FM modulatie

rob007

Yarr, Matey!

Als ik voor R6 in de plaats een varicap zou zetten met de Anode naar R7 ,
en extra aan de Kathode een weerstand(R) en condensator(C) naar de min.
Zeg de varicap BB105 en C = 1nF en de R = 47K
Zou ik dan misschien een iets meer fatsoenlijke FM modulatie kunnen hebben?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Waarom R6 weghalen ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat is er dan nu mis aan de modulatie? Misschien is instelling van de transistor niet goed?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 13 december 2021 01:10:10 (41%)

rob007

Yarr, Matey!

Goedemorgen allemaal,

R6 Hallo Henk,
Ja het MOET niet R6 dit is/was een spinseltje van mij,
Hoi Ex-fietser, Ik dacht ik maak er ECHTE WFM modulatie van.
Het is een bouwKITje :
https://sc04.alicdn.com/kf/Hfdd2ac89c08f4e83ae8d5779cfbc825dB.jpg
.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob goedemorgen,

een gedeelte van jou schema heb ik overgetekend en daar twee varicaps aan toegevoegd.
Je zal een beetje moeten trekken of duwen aan de spoel om de frequentie goed te kunnen krijgen.
De potentiometer is geheel niet belangrijk, daarvoor kun je vrijwel iedere waarde voor gebruiken vanaf 1k ohm.
De rest van het schema met microfoon komt te vervallen uiteraard.

Telefunken Sender Systeme Berlin
EgbertG

Golden Member

Ik zie dat ik tegelijkertijd met Martin V ongeveer hetzelfde stuurde.
Door toevoegen van 1 C van 10 pF en 1 varicap ben je er al.
( R6 zou ik vergroten naar 100k )

Ha rob007,

Die van @Martin V is prima zo doe je dat, die van @EgbertG kan ook maar is met een diode en de versie met twee diodes is beter.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

LOL ik dacht maak het mij makkelijk af en zo ook dacht EgbertG natuurlijk met mij mee,
MAAR!!! Ik kom om jullie( Martin en Henk) niet heen natuurlijk!
Dankjewel hoor Egbert voor al de moeite!
Maar die andere twee moeten weer hun zin doordrijven! ( Grapje natuurlijk! )
.
Moet/zal even kijken wat het word want das dan met een dubbele Varicap
En zoals Egbert het tekent met enkele daar zou ik dan ( als ik toch de moeite doe )
Ook kunnen instellen met trimpotje, OF, heeft die dubbele nog iets wat BETER zou kunnen zijn?
Ik gooi nu zomaar wat op iets wat te maken heeft met De zwaai of zo?
( kwaliteit van het FM??? ) ik zeg maar wat...

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
EgbertG

Golden Member

vanuit mijn verleden met FM zendertjes op die frequenties is het al met een enkele
varicap mogelijk een zwaai groter dan 200Khz te krijgen....

Op knooppunt van C2 en R6 is een DC offset wel wenselijk trouwens, dus met 2x
47k - een naar GND, ander naar V+

[Bericht gewijzigd door EgbertG op maandag 13 december 2021 12:33:17 (29%)

Een dubbele diode op deze manier in serie geschakeld, voor wisselspanning belast de kring minder.
Het heeft niets met de frequentiezwaai te maken, die blijft hetzelfde als die ook is met een enkele varicap diode.
Die potentiometer die wordt gebruikt is om de frequentie te regelen, je hebt dan geen trimmer meer nodig en die 15pF condensator welke over de spoel staat komt te vervallen.
Afstemmen doe je dus met die potentiometer.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha rob007,

Kijk dubbele diode is er in jou situatie alleen maar voor de kwaliteit,
gezien de schakeling intercom achtig systeem is het voorstel van @EgbertG prima !

Zoals @Martin V al aangeeft het gaat er ook niet om dat je er de zwaai mee vergroot, dat doe je met de audio amplitude.
Waar het om gaat is het volgende je schakelt de varactor net als een zenerdiode in sper,
wat je dus niet wil is dat om een of andere reden ( laagfrequente spanning of hoogfrequente spanning ) de diode in voorwaartse ( geleiding ) richting komt dit geeft vervorming !

Wat @Martin V laat zien is een redelijk compromis nog mooier is het om de regelspanning voor de oscillator frequentie via een separate varactor aan te leggen.
Op die wijze kan je voor beide systemen modulatie en afstemming het gunstigste gebied in de diode karakteristiek kiezen qua lineariteit !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Rob:Heb je nu al eens een fatsoenlijke zender gemaakt? :P Liefst op de amateurbanden, hoop ik.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 13 december 2021 13:02:20 schreef electron920:
Ha rob007,

Kijk dubbele diode is er in jou situatie alleen maar voor de kwaliteit,
gezien de schakeling intercom achtig systeem is het voorstel van @EgbertG prima !

Zoals @Martin V al aangeeft het gaat er ook niet om dat je er de zwaai mee vergroot, dat doe je met de audio amplitude.
Waar het om gaat is het volgende je schakelt de varactor net als een zenerdiode in sper,
wat je dus niet wil is dat om een of andere reden ( laagfrequente spanning of hoogfrequente spanning ) de diode in voorwaartse ( geleiding ) richting komt dit geeft vervorming !

Wat @Martin V laat zien is een redelijk compromis nog mooier is het om de regelspanning voor de oscillator frequentie via een separate varactor aan te leggen.
Op die wijze kan je voor beide systemen modulatie en afstemming het gunstigste gebied in de diode karakteristiek kiezen qua lineariteit !

Groet,
Henk.

Er stond, in de jaren 70,in CQ-PA een schema met een vfo met fm modulatie.Volgens mij ook 2 potmeters,een voor afstemming, een voor de modulatie.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EgbertG

Golden Member

Mijn voorstel is gebaseerd op minimaal toevoegen van componenten zodat het
nog aan het bestaande printje kan worden toegevoegd. Op dit printje zit al
een variabele C voor de frequentieregeling.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik DENK, dat ik het wel begrijp en wat ik nu begrijp is:
Martin heeft het beste systeem getekend, zo doe je het beste!
Henk voegt daar in zijn tekst toe dat je zo ook nog eens wat wij vroeger een Delta F noemde
( Dat was in mijn 3meter piraten tijd ) en jaaa ik ben nog steeds een apart geval! (maar wel MET licentie! )
@Mel: Eerlijk gezegd ben ik bang van niet Mel! Ik denk dat ik honderden zendertjes heb gemaakt,
Veelal experimenteel(om te kijken werkt dat/het?) Daar zaten verschrikkelijk veel, HEEL erg VEEL mislukkingen bij.
MAAR vind dat niet erg, ik heb ook (Minder wel)veel werkende zendertjes gehad.
Ik ben begonnen rond mijn 13de jaar ben nu 60 en nog steeds verslaafd aan die rommel!
(Tis allemaal jullie schuld! HA HA HAAaa LOL! :+ ) Ik heb ook veel rook gemaakt! (opgeblazen)
MAAR,
Kheb ook 3 leuke tijden daardoor meegemaakt de 3 meter tijd CB en KG tijd,
Dat is waardoor ik het ook de moeite allemaal waard vond allemaal!(en nog steeds!)

Mijn voorstel is gebaseerd op minimaal toevoegen van componenten zodat het
nog aan het bestaande printje kan worden toegevoegd. Op dit printje zit al
een variabele C voor de frequentieregeling.

Ja @Egbert ik ben nog niet begonnen maar twijfel ook nog een beetje welke…
En een variabele C voor de frequentieregeling niet maar een spoel met een Kerntje,(voor afsteming)
Waarvan ik een beetje begrepen heb niet zo goed als een trimmer inderdaad.
En: LET OP het is maar een KITje hoor!
Maar ja kweet ut, ik wou een mooiere FM! O-)

VrGr Rob

Om eerlijk te zijn luister en rommel ik ook 3,5mTr maar het is daar wat anders dan vroeger,
De mensen die daar nu zitten zouden ook goeie fanatieke Licentie amateurs kunnen zijn!
Zij streven HEEL ERG naar perfectie valt mij op!
( Dus als Rob dan met zijn Josty Kit komt mag tie NIET meedoen! LOL :+ ) Grapje natuurlijk!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ik zal eerlijk zijn! |:(
( voel me nu echt wel een beetje… ) 8)7
Ik had het NIET in de gaten dat dit zendertje NIET direct op frequentie werkte!?
Ik zag dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=SmP4i5ak-a8
En toen: https://youtu.be/SmP4i5ak-a8?t=533
viel er een kwartje!
Tis maar goed dat ik niet het gekke idee had om er wat trapjes achter te zetten!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob,

de modulatie in de video klinkt inderdaad belabberd slecht.
Die oscillator resoneert inderdaad op ca. 45 MHz, verdubbeling doet de transistor die erachter staat (eigenlijk de kringen L3, L4, C9,10,11).
Nu begrijp ik waarom de condensatoren in de oscillator zo groot in capaciteit zijn (68 en 100pF tussen basis en emitter).
Nu is dat niet zo probleem, je kan achter de kring L3, C11 een versterker plaatsen, voor de zekerheid kun je met een counter controleren of je op de juiste frequentie zit.
In de collector moet wel een afgestemde kring komen zodat je de juiste frequentie krijgt, dat is niet zo probleem want dat doe je toch wel in jou bouwsels.
Mijn vermoeden is dat het afgegeven vermogen 10-20mW is, hierachter kun je een BFR96 zetten voor een uitgangsvermogen van 100-200mW.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,

Kun je na gaan,
ik heb dat printje voor mij en ik vond het OOK zo raar wat een hoge waardes inderdaad!
Maar ik had het ECHT niet in de gaten! ( ik schaam me echt dood! )
Ja ik denk schrijf het maar eerlijk want ik durf wel toe te geven dat deze jonge geen slimmerdje is.
.
Modulatie:
Nu doet die EFLOZE de persoon van deze video er ook niet veel goeds mee vind ik ook hoor Martin!
Zoals hij het laat horen vind ik niet recht aan het zendertje doen, het klinkt wel WAT, beter!
Ik heb het gevoel dat het best wel redelijk stabiel werkt ook (vind ik tenminste hoor, MAAR wie ben ik!)
er zitten van die Chinese Ctjes in die de kwaliteit/stabiliteit ben ik bang wel omlaag halen.
En ja ja hij staat wat zo ver ik het kan zien wel goed op frequentie 85.8MHz –
Dus wat lager dan 2 X 45MHz ( 2 X 42,9 niet gecontroleerd in mijn geval! )
Ik heb zo’n chinees frequentie tellertje maar die stond op 58.842.2 de twee tweetjes gaan wel op en neer!
( MAAR op een zwakke 9V batterij! Moet ik er bij zeggen! )
Maar als ik blaas kon je dat ook zien, dan schuift ie iets.
Toch denk ik dat het aardig stabiel werkt ondanks…
.
Zou bijna zeggen zal ik er eens een trapje achter zetten, kijken wat er van komt!

VrGr Rob
Zal nog ff kijken voor betere spoelgegevens.
Onder zelfde schema maar dan toch een ander dan boven.
C7, 9 en 10 heb ik trouwens verandert veranderd maar moet ik MISSCHIEN weer terug veranderen nu,
Zal kijken wat die 43.9 MHz daar nog doet.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Je kunt natuurlijk die 68 en 100pF in de oscillator (tussen de basis en de emitter) veranderen naar 33 en 47pF, om zo de frequentie op zeg 90MHz te krijgen.
Alleen weet ik dan niet wat de spoel zal doen, die zal veel te groot zijn.
Je kunt het ook laten zoals het is en ja het werkt wel frequentie stabiel, zoals ik dat zie in de video.
Als je het vermoeden hebt dat die condensatoren niet zo stabiel zijn zou ik er gewoon NPO typen inzetten.
Volgens mij (ik weet niet zeker) is het geen Chinees maar Russisch ontwerp, maar goed dat doet er niet toe.
Toch kun je gewoon hierachter een versterker zetten en zit je op de gewenste frequentie.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Martin,
Ho Ho HOOWWwww nee ben ik weer niet duidelijk? 8)7
Hij doet het voor de rest goed hoor Martin! Ook de frequentie is prima!
Ben eerlijk gezegd wel nieuwsgierig naar wat ie doet als je er inderdaad nog iets van een…
trapje of buffer achter zet met… een eindtrapje inderdaad.
Toen ik nog niet eens in de gaten had dat ie verdubbelde was ik dat ook wel van plan,
Afijn misschien doe ik het ook nog wel! Kijk nog wel hoe en of wat…

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Een buffer kun je hier niet achter zetten, ja het kan wel maar dat heeft totaal geen nut.
Bovendien verlies je daar nuttig vermogen mee.
Een buffertrap zet je direct achter de oscillator en wel anders als in het schema staat.
Die trap die er nu achter staat is absoluut geen buffertrap maar een versterker, met alle ongewenste effecten die een versterker heeft met laagohmige ingang er gratis bij.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik zag dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=SmP4i5ak-a8
VrGr Rob

Tja, dat filmpje :) lekker meten met je printje op de grond op een berenvelletje, en 'trimmen' met een metalen schroevendraaier die op 11m 3sec ook nog eens op het printje valt :). Het roept wel bepaalde herinneringen op!

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin en heer Winstpakker,

Ja Winstpakker zo zat ik vroeger ook hoor,
ik weet nog wel dat ik per ongeluk een gat in het tafelkleed gebrand had.
Mijn moeder vond dat niet bepaald leuk maar omdat het haar zoon was die dat deed…
Mijn 3 meter piratentijd was… enorm armoedig, maar toch ook enorm leuk! ( kan verhalen vertellen… )
Martin ik dacht aan een 2N2219(A) in ongeveer deze vorm:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/65369/forum-post
Alleen of het dan via die 1nF gaat weet ik niet, misschien met een trimmer of zo.
Kijk gewoon even wat er gebeurd we zien wel.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

@rob: ben je nu je piratentijd ontgroeid?Aan je posts te zien niet.. >:) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Mel,

Nee natuuuuurlijk niet ontgroeid, maar er zit momenteel wel een DIPje in! ( met nadruk HELAAS!!! )
En ik hoop dat dat strakjes weer verholpen is laten we het zo zeggen.
;)
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?