Even voorstellen en een vraag om hulp met een motorgeluid

hiermee de "frequentie" te simuleren die bij "het geluid" hoort?

Immernoch omgekeerd achterstevoren bezig, helaas. Er hoort geen frekwentie bij een geluid - er hoort een geluid bij de diverse frekwenties.

1/ maak een simulatie van de motor en zijn diverse toerentallen
2/ maak dat bij elk toerental het overeenkomstige geluid weerklinkt

Als dat niet duidelijk genoeg is, dan nodig ik bij deze Eric uit om samen ons verdriet te vergeten over een stevige borrel...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

begrijp ik je "andere insteek" goed? - ik gebruik dus PWM om het vermogen naar de motor te bepalen en hiermee de "frequentie" te simuleren die bij "het geluid" hoort?

Het is zomaar een ideetje om iets te 'programmeren' wat in tijd je toerenteller een bepaalde waarde aan laat geven. Als je dat met audio synchroon laat lopen (en dat blijft het gedurende de korte tijd dat je fragment loopt ook wel doen), dan heb je optisch / acoustisch het gewenste effect. Voorwaarde is natuurlijk wel dat ze elke keer tegelijk starten. En verder is het ff gedoe om de juiste PWM-waarden in een array te krijgen zodat het visueel ook klopt.

Wellicht wordt dat makkelijker door de audio te bekijken (wellicht is er optisch makkelijk iets te zien voor het moment dat er gas gegeven wordt, dat kan ook een volume zijn wat oploopt). En anders... gewoon eens beginnen met de stopwatch (bij 3.4 seconden begint komt er een dot gas en bij 4.2 seconden loopt de motor weer stationair). Als je een basis hebt, dan kun je daarna empirisch gaan fine-tunen.
Nogmaals, het is zomaar een idee wat relatief makkelijk uitvoerbaar is.

Naast PWM zou je ook nog een R2R netwerkje kunnen nemen (je mag zelf ff bij startpage kijken hoe dat werkt) en het gewoon lineair oplossen. Dissipatie zal voor die paar seconden niet echt een issue zijn en het zou zomaar kunnen dat het met een motortje misschien allemaal wat leuker reageert.

En eh... vergis je niet... het is nog wel ff wat gedoe om het goed werkend te krijgen. Eerst ff het mechanische stuk. En dan de range van spanningen die je nodig hebt om de gewenste toerentallen te halen (dat speelt natuurlijk voor elke oplossing). En dan kun je gaan zien hoe een controller dat gaat genereren. Stuk voor stuk oplosbaar hoor. Maar wel stuk voor stuk en niet allemaal tegelijk (ofwel: je hebt het ene nodig voor het andere).

De variatie daarop was mono geluid en op het 2de kanaal met een toonfiets een sinus met de frequentie voor een f/U omzetter. Dat edit echter wel beroerd. En als je kanaalscheiding niet afdoende is, dan hoor je het door je audio heen.

@bfm:je hebt op zich gelijk. Maar... In deze gaat het eenmalig (er komt maar 1 versie van) om elke keer hetzelfde geluid aan dezelfde uitslag van een toerenteller te knopen (nou, ja... dat 2 keer... 2 geluiden). Daar is nog wel wat mee 'te rommelen' om het beoogde effect te halen. Het moge duidelijk zijn dat het geluid an-sich geen enkele relatie met de toerenteller heeft in de opzet zoals ik die schets. Zet je er een ander mp3tje op, dan blijft de toerenteller gewoon hetzelfde doen als voorheen :)

[Bericht gewijzigd door EricP op 6 december 2021 15:54:35 (11%)]

Anoniem

Bedankt .ik heb deze oplossing begrepen - het is niet makkelijk in worden uit te drukken, hoe ik het begrijp .. maar dat komt goed

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 6 december 2021 20:28:18 (89%)]

Ik ben wel benieuwd hoe het opgelost geraakt, of toch minstens welke weg er gekozen werd ook al is hij misschien nog niet afgerond.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord