Lecher line dinsdagavond experiment ....

EgbertG

Golden Member

@MartinV: 2 van die forse waterleidingen als lecher? Wat heb je als onderlinge afstand aangehouden?

Ook bij jou zie ik veel kortere lengtes, dan ik zou verwachten. Maar ben
inmiddels overtuigd van mn eigen foute aannames.

Ok, die web site bewaar ik, handig voor berekening aan striplines!

Ha EgbertG,

Die berekening is zuiver de inductie hou rekening met je condensator die verkort de lijn !
De Lecher is een transmissie lijn van de bron naar bijvoorbeeld de antenne of een andere ontvanger.
Je moet je voorstellen dat een coax kabel nog niet bestond !

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Vergeet lecherlijnen voor VHF als versterkeronderdeel.
Zo'n 100 jaar geleden toen er nog geen frequentiecounters waren
hadden ze hun nut omdat je de golflengte kon afleiden uit de nulpunten van de staande golven.Vandaag nog interessant in schoollabo's om het principe van staande golven aan te tonen.

Ze kunnen nog steeds interessant zijn, maar dan spreken we van een frequentiedecade of zelfs twee hoger.
Ze zijn op VHF gewoon veel te volumineus. Tenzij je een 100kW zender wil bouwen, of een Frankenstein fanaat bent :-)

EgbertG

Golden Member

@Grotedikken:

;-) .... tis natuurlijk allemaal in het kader van lering ende vermaeck.
Audio versterkers bouwen met coax buisjes en VHF amp bouwen met lecher.

Ik moet je toegeven dat ik inderdaad niet state-of-the-art bezig ben, maar
vind het leuk om die oude technieken uit de kast te halen.

10 cm lecher voor 145 Mhz is qua grootte nog wel te doen en de manier
van uitkoppelen is natuurlijk prachtig ..

Ha EgbertG,

Ik heb nog iets voor je gevonden

VHF-UHF versterkers deel 1.pdf

Veel plezier.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Mooi stukje diocumentatie van electron920

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 22 december 2021 14:16:17 (94%)

EgbertG

Golden Member

Ik ben al af van het idee om het met transistoren te doen, vanwege de capaciteit.
Lecher met buizen zoals QQE is tamelijk common practice, mits ik inderdaad de
standaard ontwerpen aanhoud.

Voel me best gedwee in deze thread ;-)

Bovendien weet ik waarom mn experiment mis ging ... de signalen moeten in
tegenfase zijn en in mijn opstelling was het een standaard zelfinductie.

Eigenlijk ben ik tevreden, want heb veel geleerd.

@Electron920: prachtig document! Dank, genoeg inspiratie voor de lockdown weken.

EgbertG

Golden Member

Zit nog eens naar het UHF trapje te kijken en begrijp niet helemaal wat ik zie.
Hoe is de schakeling rondom deze schattige lecher line?

dat is een asymmetrisch aangesloten lijn. een poot ligt dus aan de aarde, koppelpunt zit aan de rechterzijde. Hij is ook nog eens geaard aan de top, maar dat is meer een mechanische ondersteuning.

EgbertG

Golden Member

Meer een afstelbare stripline dus?

nee , die topaarde zit na de ruiter(=brugje). daar gebeurd dus (in theorie) niets interessant meer. mocht het geheel 100% symmetrisch reageren. doet het niet helemaal, dus de topaarde heeft wat invloed, maar das niet de essentie.

EgbertG

Golden Member

Gewoon LC kring dus en de spoel varieer je met de brug.

Op 22 december 2021 16:00:05 schreef EgbertG:
Gewoon LC kring dus en de spoel varieer je met de brug.

zo mag je het niet bekijken (je doet uiteraard wat je wil ) een lecherlijn werkt op basis van "looptijd" (en de knopen en buiken die dat als gevolg heeft), een klassieke LC kring op uitwisselen energie tussen L en C.

Ik voel de hete adem van Fet al in mijn rug, dus ik leg het zo eenvoudig mogelijk uit.:-)

EgbertG

Golden Member

Ik probeer t te begrijpen, niet om t op een andere manier te willen zien.

Het is dus geen zelfinductie - dus ook geen stripline.

Toch een lecher line dus, maar met 2 van de 3 aansluitpunten naar
ground kan er toch geen sprake meer zijn van signalen in tegenfase in de
2 lecher lines?

Ha EgbertG,

Metselkuip is leeg _/-\o_
Lees op je gemak de documentatie door en experimenten kan je doen daar heb je de meetapparatuur voor !

Het heeft wel een zelfinductie en ook een capaciteit tezamen vormen ze de impedantie, precies hetzelfde gebeurt bij een lint ( kippenlader ) en een coax kabel....
En ook hier geldt dat je lijn minimaal 4 / λ moet zijn om deze componenten distributief te kunnen bekijken.
Het zelfde als je coax transformator of je strip line !
En ook een coax kabel kan je mits open gewerkt gebruiken om reflectie te meten denk aan een slotted line

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 22 december 2021 16:33:47 schreef EgbertG:
Ik probeer t te begrijpen, niet om t op een andere manier te willen zien.

Het is dus geen zelfinductie - dus ook geen stripline.

Toch een lecher line dus, maar met 2 van de 3 aansluitpunten naar
ground kan er toch geen sprake meer zijn van signalen in tegenfase in de
2 lecher lines?

dat kan toch, als er juist een spanningsbuik zit tussen het onderste aardpunt en de ruiter. erboven is de spanning dan 0, dus ook op het bovenste aardpunt. dat maakt dat je op 1/2 golflengte effect krijgt van de lecher en als ik nu niet fout redeneer is dat dan een laagimpedant punt.

EgbertG

Golden Member

Ok, dus het aan beide kanten geaarde stuk doet ook nog mee omdat er een
inductieve en/of capacitieve koppeling is tussen die 2 lijnen?

Als het antwoord hier "ja" is dan begrijp ik voldoende van lecher.....

Op 22 december 2021 18:04:45 schreef EgbertG:
Ok, dus het aan beide kanten geaarde stuk doet ook nog mee omdat er een
inductieve en/of capacitieve koppeling is tussen die 2 lijnen?

Als het antwoord hier "ja" is dan begrijp ik voldoende van lecher.....

Ja, dat is net de origine van een symmetrische transmissie lijn. de twee stukjes draad "zien" elkaar en beïnvloeden elkaar zowel capacitief en als inductief over de lengte van de draden. Henk sprak van de gedistribueerde capaciteit en spoel. dat is het grote verschil met een LC oscillator. daar zitten L en C elk in een (imaginair)punt en beïnvloeden elkaar niet via elektrische of magnetische velden. de samenwerking in die laatste gebeurd via de aansluitdraden. Daarom kan je L en C van elkaar verplaatsen, blijft werken op dezelfde frequentie (voor zover de draden geen invloed hebben). bij een lecherlijn gaat dat niet op..

EgbertG

Golden Member

@Krisvandamme: Helemaal helder nu .... er ligt nu een printje in de etsbak om de nieuw opgedane kennis in praktijk te brengen.

Ha EgbertG,

Goed bezig ik ben met de aanvoer ( water ) voor de etsbak bezig :D
Ik heb nog een foto van een lecherlijn zoals die bedoeld is

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Dankje, ben erg benieuwd wat ik vanavond te zien krijg op de analyzer!

jouw foto: voor de very VLF frequenties zo te zien.

Ik ets maar 3x per jaar en gebruik nagellak en tape om de gewenste koperdelen
te beschermen.

Ha EgbertG,

Dat is goed te doen weinig troep, dit is ook een klein bakje misschien voor maximaal 10 liter.

Ja dat is een zender op 225 kHz in Polen 1 MW en de draden bos zijn verschillende structuren aanwezig !
Maar het is wel indrukwekkend die feeders....
We wachten je experiment af best wel leerzaam, ik heb heel veel gedaan met lecherlijntjes was in de U.H.F. apparatuur in de jaren 70... de enige bruikbare manier,
print materiaal op die frequenties waren er nog niet pas later kwam wat wij FR4 noemen !
Alleen in de apparatuur met aantallen denk aan de Philips kanalenkiezers daar werd al veel beter print materiaal gebruikt vezel versterkt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

De resultaten spreken voor zich:
De condensator over de lecher beinvloedt de frequentie alsmede een extra kortsluiting die de lecher korter maakt.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op donderdag 23 december 2021 15:22:06 (46%)

Hallo Egbertg,

goed bezig daar, er is een mooie piek in de doorlaat van het filter te zien.
Maar even wat opmerkingen, het is niet gewenst om de striplijn te vertinnen, omdat tin een minder goede geleiding heeft als koper.
En de striplijn moet direct naar de massa lopen, niet via een kort baantje, zoals ik dat zie op de foto.

Ik heb hier wat voorbeelden zoals een tweekring en vierkrings bandfilter gemaakt wordt, maar dan op 432MHz.

tweekrings bandfilter

vierkrings bandfilter
De afbeeldingen zijn foto's omdat ik helaas geen document scanner heb om pagina's in te scannen.
Ze komen uit dit boek:

Als je de kringen maakt zoals dat zo in het boekje staan dan werkt het optimaal.
Ik heb nog meer informatie: http://www.vra.be/teksten/Dossiers/VHF-UHF%20versterkers%20deel%2021.p…
Op bladzijde 20 staat een trilholte voor 145MHz, met lecher lijn, wat jij nu hebt is striplijn:

En Henk, die foto herken ik, als het goed is is dat de middengolfzender van Hongarije rond de 550kHz of zo iets.
Momenteel de krachtigste middengolfzender op het Europese continent.
Heeft onlangs een update gehad van Nautel zenders, 400kW per stuk voor een gecombineerd vermogen van 2 miljoen watt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Henry S.

Moderator

Orban's Voice ;)

Dat is een mooi boekje Matin V, ik kan die pagina's wel even scannen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.