Vanaf welk modeljaar is OLED "betrouwbaar"

Er komen stilaan OLED tv's hier boven en ik merk dat er wel wat komen met schermproblemen. Als het scherm echt kapot is, is het natuurlijk gevalletje vuilbak.

Mede omdat ik zelf een toestel heb van 2018 dat erg snel slijtage sporen begint te vertonen, al dan niet door invallend UV-licht, hou ik tweedehandssites in de gaten, fora enz. Het begint me op te vallen dat OLEDs tot en met 2018 al tenminste, wel héél gevoelig zijn aan inbranden.

Ik was gisteren nog bij een klant met een 55POS9002, geplaatst en geproduceerd in 2018. 11000 speeluren.
De klant ervoer twee groene lijntjes. Ga je even een rood en geel beeld projecteren, dan is het duidelijk.
De mensen werken met een Telenet Digicorder. Dat apparaat geeft elke keer bij zappen een felle gele lijn weer die aanduidt hoe ver het betreffend programma gevorderd is. Hetzelfde bij een opname weergeven. Zie foto's wat het resultaat hiervan na 3 jaar is.

Wetende dat die OSD van die Telenet bak slechts 5 seconden in beeld is, is het toch ferm overdreven dat dat nu al ingebrand is, toch?

Vandaar mijn vraag in "onderwerp", zijn de huidige OLEDs nog steeds zo inbrand gevoelig?
Ik weet van Philips en Loewe al zeker dat ze de laatste tijd héél sterk inzetten op dimming van statische inhoud. Een OSD van 5 seconden kan uiteraard niet genoemd worden als "statisch", dus de software gaat daar niks mee doen. We moeten dus over gaan naar de kwaliteit van het OLED paneel.
Overgrote deel in Vlaanderen gebruikt dagelijks dergelijke OSD's. Jullie snappen wellicht wat ik bedoel...

Ik ben eens benieuwd...

jerome

Golden Member

Heb hier vorige week nog de raad gegeven aan de buurman die een tv ging aanschaffen om niet voor Oled te gaan. Het kan ondertussen wel al veel verbeterd zijn met die technieken, maar voorlopig zou ik het risico niet nemen. Het probleem stelt zich toch altijd maar na de garantieperiode.

de hamvraag is hoe hardt die schermen stonden kwa licht/contrast.

even terug in de tijd..
Beeldbuizen kan je ook op een week onherstelbaar inbranden. maar toen waren er nog geen logos en menubalken en keek men in een gedimde ruimte. (dat werd toch als raad meegegeven).
Plasma is zoals een beeldbuis, dus met alles vollen bak brandt die ook snel in. Bij oordeelkundig gebruik wordt je daarvan gespaard.

Het kan zijn dat een mentaliteitswijziging aan de oorzaak licht van het snelle inbranden: TV in de veranda, en om nog iets te zien op een zonnige dag alles open.

eigenlijk neem je daarvoor beter een LCD. die kan veel meer licht opbrengen en kwaliteit is toch niet belangrijk, want het zwart en het dynamisch bereik van het beeld zijn in een heldere ruimte sowieso verloren..

Omgekeerd.. de uitzonderlijke kwaliteiten van een Oled komen pas naar boven in een vrij donkere ruimte.

Je zou het kunnen vergelijken met audio. Je gaat op een bouwwerf toch ook geen versterker met hele hoge SN gebruiken?

Anoniem

Ik heb ook een 55POS9002. Het beeld is geweldig maar ook al lichte inbrand plekken, maar nog prima te gebruiken. Sinds ik de TV uitzet via het menu met "restbeelden verwijderen" is het niet erger geworden.

In het geval van betreffende klant... Ik heb die tv zelf daar gaan leveren toen ie nieuw was.
Stelde contrast in op 60%, werkt met lichtsensor en naar eigen zeggen kijken de klanten steeds met gordijnen gesloten. Het zijn ambilight fans en zo geeft dat meer effect.

M'n eigen oled staat donkerder afgesteld, maar goed, bij de klant is dat een setting zoals ze meestal gezet worden. Niet te fel, niet te donker.

Klant had een ouwe plasma van philips (ken type niet vanbuiten, eerste generatie ambilight 42").
Toestel heeft 13 jaar dienst gedaan en in de mate van het mogelijke (nieuw ook nooit goed beeld gehad) nog een menselijk beeld. Elco's in voeding slecht, startte moeilijk op, maar 0,0 inbranders.

Maar goed, waar ik heen wil: OLED panelen van 2016, 17 en 18 zie je met bosjes voorbij komen met inbranders. Eigenlijk kan het bijna niet dat AL die klanten hun scherm misbruikt hebben...

@NL5814: in principe doet het toestel dit automatisch elke 4 uur. Zoals in een eerder topic al aangehaald is, is dàt net die schakeling die fouten moet voorkomen zoals die plaatselijke inbranders.
Het ware beter geweest dat dmv die compensatietechnieken de rest van de pixels gelijkgesteld werden aan degene die te donker geworden zijn en alzo die "inbrand" effecten geven.
Zeker de klanten die hun apparaat gebruiken in een donkere ruimte zoals het hoort gaan daar weinig nadeel van hebben. Ze ondervinden ook die hinderlijke inbranders niet.

Ik heb altijd gelezen dat dat de bedoeling was van de compensatiemechanismen. Tot en met 2018 lijken die dus echt niet te doen wat we verwachtten.

TV's mag je tegenwoordig niet meer op 100% zetten. De fabrikant had eigenlijk in het menu een waarschuwing moeten geven over levensduur. Ik heb ook al een keer mijn LEDs blauw gebrand toen de TV voor een raam stond. Dat was binnen een jaar.

Die OLED die ik het topic heb staan is van 2017 en ook aardig ingebrand, men keek graag SBS6 zo te zien..

Interessant, ik overweeg tzt een nieuwe telefoon, en die heb je tegenwoordig ook met Oled. Ik ben van de generatie die gerust lang achter elkaar op dat ding zit te kijken. Zou dat goedgaan? Ik doe er gemiddeld 3-4 jaar mee.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb een Samsung S3, nu op reserve, en het scherm gaat makkelijk 4 jaar mee zonder overduidelijk of hinderlijk inbranden (wel wat heel licht zichtbare statische balkjes van de vorige gebruiker, in de 2 of 3 jaar dat ik hem heb gebruikt zelfs een beetje weggetrokken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Ik heb een 3½ jaar oude Oneplus 6 met een AMOLED scherm en daar is niets ingebrand. Het verschil met OLED staat wel op Wiki.

Ik doe er gemiddeld 3-4 jaar mee.

maus0611 Haal je makkelijk. Je accuduur wordt wel korter, scherm blijft goed. Neem een groot scherm, dat leest makkelijker.
Net uit, de Pixel 6 dat is een dijk van een toestel! Of een wat goedkopere Samsung Galaxy A52s.

maartenbakker

Golden Member

Ze vonden het te verwarrend om TFT-OLED te gebruiken. In principe zijn alle moderne OLED-beelddisplays AMOLED, net als alle moderne LCD-beelddisplays TFT zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Eerste Plasma's brandden ook enorm in, werd later ook iets beter!

Blue Sky

Cableguy

De contrastinstelling van mijn Panasonic Oled (2019) staat op 55 % en het beeld is nog steeds perfect. Ook heb ik 2 plasma's gehad met lage contrast instellingen en die doen het ook nog prima, geen spoor van inbranden. Een staat bij m'n dochter en de andere staat op zolder.

Waar rook is, is stroom

Telefoons lijken het beter te doen dan tv's.
Heb zelf een iPhone XsMax. Staan in principe toch ook altijd gekleurde knoppen onderaan op dezelfde plek. Absoluut nog niet ingebrand. Dat ding is dik 3 jaar oud.
Ik dacht de tweede generatie smartphone bij Apple die een OLED scherm heeft.

onze Plasma heeft iets inbranding, maar alleen te zien tijdens opstarten ( grijze beeld), zelfs bij wit scherm niet te zien.. 2008 Komt straks een OLED, en IDD gaat weer op eco mode en auto light sensor weer aan.. contrast max 50%

Op 7 december 2021 18:09:49 schreef smd:
Komt straks een OLED, en IDD gaat weer op eco mode en auto light sensor weer aan.. contrast max 50%

Welke ga je pakken?

Op 6 december 2021 00:52:29 schreef RAAF12:
Ik heb een 3½ jaar oude Oneplus 6 met een AMOLED scherm en daar is niets ingebrand. Het verschil met OLED staat wel op Wiki.

[...]
maus0611 Haal je makkelijk. Je accuduur wordt wel korter, scherm blijft goed. Neem een groot scherm, dat leest makkelijker.

Hij moet wel hanteerbaar blijven zeker tijdens het werk, niet klem in m'n broekzak.

Hier staat nu de Panasonic TX-48JZT1506 1 dag te draaien, was moeilijk te krijgen maar een superbeeldje!! Alles verlaagd en er zit een beeldonderhouds menu in, in standby gaat de TV minuut of 80 iets uitvoeren met scherm.. Komt vanzelf met melding om te doen??

Maar belangrijkste Partner weer blij eindelijk een TV met WIFI You Tuub etc...

Voor mij had de plasma nog mogen blijven...

Sinds enige maanden eigenaar van een Philips Ambilight OLED TV. Welke na enig zoekwerk een LG OLED scherm blijkt te bevatten.
Op zich geen vreemde keuze omdat LG volgens zeggen redelijk voorop loopt in de OLED technologie.

Deze TV heeft een ingebouwd programma wat tijdens de stand-by uren de 'restbeelden' opschoont, ook wel het resetten van de OLED pixels o.i.d.
Ik meen te weten dat deze techniek in het leven geroepen is om ghosting tegen te gaan en om de kwaliteit van de OLED schemren goed te houden.

In principe is elke OLED TV uitgerust met een LG Display paneel, er bestaat momenteel geen ander bedrijf die OLED panelen voor tv's commercieel verkoopt.
OFF-RS compensation (elke 4 uur) en JB-Compensation (elke 1500 of 2000 uur) doet blijkbaar elk OLED paneel. Die compensatieprogramma's zitten in de T-Con. Signaalpaneel van de tv zou het startcommando geven.

Precies die mechanismen stel ik, zeker in de eerste generatie panelen, in vraag.

Uit mijn kwestie hier blijkt dat het rood te hard verzwakt is tov de andere kleuren. Dat levert natuurlijk die "inbrand"verschijnselen op.
Werken de compensatiesystemen zoals het hoort, verwacht ik een algemeen verdonkerd beeld ipv die hinderlijke inbranders.

Toevallig vandaag eens met collega monteur over gehad en de refresh mogelijkheden waren eerst een vraag en kon je negeren... tegenwoordig automatisch in standby..

Moet wel zeggen dat LG er alles aan doet om inbranden te minimaliseren.
Heb sinds 2 maand de nieuwste 55" oled en in het menu zijn tal van functies ingebouwd. Zo worden statische logo's automatisch gedimd en is er pixel shifting, het beeld word dus steeds iets verschoven, is niet visueel merkbaar. Er zitten screensavers in wanneer voor een bepaalde tijd statisch beeld word gedetecteerd.

Had eerst de nieuwste lcd van LG, na 2 dagen laten omruilen, niet om aan te zien zoveel bleeding.

Ik denk dat zulks tegenwoordig wel standaard is bij elke recente OLED.
Loewe heeft statisch logo dimming op zeker moment softwarematig geïntroduceerd, toen OLED's met SL4 nog in productie waren en nog voor hun faillissement. Philips is het bij de vorige generatie van hun P5 processor beginnen te doen. Helaas enkel vanaf die types. Toestel waarvan hier sprake zal het nooit krijgen; andere beeldprocessor. LG dan ook al, top!

Wat ik me nu wel afvraag: in duizenden huiskamers vind je die Telenet digibox met OSD zoals bij het gezin waar toestel uit topic zich bevindt.
Dergelijk OSD staat er erg vaak op, maar niet statisch. Iemand een idee wat die "logo dimming" hier mee doet?

Laatst op youtube een uitleg over Oled bekeken: https://youtu.be/qg8pMUd-tSk
Daar wordt ook uitgelegd over de veroudering en dat er eigenlijk weinig aan gedaan kan worden.

Mij lijkt het in dat filmpje vooral te doen over externe invloeden zoals vocht en lucht.
Ik denk niet dat dit nog echt van invloed is bij de huidige OLED tv's. Wat je vooral ziet zijn echte inbranders, maar veel te snel en bij normaal gebruik.

De man zijn klok die hij bij Philips kreeg heeft na dik twintig jaar immers ook nog werkende OLED lampjes.

Ik kreeg van de week een promotiemail van Audi. Die jongens hebben zelfs OLED achterverlichting geplaatst in sommige wagens. Je zou toch mogen verwachten dat de OLED's in dat geval een lange levensduur hebben? Zeker in NL merk ik dat er erg vaak met lichten aan gereden wordt, ook overdag.