Ic/chip uitlezen en herprogrammeren

Het gaat om een digitale klok met led display.
Deze heeft de functie dat de tijd en datum om en om in beeld zijn,
helaas is dit met de knoppen niet uit te schakelen.
Is er iemand die deze chip kan uitlezen en herprogrammeren?
Tenzij ie natuurlijk is geburnt/beveiligd.

Op het ic staat helaas niets.

EgbertG

Golden Member

Wisselt spanning op pin 5 van dat IC in zelfde tempo als de display wisselt tussen tijd/datum?

Hoewel het mij vrij kansloos voorkomt zie daar een jumper of configuratie weerstand gemerkt met "cal off". Dat maakt toch nieuwsgierig :)

Arco

Special Member

Type staat erbij maar door de lichtinval zijn de teksten bijna niet te lezen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Misschien is het idd eenvoudig, een jumpertje die het omschakelen verhinderd. ik heb ook zo,n soort klok , als je de batterij vervangt moet je even 2 kontakten doorverbinden voor de juiste mode.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt allen voor het snelle antwoord.

Dit is pin 5 neem ik aan?
(kreeg de afbeelding niet groter helaas)
Meet ik dat dan over de min?

Kan ik iets met dat 'call off' denk je?

De tekst in het rode kader is NW7019, ik heb er niets van kunnen vinden.

Hensz

Golden Member

Op 9 december 2021 13:22:38 schreef TYPE ONE:
Kan ik iets met dat 'call off' denk je?

Ik zou het weerstandje bij 'cal-on' verplaatsen naar 'cal-off' en zien wat er gebeurt.

Don't Panic!
EgbertG

Golden Member

dan bedoel ik pin 15.....

Ik zat ook al te kijken naar die teksten op de print.
Zo dacht ik dat die elco op pin 15 mogelijk te maken heeft
met dat omschakelen.

Hoewel in een timer ic dat ook weer niet logisch is ;)

Meten is weten en inderdaad die jumpertjes durven plaatsen
uiteindelijk

Oke, dat is dus dat weerstandje van 104k, ga ik proberen.
AL is het lastig, ik moet nog eens kijken of ik de print eruit kan krijgen,
maar die zit goed vast gelijmt helaas.

Pin 15 loopt inderdaad naar de elco van 47U, naar de plus.

Wordt vervolgd...

Even snel gemeten:

Pin 15 met min is 4,30v geen verandering met overspringen naar datum.
Pin 15 met plus is 4,78v en 4,68V met datum in beeld.

Plus en min gemeten vanaf waar de voeding de klok in komt.

er is een 100k weerstand geplaatst bij CAL-ON , wellicht verplaatsen narr CAL-OFF

Ik heb de weerstand om gesoldeerd, maar helaas geen verandering; tijd en datum blijven om en om verschijnen.
Ook toen de weerstand helemaal niet aanwezig was op de print was er niet iets wat niet werkte; alles blijft het zelfde.
Ook heb ik de contactjes even overbrugd met een draadje, dan zie je wel dat er segmenten oplichten, maar niet zoals het hoort.

maartenbakker

Golden Member

Op 9 december 2021 17:03:44 schreef TYPE ONE:
Oke, dat is dus dat weerstandje van 104k

bruin zwart geel is 100k, dus 104 is ook 100k.

CAL heeft waarschijnlijk met calibratie te maken, maar er zit nog meer jumperwerk op. Bijvoorbeeld TMP en ALR. Volgens de printopdruk ook 100k weerstandjes die je kunt verplaatsen. ALR zal wel alarm zijn, TMP temporary? Dus tijdelijk? Tijdelijk een datum weergeven? Zal wel niet maar klinkt kansrijker dan CAL.

Hoewel onwaarschijnlijk dat het helpt, misschien toch voor de zekerheid even merk en type klok vermelden zoals dat eigenlijk in de startpost hoort.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 11 december 2021 03:13:55 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zojuist die bij ALR en TMP weg gehaald en ik was blij verrast; er zit temperatuur weergave in, al dacht ik al dat TMP daar voor zou staan.
En ALR is inderdaad voor alarm, die kun je nu aanzetten met de knoppen op de achterzijde van de klok.
De temperatuur streepjes komen nu in beeld als de datum geweest is, deze gaat dus met het reideltje mee van zoveel sec. tijd en dan datum en dan temp.
In dit geval hoeven de weerstandjes dus niet eens erop te zitten voor deze functie.

Maar helaas nog niet de gouden tip om het om en om knipperen uit te schakelen.
Wel heb ik nog even de handleiding toegevoegd.

Ik had eerder trouwens al een 3V batterij erop geslodeerd, nu onthoud hij de ingestelde waarden:)

Helaas staat er geen merk op...

maartenbakker

Golden Member

Ik zou de weerstandjes voor de zekerheid wel op de andere positie plaatsen als je de functies zo laat.

Apart dat het wisselen van weergave niet uit kan. Bij de bekende tweeknopshorloges vroeger was dat geloof ik twee knoppen tegelijk indrukken? Misschien hier ook nog zoiets?

Als er geen merk en type bekend is, misschien nog een foto'tje van de voorkant? Dan is hij op aliexpress misschien ergens te herkennen, al zal dat meestal ook niet echt helpen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wellicht wel, maar werkt ook als ze dus niet op de plek zitten, vreemd toch?

Alle knoppen combinaties heb ik geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.
Ik heb het nu weer origineel gemaakt, maar waar dan die CAL voor dient…

Bij deze nog wat foto’s

[Bericht gewijzigd door TYPE ONE op zondag 12 december 2021 01:33:34 (17%)

Op 12 december 2021 01:32:13 schreef TYPE ONE:

maar waar dan die CAL voor dient…

Bij deze nog wat foto’s

waarschijnlijk voor calibratie temp sensor ?

Op 12 december 2021 09:53:54 schreef klaasy:
[...]
waarschijnlijk voor calibratie temp sensor ?

Dat zou inderdaad kunnen.

Zou het dan toch in het IC zijn ondergebracht?

KGE

Golden Member

Op 12 december 2021 01:32:13 schreef TYPE ONE:
maar waar dan die CAL voor dient…

Datum weergave in Europees (DD/MM) en Amerikaans (MM/DD) misschien ?

Op 16 december 2021 22:05:22 schreef TYPE ONE:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen.

Zou het dan toch in het IC zijn ondergebracht?

best mogelijk , ik heb hier een kubus klokje die een voor een tijd , datum , en temp weergeeft .
gezien de bouw van jou klokje zou je een externe temp sensor nodig hebben, en mogelijk hebben ze dat maar achterwege gelaten