Beko droger print stuk

Volgens mij heb ik zo goed gedaan.. Zie de foto's

Oeps.. Ik dacht hij zal wel zelf wisselen AC/DC maar dit moet met de func knop. Dus hier nog een keer foto.

Edit: op mA stand krijg ik 0.46 mA

[Bericht gewijzigd door Tweak- op donderdag 23 december 2021 15:43:53 (15%)

Op 23 december 2021 15:40:59 schreef Tweak-:
Oeps.. Ik dacht hij zal wel zelf wisselen AC/DC maar dit moet met de func knop. Dus hier nog een keer foto.

Edit: op mA stand krijg ik 0.46 mA

Dat 0.46 mA was dus met de meter links aangesloten.. Heb het nu nog even gedaan met de pin rechts in de meter.

Zie foto (maak even nieuwe post ivm nieuwe foto)

Nogal aan de hoge kant. Branden er leds ? Als je wat wacht wordt er dan iets heet? Geluid van relais?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 december 2021 18:01:12 schreef EricN:
Nogal aan de hoge kant. Branden er leds ? Als je wat wacht wordt er dan iets heet? Geluid van relais?

Getest, geen geluid er word niks warm.. waarde blijft hetzelfde lijkt het. Volgens mij zitten er geen leds op deze print (not sure) het frontje wat niet hier ligt heeft volgens mij wel een apart printje met leds deze sluit je aan op de hoek.

Ook als ik de 2 micro switches indruk veranderd er niks.

Edit: boven de switches zitten wel ledjes maar doen dus niks. Ook als ik ze beide 3 seconden in houd gebeurd er niks. (zou volgens youtube video een piepje moeten geven)

[Bericht gewijzigd door Tweak- op donderdag 23 december 2021 18:25:18 (15%)

Ik heb een vermoeden dat er ergens een aardfout in de droger is geweest en daar deze voeding niet galvanisch gescheiden is gaat dit fout.. meestal een fout bij verwarming.. Deze printen zijn niet beveiligd tegen overvoltage op de 5V lijn dus vermoed gekookte processor...

Printjes zijn niet zo duur van deze modellen

Als dat zo is dan gaat die weg, want het is dan niet alleen de print hé. Wss defecte heater/pomp komt er dan ook nog bij. En bij niet goed opletten fikt de nieuwe print ook weer weg.

Wat ik niet snap, hoe weten jullie dat er iets zou moeten gebeuren als ik daar 5v op zet? De print bestaat uit zoveel onderdelen etc.

jerome

Golden Member

Op 23 december 2021 18:18:13 schreef Tweak-:
[...]boven de switches zitten wel ledjes maar doen dus niks. Ook als ik ze beide 3 seconden in houd gebeurd er niks. (zou volgens youtube video een piepje moeten geven)

Voor een volledige test moet je zowel de 12 als de 5V lijn voeden en het display bordje er ook aan hangen. Dan weet je of de processor het nog doet. Op 140mA zou er toch iets lichtjes moeten opwarmen.

Op 23 december 2021 20:44:31 schreef jerome:
[...]
Voor een volledige test moet je zowel de 12 als de 5V lijn voeden en het display bordje er ook aan hangen. Dan weet je of de processor het nog doet. Op 140mA zou er toch iets lichtjes moeten opwarmen.

Hier precies hetzelfde -> https://www.youtube.com/watch?v=MLccPTcfVJg
Vind ik net toevallig.

Maar ik zie echt geen lichtjes hoor? Die 5v eraan hangen dat kan dus gewoon op deze manier zoals ik nu doe? 12v erbij met andere voeding zou misschien ook wel moeten lukken als jullie mij kunnen aangeven waar ik het moet aansluiten. Dan haal ik het frontje nog wel even op zodat ik alles kan aansluiten.

Nou ik denk dat het einde oefening is.. Ik heb de 5v even vast aangesloten op de print zodat ik wat beter kon kijken. Die microprocessor word steeds warmer (heet) en ik hoorde tijdens het draaien? ook ergens een geluidje soort ratel leek het. Dat geluid kwam volgens mij niet van de relais af maar waar die LNK zit.

jerome

Golden Member

Het lag in de lijn van de verwachtingen. Dank het zo ver te willen drijven en zo hebben forumgenoten ook weer iets opgestoken :-).

Dat warm worden betekent dus echt kapotte processor? Heb net nog even print schuin gehouden en het rare geluidje (tril) komt uit de speaker bij een bepaalde hoek hoor je hem iets ratelen zeg maar terwijl de chip weer aan het warm worden is.

Het zou nog kunnen dat de controller iets aanstuurt wat sluiting maakt waardoor de controller te veel stroom moet leveren.

Ik kon het geluid even opnemen wat de speaker maakt, en dit is dus precies het geluid wat de droger als laatste maakte bij het aanzetten.

Print gaat weg, mogelijk haal ik ergens een andere Beko op. Deze heeft iets met de trommel maar de print lijkt bijna hetzelfde.. Probeer eerst of deze machine te fiksen is zo niet dan kijken of print over kan.

Iedereen weer super bedankt! Door jullie hulp heeft een "noob" toch kunnen uitzoeken dat de print echt niet meer te redden is.

Ga je wel eerst alle componenten en bekabeling moeten nakijken en doormeggeren. Een soortgelijk euvel met een andere print moet je proberen te vermijden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Met name controleer bedrading rond alle componenten op beschadigingen.

Plaats tevens een 5,6V/ 1.3W zener diode over de +5V heen en je processor is alletijden beschermd

Op 24 december 2021 18:27:49 schreef smd:
Met name controleer bedrading rond alle componenten op beschadigingen.

Plaats tevens een 5,6V/ 1.3W zener diode over de +5V heen en je processor is alletijden beschermd

Zo een bescherming klinkt wel nice. Heb de machine hier staan (gratis) maar lijkt erop dat alleen de loopwieltjes kapot zijn. Dus misschien deze maar helemaal cleanen en de wieltjes overzetten of nieuwe erin.

"Nieuwe" machine vandaag gebracht naar mijn broer, nieuwe wieltjes a 25 euro en natuurlijk grote schoonmaak.. Scheelt weer 300/400 euro? Natuurlijk geen garantie hoe lang deze mee gaat maar prima zo.

Ik haal uit de oude nog de condensator voor de motor en afvoer pomp. Rest gaat weg.

Nogmaals iedereen bedankt!

Ik zou er meer uithalen, was het een warmtepomp??Zou ik ook de onderbak bewaren...

Op 1 januari 2022 18:47:44 schreef smd:
Ik zou er meer uithalen, was het een warmtepomp??Zou ik ook de onderbak bewaren...

Condensdroger, helaas zijn het 2 totaal verschillende machines blijkt. Pompje en condensator kunnen wel over denk ik.. En de print ook wel vermoed ik maar deze heeft een ronde deur de oude vierkant.

Dus pluizenfilter etc. is allemaal anders.

dan de zelfde onderdelen er uit en dan de rest oud ijzer...