Siemens Logo en Siemens Logo td programma

Hallo

Ik wil voor de hobby een machine maken. Deze moet flow meten en met behulp van een magneetklep de juiste hoeveelheid vloeistof doorlaten en daarna weer automatisch sluiten. De flow wil ik kunnen instellen op het display (logo TD).
Hierbij wil ik 3 drukknoppen maken op een joystick. Daar wil ik drie verschillende volumes in kunnen stellen. Dus heb het volgende voor in de plc:

3 digitale ingangen voor de drukknoppen
1 analoge ingang voor flowmeter
1 digitale uitgang voor magneetklep

Iemand een idee of dit haalbaar is?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja, dat kan.
Op sommige LOGO,s heb je analoge ingangen. Die zijn 0-10 Volt
Met een simpel weerstandje van 500 Ohm kun je dan ook 4-20 mA verwerken.
Scheelt een uitbreidingsunit

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Geen idee wat er aan rekenblokken in zo'n logo zit tegenwoordig, maar om van flow naar volume te gaan zul je iets van een integrator nodig hebben.

Flow gebruik je voor je doseersnelheid. Je hebt een puls per eenheid nodig uit de meter. Bijvoorbeeld 100ml of gram per puls. Geef dan ook en naval of voor afslagwaarde in en het werkt perfect. Rekenen is niet zo complex je hebt eerder de counter nodig en de ingang instellen als counter i4.

Sine

Moderator

Als je niet anders hebt dan een analoge flow zul je die moeten omrekenen naar volume.

Iets met flow en tijd enzo ;)

Ben ik eens met Sine. Maar dan heb je eigenlijk een verkeerde meter in mijn ogen. Maar das een andere discussie.

Maar rekenen kan de logo wel.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De rekenmogelijkheden van een LOGO zijn wat beperkt.

Je zou bv....
elke seconde de actuele flow meten, en er dan vanuit gaan dat het in die seconde constant blijft.
Dan tel je elke keer deze waarde bij hetgeen je al had.
Sterk afhankelijk van je gewenste nauwkeurigheid, zou je ook elke 1/10 sec een monster van je flow nemen, of nog vaker..........
En dat is goed te doen met een LOGO!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb een programmatje voor je gemaakt.
Uiteraard niet helemaal klaar,ik ken al je wensen niet.
En alles afstellen naar eigen wens (Flowmeter en hoeveelheid)

Water vullen met flow.lsc

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hallo

Allereerst bedankt voor het programmatje zover was ik zelf nooit gekomen

Ik wil graag in de siemens td 3 verschillende volumes in kunnen vullen
(misschien met f1 f2 f3 als dit mogelijk is) en deze met 3 verschillende knopjes kunnen activeren (ingangen). Het moet precies gemeten worden op ongeveer 10 ml nauwkeurig. Ik wil de volgende flowmeter gebruiken:

https://autosen.com/en/Process-Sensors/Flow-sensors/Vortex-flow-meter-…

Er staat ook een formule bij misschien die nog nodig?

De hoeveelheid die ik wil meten ligt ongeveer tussen de 1 en 50 liter
De flow van de pomp zal ongeveer 60 tot 80 liter per minuut zijn

Heb ik ook een uitbreidingsmodule nodig voor de 4-20 mA ingang of kan dat met een weerstand wil het wel graag betrouwbaar

Zou u dit voor mij bij het programma in kunnen zetten?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De F1 - F4 toetsen van het TD scherm kun je rechtstreeks in je programma gebruiken.

De sensor is denk ik wel bruikbaar.
Let op, minimaal 9,375 en max 150 l/min!
Bij een flow < 9,375 zal de meter toch 4 mA uitgeven!
Om nauwkeurig te kunnen werken zul je gegarandeerd > 9,4 l/min door je flowmeter moeten gaan.

Je kunt een extra uitbreidingsunit gebruiken, maar een basis LOGO met analoge ingangen voldoet ook. Een simpel weerstandje van 500 Ohm maakt van een 4-20 mA een 2-10 Volt signaal voor de basis logo.
Met een extra uitbreidingsmodule is het weerstandje niet nodig.

Nauwkeurigheid van 10 ml zal niet meevallen, daarvoor is een LOGO niet geschikt.
Als je pomp 60/s per minuut doet, dan is dan 1 l/sec. Je moet dan op 1/0,01 sec nauwkeurig werken, eigenlijk nog sneller 0,005sec.
Die goede werking kan ik je niet garanderen.

Gaat je magneetklep wel zo snel dicht?

Met een programma wil ik je wel helpen, stuur me je emailadres.

Nog even naar je flowmeter gekeken.
Deze is veel te traag en te onnauwkeurig voor je eisen, daar zul je ook iets anders voor moeten zoeken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik wil in ieder geval zo precies mogelijk ik kan ook gewoon zon flowmeter kopen en dan gewoon testen in de praktijk in combinatie met magneetklep of een type kleiner kopen

Kan nog even rondkijken naar ander type flowmeter dit is een vortex je hebt ook turbine en nog andere soorten

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 13 december 2021 21:08:08 schreef bertje12:
Ik wil in ieder geval zo precies mogelijk ik kan ook gewoon zon flowmeter kopen en dan gewoon testen in de praktijk in combinatie met magneetklep of een type kleiner kopen

Zie mijn bovenstaande.
Hoe snel sluit je magneetklep?
Je pomp doet (ongeveer) 1 liter per seconde
0,2 sec sluittijd? Dat is dan al weer 0,2 liter!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Als je wilt doseren gebruik je daar in de regel (tromgeroffel) doseerpompen voor.

Bijvoorbeeld:
https://www.prominent.nl/nl/Producten/Producten/Doseerpompen/pg-meteri…

Oplossingen met flowmeters zijn naar mijn ervaring minder dan ideaal.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 13 december 2021 23:52:43 (17%)

Sine deze Werkt het op basis van slagen en capaciteit hebben ze niet.

Als je toch naukeurig wil meten overweeg dan een IFM SM8000 dan kan je met pulsen werken.

Wat voor soort vloeistof is het?

[Bericht gewijzigd door Mixsage op vrijdag 17 december 2021 22:00:03 (10%)

Met die prominentpompjes heb ik jaren gewerkt, zijn echt nauwkeurig maar hebben idd quasi geen debiet. De membraanversie welteverstaan, ik meen dat ze ook andere types hebben.

Hoe je aan een nauwkeurigheid van 10ml wil komen met een debiet van 1l/sec zie ik zo niet meteen.

Ik denk dat je toch een variabel debiet zal moeten toepassen in functie van de benodigde hoeveelheid, (debiet minderen vanaf xx% volume).

Misschien is het ook een optie om te gaan wegen ipv, of in combinatie met, flowmeter.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

De afwijking van 10ml met een grote pomp klinkt eigenlijk ook niet realistisch. Dan mag je wel over gaan naar een 2de pomp met laag debiet en de grote met een FO met voorafslagen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

En slecht mechanisch of hydraulisch ontwerp kun je met goede elektronica of besturing niet herstellen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)