Duitsland verbiedt de BAOFENG UV-5R porto

mel

Golden Member

Duitsland verbiedt het in de handel brengen van de BAOFENG UV-5R porto.Dit volgens de VERON.Ik heb er zelf een, en vind het een geweldig ding..Geen idee waarom Duitsland dat verbiedt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat is tamelijk eenvoudig: ze hebben onvoldoende filtering. Er zijn diverse metingen te vinden van het vuile signaal.

Een van de problemen is dat de Baofeng oorspronkelijk een 1 of 2 bands apparaatje was. Maar de digitale signaalgenerator kan continu afgestemd worden. Baofeng-klonen hebben daar meteen gebruik van gemaakt en het ding geprogrammeerd voor multiband gebruik. Maar het antennefilter is alleen maar ontworpen op de originele banden, met de originele antenne. Dit werd vervolgens niet aangepast, of klopt niet meer als er een andere antenne op wordt aangesloten.

In theorie mag een zendamateur gewoon zeggen 'ik mag dit vuile toestel zelfstandig beoordelen op spectrale zuiverheid en zo nodig aanpassen zodat het aan de normen voldoet' maar laten we eerlijk zijn - ken jij er veel, die hebben gecontroleerd of hun versie van de Baofeng (want er zijn meerdere fabrikanten die ze allemaal baofeng noemen) hebben gecontroleerd en gemodificeerd?

Daarnaast komen ze met massa's tegelijk in handen van leken terecht, die ze gewoon als PMR gebruiken maar dan dus met teveel vermogen en teveel spurious signalen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Dat vind ik dus fout,zenders verkopen aan mensen die geen vergunning hebben.Zelf zou ik dat nooit doen.En ik zal eens dat ding van mij aan de analyser hangen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Guttegut Mel wat ontzettend nobel van je. ;-)
Maken ze meer storingen omdat iemand ze zonder vergunning gebruikt?
Een veel handiger, veelzijdiger en betrouwbaarder mobiel communicatiemiddel (GSM) staat tegenwoordig betaalbaar tot ieders beschikking zodat oneigenlijk gebruik van portofoons zich een beetje beperkt tot rally en zo.

35 jaar geleden was dat wel even anders.
Mobilofoons waren ontzettend duur namen veel plaats in en daardoor beperkt tot de happy few.

Je had natuurlijk de CB waarmee men draadloze communicatie voor het grote publiek probeerde vrij te maken.
Maar deze rage was overgewaaid uit de US waar ze nuttig was bij verafgelegen landerrijen waar geen vaste telefoon lag.

Maar veel minder geschikt in een drukbevolkt landje als het onze. Zeker in dichtbevolkte steden was 22 kanalen en 0.5W onvoldoende voor massaal gebruik en werd bovendien algauw in beslag genomen door de lagere sociale klasse die er de voorloper van de sociale media van maakte in de slechtste betekenis. Door de overbevolking van de band en het beperkte vermogen en dus reikwijdte hield nagenoeg niemand zich aan de regels.

Dus op den duur zo goed als onbruikbaar voor doeltreffende communicatie. En ellende alom. Niet in het minst door rechtstreeks instraling in radio en tv.

En dan had je natuurlijk de zendamateurs, een besloten haast elitaire groep.

Maar je bekommernis betreft illegaal gebruik van amateurtranceivers was door gebrek aan betaalbaar alternatief toen veel groter.
Haast alle dierenartsen die boerderijen als klant hadden en zich dus veel verplaatsten hadden een onvergunde amateurtransceiver in de wagen. Voorzien van een selcall om niet het geleuter te moeten aanhoren.
Ze werden gebruikt om opdrachten van thuis door te geven als de dokter onderweg was. Sommigen gingen zo ver hun bakje te laten uitbreiden met de private kanalen die voorbehouden waren voor vergunde firma's, taxi enz...

En er waren nog veel meer van die VHF/UHF piraterende mobiele beroepen. De gesprekken werden voorzichtigheidshalve beperkt tot het strikt noodzakelijke, maar toch...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 december 2021 10:19:49 schreef mel:
[...] Geen idee waarom Duitsland dat verbiedt.

Je vergeet de link naar dit (al wat oudere) nieuwtje. Hier is hij:
https://www.veron.nl/nieuws/bnetza-verbiedt-baofeng-uv-5r/

Het nieuwsberichtje bevat een link naar de richtlijn waaraan op de markt gebrachte radioapparatuur dient te voldoen.
Door deze richtlijn is het veel eenvoudiger geworden apparatuur internationaal te verhandelen. Het was echt een prestatie alle landen het met elkaar eens te laten worden, en de richtlijn is daardoor ook tamelijk 'vrij' geworden. Het is bijna onmogelijk je hierdoor in je handel belemmerd te voelen.

Maar blijkbaar is het toch mogelijk daar nog weer buiten te gaan. Ach ja, Chinezen - én hun importeurs.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 december 2021 10:56:36 schreef mel:
Dat vind ik dus fout,zenders verkopen aan mensen die geen vergunning hebben.Zelf zou ik dat nooit doen.En ik zal eens dat ding van mij aan de analyser hangen..

Tsja. Heeft de zaak waar jij de jouwe hebt gekocht, jou om een registratiebewijs gevraagd?

Ik zie nog wel eens zendamateurs die het vragen, maar winkels eigenlijk nooit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Dat klopt, maar als ze erom vragen, kan ik het laten zien. En als je een auto koopt, vragen ze je dan ook om je rijbewijs? >:)

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 16 december 2021 11:58:50 (35%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 16 december 2021 11:24:12 schreef Frederick E. Terman:
[...]Je vergeet de link naar dit (al wat oudere) nieuwtje. Hier is hij:
https://www.veron.nl/nieuws/bnetza-verbiedt-baofeng-uv-5r/

Het nieuwsberichtje bevat een link naar de richtlijn waaraan op de markt gebrachte radioapparatuur dient te voldoen.
Door deze richtlijn is het veel eenvoudiger geworden apparatuur internationaal te verhandelen. Het was echt een prestatie alle landen het met elkaar eens te laten worden, en de richtlijn is daardoor ook tamelijk 'vrij' geworden. Het is bijna onmogelijk je hierdoor in je handel belemmerd te voelen.

Maar blijkbaar is het toch mogelijk daar nog weer buiten te gaan. Ach ja, Chinezen - én hun importeurs.

Ik las het pas vandaag via e mail.. hoezo ouder nieuwtje? :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 december 2021 11:51:23 schreef mel:
Dat klopt, maar als ze erom vragen, kan ik het laten zien. En als je een auto koopt, vragen ze je dan ook om je rijbewijs? >:)

In principe wel, ik moet bij een proefrit eigenlijk altijd mijn rijbewijs afgeven.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

hoezo ouder nieuwtje?

Het Amtsblatt met daarin het verbod is van 24 november. Op 29 november kwam het nieuws op de VERON-site.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Het onvergund bezit, opstellen , gebruiken van zendapparatuur die vergunningsplichtig is verboden, maar mogen winkels een zender verkopen aan een niet gelicencieerde?

Stel, ik wil een portofoon kopen voor mijn neefje die amateur is als kerstgeschenk. Zelf heb ik geen licentie. Kan dat?

Of ik installeer een zenderontvanger bij een klant die een betalende vergunning heeft voor private communicatie (taxi)
Kan ik die kopen en plaatsen bij de vergunninghouder, of moet ik zijn vergunningdocumenten meebrengen?

GJ_

Moderator

Als ie niet aan de richtlijn(en) voldoet is het veel simpeler en mag ie dus in de hele EU niet verkocht worden. Er zit dan ook geen geldige EC verklaring bij en verkoop is een ernstig delict.

maartenbakker

Golden Member

Op 16 december 2021 12:32:46 schreef grotedikken:
Het onvergund bezit, opstellen , gebruiken van zendapparatuur die vergunningsplichtig is verboden, maar mogen winkels een zender verkopen aan een niet gelicencieerde?

Ik meen dat bezit al jaren niet meer verboden is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

In principe wel, ik moet bij een proefrit eigenlijk altijd mijn rijbewijs afgeven.

Eh... neen. Jij wilt ermee gaan rijden. Dat is wat anders dan dat je er eentje wilt kopen.

Dat heeft ongetwijfeld met de verzekerings eisen mbt. de 'groene plaat' te maken - naast dat men wil weten aan wie men een auto mee geeft.
[offtopic]Wel eens een aanhanger gehuurd. Dat gaat prima op ID kaart. Blijkbaar is een stukkie plastic waar op staat dat je ooit eens door een hoepel gesprongen bent niet van belang. Wie je bent wel.[/offtopic]

Verder: 'niet mogen verkopen' is natuurlijk nauwelijks controleerbaar en derhalve niet te handhaven. Als je het apparaat niet mag verkopen, dan verkoop je 'spares'. Schroef ze in elkaar en je hebt een apparaat. Typisch het 'moeilijk gedoe' waar de EU zo goed in is...

Als ie niet aan de richtlijn(en) voldoet is het veel simpeler en mag ie dus in de hele EU niet verkocht worden. Er zit dan ook geen geldige EC verklaring bij en verkoop is een ernstig delict.

Dat is wel controleerbaar en het delict is zo ernstig... dat er nauwelijks controle op is :)
Nou ja, op uitnodiging zeg maar...

Het grote probleem is natuurlijk dat het portootje qua spectrum naar doet (als ik het goed gelezen heb), naast dat het teveel vermogen naar buiten slingert. Als dat niet het geval was geweest, dan had er waarschijnlijk geen haan naar gekraaid...

Ik heb begrepen dat Oostenrijk en Duitsland het bezit van een "fout" zendtoestel eenvoudig afhandelen: Hij wordt voor je ogen vernietigd. Of ze het antwoord op "heeft u een zendlicentie?" afwachten weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 16 december 2021 12:32:46 schreef grotedikken:
Het onvergund bezit, opstellen , gebruiken van zendapparatuur die vergunningsplichtig is verboden, maar mogen winkels een zender verkopen aan een niet gelicencieerde?

Stel, ik wil een portofoon kopen voor mijn neefje die amateur is als kerstgeschenk. Zelf heb ik geen licentie. Kan dat?

Of ik installeer een zenderontvanger bij een klant die een betalende vergunning heeft voor private communicatie (taxi)
Kan ik die kopen en plaatsen bij de vergunninghouder, of moet ik zijn vergunningdocumenten meebrengen?

Zowel de koper als de verkoper dienen in het bezit te zijn van een vergunning..de verkoper dient dan in ieder geval een "handelaarsvergunning"te hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 16 december 2021 13:09:00 schreef rew:
Ik heb begrepen dat Oostenrijk en Duitsland het bezit van een "fout" zendtoestel eenvoudig afhandelen: Hij wordt voor je ogen vernietigd. Of ze het antwoord op "heeft u een zendlicentie?" afwachten weet ik niet.

een "fout"apparaat wat in de handel al niet toegestaan is. Wat zou er gebeuren als ik een zelfbouw geval zou meenemen?(en ik heb een licentie)...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ook dát staat precies in de richtlijn, waarvan de link in jouw artikeltje staat: de richtlijn geldt niet voor zelfbouw.

Dat je niet mag storen en je ook verder aan de regels moet houden blijft natuurlijk zo.

--
Ik zie trouwens dat het artikel genoemd wordt in een nieuwsmail van vandaag. In zoverre is het nieuws, maar op de site stond het vorige maand dus al; vandaar mijn verwarring.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Op 16 december 2021 13:35:45 schreef Frederick E. Terman:...de richtlijn geldt niet voor zelfbouw.

Alleen zelfbouw voor privégebruik. Voor professioneel gebruik valt dat binnen de definitie van "in de handel brengen", ook bij eigen professioneel gebruik.
Dan moet alles wat CE plichtig is ook zijn voorzien van markering en EC verklaring.

Op 16 december 2021 12:56:27 schreef EricP:... dat er nauwelijks controle op is :)
Nou ja, op uitnodiging zeg maar...

De rechercheurs zijn dagelijks op pad, het zijn er alleen geen duizenden. En die werken met aandachtsgebieden die worden bepaald aan de hand van belangrijkheid. Ze zijn dus vooral bezig met voedselveiligheid. Zo'n porto'tje is natuurlijk keistout maar absoluut niet boeiend.

Anoniem

Op 16 december 2021 14:05:08 schreef GJ_:
[...]Alleen zelfbouw voor privégebruik. Voor professioneel gebruik valt dat binnen de definitie van "in de handel brengen", ook bij eigen professioneel gebruik.
Dan moet alles wat CE plichtig is ook zijn voorzien van markering en EC verklaring.

Zelfbouwportofoon? dan moet het karretje waarmee je hem verplaatst ook gekeurd zijn ;-)

[...]De rechercheurs zijn dagelijks op pad, het zijn er alleen geen duizenden. En die werken met aandachtsgebieden die worden bepaald aan de hand van belangrijkheid. Ze zijn dus vooral bezig met voedselveiligheid. Zo'n porto'tje is natuurlijk keistout maar absoluut niet boeiend.

Er staat dan ook op die portofoon een duidelijke waarschuwing.
'Dit apparaat is uitsluitend bedoeld voor uitwendig gebruik. het nuttigen kan uw gezondheid ernstig schaden'.

Je weet maar nooit wat een niet-amateur er in al zn onwetendheid mee uitspookt. ;-)

Er wordt ook gesuggereerd dat een amateur een niet conform toestel wel eventjes corrigeert. Ik zie dat voor een supercompact apparaat als een portofoon nog niet zo gauw gebeuren als de fabrikant het al niet goed krijgt.. Als het al iemand iets kan schelen. tis gewoon een hebbeding.

Op 16 december 2021 14:22:16 schreef grotedikken:

Er wordt ook gesuggereerd dat een amateur een niet conform toestel wel eventjes corrigeert. Ik zie dat voor een supercompact apparaat als een portofoon nog niet zo gauw gebeuren als de fabrikant het al niet goed krijgt..

Je onderschat de vindingrijkheid van mensen en de vaardigheden van de nieuwe generatie amateurs om te werken in spul met SMD's.

https://www.brickolore.com/2012/01/baofeng-uv-3r-fix-for-extremely-low…

https://wa5znu.org/2011/06/uv3r-lpf/

Misschien krijg je ze er niet perfect mee, en technisch is het gewoon lastig om een filter voor iedere band even goed te laten werken zonder verstembare of schakelbare onderdelen, maar je ziet dat mensen dus gewoon zo'n baofeng een heel stuk schoner te maken. Vaak worden ze toch alleen maar voor de lokale repeater gebruikt dus het maakt dan niet heel veel uit als je niet iedere band kan gebruiken waar ie in theorie op kan zenden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 december 2021 14:05:08 schreef GJ_:
[...]Alleen zelfbouw voor privégebruik. Voor professioneel gebruik valt dat binnen de definitie van "in de handel brengen", ook bij eigen professioneel gebruik.

Je hebt gelijk. Het staat ook correct in de richtlijn; ik 'citeerde' wat kort.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 december 2021 11:51:23 schreef mel:
Dat klopt, maar als ze erom vragen, kan ik het laten zien. En als je een auto koopt, vragen ze je dan ook om je rijbewijs? >:)

Ja, want je moet je legitimeren om een auto op naam te zetten.

Dat kan natuurlijk ook met een paspoort, maar als je een auto op naam zet moet je hem ook verzekeren, en dat kan in de praktijk alleen als je een rijbewijs hebt, want geen enkele verzekeringsmaatschappij accepteert klanten zonder rijbewijs.

Dus ja, als je een auto koopt en hem gelijk van de weg haalt heb je geen rijbewijs nodig. Ik verwacht dat die Baofeng zonder voeding ook wel aan de EMC eisen voldoet....

RAAF12

Golden Member

moet je hem ook verzekeren,

Alleen als je gebruik maakt van de openbare weg is het volgens de wet verplicht een auto WA te verzekeren. Een auto tijdelijk schorsen kan ook nog , geen rijtuigentax betalen. Maar dat is weer een ander métier.

harry64

Golden Member

Op 17 december 2021 03:50:22 schreef blurp:
[...]

Ja, want je moet je legitimeren om een auto op naam te zetten.

Dat kan natuurlijk ook met een paspoort, maar als je een auto op naam zet moet je hem ook verzekeren, en dat kan in de praktijk alleen als je een rijbewijs hebt, want geen enkele verzekeringsmaatschappij accepteert klanten zonder rijbewijs.

Dus ja, als je een auto koopt en hem gelijk van de weg haalt heb je geen rijbewijs nodig. Ik verwacht dat die Baofeng zonder voeding ook wel aan de EMC eisen voldoet....

Bij mijn beste weten kan je je auto gewoon verzekeren zonder rijbewijs. Als je echter als bestuurder zonder rijbewijs een akkefietje veroorzaakt, keren ze niet uit of wordt die schade achteraf op je verhaalt.

Idem met verlopen keuring.