Vaillant besturing board compleet dood

Goedendag,

Ik heb hier een besturings board van een vailliant ketel die compleet dood is, ik moet deze nog compleet onderzoeken.
Maar misschien zijn er hier mensen die deze al eens gehad hebben.
Hij is namelijk compleet dood, start niet op, andere besturings board geplaats in de ketel en deze werkt weer.

Het schakel ic is een ICE3A2565, en zal de elkos nog even nameten met een ESR meter en ik zal er ook nog even gewoon spanning op zetten om te kijken of ik hem opgestart krijg.
Ik vermoed dat de kleine opstart condensator C4 een probleem kan geven want deze is 85 graden en 10uf.
C9 en C5 zullen ook wel verdacht zijn.

Anoniem

Dat klinkt als een zekering. Ik zou eens goed op de print kijken naar alles wat op een zekering lijkt.

Oh vergeten te melden alle zekeringen zijn goed en er zit geen sluiting op de voedingslijnen

ic is gaar, heb er ook al gehad. voeding op de print maakt 24VDC aan bij 5A dus een losse 24V voeding eraan en klaar. het ic vervangen kan ook, maar is best een exoot..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Yep, klopt! Maar vaak heeft ventilator ook sluiting en legt de voeding plat.. Dus met kaal bord ff checken of voeding dan wel werkt..

Ik zal er morgen er mee aan de gang gaan, ik weet dat de oorzaak in het board zit, want de verwarmings monteur waar ik het board van heb gekregen heeft er al een nieuw board ingezet en die draait nu weer.
Hij heeft 4 van deze boarden liggen, allemaal met hetzelfde probleem.

Ik zie dat het IC leverbaar is bij mouser, ik zal ook ff de elkos controleren.

Nou ik ben even aan het meten geweest, de spanning op de drain van de ic is 320V DC, de VCC op pin 7 meet 0,7 V DC, en deze moet tussen de 8 en 21 V DC zijn volgens de datasheet maar die wordt opgestart vanuit het ic zelf.
Dus het lijkt er inderdaad op dat het ic zelf defect is. Alle componenten rondom meten goed.
Elko c4 meet 9,15uF met een esr van 1 ohm, deze uit voorzorg nog vervangen maakt dat doet niets.

Hij heeft ook nog 2 andere boarden liggen die we opstarten maar die geven een F27 error en dat wordt veroorzaakt door de 2 secundaire elko´s dus als ik dat board heb kan ik daar mooi mee vergelijken.

Yep, als IC de zelf aangemaakte VCC niet aanmaakt, is interne zenerdiode defect, dus IC defect.. Maar meestal komt dat door defecte elco's die over de VCC zit..

Anoniem

Ik heb van R&D van Vaillant in Duitsland hele andere oorzaken doorgekregen voor deze storingen. Vaak is de oorzaak van een storing niet electronisch maar is de oorzaak elders te zoeken in de ketel of installatie. Ongeveer 90% van alle uitgewisselde printplaten die retour worden gestuurd naar de fabrikant is niet defect.

Deze printplaat is compleet dood en doet niets, oorzaak zit wel degelijk in de printplaats want de processor heeft geen spanning.
De ketel heeft een nieuwe printplaats gekregen en deze draait weer.
Vwb de F.27 melding, daar heeft hij ook 2 printplaten compleet vervangen en deze ketels draaien ook weer prima zonder problemen.

Ik moet zeggen bij deze printplaat die helemaal dood is heb ik de secundaire elko´s gemeten en die zouden 470uF moeten zijn maar eentje was nog maar 390uF met een ESR van 25 ohm en de andere was 430uF met een ESR van 10 Ohm, dus die zijn wel degelijk defect.

Maar ik kan me ook wel degelijk voorstellen dat er een hoop boarden vervangen zijn terwijl het defect ergens anders zat. Soms is het inderdaad lastig.

vergeten

Golden Member

Op 18 december 2021 20:26:42 schreef Joris:
Oh vergeten te melden alle zekeringen zijn goed en er zit geen sluiting op de voedingslijnen

Je bent nog meer vergeten te melden (hoort in de startpost) het type en model/uitvoering ketel, merk alleen is niet genoeg.
Foto typeplaatje voorkomt onduidelijkheid en typfouten.

Dan heeft iemand anders met dezelfde ketel er ook nog wat aan in de toekomst. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 20 december 2021 19:21:26 (10%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Type en model/uitvoering heb ik helaas niet omdat ik deze boarden heb gekregen van een verwarmingsmonteur.

@ HenkR, de Vaillants hebben een verhoogde uitval door rotte elco's, ik heb ook vele printen hiermee gezien en IDD ook zeldzaam een defecte ICE IC. Ik ken al installateurs die zeggen geen of nauwelijks onderhoud te geven aan ketels ( 9 jaar en ouder) want anders vallen ze uit en klant krijgt de rekening, sommige kanten accepteren uitzetten met als gevolg dat ze (vaak) daarna niet meer opstarten. Elco's vervangen lost het probleem vaak op en gelijk panasonics Low ESR er in en komt probleem niet meer voor..

heb dat ook al eens gehad bij de vervanging van een oud domotica systeem in een pand. bij de voorbereiding ging de netvoeding er 3 uur af, en 20% kwam daarna de systeem DC voeding niet meer op. ik zei een fohn erop zetten en dan voeding weer erop. voor de 2 dagen die het spul nog meemoest was dat afdoende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb vandaag de andere 3 printen opgehaald dus eens kijken wat die allemaal doen.

Anoniem

Op 21 december 2021 18:39:41 schreef smd:
@ HenkR, de Vaillants hebben een verhoogde uitval door rotte elco's, ik heb ook vele printen hiermee gezien en IDD ook zeldzaam een defecte ICE IC. Ik ken al installateurs die zeggen geen of nauwelijks onderhoud te geven aan ketels ( 9 jaar en ouder) want anders vallen ze uit en klant krijgt de rekening, sommige kanten accepteren uitzetten met als gevolg dat ze (vaak) daarna niet meer opstarten. Elco's vervangen lost het probleem vaak op en gelijk panasonics Low ESR er in en komt probleem niet meer voor..

Dat is een slechte zaak. Ik wist dat niet.

Joris, begin met elco's.. ze komen aan de lopende band??

Ik heb 2 van de 4 boarden kunnen herstellen.
2 boarden zijn compleet dood en daar is het ICE ic defect.
Bij de 2 andere boarden zijn de 2 aanloop elko´s verlopen maar ze starten alle 2 wel op.
Maar de elko´s C9 & C5 waren de echte boosdoeners op de secundaire spanning.
Bij 1 board waren deze al een beetje aan het lekken, en bij het andere board was de waarde 400uf ipv 470uF en een zeer hoge ESR.

Dus bij de 2 boarden C4 & C9 & C5 vervangen door hoogwaardige panasonic elko´s van 105 graden LOW ESR.

Dus nu mag hij de boarden gaan testen.
De 2 boarden die wel gewoon werkten hadden inderdaad de foutmelding F.27.

Ga je die 2 borden waar het ICE ic defect is ook nog herstellen? (Of zijn die chips effe niet leverbaar door chip tekorten)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Meestal elco's.. Vandaag ook zo'n print verkregen.. ook dood, knippert een groen LEDje op..

Ik kan de ICE ic´s wel bestellen bij Mouser maar dan krijg ik er ook nog verzendkosten bij. Hij hoefde ze niet hersteld te hebben.

Bij die 2 boarden branden geen enkele led, en ik kreeg ook geen secundaire spanning dus de fout zit echt in het primaire gedeelte.

Al met al bij die andere boarden zijn inderdaad de secundair elko´s niet goed, deze kun flink in waarde afnemen en zelfs gaan lekker wat resulteert in error codes.

Evt boarden gebruiken voor spares.. Ik zou ze wel herstellen en evt op MP aanbieden, zijn erg gewild!!

Hij wilt de boarden terug hebben.

Op 23 december 2021 18:56:09 schreef Joris:
Ik kan de ICE ic´s wel bestellen bij Mouser maar dan krijg ik er ook nog verzendkosten bij.

Gewoon wat meer bestellen, zou ik zeggen. Vanaf EUR 50 ex BTW is verzending gratis, via FedEx of UPS vanuit de USA, gaat lekker snel.

Mooi om te lezen dat je verschillende boarden met een paar elco's hebt kunnen redden! Ik vervang deze printen ook regelmatig als CV service monteur, maar vaak is de IC geploft (letterlijk...) en zijn ze primair dood.