TYC-40 synchrone motor 12V AC

Geert111

Golden Member

Hallo,

Een tijd geleden heb ik mij dit motortje aangeschaft om de plaatsen in een kleine draaimolen maar de draairichting verandert regelmatig.
Wanneer ik het toestel inschakel, start het bvb. linksdraaiend en na enige tijd draait het rechts.
Hoe kan ik er voor zorgen dat het slechts in 1 richting blijft draaien of heb ik de verkeerde motor gekocht?
Mvg/Geert

Hallo Geert111,
de truc bij dit soort motoren (ik ken ze uit elektrische uurwerken op wisselstroom) is er voor zorgen dat ze maar één kant op kunnen draaien. Dus op de as van de motor een pal of palrad monteren dat langs een vast opgestelde bladveer beweegt, kan gewoon een reepje blik zijn. De veer blokkeert de as beweging bij verkeerd om draaien bij het starten, zodat de motor de andere kant op draait.
Gr Douwe

Geert111

Golden Member

Dag Douwe,
Dank voor je antwoord.
Heb je misschien een foto of tekening van zo een opstelling?
Gr/Geert

Zoek ik straks op.
Douwe

Dit is ongeveer de bedoeling. Kan ook met minder of maar één tand. Een plat reepje blik dat lichtjes tegen de tand drukt valt van de tand af en blokkeert dan de draaiende beweging van de as, die zal nu de andere kant opdraaien, dan blokkeert de as niet.
PS. Een gelijkstroom motortje met een klein beetje elektronica kan ook natuurlijk, dan is toerental ook makkelijker te regelen.
Gr Douwe

[Bericht gewijzigd door B.D. op vrijdag 10 december 2021 20:00:09 (18%)

Geert111

Golden Member

Oké, bedankt Douwe.
Ik ga op zoek naar de nodige onderdelen en misschien wel een passend gelijkstroom motortje met regeling.
Gr. Geert

Bij gebruik van een gelijkstroommotor is de tandwiel/veer niet nodig natuurlijk, draairichting wordt dan bepaald door de plus en min aansluiting.
Douwe

Geert111

Golden Member

Duidelijk, enkel een regeling om tot de juiste snelheid te komen maar daar heb ik reeds een idee voor.
Gr. en prettig WE/ Geert

Lambiek

Special Member

Op 12 december 2021 11:06:01 schreef Geert111:
Duidelijk, enkel een regeling om tot de juiste snelheid te komen maar daar heb ik reeds een idee voor.

Als je overstapt op DC, dan kun je bijv. hier je motor mee regelen.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.