daarentegen kan aantonen dat er een fout in jouw installatie was die de oven gemold heeft , heb je geen kans.

Net daarom zei ik dat het niet slim is om de perikelen met de defecte automaten en de weggesmolten schroef in de zekeringkast op papier te zetten.
Dit wijst overduidelijk op een gebrek in jouw installatie die aan de oorzaak ligt van de defecte oven. En niet andersom. Dat lijkt me duidelijk.

Dat je verhaal nogal vreemd overkomt bij zelfs ervaren technici speelt in je nadeel. Ook al is het wat je zelf echt waargenomen hebt. vlambogen tussen deur en frontpaneel die lijken te wijzen op een RF lek , maar ook zouden voorkomen als de microgolf niet aanstaat klinken erg vreemd. Zeker als de Ikea expert (of je eigen expert die daarvoor niet zal liegen)het fenomeen niet zelf kan oproepen of vaststellen. De gerepareerde automaten zullen daar wel voor iets tussenzitten :-).

Het blijft een vreemde situatie. De 2e combimagnetron is nu 3 kwart jaar oud. Sinds de laatste maanden vertoont het problemen als:
- Vonk overdracht aan de buitenzijde;
- Niet op tempratuur komen van de oven;

Er is vanuit Ikea, ondanks mijn betoog, weer een monteur ingepland. Het zal nu een andere monteur zijn heeft men mij verzekerd. Het vertrouwen in Whirlpool is weg. Zal die monteur nu eindelijk eens luisteren en geloven wat ik vertel? Ik denk dat al die bezoeken onderstreep duurder is dan wanneer men direct de combimagnetron had vervangen.

Heeft iemand misschien nog een tip die ik bij de volgende monteur kan gebruiken? Vast bedankt allemaal voor jullie antwoorden. ;-)

pa3gws

Golden Member

De beste tip heb je gehad van @PE9SMS.
Inpakken en terug met dat ding.
Stel dat de monteur er iets aan doet en het ding doet het een poos.
Komen de problemen dan weer terug kan hij in de kliko.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Wat doe je met die dingen?vonken in de omhulling is niet normaal..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Er is vanuit Ikea weer een monteur ingepland.

En dan maar hopen dat ze hem niet sturen... :)

https://c.tenor.com/5VZPp9sfuZwAAAAd/swedish-chef-muppets.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Sorry dat ik weereens onsympathiek overkom omdat ik niet meedenk in het voordeel van de betrokkene maar probeer realistisch de zaak in te schatten. Ik vind het mijn standpunt de logica zelf.

Iemand heeft een oven die vonkt aan de deur en gelijktijdig brandt net die automaat bij de aansluiting kapot in de zekeringkast .

Iedereen met enige zelfs maar enige basis kennis die erbij geroepen wordt kan toch enkel maar besluiten dat een losse aansluiting aan de oorzaak ligt van zowel het uitbranden van de zekering als van de defecte oven. En niet andersom. Dat beide zaken los staan van elkaar is ondenkbaar.

De bewering van 'Ikea moet dit en Ikea moet dat' slaat nergens op.

Als hun technisch expert kan aantonen dat het defect ontstaan is door foutief gebruik of in dit geval door een vonkende losse automaat van de huisinstallatie dan is voor hen de garantie over. Wil je dat betwisten, dan ben jij aan zet en speelt met zwart.

Iedere technieker weet toch maar al te goed dat een slecht contact in de zekeringkast dat staat te vonken en zelfs in brand vliegt aangesloten toestellen kan om zeep helpen door inductiepieken? Ook ongewenst gedrag van de elektronica kan daardoor optreden met onverwachte gevolgen.

Het verstandigste lijkt me dus te zwijgen over die uitgebrande automaat als het al niet te laat is.

(niet terzakedoende opmerking verwijderd.)

Arco

Special Member

Waar de TS in alle talen over zwijgt is het volgende: Nu de automaat vervangen is en het stopcontact terug in orde, doet de oven het nog? en vonkt ie nog?

Dat zegt TS toch?:

Elektromonteur heeft de groep schakelaar vervangen en aarde probleem hersteld.
...
...
Monteur vertrekt, uur later zet ik de hete lucht oven aan en prompt vliegt er weer een vonk-boog over.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Maar werkt dat zo bij IKEA, dat je een product onder garantie bij een van hun vestigingen aan de servicebalie kan terugbrengen?
Gaat de servicebalie medewerker dan niet mauwen, en zeggen: nee meneer, garantiekaart invullen, en afwachten?

Arco

Special Member

Ik zou meer vertrouwen in de servicemonteur van de fabrikant hebben... (voor zover die tegenwoordig nog redelijk technisch opgeleid zijn...)

Het is ook wel lastig voor monteurs om objectief naar iedere storing te blijven kijken.

Ik heb vroeger storingen aan telefooncentrales gedaan. In een groot deel van de bezoeken was er geen storing vast te stellen.
Steevast zei men dan "hé, da's vreemd. Normaal is het probleem er altijd"

Op den duur wordt je daar wel wat moedeloos van, want men gelooft niet dat er niets aan de hand is (men blijft denken dat er iets kapot moet zijn)
Vaak verwisselden we dan maar een onderdeel of print. (je hoorde dan meestal nooit meer klachten terwijl er niets veranderd was)

Als je dat niet deed moest je vaak meerdere keren langs voor dezelfde klacht...
(als men eenmaal de gedachte heeft dat er iets kapot is, kun je iemand daar bijna niet meer vanaf brengen)

Nu is dat bij overvliegende vonken natuurlijk een ander verhaal. (maar zolang de monteur dat niet met eigen ogen ziet is dat ook lastig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem