Vanaf welk modeljaar is OLED "betrouwbaar"

Voor mij is het heel erg eenvoudig.
OLED komt er gewoon niet in.
Ik ga geen stuiver uitgeven aan een beeldscherm dat het maar een paar jaar doet.

Toevallig pasgeleden wel een Gigabyte AORUS FV43U gekocht met QLED.
Best mooie monitor, ben er erg blij mee, en het is wel de bedoeling dat ie zo'n 10+ tot 15 jaar mee gaat.

Op 28 december 2021 00:25:14 schreef Kortsluiting_Online:
Voor mij is het heel erg eenvoudig.
OLED komt er gewoon niet in.
Ik ga geen stuiver uitgeven aan een beeldscherm dat het maar een paar jaar doet.

Toevallig pasgeleden wel een Gigabyte AORUS FV43U gekocht met QLED.
Best mooie monitor, ben er erg blij mee, en het is wel de bedoeling dat ie zo'n 10+ tot 15 jaar mee gaat.

Je oordeelt verkeerd. 't Is niet dat die oled het na een paar jaar niet meer doet, maar de uniformiteit is dan blijkbaar niet meer wat het geweest is. Nu, met net je aangekocht LCD scherm .. die is waarschijnlijk al minder uniform nu dan een Oled na enkele jaren en LCD kennende.. gaat dat ook stijl achteruit.

RAAF12

Golden Member

Er zijn best goede TV's die het na 5 jaar nog steeds prima doen. Ik heb deze nieuw gekocht in 2016 en ben er erg tevreden over.

https://tweakers.net/televisies/samsung/series-8-ks8000_p488453/review…
Wellicht overleeft de TV de eigenaar, dat merken we vanzelf ;-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 28 december 2021 01:07:52 (14%)

Op 28 december 2021 01:03:50 schreef RAAF12:

https://tweakers.net/televisies/samsung/series-8-ks8000_p488453/review…
Wellicht overleeft de TV de eigenaar, dat merken we vanzelf ;-)

Jij kan het beeld best prettig vinden, maar deze heeft net alles wat een OLED gebruiker niet naar op zoek is.. back-light bleeding, beperkte kijkhoek, overdreven kleuren, gemoduleerde backlights en bakken licht omdat alles te verdoezelen..
om het naar HiFi te vertalen
stel je een quad versterker voor met vaste toonregeling maar bas en treble helemaal open en een volumeregelaar die een eigen leven leidt om de ruis te onderdrukken in stille passages..

en uiteraard werkt die nog na 5 jaar , dat was niet het punt. de uniformiteit, daar ging het om. meestal zijn LCD schermen na 5 jaar niet meer vlekkenvrij, maar bij bakken licht merk je dat niet op.

RAAF12

Golden Member

OLED is als ik dit zo lees een miskoop en mijn dik €1500 model van Samsung uit 2016 was een hele goede koop. En het antwoord op de kopregel is: geen enkel modeljaar OLED is betrouwbaar. Vergeet OLED TV 's en koop een goede LCD TV. Bij normaal gebruik geven die een prachtig beeld. Wel met quantum dots natuurlijk en een anti glare laag!

Blue Sky

Cableguy

Ik hou niet van LED omdat zwart geen zwart is en dat is nou net waar de OLED eruit springt. Bovendien vind ik de kleuren natuurlijker. Ik kijk graag een film en dan wil ik goede kwaliteit. In de keuken heb ik een Panasonic LCD zonder LED en die doet het nog steeds, daar kijk ik alleen het nieuws op en teletext als ik naar mijn werk ga dus daar maakt het me niet zo veel uit.

Mocht de OLED na een paar jaar verkleuren dan gaat ie op marktplaats en koop ik een nieuwe Panasonic OLED, ze worden steeds goedkoper.

Waar rook is, is stroom

Kris van damme verwoordt perfect wat ik van LCD en alle derivaten errond vind. Heb daarom ook tot 2011 op een 36PW beeldbuisbak gekeken.

Alle soorten LCD of alle soorten OLED's op een hoop gooien vind ik nu wel te kort door de bocht. Maar zoals er bij beeldbuizen destijds erg weinigen waren zonder geometrie of convergentiefouten, zijn er bij LCDs erg weinig toestellen zonder backlightbleeding.

Door het issue met mijn eigen oled (https://www.circuitsonline.net/forum/view/155988) ben ik aan het rondkijken geweest om hem dan maar terug te vervangen door LCD en ik keek naar de 65PML9506 van Philips.
Erg fijnmazige local dimming. Helaas heb ik toch al enkele reviews gelezen waar alsnog over backlightbleeding gesproken wordt. Een toestel dat straks meer kost dan sommige OLEDs mag dan netjes in de doos blijven. Nog liever geen local dimming dan local dimming die niet zo goed als de ervaring van OLED geeft.

Ondanks we LCD's met defect LEDs tegenwoordig met bosjes binnen krijgen is de herstelbaarheid natuurlijk beter. Je kan defecte LEDs steeds vervangen, defecte OLED is einde verhaal.

Met Samsung panelen heb ik al zoooooooooooooooo veel problemen gehad van allerlei aard en ik vermoed ook een Quantum dot paneel in die Philips, dus wederom een no go.
De laatste seriematig geplaatste Samsung panelen in Philips was in de xxPFL8007 en 8008 serie. Naast hun fusion processor gaan daar met de regelmaat van de klok panelen kapot. (lijntjes in beeld)

Maar goed, de tijd zal het gaan uitmaken. Voorlopig vanaf modeljaar 2019 nog geen defecten/uniformiteitsproblemen/inbranders geweten in OLED. Natuurlijk allemaal nog erg recent, maar vanaf die periode zijn ook de eerste softwarematige truukjes gekomen om inbranden tegen te gaan.
Pak vanaf 2020 die UV filter (hopelijk heeft m'n bron het goed) en dat is toch enkele jaren extra voor het paneel.

Deel je mening IDD met de Samsung panel problemen Beeldbuisje.. helaas ook hier te veel te zien van die problemen. Ik vind dat de hoge contrast LCD (LED) panelen erg veel bleeding ontstaan laatste tijd en met name de grotere panelen. waarom dhadden de oudere panelen er minder last van?? Productie kwaliteit?? Ik moet echt geen Philips meer hebben sinds ik al jaren Panasonic heb. Nu een van de duurste OLED hier staan en ja verlichting/contrast aangepast en op eco en auto sense gezet.. Echt een goed beeld je en bespaart zeker paneel (hoop ik).. Bij de Plasma hadden ze ook gezegd dat die zou inbranden , maar ruim 13 jaar naar gekeken en ietsie pietsie ingebrand wat alleen te zien was tijdens opstarten met het grijze beeld.