Is deze condensator verdacht?

Henry S.

Moderator

De blauwe is idd een normale elco, deze serie wordt lichter in kleur als ze aan het einde van hun levensduur komen.

Hieronder op de foto staan rechts boven elkaar twee solid tantaals van Philips (met er tussenin, en er voor, twee keer twee polyprops).

https://www.keith-snook.info/cd-player-stuff/CD104-IC-Caps-2.JPG

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Die oranje dingen zijn toch juist solid aluminium?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Klopt, heb m'n post iets aangepast ;).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 8 december 2021 13:42:40 schreef Henk H.Wees hier dus voorzichtig mee. Ik heb hiervoor een desoldeerstation met vacuum, elke keer als ik iets van een print moet halen ben ik daar weer blij mee. Als je dat niet hebt, kan het ook lukken met geduld en desoldeerlitze of een handpompje

Wat ook werkt is juist het toevoegen van een hele hoop tin waardoor je een goede warmteoverdracht hebt en de pinnen makkelijk "nat" loskomen. Achteraf kun je de tin wel wegzuigen.

Op 13 december 2021 19:33:57 schreef Henry S.:
De blauwe is idd een normale elco, deze serie wordt lichter in kleur als ze aan het einde van hun levensduur komen.

Hieronder op de foto staan rechts boven elkaar twee solid tantaals van Philips (met er tussenin, en er voor, twee keer twee polyprops).

[afbeelding]

Ik zie niet in hoe een blauwe Philips elco lichter kan worden. Het is gewoon gekleurd plastic om een aluminium buisje wat niet in contact staan met de inhoud van de elco.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

En de nieuwe serie (BC) IS lichter van kleur.

Op 13 december 2021 22:04:33 schreef Henry S.:
Tja.. zegt warmte je iets?

In een versterker worden elcos niet warm, er loopt bijna geen stroom door. Slijtage komt daar o.a. door uitdrogen. Ook wel door slechte contacten of minder goede lagen op de folie. Maar zonder hoge stromen.

Bij geschakelde voedingen worden elcos wel warm maar daar zie je die blauwe Philips elcos niet.

RAAF12

Golden Member

Op 10 december 2021 14:52:46 schreef Cccasss:
Nog een ander vraagje, uit nieuwsgierigheid;
Op wat voor een verschil duidt die w6 en w8?
Wat betekend EKR?

EKR is een aanduiding van de fabrikant en is volgens mij geen echte afkorting ergens van. Inmiddels is die serie niet meer te koop. https://www.vishay.com/docs/28398/replacetabaxradsmd.pdf

Henry S.

Moderator

Op 13 december 2021 23:39:59 schreef Hoeben:
In een versterker worden elcos niet warm, er loopt bijna geen stroom door.

Ook daar worden ze heus wel warm.

Bij geschakelde voedingen worden elcos wel warm maar daar zie je die blauwe Philips elcos niet.

Ik heb toch hele andere ervaringen met die dingen, en ben ze ook verkleurd op andere plaatsen tegengekomen. Hetzelfde gebeurt met de blauwe axiale elco's die nog steeds door Vishay gemaakt worden.

Maarja, ik heb alleen verstand van consumer en industrial...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 13 december 2021 19:20:48 schreef maartenbakker:
Je bedoelt dat blauwe tonnetje? Dan trap je in dezelfde val denk ik als de winkel waar Cccasss geweest is. Dit zijn bij mijn weten gewoon vochtige elco's. Solid state van Philips waren van die platte dingen.

Klopt die zijn gewoon vochtig, werden veelvuldig toegepast in de kopversterkers van 2e generatie video2000 en zijn inmiddels zonder uitzondering (bijna) altijd slecht wanneer je ze meet.

Datasheet van Vishay die deze Philipsjes nu produceren, non solid staat er duidelijk:
https://www.vishay.com/docs/28312/036rsp.pdf