Aansluiten 3-fase kookplaat

Deze week sluit in een kookplaat Küppersbusch KMI8500.0 aan. Beschikbaar is een driefasenaansluiting.

Ik ken een 3-fasenaansluiting als een vijfaderige kabel: L1, L2, L3, N, aarde. Ik ga ervan uit dat onderaan in de tekening (bijlage) de aansluiting op de Perilex WCD wordt bedoeld en wil de tweede aansluitmogelijkheid (3N) gebruiken. Dat wordt dan een brug tussen wit en blauw, die samen naar N, en de rest gewoon op de fasen. Klopt dit?

Er staat dreigend in de Duitse handleiding:

Achtung: Falschanschluss kann zur Zerstörung der Leistungselektronik führen!

Dat wil ik voorkomen, dus dank voor de reacties.

Op 22 december 2021 13:22:16 schreef Staalstrater:
Deze week sluit in een kookplaat Küppersbusch KMI8500.0 aan. Beschikbaar is een driefasenaansluiting.

Ik ken een 3-fasenaansluiting als een vijfaderige kabel: L1, L2, L3, N, aarde. Ik ga ervan uit dat onderaan in de tekening (bijlage) de aansluiting op de Perilex WCD wordt bedoeld en wil de tweede aansluitmogelijkheid (3N) gebruiken. Dat wordt dan een brug tussen wit en blauw, die samen naar N, en de rest gewoon op de fasen. Klopt dit?

Er staat dreigend in de Duitse handleiding:

Achtung: Falschanschluss kann zur Zerstörung der Leistungselektronik führen!

Dat wil ik voorkomen, dus dank voor de reacties.

Tegenwoordig wordt Perilex ook vaak bedraad met twee aders via aparte zekeringen op de zelfde fase en twee nuldraden (Een zgn fornuisgroep).
Je moet dus controleren of de Perilex echt als driefasencontactdoos is aangesloten. Dan kun je het toestel volgens de rechtse tekening aansluiten.
Ik begrijp de waarschuwing wel, bij verkeerd aansluiten kun je zomaar 400 Volt op een element krijgen wat bedoeld was voor 230 Volt.

Sine

Moderator

Als je echt een driefasen aansluiting hebt kun je met de rechste constructie niets slopen.

Het enige spannende is dat je heel zeker weet dat de nul op de goede plek zit.

Ik meet hem nog wel even na op de Perilex, maar in de groepenkast zie ik een drievoudige automaat (dus niet een kookgroep van 2x16 op 1 fase met een dubbele nul).

Die linkertekening ken ik sowieso niet: blijkbaar gaat die ook uit van driefasen, waar je er dan twee van gebruikt. Het is niet een normale kookgroep, want dan mis je een nul.

Voor zover ik kan zien klopt het wat je zegt. Het enige verwarrende is dat ze spreken over 380/415V wat doet vermoeden dat het "echte" 3 fase is. Maar volgens mij is het bij kookplaten bijna altijd zo dat ze eigenlijk 230V (dus N-P, niet P-P) zijn, zodat je ze ook op een "gewone" kookgroep kan gebruiken.

Lees in de handleiding:

Anschlusswerte
Netzspannung: 380-415V 3N~, 50/60Hz
Komponentennennspannung: 220-240V

Blijkbaar heb je echt een 3-fasenaansluiting nodig - kookgroep kan niet.

Apparaat is gekocht in Duitsland, zou een verklaring kunnen zijn voor het ontbreken van de mogelijkheid om hem als kookgroep aan te sluiten.

mvdk

Golden Member

Blijkbaar heb je echt een 3-fasenaansluiting nodig - kookgroep kan niet.

Dat is dat linkse plaatje.

Maar nou gooi ik weer de knuppel in het hoenderhok: dan komt het verhaal van een losrakende nul. Dat dan alle stroom door ene draad gaat. Alsof er bij een losse nul in een driefase aansluiting niks mis kan gaan...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Apparaat tekening heeft niets met een perilex....,

Weet je zeker dat je een 3 fase aansluiting hebt, en dat je fornuis ook 3 fase bedraad is, dan gebruik je het rechter plaatje, de Witte en de Blauwe gezamenlijk op de Nul.

Tja, en als je 2 draadjes (ver)wisselt dan kan dat zur Zerstörung der Leistungselektronik führen!

Apparaat is gekocht in Duitsland, zou een verklaring kunnen zijn voor het ontbreken van de mogelijkheid om hem als kookgroep aan te sluiten.

Voor een Nederlandse Kookgroepaansluiting neem je het linker plaatje.
Mooi he, een Duits apparaat kan ook in Nederland gewoon aangesloten worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

"Voor een Nederlandse Kookgroepaansluiting neem je het linker plaatje.
Mooi he, een Duits apparaat kan ook in Nederland gewoon aangesloten worden".

Tja, en die snap ik nou niet. Want een Nederlandse kookgroepaansluiting is toch éénfase, twee groepen die mechanisch zijn gekoppeld, tweemaal L en tweemaal N?

Op de linkertekening wordt 400V genoemd, 2N, en heb je maar eenmaal een nul. Dat komt niet overeen met een kookgroep. Als je dit aansluit op een Nederlandse kookgroep, kom je toch een nul tekort? Een gezamenlijke nul op twee aparte groepen lijkt me niet de bedoeling. Of is de gedachte wellihct dat ik de nullen van de twee groepen dan samenvoeg, en beide op N zet?

Ik ben er morgen. In de groepenkast hangt een drievoudige automaat, aansluiting is 3x25. Ik kijk nog even of de Perilex als 3L is bedraad (verwacht het wel) en sluit dan alles op driefasen aan.

[Bericht gewijzigd door Staalstrater op woensdag 22 december 2021 17:53:49 (20%)

Kooktoestel is (formeel) niet geschikt voor een Nederlandse kookgroep, maar dat is voor TS geen probleem, want hij heeft 3-fase.
Voor een Nederlandse kookgroep moeten de nullen van het kooktoestel in het kooktoestel al gesplitst zijn en dat is hier niet het geval. Ook heeft dit kooktoestel drie aansluitingen voor de fasen, waarvan in het linkerplaatje twee samengenomen kan worden.

Op 22 december 2021 17:50:10 schreef Staalstrater:

Tja, en die snap ik nou niet. Want een Nederlandse kookgroepaansluiting is toch éénfase, twee groepen die mechanisch zijn gekoppeld, tweemaal L en tweemaal N?

Jep. Het apparaat gebruikt de spanningen tussen de L1 en N voor een deel van het apparaat (230V), tussen L2 en N voor een ander deel van het apparaat en idem L3. Dat ding kan het niet schelen wat de spanning tusen L1 en L2 is. Of dat nu 400V of 0V is, maakt niet uit. Dus kookgroep werkt ook(*).

Edit: (*) Maar let op. Een "normale nederlandse kookgroep" is twee 16A zekeringen samengenomen zodat ze gezamelijk uitschakelen als 1 van de twee een overstroom constateerd. Voor deze plaat heb je DRIE gekoppelde exemplaren nodig!

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 23 december 2021 16:18:23 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jerome

Golden Member

Met 5 aansluitpunten kan je alle kanten uit. Ook BE oud 3~ net en mono 32A.

mvdk

Golden Member

@rew: dankie voor die laatste zin. Sluit aan bij wat ik op woensdag 22 december 2021 15:08:00 gezegd heb.

Ik heb zo het vermoeden dat dit zo'n kookplaat is met een stuk flatcable eraan, waarbij de twee nullen zijn samengeperst. Kun je afknippen, dan heb je twee losse nul uiteinden. Dan moet je eigenlijk weer gaan uitzoeken welke nul bij welke fasedraad hoort.

Ik denk: Omdat daarbij wel eens fouten gemaakt wordt, MOET het zo zijn dat een fout in 1 van de groepen van de kookgroep ook de andere wordt meegetrokken.

@Jerome: Ik zit even over "oud 230V belgisch net" te denken, maar dan moet je dus zeg L3 van het net op N van de plaat aansluiten. En L1, L2 van de plaat kunnen dan op L1 en L2 van het net. Maar L3 moet ergens bij gestoken worden.... Je kan het niet netjes verdelen.

Als de kookplaat echt 11 kW is, dan moet je dus twee 25A faseleidingen hebben! Dat kan zelfs onder de belgische regels niet zomaar, voor zover ik weet...

Ik denk dat je een kookgroep (gekoppelde automaten) moet maken van een normale 3fase en een gewone enkelfase groep. Van de driefase groep doe je dan L3 op N1, L1 op L1, L2 op L3 en de enkele fase groep moet je de L3 zorgvuldig aparthouden en die moet dan op N2 uitkomen en L1 of L2 van die automaat komt dan op L3 van de kookplaat. Niet geheel triviaal.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

@rew: Waar lees jij 11kW? Ik heb twee google resultaten bekeken, ik lees 7,4kW.
Het is toch wel fijn als er in een topic een linkje naar het besproken product staat.. :+

Op 23 december 2021 16:15:55 schreef rew:
@Jerome: Ik zit even over "oud 230V belgisch net" te denken, maar dan moet je dus zeg L3 van het net op N van de plaat aansluiten. En L1, L2 van de plaat kunnen dan op L1 en L2 van het net. Maar L3 moet ergens bij gestoken worden.... Je kan het niet netjes verdelen.

Belgisch net is niet zo moeilijk.

code:


Belgisch net       Kooktoestel
============       ===========


L1 --------------------- L1

L2 ------------------+-- L2
                     |
                     +-- L3

L3 --------------------- N

Aarde ------------------ Aarde

Kooktoestel wordt aangesloten volgens linkerplaatje en L3 van het Belgisch net sluit je op de nul van het kooktoestel aan. Over netjes verdelen zou ik me geen zorgen maken, want het linker plaatje heeft betrekking op een 2-fase net en zitten L2 en L3 ook aan elkaar vast

Op 23 december 2021 17:29:12 schreef mvdk:
Het is toch wel fijn als er in een topic een linkje naar het besproken product staat.. :+

Oa hier kan je de gebruiksaanwijzing (in vier talen waaronder Nederlands en Frans) vinden.

Nog even hoe het afliep:

aangesloten als "echte" driefasenplaat, dus 1xN, 3xL en aarde op een drievoudige automaat. Werkt.

mel

Golden Member

Tuurlijk werkt het, gefeliciteerd. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..