Onderdeel veiligheidstrafo ontploft

amador

Honourable Member

Ik gebruik mijn diamantboormachine met een scheidingstrafo,max 2200VA. Op de foto heb ik zo goed mogelijk een schema gemaakt, het onderdeel had ong een diameter van 14mm, er lijkt een het midden een gaatje van 3 of 4mm gezeten te hebben. Het zit tussen klem 1 en 2, gemarkeerd met C? . (tussen 5 en 6 zit nog een groene controle lamp, niet in getekend) Iemand enig idee wat voor onderdeel dit was, het lijkt of de primaire stroom er door gaat.

Gezien je trafo van 2200VA, denk ik dat dit een NTC was.
Deze beperkt dan de inschakelstroom van je trafo.
Heb zo geen idee wat de waarden moeten zijn.

als het een ringkern trafo is dan zeker een ntc. die overlijden als je in te korte tijd inschakelt als de ntc niet af heeft kunnen koelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
amador

Honourable Member

Het is inderdaad een ringkerntrafo. Iemand een voorstel van type? Zat niet op een koelplaatje, alleen aan de 2 draden op het kroonsteentje. Ik meen nu een fabriekscode te zien, een gespiegelde R en U ruggelings aan elkaar

[Bericht gewijzigd door amador op zaterdag 18 december 2021 13:44:27 (21%)

EricP

mét CE

Zoek eens bij startpage op 'inrush current limiter'. Dan komt er vast vanalles boven. Een beetje neuzen voor iets wat (makkelijk) 10A continu kan hebben bij een leverancier waar jij wilt en kunt bestellen...

De werking: het ding heeft een (relatief) hoge weerstand als-ie koud is. Daardoor is er een minder ruige inschakelpiek bij de trafo. Vervolgens gaat er stroom lopen, het ding wordt opgewarmd, weerstand wordt lager, spanning erover dus ook, vermogen wordt kleiner. Tot zich een evenwicht vormt.

Vaak ploffen die dingen door uitschakelen en binnen erg korte tijd weer inschakelen. Het ding is nog warm, de weerstand laag, de stroom wordt nu niet of nauwelijks beperkt en is dus fors. Blijkbaar forser dan het ding aan kon.

Arco

Special Member

Ik denk dat een MS325R020 van Ametherm wel zal voldoen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
amador

Honourable Member

Dank allen, die van Arco zal het wel worden, heeft grotere afmetingen dus misschien ook beter koeling.

Arco

Special Member

Monteer hem wel vrij, want hij wordt heet tijdens bedrijf (dat moet ook, wil 'ie zijn werk goed kunnen doen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

dus misschien ook beter koeling.

Eh... Ik heb je net hierboven beschreven dat zo'n ding nou juist warm moet worden om z'n werk te doen. 'Meer koeling' is eerder een nadeel dan een voordeel...

amador

Honourable Member

OK, ga het bestellen. Is er misschien ook zo'n klein slim ding dat ik in de handgreep van de boormachine kan plaatsen? Nu gebeurt het regelmatig dat de automaat bij mensen eruit gaat. Bij smeltzekeringen nooit. Huidige machines hebben tegenwoordig een langzame aanloop, dit oudje niet.

High met Henk

Special Member

Weerstand in serie die na 1 sec overbrugd wordt is een veel gebruikte oplossing.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Deze grotere NTC heeft een hogere startweerstand, dus lagere aanloopstroom en minder problemen.
Wel altijd minimaal 60 seconden wachten met aanzetten nadat je hem hebt uitgezet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik gebruik geen ntc bij dergelijke toepassingen, dikke weerstand die overbrugd word door een tijdrelais is betrouwbaarder. bij grote geschakelde voedingen heb ik ook al gezien dat er meerdere ntc's in serie stonden. neem je de weerstand te hoog dan zal het ding gaan roken. bij deze vermogens niet aan te bevelen om 15ohm te nemen bijv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De Ametherms zijn speciaal hiervoor gemaakt, tijdens gebruik is de weerstand erg laag. (< 0.15Ω)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
amador

Honourable Member

Als ik er :

https://www.conrad.nl/p/mean-well-icl-16l-mean-well-inschakelstroombeg…

bij fabriek, zou dan de automaat er dan beter inblijven?
Ik denk dat die dan aan de secundaire kant moet?

die meanwell is een groot ding, kun je niet makkelijk in het handvat kwijt wrs. tevens dient zo'n ding achter de schakelaar van de boormachine te zitten om die piek te onderdrukken. ding doet zijn werk alleen met inschakelen van de voeding, niet onder continu spanning. je zou er primair ook 1 voor de trafo piekstroom kunnen gebruiken, maar voor de boormachine is een 2e nodig.

een bekende goedkope oplossing voor de boormachine is een lang dun verlengsnoer gebruiken, vlakt de inschakelpiek ook af.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 19 december 2021 18:37:12 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
amador

Honourable Member

De trafo werkt weer met de NTC die Arco genoemd heeft, bestellen heeft wat lang geduurd. Dank voor de adviezen.