Op 16 december 2021 19:33:22 schreef Prutser999:
[...]
Je moest eens weten...
Plus side is dat ik nu wel het een en ander zal en moet gaan leren, en dat was toch al de bedoeling. Al wordt het zo wel een dure les.
Morgen komt mijn scope en volgende week een functiegenerator. Het oorspronkelijke idee was om alle condensators te vervangen en dat verschil tussen links en rechts, maar zo gaat het een 'echte' reparatie worden. Als ik dit al kan.
Als ik al de originele onderdelen al kan vinden die kapot zijn, of vervangende onderdelen er zo zonder verder aanpassen in kan solderen, dan zou het moeten lukken, maar las al ergens dat niet altijd de specificaties geheel overeenkomen en dus niet zondermeer uitgewisseld kunnen worden, maar we zien wel.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar zondermeer alle condensatoren uitwisselen leidt zelden tot een goed werkend apparaat en zoals je ervaren hebt, is een kleine vergissing soms fataal. Datzelfde geldt ook voor halfgeleiders.
Bij het uitwisselen worden vaak printspooronderbrekingen veroorzaakt, maken tinspetters sluiting en worden soms prima onderdelen door verkeerde vervangen.
De modus is, eerst de fout opsporen en verhelpen. daarna zal een specificatietest uitwijzen of de versterker daaraan nog voldoet. Als dat zo is zal de versterker niet beter presteren als alles vervangen is.
Dat neemt natuurlijk niet weg, dat "bolle" elco's die normaal een vlakke bovenkant moeten hebben, echt wel vervangen moeten worden. Elco's kunnen ook wel degelijk verdrogen en capaciteit verliezen. Mogelijk was dat in jou versterker ook het geval, maar dan gaat het over een of enkele exemplaren.
Om je versterker weer op gang te helpen het volgende.
Sluit de versterker zonder signaal met een lamp van 60 tot 75 watt in serie met het netsnoer aan op het lichtnet, liefst via een scheidingstransformator. Een scheidingstransformator zorgt er voor dat een geaard testinstrument tijdens een meting de zaak niet opstookt. Dat laatste gebeurt wel eens , als je met de scope ten opzichte van een bepaalde spanning moet meten.
De lamp begrenst de opgenomen stroom en er brandt waarschijnlijk niets meer uit.
Een versterker die niet defect is, zal de lamp even doen oplichten waarna hij dooft of zachtjes blijft gloeien. Blijft de lamp fel branden dan is de versterker zeker defect.
Evenwel kun je nu wel meten in de versterker waar een eventuele sluiting zit. Zo kun je meten over de emitterweerstanden van de eindtransistors en dergelijke.
Als je denkt de fouten er uitgemeten te hebben en de defecte onderdelen vervangen, dan is het weer handig om de versterker met een lamp in serie op te starten. Doe je dat niet en zit er toch nog een foutje in de versterker, dan kun je weer opnieuw beginnen met vervangen van onderdelen.
In het goede geval zal de versterker gewoon weer werken en zonder luidsprekers, of liever zonder belastingsweerstand alle signalen weer correct doorlaten. Dat kun je met de scoop testen.
Sluit dan de belastingweerstand aan en meet weer met de scope. Zolang het signaal klein is zal de lamp uitblijven. Gaat de versterker meer vermogen leveren door het vergroten van het ingangssignaal, dan zal de lamp feller gaan branden, dat is normaal, de versterker trekt veel meer stroom uit het net.
Tip: Om versterkers te testen gebruik je liever vermogensweerstanden van4 of 8 Ohm. Ze maken minder lawaai en bij een gelijkspanning op de uitgang van de versterker kun je beter een defecte weerstand hebben als een (dure) luidsprekerbox.
Zo'n weerstand heet in het jargon een dummyload.
Ik heb er een zelf gemaakt met weerstanden uit de surplus en die heeft geen probleem om meer als 1000Watt te verwerken.
Hier een paar foto's van een dummyload die ik jaaaaaaren geleden eens uit sloopmateriaal heb gebouwd. Versterkers tot 1,5KW aan 4 Ohm kan hij nog net schadeloos aan. Het continuvermogen ligt ergens rond 700 Watt RMS. Het ding is opgebouwd met 72 weerstanden uit de dump 18 Ohm/10 Watt. De kosten van het ding, zal niet meer als 10 guldens geweest zijn (inclusief plankje).
Jouw versterker is 100 Watt per kanaal. De weerstanden kunnen dus wel wat bescheidener zijn.
De volgende fase is de versterker opstarten met netspanning. Het beste doe je dat met een regeltransformator (variac), waarbij de zaken als de ruststroom en het DC uitgangsvoltage (moet vrijwel nul volt zijn) allemaal gelijktijdig in de gaten worden gehouden. De universeelmeters waarmee dat kan, liggen vaak voor een tientje bij de Gamma, dus als je er een paar hebt, des te gemakkelijker. Zo ga je in stapjes gecontroleerd naar de volle netspanning.......