Frank 245 - 2N3055 versterker afregelen

Dit topic is gesloten

...

[Bericht gewijzigd door BasJansen op donderdag 23 december 2021 00:18:16 (50%)

RAAF12

Golden Member

Er is een forum waar de versterker wordt besproken.
https://www.audiovintage.fr/leforum/viewtopic.php?t=58661 Om het helemaal te snappen zou je de amp compleet moeten uittekenen, hoe dat met die elco's zit bijv. OK, 2 serie elco's in de luidsprekers L/R is normaal bij NPN/NPN trappen. Maar hier zitten er 3 in én een voedingselco.

...

[Bericht gewijzigd door BasJansen op donderdag 23 december 2021 00:18:22 (50%)

RAAF12

Golden Member

Dat wordt uitzoeken en tekenen. Ruststroom en halve voedingspanning instellen op de NPN/NPN push-pull. Als de versterker werkt sluit dan een 8Ω weerstand op de output aan. Of evt. een 80W gloeilamp in serie met de 230V om schade te beperken. Dat is minder werk, maar wel goed te doen.

Het is niet helemaal duidelijk hoe de lay-out van het voedingsprintje in elkaar steekt.
Maar voor zover ik kan zien is het een redelijk klassiek schema.
De grote groene 1 ohm weerstand dient voor het meten van de afgenomen stroom. Daaraan staat parallel een instelpotmeter die een deel van de opgewekte spanning aftakt en waarmee je de stroombegrenzing instelt.

Sine

Moderator

Op 22 december 2021 02:03:53 schreef RAAF12:
Er is een forum waar de versterker wordt besproken.

Ik gok zo dat Bas dit al weet ...

De foto's in dit topic hebben verdacht veel weg van de foto's op dat franse forum ;)

Als je enkel elco's hebt vervangen zou ik braaf van de trimpots afblijven.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 22 december 2021 13:47:17 (13%)

Henry S.

Moderator

Hoogstens even meten of op de emitterweerstanden van de 2N3055's de ongeveer gelijke spanningen (in mV) staan, en dat op het knooppunt naar de uitgangselco's ongeveer de halve voedingsspanning staat. Die zijn meestal niet verlopen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Op 22 december 2021 13:46:30 schreef Sine:
[...]
Ik gok zo dat Bas dit al weet ...

De foto's in dit topic hebben verdacht veel weg van de foto's op dat franse forum ;)

Als je enkel elco's hebt vervangen zou ik braaf van de trimpots afblijven.

Je hebt gelijk. Nog even op dat Franse forum daar gekeken maar ik liep vast op de drie kleinere elco's.

flash2b

Special Member

Interessant topic, hier ga ik zeker iets van leren :+

... = S ??

RAAF12

Golden Member

Versterkers zonder schema zijn voor mij een uitdaging zelfs zo'n simpel ding met een paar 2N3055....

Anoniem

Een van de drie kleine bekerelco`s lijkt de buffer aan de uitgang van de gestabiliseerde voeding. https://www.audiovintage.fr/leforum/download/file.php?id=112525&si…

maartenbakker

Golden Member

Kennelijk heeft de TS forumvandalisme gepleegd, is er nog wat terug te halen zodat iemand er wat aan heeft?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
jerome

Golden Member

Heb onlangs een Yamaha met opgeblazen eindtrap gesloopt voor de trafo en de bekers. Als hier de liefhebbers zitten die voor de bloktrafo +- 100X100X100 2X45V en 1X9V een toepassing hebben, mogen ze die gratis afhalen. Kan mss nog onder iemands kerstboom gezet worden :-).

jerome

Golden Member

Op 23 december 2021 19:35:31 schreef maartenbakker:
Kennelijk heeft de TS forumvandalisme gepleegd

Op zijn zachts uitgedrukt!

Sine

Moderator

Hmja, en bedankt Bas.

Weer eentje voor de prullenbak.

Dit topic is gesloten