(dunne) kabel met coax en twee geleiders?

fatbeard

Honourable Member

Ik gok 75Ω, lijkt een oudere videokabel.

Als het enige lengte heeft (enkele meters) kun je een soort van TDR meting doen: ene kant aansluiten (via een T-stuk) op een pulsgenerator en het andere eind afsluiten met een weerstand. De andere tak van het T-stuk gaat dan naar een oscilloscoop. Met een snelle tijdbasis en korte, steile pulsjes moet de reflectie wel te zien zijn: de reflectie is minimaal als de weerstand gelijk is aan de impedantie van de kabel.
De minimale kabellengte die je kunt bemeten hangt af van de bandbreedte van de scoop, zijn snelste tijdbasis en de flanksteilheid van de pulsgenerator .

Kabels zijn vaak best wel recht (afgezien van de demping) als de afscherming is gevlochten en niet geslagen, plus dat er ruimte in de probe is om een simpel compensatie-filtertje te plaatsen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
brains

Special Member

Ik weet helemaal niets van kabels. Maar ik lees hier diverse topics gewoon uit nieuwsgierigheid.
Maar ik weet dat hier vlakbij in Oostkamp een bedrijf zit dat radars "maakt" Ik heb even opgezocht en die heten https://advionics.be/
Zomaar een ideetje maar misschien hebben die nog korte stukjes over?
Geen idee of dat iets is maar moest er aan denken omdat men het hier over scheepsrader kabel werd gesproken.

Ha fatbeard,

Ik heb je draadje over het hoofd gezien |:(
Zelf heb ik een probe ontwikkeld 1,5 GHz, en ik gebruik SFTP CAT8 geel van kleur !

Dit is kabel tot ruim 2000 MHz met een impedantie van 100 Ω ± 5 Ω
De buigdiameter dynamisch daar hou ik 7 cm voor aan, de kabel zelf is 8,5 mm.
Ik moet zeggen totaal geen probleem oké het is geen silicone kabel maar werkt goed tenslotte ga je op die frequenties niet in het wilde weg prikken :D

Wat ga je over het algemeen er mee meten ?
Als het zeer snelle pulsen zijn dan kan de delay skew misschien een probleem zijn !
Maar dat laatste treed ook bij een passieve probe kabel op en daar houd bijna niemand rekening mee 8)7

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.