Klasse D audio versterker

joopv

Golden Member

Ik heb een vreselijk grote en 34 kg (!!!) zware Pioneer VSA-AX10Ai-S. Daar mankeert ondertussen van alles aan helaas. De I-link (firewire) poort werkt niet meer en de mcacc microfoon werkt ook niet meer :(

Het verbruikte rustvermogen van ca. 100W aan warmte is eigenlijk ook niet meer van deze tijd. Ik moet steeds opletten dat het ding uitgezet wordt na gebruik. Ohja en het ding heeft geen HDMI poorten maar van die mini-din s-video poortjes.

Ben op zoek naar vervanging en modernisering (digitalisering) van deze installatie, oftwel mijn setup geschikt maken voor moderne media (bluetooth/wifi, spotify, HDMI poorten, enzovoorts enzoverder).

En hoewel het misschien voor sommigen als vloeken overkomt, is een klasse D versterker ook een optie w.m.b.

De 5 speakers zijn 2 Philips FB825's, 2 kleinere zuiltjes en een centerspeaker.

De hamvraag: is klasse D ook echt een goede optie tegenwoordig? Ik heb nu 5 keer 170W aan analoog klasse AB vermogen ter beschikking uit de Pioneer.

En suggesties voor apparatuur? Ik zit naar "soundbars" te kijken waar je externe speakers op kunt aansluiten maar daar zie ik vooralsnog geen bruikbare spullen bij.

Henry S.

Moderator

Moderne klasse D versterkers zijn prima, kijk eens bij Hypex.

Soundbars zijn kwalitief teleurstellend, maar dat is mijn mening ;).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb zelf een Denon, ook klasse D. Prima tevreden over en qua kosten viel het heel erg mee. DLNA, internet radio, bluetooth, HDMI (uiteraard), Audyssey (ruimte correctie), ... AVR-X serie.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 14 december 2021 16:28:55 schreef joopv:
De hamvraag: is klasse D ook echt een goede optie tegenwoordig?

Klasse D versterkers zijn al circa 15 jaar een goede optie, maar er is wel verschil tussen de diverse klasse D versterkers. Hypex nCore modules staan goed bekend, en worden al jaren door gerenommeerde fabrikanten als bijvoorbeeld NAD en Cambridge Audio in enkele van hun versterkers toegepast. Mocht je van plan zijn om versterkers samen te stellen op basis van Hypex modules dan zou je advies kunen vragen op het zelfbouwaudio forum.

Op 14 december 2021 16:28:55 schreef joopv:
Ik heb een vreselijk grote en 34 kg (!!!) zware Pioneer VSA-AX10Ai-S. Daar mankeert ondertussen van alles aan helaas. De I-link (firewire) poort werkt niet meer

die heeft het nog lang uitgehouden. Ik heb genoeg gevallen meegemaakt waarbij de fire-wire interface bij de eerste aansluiting meteen naar de knoppen was. Is zowat de slechts beschermde interface ooit bedacht. (tegen statische ontladingen en potentiaalverschillen)

Klasse D versterkers werden in het verleden inderdaad scherp bekritiseerd door de Hi-Fi freaks. Alles onder klasse A was in die kringen eigenlijk al dubieus.

Evengoed heeft klasse D een aardige opmars doorgemaakt waardoor zelfs merken als Van Medevoort een klasse D versterker op de markt bracht, ik meen te weten dat dit op basis van een Philips klasse D versterkermdule was.
De geluidskwaliteit van dit soort merken versterkers was klaarblijkelijk dusdanig goed dat ook een deel van de Hi-Fi sceptici hun goedkeuring gaf.

Hypex is ontstaan uit een medewerker van Philips, het merk wat zijn eigen klasse D techniek opzij had geschoven. Men heeft hier dusdanig goede versterkmodules weten te ontwikkelen met minimale vervorming dat enkele grote merken in de audiowereld hun afnemers werden.
O.a. het Deense Icepower doet ook mee in deze materie maar zou volgens intimi niet op het kwaliteitsniveau van Hypex zitten.

Als bij Hypex rond gaat kijken op de website moet je wel opletten dat niet alle modules voor de consument te koop zijn. Bepaalde modules zijn puur voor de audiofabrikanten.
Wil je bij voorkeur een kant en klare klasse D versterker en is er interesse voor Hypex ontstaan dan kun je even googlen op Hypex en vind je vrijwel gelijk een aantal merken versterkers die aangeven Hypex modules in hun verstekers te verwerken. Zoals BlueSound, de concurrent van Sonos.

Toen ik zocht op de hypex modules vond ik hits op: "koop hier de hypex OEM module!" op ebay. Dus zelfs als Hypex er niet tussen wil zitten zijn er op de grijze markt mogelijk verkrijgbaar als je op basis daarvan iets wilt bouwen. Je hebt nu 170W, Hypex heeft een 180W module.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
PE9SMS

Special Member

Alles wat nu te koop is is toch klasse D zo ongeveer? Een chippie met wat randcomponenten is nou eenmaal goedkoper dan een blok alu met torren erop.

Op 14 december 2021 19:50:31 schreef Henry S.:
Moderne klasse D versterkers zijn prima, kijk eens bij Hypex.

Soundbars zijn kwalitief teleurstellend, maar dat is mijn mening ;).

uitermate :)

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op woensdag 15 december 2021 16:27:41 (50%)

This signature is intentionally left blank.

Op 15 december 2021 16:20:25 schreef rew:
Toen ik zocht op de hypex modules vond ik hits op: "koop hier de hypex OEM module!" op ebay. Dus zelfs als Hypex er niet tussen wil zitten zijn er op de grijze markt mogelijk verkrijgbaar als je op basis daarvan iets wilt bouwen. Je hebt nu 170W, Hypex heeft een 180W module.

Klopt, er zijn OEM klasse D versterkmodules welke op de een of andere manier op de consumentenmarkt terechtkomen. Hypex is hier volgens eigen zeggen niet blij mee maar de kans bestaat ook dat dit afgekeurde of (deels) defecte modules zijn die in het tweedehands circuit terecht komen. Daarnaast is het ook oppassen voor Chinese clones.

Ik snap dat een chinese fabriek die "voedingen" maakt soms een exemplaar heeft wat het niet doet. Te duur om uit te zoeken. En dan verkopen op de locale markt: Wat een gek er voor geeft. En dan blijken er gasten tussen te zitten die er eerst 1 kopen (voor eigen gebruik), weten te repareren en een mooi voedingkje! :-) Vervolgens kopen ze er 5 waarvan er vier te repareren zijn. Vervolgens gaat ie ze op aliexpress gewoon verkopen. Ik heb er zo een paar denk ik.

Maar een "is niet blij met consumenten die die dingen kopen" bedrijf als Hypex... Die gaat niet die modules in een "te repareren" staat aan iemand wegdoen als ze niet willen dat ze op de (wat ik even zo noem) "grijze markt" komen.

En dan nog: wat valt er af te keuren? Je maakt toch een goed ontwerp (daar staan die gasten namelijk voor!) wat het gewoon altijd goed doet? Toch niet: van iedere 100 die we maken blijken er 5 af te vallen want die halen bij het testen de specs niet? Dat kan je toch niet maken? Als je 1k 1% weerstandjes probeert te maken, dan kan dat, maar met 180W high-end klasse-D versterkers... Dan moet het gewoon altijd goed gaan. Tuurlijk je hebt er vast wel eens 1 tussen zitten die het bij de eind-test niet doet. Maar dat moet echt minder dan 1% of 0.1% zijn als je richting grotere series gaat.

Ik had bij batches van 300 stuks dat mijn chinese fabriek er misschien 5 afleverden die het niet in 1x deden. Soldeerfoutjes. Nu ik terugkoppeling heb gegeven daarover en ik de laatste tijd series van 500 koop, gaat het beter. Als een medewerker zegt: Mag ik er een paar kapotte mee naar huis nemen? Dan zeg je "tuurlijk" maar als ie er 5 of 7 heeft meegenomen (voor een complete surround) dan moet je vragen gaan stellen als ie er structureel van die afval dingen mee gaat nemen: Dan is ie ze aan het verkopen op de grijze markt. ALs je dat niet wil moet je er wat aan doen. Simpel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat versterkers betreft - het is altijd vrij onvoorspelbaar hoe goed je versterker bij je speakers past.

Iedere versterker reageert weer net iets anders op z'n aangesloten belasting. Altijd dus eerst even zien of je ergens eentje kan lenen enzo :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 15 december 2021 22:59:52 schreef rew:
Ik snap dat een chinese fabriek die "voedingen" maakt soms een exemplaar heeft wat het niet doet.

En dan nog: wat valt er af te keuren? Je maakt toch een goed ontwerp (daar staan die gasten namelijk voor!) wat het gewoon altijd goed doet? Simpel.

Zo ver ik weet laat Hypex zijn modules niet in China maken, ten minste, dat heb ik in ieder geval niet in dit topic geschreven. Als dit wel zo is, wat zo maar kan, dan heb ik de originele Hypex modules zelf nog niet op sites als Ali Express gevonden. Maar heel eerlijk heb ik hier ook nog nooit naar gezocht.

Een fabrikant welke Hypex modules toe wil passen in haar audioproducten kan deze mogelijk aan zware testen onderwerpen, om de veilige specificaties van de audio-eindproducten vast te stellen. Hierdoor is het goed mogelijk dat deze voor testdoeleinden gebruikte Hypex modules naderhand worden afgeschreven als niet meer betrouwbaar.
Als deze modules tussen de testbank en de vuilcontainer onderschept worden en richting een Ebay, etc. gaan dan bestaat er dus een kans dat je iets koopt wat niet meer geheel in orde is.
Evengoed zijn dit mijn aannames en niet zo zeer de waarheid.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb aan de hand van dittopic weer eens geprobeert naar wat gegevens te kijken op de website van Hypex, wat een arrogantie!

Gij zal cokies acepteren! anders mag je de gegevens van onze producten niet zien...

Hypex staat nu bij mij op de zwarte lijst, nooit zal ik een product van ze gaan kopen.

Ze horen blij te zijn dat mensen naar hun producten zoeken en ze hun dan de gunst te verlenen deze dan aan te schaffen als je de documentaite van de modules gelezen hebt.
Ze zijn duidelijk ten prooi gevallen aan ranzige marketeers, BAH!

Hypex, jullie kunnen het dak op met een bos uien, dan kan je daar gaan zitten stinken! <=een oude, in Amsterdam vaak gebruikte uitdukking van onvrede. :+

Zo dat is er even uit, dan nu aan het werk. *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zeg maar wat je wil hebben, dan download ik het wel voor je. Ik heb geen probleem met cookies. Ze zorgen voor een prettig leesbare site; ze hebben ook voordeel.

joopv

Golden Member

Op 16 december 2021 09:18:34 schreef blackdog:
Hi,

Ik heb aan de hand van dittopic weer eens geprobeert naar wat gegevens te kijken op de website van Hypex, wat een arrogantie!

Gij zal cokies acepteren! anders mag je de gegevens van onze producten niet zien...

Dan open je die site toch in incognito mode?

2 extra muisklikken en je had jezelf de moeite van deze hele offtopic posting kunnen besparen.

blackdog

Golden Member

Hi Brightnoise, :-)

Ik werk in de IT, en kan gewoon een privat browser window via een VPN opsetten, dan weten ze ook niet wie ik ben, maar dat is niet het punt.
Verder draait hier ook nog een auto cokie delete of een browser die standaard al niets opslaat, dus ik ben goed voorzien.

Het punt is, en dat vind ik dus ongewenst, dat men dit gedrag van bedrijven normaal vind en het dus accepteerd...

Ze moeten blij zijn dat ik interesse hebt in hun producten en iedereen die het maar wil info geven over hun producten zonder bariere.
Maar steeds meer bedrijven zijn hun producten meer als een onderdeel voor het vergaren van "Big Data" gaan zien.

Dank voor het aanbieden! ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Er zijn sites (slecht ontwerp, daar ben ik het helemaal mee eens) die opslaan: "we hebben een nieuwe gebruiker en die zit nu op de homepage. En click je op de link "pagina 4" dan slaan ze op de server op: hij heeft op pagina 4 geclickt en ze redirecten je naar de URL voor de homepage die nu "pagina 4" laat zien. Ze herkennen je aan een unieke code in je cookie. Suffe boel: Vanalles werkt er dan niet meer. (zoals open tweede window op die site in een ander tabblad, click "next" in het 1e tabje en je gaat verder waar je in tweede tabje gekomen was!)

Maar goed. In zo'n geval hebben ze de cookies essentieel gemaakt (dom!) voor hun site, maar hoeven ze niets meer te verzamelen aan info dan wat ze met een ouderwetse site uit de logs hadden kunnen halen. ("Hey, de user met IP x.y.z.w vraagt nu pagina 4 op: Hij heeft op de link pagina 4 geclickt!").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Op 14 december 2021 20:20:11 schreef flipflop:
Ik heb zelf een Denon, ook klasse D. Prima tevreden over en qua kosten viel het heel erg mee. DLNA, internet radio, bluetooth, HDMI (uiteraard), Audyssey (ruimte correctie), ... AVR-X serie.

Heb je wel eens gemeten aan het stroomverbruik van die Denon?

Een klasse A versterker heeft in allerlei versterkertrappen een rust-stroom lopen. Stel dat de versterker bedoeld is om bij 40V 10A te laten lopen in 4Ohm speakers, dan moet die stroom iets van 1/zoveelste van de max stroom zijn, dus misschien iets van 1A en dat zou dan 80W zijn (van +40 naar -40 = 80V).

In werkelijkheid is het kennelijk iets minder: Jou versterker doet geen 400W, en heeft zoveel kanalen om die 100W over te verdelen, dus op jou huidige versterker is het iets van 10W per kanaal.

Een klasse D versterker hoeft in rust bijna niets te doen. Worst-case moet ie "0V" over de luidspreker actief maken. Dan zou ie nog steeds als een dolle staan te switchen. Tja. Dan heb je nog steeds schakelverliezen. Ik verwacht dat dit heel weinig is. Veel minder dan die 12 W per kanaal van je huidige versterker.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 december 2021 10:06:52 schreef joopv:
[...]Heb je wel eens gemeten aan het stroomverbruik van die Denon?

Nee, heb ik niet. Hoezo de vraag?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 17 december 2021 20:20:34 schreef flipflop:
[...]
Nee, heb ik niet. Hoezo de vraag?

Omdat een belangrijke reden van de TS om naar klasse D versterkers te kijken het energieverbruik is. Zijn huidige multi-channel AV versterker gebruikt 100W in rust, en als ik het goed begrijp zoekt hij naar een vervanger met een lager rustvermogen.

Even aangenomen dat Joop dat ook wilde vragen... versterker aan op standje "internet radio", gewoon rustig huiskamernivo: 22W. Oh, en da's stereo, surround staat dan niet aan.
Op standby is het niet te meten, dat zal minder dan een Watt zijn schat ik.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

heb weleens gemeten aan het verbruik van een klasse D surroundbak, 50W stby was toch ook niet niks mijn inziens. die trappen rond de spoelen zijn dan ook standaard goed heet geweest bij die versterkers. de speakers zou ik checken, die FB825 hebben nogal eens last van rotte randen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

-offtopic-

Op 16 december 2021 09:47:18 schreef blackdog:
Hi Brightnoise, :-)

Ik werk in de IT,

Dat wetende verbaasd het met dat je je druk maakt over een cookie, het hele EU cookiebeleid is gewoon waanzin waar de eindgebruiker meer last dan voordeel van heeft.
Een paar geschikte browser plugins hebben meer effect.