Graag wat uitleg over dit voedingsschema

Ik ben op zoek naar een schema om een voeding te maken van ±14V/30A. Deze moet een reeks van 7 gelijkstroommotortjes aandrijven die rolluiken laten bewegen. Nu heb ik via dit forum een schema gevonden:

In het bijhorend artikel https://www.eleccircuit.com/high-current-12v-30a25a20a15a-ham-radio-po… zeggen ze dat je gebruik kan maken van een 2N3055 voor Q1 tot Q7. Per trap zou er 5 A geleverd kunnen worden. Uiteraard zal alles goed gekoeld moeten worden.

Mijn vragen:

1) Hoe komt men aan de 5A-regel?
2) Waarom hanteren ze maar 5A per transistor, terwijl een 2N3055 veel meer aankan?

De jacht is mooier dan de vangst....
bprosman

Golden Member

Waarom hanteren ze maar 5A per transistor, terwijl een 2N3055 veel meer aankan?

De stroom (15A) is meestal ook geen probleem maar de begrenzing bij dit soort voedingen zit in de max dissipatie (115 Watt) van de 2N3055.
Waarom geen dikke MeanWell of zo ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Dat zal liggen aan de SOA (Safe Operating Area).
Kijk maar eens in de datasheet en waarschijnlijk is de maximale spanning die over collector-emitter mag staan niet zo erg hoog bij 5A.

Voor motortjes zou ik vandaag de dag een SMPS pakken, of gewoon een trafo-gelijkrichter-brugcel.
Geen lineair gestabiliseerde voeding, dit hoort meer in de zendamateur hoek thuis.

Shiptronic

Overleden

Waarom is sequentieel aansturen een probleem? als je maar 1 motor per keer aanstuurt scheelt dat een hele hap. ik zou er een Meanwel module inzetten. liniare voeding ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Of een oude servervoeding. Die zijn 40-60A / 12V meestal en kun je desnoods ook nog wel ietsjes omhoog draaien.
Kwa kosten kun je daar zelf niet voor bouwen. Alleen de fans maken meestal een hoop herrie, maar zelfbouw kost alleen het koelblok al meer.

10-30 euro voor de 460W versie (38A)

https://www.marktplaats.nl/q/hp+460w/

Is er een reden waarom de rolluikmotoren op 14V= draaien? Meestal zijn die toch gewoon voor 230V netspanning?

Ik zou in deze tijd geen "lineaire voeding" meer willen bouwen. Gewoon de inkomende spanning, of dat nu 18V of 24V is PWMen zodat de uitgang ongeveer 14V wordt. Als dat al nodig is.

Voor dit soort lompe toepassingen kan je gewoon statisch uitrekenen dat je bijvoorbeeld 14/24 = 58% nodig hebt, en dan stel je dat gewoon in. Dan zakt de spanning wat als er wat stroom gebruikt wordt. Wat zou dat?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Op 29 december 2021 22:01:35 schreef Vovpvi:

2) Waarom hanteren ze maar 5A per transistor, terwijl een 2N3055 veel meer aankan?

In bovenstaande schakeling wordt van 21V 5V gemaakt, dan moet er 480W verdampt worden, dat is heel erg veel! Denk aan heel veel koelblik en ventilatoren. In jou geval moet er nog steeds 270W gedissipeerd worden. Een schakelende voeding is dan idd veel compacter, koeler en een stuk stiller ook.

Don't Panic!
Hensz

Golden Member

Het zou (nog steeds) fijn zijn als TSsen duidelijk maken wat de verschillen tussen hun toepassing en het schema is. Nu weer eerst van alles deduceren en dus ook weer vaudun maken. :S

Als TS ook vanaf 21V begint (15V trafo mss?) blijft er nog steeds een 210W-kachel over.

Don't Panic!
Thevel

Golden Member

Op 29 december 2021 22:20:41 schreef Aart:
Voor motortjes zou ik vandaag de dag een SMPS pakken, of gewoon een trafo-gelijkrichter-brugcel.
Geen lineair gestabiliseerde voeding, dit hoort meer in de zendamateur hoek thuis.

Een lineaire voeding die in dit geval elke keer maar kort gebruikt wordt kan makkelijk >30 jaar meegaan.
Met een SMPS voeding moet je geluk hebben als je de 30 jaar wil halen.

Op 29 december 2021 22:01:35 schreef Vovpvi:

1) Hoe komt men aan de 5A-regel?

door de emittorweerstanden gaat de stroom zich vrij gelijkmatig verdelen over de zes transistoren. Als er 12A loopt neemt iedere transistor 2A, bij 30A loopt door ieder exemplaar 5A. het is dus niet perse een 5A regel, maar een vooral een stroomverdelingsregel die hier van toepassing is.

Op 30 december 2021 00:50:26 schreef Thevel:
[...]Een lineaire voeding die in dit geval elke keer maar kort gebruikt wordt kan makkelijk >30 jaar meegaan.
Met een SMPS voeding moet je geluk hebben als je de 30 jaar wil halen.

als je de condensator op de uitgang weglaat, en dat kan met een motor als belasting, is schakelend net zo betrouwbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 29 december 2021 22:23:19 schreef Shiptronic:
Waarom is sequentieel aansturen een probleem? als je maar 1 motor per keer aanstuurt scheelt dat een hele hap. ik zou er een Meanwel module inzetten. liniare voeding ?

Dit en dat,

Een dikke schakelende voeding lijkt me hier zo ingeveer voor gemaakt.

14V? Dat klinkt als iets met deur of ruitenwisser motoren.

En je kunt zo'n voeding natuurlijk primair uitschakelen als je hem niet nodig hebt.

als je de condensator op de uitgang weglaat, en dat kan met een motor als belasting, is schakelend net zo betrouwbaar.

Leuk voor alle wifi, bluetooth en draadloze verbindingen. Even je rolluik dichtdraaien en alle verbindingen weg.

Ik ben op zoek naar een schema om een voeding te maken van ±14V/30A. Deze moet een reeks van 7 gelijkstroommotortjes aandrijven die rolluiken laten bewegen. Nu heb ik via dit forum een schema gevonden:

In het bijhorend artikel https://www.eleccircuit.com/high-current-12v-30a25a20a15a-ham-radio-po… zeggen ze dat je gebruik kan maken van een 2N3055 voor Q1 tot Q7. Per trap zou er 5 A geleverd kunnen worden. Uiteraard zal alles goed gekoeld moeten worden.

Een dikke schakelende voeding lijkt me hier zo ingeveer voor gemaakt.
14V? Dat klinkt als iets met deur of ruitenwisser motoren.

Iedereen denkt altijd zo moeilijk met als gevolg onmogelijk dure oplossingen die wat betrouwbaarheid ook waarschijnlijk te wensen overlaten.

Die dertig ampere is dat echt nodig? Het is een idioot grote stroom. De opmerkingen over gelijktijdigheid zijn in die zin heel terecht. Verder neem ik aan dat de roluiken verspreid over het huis gemonteerd zijn en niet allemaal op een berg bij elkaar zitten. Dat betekend dus hele dikke kabels door het huis naar al die luiken. Wil je dat echt? Een veel kleinere voeding bij elk rolluik is dan veel praktischer. Je kunt de rolluiken dan sturen met klein telefoondraadje dat veel makkelijker door het huis te trekken is. Of zelfs draadloos met Wmos of zigbee of weet ik wat voor modules je tegenwoordig allemaal hebt.

De voeding waar de TS mee komt waren inderdaad leuk voor het voeden van een radiozender of een grote versterker. Daarvoor wilde je een storingsvrije stabiele spanning hebben. En dat mocht ook wel wat kosten. En dergelijke voedingen waren kostbaar. Dure transformatoren en koelblokken en grote kasten met ventilatoren enzo. Voor mijn zender heb ik dat al 1000 jaar niet meer. Je halve shack vol voeding? Dat wil je niet! En 's zomers was het in de shack niet te harden door de, door deze voedingen opgewekte warmte. Vaak was het zelfs gewoon niet mogelijk om de spullen te gebruiken omdat alles te warm werd.

Gelukkig zijn er nu goedkope schakelende voedingen van hoge kwaliteit. Vroeger waren schakelende voedingen erg complex en daardoor duur. Daardoor waren lineaire voedingen interessant. Lineaire voedingen waren overigens ook niet zonder problemen. Een goed en betrouwbaar werkende voeding bouwen volgens het concept van de TS was toen en is nog steeds best een kunst. De TS komt ook al met een paar terechte vragen over dit voedings concept.

Als ik de TS was zou ik helemaal niet aan zo'n grote gestabiliseerde voeding beginnen. Erg veel gedoe om alleen een paar motortjes te voeden. Een grote conventionele transformator met een gelijkrichter en buffer condensator(s) kan dat ook uitstekend. De elektronische control of stuurunit zou ik dan gewoon appart met kleine gestabiliseerde voeding voeden.

Voor het motortje maakt het waarschijnlijk verdomd weinig uit of die nu 11 volt of 15 volt krijgen. Ze draaien toch maar kort. Meer als een halve minuut zal het niet kosten om een luik te sluiten.

Voordeel van een trafo met gelijkrichter is dat er maar weinig inzit dat stuk kan en er zit ook weinig in dat nodeloos energie gebruikt. Efficiëntie van een trafo kan ver boven de 90% zitten. En de gelijkrichter en condensatoren gebruiken natuurlijk wel iets maar die vindt je ook terug in een lineaire voeding en zelfs dubbel in de schakelende voeding. En als de TS goede kwaliteit onderdelen gebruikt blijft dit gewoon 40 jaar werken.

Dus probeer een oude ringkern trafo te pakken te krijgen van 12 volt ofzo. Na gelijkrichting krijg je dan een spanning van 12 x √2 = 16 volt ofzo. Als je dat te hoog vind draai je gewoon een paar wikkelingen van de trafo af. Maar waarschijnlijk is dat niet nodig omdat je nog de nodige spanningsverliezen hebt over je kabels naar de motor toe. Ik zou in elk geval elk rolluik met een eigen veel kleinere voeding uitrusten en elk rolluik schakelen met een eigen relais.

Op 30 december 2021 10:56:05 schreef Ex-fietser:
Als ik de TS was zou ik helemaal niet aan zo'n grote gestabiliseerde voeding beginnen. Erg veel gedoe om alleen een paar motortjes te voeden. Een grote conventionele transformator met een gelijkrichter en buffer condensator(s) kan dat ook uitstekend.

Voor een motor is zelfs die buffercondensator niet nodig. Neem een trafo die 15V geeft. Gelijkrichten haalt er ruim een volt van af.

Het is misschien ook een idee om zo'n rolluik te voeden met een accupack. Grote stroom geen probleem, rolluik doet het ook bij stroomuitval, heel klein voedinkje om de accu te laden. Nadeel: Accu heeft niet het eeuwige leven.

Hensz

Golden Member

Op 30 december 2021 11:38:20 schreef KlaasZ:
Gelijkrichten haalt er ruim een volt van af.

Maar zet er eerst 6V op.

Don't Panic!

Op 29 december 2021 22:41:19 schreef KlaasZ:
Is er een reden waarom de rolluikmotoren op 14V= draaien? Meestal zijn die toch gewoon voor 230V netspanning?

Ik heb mijn rolluiken in de jaren 90 automatisch gemaakt motoren die ze gebruiken in een autozetel van Volvo, daar ben ik aangeraakt door iemand die op Nedcar werkte. De spanning komt dus niet zo heel nauw, ergens tussen 12V en 14V is OK.

Op 29 december 2021 22:23:19 schreef Shiptronic:
Waarom is sequentieel aansturen een probleem? als je maar 1 motor per keer aanstuurt scheelt dat een hele hap. ik zou er een Meanwel module inzetten. liniare voeding ?

Zoals hierboven beschreven is het ontwerp van de jaren '90 en worden de motoren sequentieel aangestuurd. De schakeling is volledig opgebouwd met logische poorten. Het nieuwe ontwerp draait op een arduino, esp8266 en een tablet met visualisatie-software. De reden dat het indertijd is opgebouwd op sequentieele basis is omdat ik toen geen budget had om een zware voeding te kopen. Het zelf maken van deze voeding lijkt me ook leuk, zeker als ze ooit defect gaat dan kan ik ze zelf maken.

Op 30 december 2021 10:56:05 schreef Ex-fietser:

Een grote conventionele transformator met een gelijkrichter en buffer condensator(s) kan dat ook uitstekend. De elektronische control of stuurunit zou ik dan gewoon appart met kleine gestabiliseerde voeding voeden.
Meer als een halve minuut zal het niet kosten om een luik te sluiten.

Het probleem is dat mijn grote conventionele transformator een wisselspanning van 24 V geeft, dus maal 1,4 wordt dat al 33,6 V. Deze spanning moet dan naar 12V - 14V gebracht worden. Vandaar mijn gedacht om deze via de schakeling naar beneden te brengen. Het klopt inderdaad zoals velen hier beweren dat ik een leuke kachel ga krijgen, maar dat is maar voor 2 keer 30 seconden per dag. Lijkt me geen probleem.
Het besturingsgedeelte (arduino, esp8266, tablet) wordt apart gevoed.

De jacht is mooier dan de vangst....

Kan de bedrading de stroom aan? Er zijn ook wel dikke chineese stepdowns verkrijgbaar voor in de auto, of het zou met een triac regeling kunnen (kijk b.v. in de schema's van Delta) maar een meer gepaste transformator lijkt eleganter. Het blijft anders een beetje een autoband op een fiets monteren.

Zelf gebruikte ik wel ATX voedingen voor neopixels; de sturing altijd aan op de +5VSB, de rest van de voeding met de !PS_ON inschakelen als hij nodig is.
Het is consumtenrommel en zeker niet voor de eeuwigheid, maar gratis, veilig, weinig werk en goede ATX voedingen leven in standby best een tijd.

D bedrading is OK, het loopt al 25 jaar zo. Er vertrek vanuit een centrale besturingskast een kabel naar elke rolluik.

Wat bedoel je met "schema's van Delta"?

De jacht is mooier dan de vangst....

Bijvoorbeeld de thyristor voorregeling in de E030-3.

(screenshot uit de service manual)

Elektuur heeft dit soort schakelingen ook wel gepubliceerd onder de naam "dissipatie begrenzer" of zoiets, maar dan zou ik moeten zoeken.

Hensz

Golden Member

Ik vind een schakelende voeding, zo-van-de-plank, toch aantrekkelijker. :+

Don't Panic!

Kan dat dan ook met een oude computervoedng?

Die schijnen bij 12V tot 40A te kunnen leveren.

Zoals hierboven reeds werd voorgesteld.

[Bericht gewijzigd door Vovpvi op donderdag 30 december 2021 15:41:40 (18%)

De jacht is mooier dan de vangst....