Miele Gold 2000, probleem watertoevoer ?

IK heb hier een Miele Gold 2000 die soms normaal werkt en soms uitvalt.

Wanneer hij uitvalt gaat het rode lampje van de toevoer branden. Soms gaat de wasmachine dan even later gewoon verder maar meestal brandt het lampje van "einde" en is het programma afgelopen en moet ik opnieuw beginnen.

We hebben het zeepbakje al nagekeken en ook de slangen die van het inlaatventiel naar de trommel lopen.

Ook uit de slang komt voldoende water.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ? Zelf denken we het inlaatventiel of eventueel de printplaat.

Machine met aquastop toevoerslang, deze ok?
Start eens programma met voorwas, lukt dit?
Ventielen kunnen inderdaad defect raken, verharde rubbers erin.

Op 18 december 2021 19:31:14 schreef fabrice:
Machine met aquastop toevoerslang, deze ok? Deze is ok.
Start eens programma met voorwas, lukt dit? Probleem is dat het gewone programma soms ook lukt en soms uitvalt.
Ventielen kunnen inderdaad defect raken, verharde rubbers erin.Misschien na 20 jaar wel de oorzaak.

Kijk of je daadwerkelijk geen water krijgt en de ventielen hoort brommen.

de kans is ook aanwezig dat de waterkiezer (voorwas/hoofdwas etc) defect is en soms geen contact maakt, hij probeert dit een paar keer en stopt dan. Is een motortje aan de zeepbak, die de selectie maakt. Het is voorzichtig te demonteren, maar dan wel zeker zijn dat dat het probleem is.

Nog een echte machine dat... zuinig op zijn :)

Ik hoor eigenlijk niets brommen maar misschien zijn inderdaad de rubbers erin wel versleten.
Kan je die waterkiezer eventueel uitmeten of zien dat deze ok is ?

Bestond er in die tijd ook al een testprogramma om storingen op te sporen want een display met foutcodes heeft deze niet.

[Bericht gewijzigd door benny1 op zondag 19 december 2021 02:31:36 (28%)

Op een Miele gold 2000 een waterkiezer? Dacht het niet, nog met een 3 weg- ventiel.
Dat is toch een W9xx model die serie, vermeldt eens het juiste type machine.
Welke regio ben je?

Provincie Antwerpen spijtig genoeg. Postcode 2490 Balen.

Heb hier zelfde toestel staan, vandaar mijn bevinding.
Zijn 2 ventielen op 110v, staat in serie met de aquastop ventiel van de toevoerdarm.

Voorwas ventiel zou normaal moeten werken, weing gebruikt.
Nog degelijke toestellen destijds.

Je kan ook eens de machine monitoren en programma starten en zien wanneer de fout zich voordoet, en of er voldoende water wordt genomen.
In welk programma, of stap? Altijd zelfde of verschillend.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 19 december 2021 09:37:37 (30%)

Die inlaatventielen worden ook verkocht met stekkerblok maar zijn dan dubbel zo duur.
De stekkerblok moet je normaal toch niet vervangen veronderstel ik ?

een miele van 21,5 jaar intussen. als de kleppen gewoon 230V zijn kun je er eeniedere klep inmaken, heb er ook eens 1 van een indesit ingezet zodat het ding nog een half jaar haalde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 december 2021 10:55:15 schreef testman:
een miele van 21,5 jaar intussen. als de kleppen gewoon 230V zijn kun je er eeniedere klep inmaken, heb er ook eens 1 van een indesit ingezet zodat het ding nog een half jaar haalde.

Collega heeft ongeveer hetzelfde toestel en inmiddels +30 jaar oud.
Niet stuk te krijgen.
Zullen het ventiel eens vervangen.

Volgens mij een 110v ventiel. Ik vervang het door een standaard goedkoop 3voudig 10mm 230v ventiel en boor de aquastop uit en sluit het stekkertje kort en zet het aansluitplaatje over. Maar voor zulke kosten en werkzaamheden zou ik toch eerst 100% zeker zijn van wat er nu werkelijk ad hand is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

k zou beginnen met het debiet van de 3 ventielen te monitoren.

Het hoofdwasventiel gaat direct bij een normale was, komt er voldoende water? Voldoende krachtig in de zeepbak?

Programma onderbreken door naar einde te draaien en dan afpompprogramma kiezen.
Dan een programma MET voorwas starten. Nu gaat het voorwasventiel. Hier genoeg water in de zeepbak ingespoten? of een futstraaltje?

Dan wat moeilijker. Het wasverzachterventiel. Wordt enkel aan het einde vh programma aangestuurd dus daar is meer geduld voor nodig. Maar als de fout pas naar het einde zich voordoet is dat wel een kanshebber.

1. owel 1 vd 3 ventielen. Sluit aquastopstekker kort en boor ventiel uit. Zet dan de gebruikelijk 230v 3 voudig ventiel in de plaats vh defecte.

2. het aquastopventiel is de oorzaak. Op de 3 ventielen weinig druk. Gewoon aquastop met 3 a 4 mm boor doorboren. Wel de boorresten verwijderen.

3. het is een ander probleem. zeldzamer. Pressostaat of luchtval of print of nog uit te lezen error.

In het 3 voudig ventiel zit nog een filtetje. Is dat proper?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 december 2021 08:22:09 schreef fabrice:
Op een Miele gold 2000 een waterkiezer? Dacht het niet, nog met een 3 weg- ventiel.
Dat is toch een W9xx model die serie, vermeldt eens het juiste type machine.
Welke regio ben je?

Ohw ouder dan ik dacht. Laat maar :D

Benny,
ik heb zo'n machine staan voor afbraak .
Driewegventiel mag je hebben .
Ik woon in Berlaar .

Jan

Als dit een machine is met een Aquastop zou ik die als eerste testen.. Die OK dan ventielen vernieuwen..

Allen, alvast bedankt voor de ondersteuning.
IK heb intussen toch gegevens vastgekregen van iemand met kennis van zaken en die eens wil komen kijken.
Die man ziet direct of het nu het inlaatventiel of aquastop of wat anders is.
Ik hou jullie op de hoogte.

Ik denk wel dat ik beide heb .
laat maar weten wat je nodig hebt .

Jan

Vandaag iemand hier geweest met kennis van zaken die alles heeft getest en uitgemeten.
Het blijkt de aquastop te zijn die af en toe hapert.
@JanEB, had jij zoiets nog liggen ?

Let wel dat het een 110V Aquastop is, die zijn zeldzaam aan het worden!!. is het moeilijk te krijgen, vervang door een lange slang en zet er 230v Spoelen op..

Voila de aquastop... zie 2e post
Eens veel debiet, dan minder, enz

[Bericht gewijzigd door fabrice op woensdag 29 december 2021 19:04:01 (35%)

Ik dacht het wel Benny .
Ik kijk vanavond .

Jan

Op 30 december 2021 07:59:45 schreef JanEB:
Ik dacht het wel Benny .
Ik kijk vanavond .
Jan

Jan, deze situatie doet zich voor bij mijn zus.
Ik heb net telefoon gekregen dat ze net een nieuwe slang besteld hebben.
Toch bedankt voor het voorstel.

Zoow, een nieuwe slang?? Kost dat?? Meer dan die machine oplevert denk ik..

jerome

Golden Member

En zeggen dat 99% van de defecte toestellen op de schroothoop gaan met een goede aquastop. Is trouwens ook amper merkgebonden. Zou dat pesoonlijk niet bij Miele gaan bestellen.