Remeha storing detecteren

@ Kees.je bedoelt warmte wisselaar?? Maar goed, we hebben hier een AWB gehad met de eerste jaren een gasverbruik van 3500 Kuub gas en heeft het ruim 25 jaar uitgehouden door slecht geisoleerd huis... Dus dat lijkt me sterk dat het versleten is..

In onze Remaha Calenta was een van de twee rubberslangen ter hoogte van de wartel gescheurd en zo verloor de ketel water. Ik zou toch eerst even zoeken waar het water verdwijnt. (slangen waren alleen per set leverbaar.)

Jacques van Montfort

een lekkende warmtewisselaar kan ook wel, daar had een atag blauwe engel eens last van, loodgieter had toen iets bij het cv water gedaan waardoor de ketel zijn druk toch weer langer vasthield.

pas nog met een calenta bezig geweest, handig dat daar led werk lampen al inzitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 december 2021 19:11:07 schreef smd:
@ Kees.je bedoelt warmte wisselaar??. . .

Euh, ja, nee.
Niet de CV-water naar tap water maar wel de vuur naar CV-water bedoelde ik.

High met Henk

Special Member

Op 10 december 2021 20:10:50 schreef Jacques1956:
In onze Remaha Calenta was een van de twee rubberslangen ter hoogte van de wartel gescheurd en zo verloor de ketel water. Ik zou toch eerst even zoeken waar het water verdwijnt. (slangen waren alleen per set leverbaar.)

[bijlage]

Mijn Remeha Koleraehh Calenta is nu 11 jaar en heeft op elke mogelijke plek gelekt! Slangen, klemmen i.c.m. o-ringen, gescheurde 3 weg klep.
Print van de ontsteking defect.

Bodem is al doorgerot van de vele lekkages. Voor mij nooit geen Remeha meer.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Op 10 december 2021 22:01:19 schreef High met Henk:
[...]

Voor mij nooit geen Remeha meer.

Voor altijd Remeha dus! :+

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 december 2021 22:01:19 schreef High met Henk:
[...]

Mijn Remeha Koleraehh Calenta is nu 11 jaar en heeft op elke mogelijke plek gelekt! Slangen, klemmen i.c.m. o-ringen, gescheurde 3 weg klep.
Print van de ontsteking defect.

Bodem is al doorgerot van de vele lekkages. Voor mij nooit geen Remeha meer.

klinkt als een chinese airco, daar kun je ook de compressor in spanbanden hangen omdat ie door de bodem heen rot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die lekkerei herken ik wel, dat begon al snel na installatie, dat was een "automatische" ontluchter nu met de laatste service beurt zijn als modificatie nog 2 dingen vervangen waarvan 1 ook een ontluchter, en die ander weet ik niet meer, ook zoiets.
Deze ketel heb ik nu 10 jr en zag er nog prima uit, de branderkamer bv.
Maar we stoken (gelukkig) niet veel gas weg.

De servicemonteur die veel ketels kent was er wel enthousiast over.

Enneuh, nooit meer een . . .
Dat herken ik wel maar daar wil ik toch wat voorzichtig mee zijn, in z'n algemeenheid bedoel ik dan.

Rehema calenta 40c: 1 kapotte slang in 10 jaar. Dat valt toch mee?

Jacques van Montfort
mel

Golden Member

ionisatiepen al 3 keer vervangen, driewegklep ,en een keer alle pakkingen in de ketel vervangen , dat hoorde bij groot onderhoud.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Bij een cv ketel moet je er altijd rekening mee houden dat hij in verhouding meer draaiuren maakt dan een gemiddelde auto. Vergelijk dan de onderhoudskosten over 10 jaar eens met een auto die minder draaiuren heeft. Hou ook rekening met het feit dat de cv installatie zelf ook invloed heeft op de reparatiekosten van een ketel. Is het cv water erg vervuild of zitten er ergens tyleenslangen of andere niet zuurstofdiffusie dichte slangen in het systeem dan rotten de rest van de leidingen en de ketel ook weg.

Wat een hoop plastic in dit ding! Blij dat ik die niet genomen heb... Echt een Fisher Price keteltje...

mvdk

Golden Member

Hoe gaat het met de cv ketel? Er was ook nog een vraag welk type.

Ik zit te tobben, en inmiddels ook met kouwe voeten, want zit te wachten op de storingsmonteur. Bij mijn cv ketel staat het type boven het display, onder het woord Remeha. Voortdurend branderstoring, E5. Als hij koud is, maar soms ook als hij op temperatuur is.
En soms zelfs als het ding werkend is uitgeschakeld met de thermostaat, volgende ochtend code E5

Wat je beschrijft doet me sterk denken aan een paar defecte elco's in de branderautomaat. Maar omdat je, naar ik begrijp, geen eigenaar van de ketel bent laat je dit natuurlijk lekker aan de monteur.

Brander storing is dat electronica geen vlam detecteert, ionisatie pen opschuren en klaar!

mvdk

Golden Member

Bij mij (voorlopig) branderstoring opgelost. Gasblok (gasklep) vervangen. Lekte een beetje, en bewoog ook niet spontaan genoeg.
Even afwachten. Dat de E5 zich ook voordeed met uitgeschakelde thermostaat, kwam waarschijnlijk, volgens uitleg monteur, door warmtevraag van het tapwatercircuit, Iets wat je bij de Vaillant makkelijk als gebruiker zelf kon instellen/uitschakelen, bij de Remeha moet je daarvoor ingenieur zijn.

Sorry dat ik het topic een beetje heb gestolen. Heb de monteur vanmiddag óók nog gevraagd of er een mogelijkheid voor computeraansluiting zit op zo'n keteltje. Nee. Alles gaat met simpele middelen. CO/CO2/gasdrukmeting.

Edit: mogelijk toch een ionisatie probleem. Ik heb beide monteurs geen ionisatiestroom zien meten, terwijl dat in servicemanuals wél genoemd word.
Het probleem staat nog steeds.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 14 december 2021 19:26:43 (12%)

ook een onderdeel die je niet kado krijgt...

Anoniem

Op 14 december 2021 17:28:27 schreef mvdk:
Heb de monteur vanmiddag óók nog gevraagd of er een mogelijkheid voor computeraansluiting zit op zo'n keteltje. Nee.

Iedere Remeha ketel jonger dan 15 jaar heeft een aansluiting om een computer, laptop, tablet of telefoon op aan te sluiten. Hiervoor kun je een servicetool aanschaffen.

ionisatiepen kan al eerder versleten zijn. in een gasboiler was die na 1 jaar al op, had volgens servicemenu al dik 10.000 keer ontstoken. aan die boiler hing een 250-300 meter tapwaterleiding, daardoor sloeg deze vaak aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

ik heb nog geen gelegenheid(geen zin :+ )gehad om naar zolder te kruipen, maar die ionisatiepen is idd na een jaar bijna geheel weg. dat merkte ik na het bezoek van de monteur..En de monteur zei ook dat er geen aansluiting was voor een pc...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

u zou kunnen een zelfgebouwd alarmpje maken met een een LDR die "kijkt" op het rode alarmlampje van je brander.Vanaf het moment dat je brander dan in veiligheid valt zal dat dan het lampje detekteren en aan jou alarm doorgeven zelfs via sms berischtje op je smartie

Anoniem

Op 15 december 2021 08:20:59 schreef mel:
En de monteur zei ook dat er geen aansluiting was voor een pc...

Dat is raar. Je bent de enige die geen pc aansluiting op zijn ketel heeft. De rest van alle Remeha ketels hebben hem wel.

mel

Golden Member

ik zei alleen wat die monteur me vertelde...misschien weet hij het niet..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Even op de ketel kijken wat het preciese type is. Dan zoek je op internet de handleiding en daar staat dan in of er een PC-aansluiting is en waar die zit.

Anoniem

Ik denk dat hij het niet wil of mag vertellen. Ze zijn bang dat je allerlei instellingen gaat veranderen en daardoor de ketel problemen geeft. Dat is meestal het beleid bij installatiebedrijven. Remeha heeft in de software zelfs een gebruikersniveau waarmee de instellingen voor eindgebruikers alleen maar zichtbaar zijn. Voor de andere instellingen moet je een wachtwoord hebben.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 15 december 2021 10:02:48 (32%)