Bediening voor elektrische takel 3 fasen

Ik heb een DEMAG takel waarbij een schakelaar zat welke in mijn optiek niet bij de machine hoort.

Vanzelfsprekend zoek ik een schakelaar die wél werkt met de machine, maar de juiste heb ik nog niet kunnen vinden ondanks dat het in mijn ogen niet heel ingewikkeld hoeft te zijn.

Ook volgens het bijgeleverde schema dat het wonderwel 26 jaar heeft overleefd heb ik een bediening nodig welke 2 fasen tov elkaar kan draaien.

Ik heb contact gehad met een bedrijf in hijstechniek en kreeg een schakelaar van €625 voorgeschoteld - iets wat voor mij wat buiten proportie is.

Kunnen jullie me helpen aan een correcte bediening voor mijn takel? Middels de zoekfunctie op het forum heb ik wel iets kunnen vinden, maar niet wat aan mijn vraag voldoet.
Wellicht zoek ik überhaupt op de verkeerde termen.

Bijgaand wat foto's van het eea.

https://i.ibb.co/F4SmBV4/A42598-CF-DA80-450-A-B7-D1-D016875-B675-B-2.jpg
https://i.ibb.co/6XnY5zc/IMG-2336-2.jpg
https://i.ibb.co/sjZKL1n/IMG-2337-2.jpg
https://i.ibb.co/ngKWTHh/IMG-2338-2.jpg
https://i.ibb.co/6by7Jyk/IMG-2339-2.jpg

paar relais ertussen en klaar zou ik zeggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

..wat inderdaad ook een optie is. Maar bij voorkeur heb ik een schakelaar die hierin kan voorzien, mits dit zo kant en klaar op de markt is.

die zijn er wel idd, maar drukknoppen voor besturing die dergelijke stromen schakelen zijn niet heel dik gezaaid. nu ja stromen vallen nog mee maar, inductief kort schakelen vinden ze niet zo leuk.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 30 december 2021 00:50:33 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus je zegt wellicht huidige bediening als stuurstroom gebruiken voor de relais. Zijn hiervoor specifieke relais te nemen? In de takel zit redelijk wat ruimte, idealiter zou ik ze daarin inbouwen.

Goede morgen,

Zoals hier al eerder vermeld dien je rekening te houden met sterk inductieve belasting.
Ideaal kies je contactoren die geschikt zijn voor gebruikerscategorie AC-4. Deze zijn geschikt voor het schakelen van motoren onder belasting. (hijsen).
Let er ook op dat je op de relais een hulpcontact NC nodig hebt om gelijktijdig inschakelen van de relais te voorkomen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
EricP

mét CE

Bedoel je met 'schakelaar' de huidige (niet werkende) bediening?

Je zou eens kunnen kijken wat Schneider heeft. Ik heb op dit moment niks liggen, maar het zou me niks verbazen als je bij beide knoppen er gewoon een schakelaar bij kunt zetten. Dan ben je waar je zijn wilt.
Daarbij dus aangenomen dat de stroom zodanig is dat de schakelaartjes dit rechtstreeks kunnen schakelen. Als je dan de noodstop ook nog dubbel uitvoert, dan ben je er.

De meeste van die dingen hebben een mechanische 'interlock' tussen de knoppen. Als je daarop vertrouwt, dus kun je andere trucen achterwege laten.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

De bediening komt van een eenvoudig takeltje (liertje) van chineese makelij.
Handig, eenvoudig, maar niet erg betrouwbaar.

Deze bediening kun je alleen gebruiken als je er 2 magneetschakelaars aan toevoegt.
Kunnen 2 eenvoudige magneetschakelaars zijn, spoelspanning 400 Volt, 3 maakkontakten Hoofdstroom en liefst 1 hulpkontakt verbreek.
EATON. DILEM-01(400V50HZ). Bestelnr. 051797

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

Bedenk wel dat je op deze manier voortdurend met 400V driefazig in je handen zit. Wat ik op zich een gevaarlijke situatie vind.

Als je er budget voor hebt, overgaan naar een draadloze zender en een frequentiesturing voor de motor.

Traag vertrekken en 2 snelheden (vb 500 T/min en 3000 T/min) zijn een plezier om mee te werken.

De voeding van de bedieningspeer wordt dan 24 Vdc.

@ Hunebedbouwer : ik denk dat de meeste DEMAG takels een inwendige slipkoppeling hebben. Dus een eindcontact is niet echt nodig.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op donderdag 30 december 2021 14:37:43 (15%)

Let wel dat je geen overneemcontacten gebruikt, want op het schema staan geen eindcontacten getekend, dus drukknop loslaten is stop. Je mag om veiligheid,s redenen er ook geen anderen mee laten werken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

Dat kun je met relais natuurlijk ook, kwestie van een 24V voeding er in.

Ik heb ooit met zo'n ding in m'n handen gestaan bij een vleesverwerker, daar liep letterlijk overal het water van af door de damp van de ovens.
Die console voelde je dan ook tintelen in je handen .... niet de meest ideale situatie.

Op 30 december 2021 13:05:27 schreef Sine:
Dat kun je met relais natuurlijk ook, kwestie van een 24V voeding er in.

Ik heb ooit met zo'n ding in m'n handen gestaan bij een vleesverwerker, daar liep letterlijk overal het water van af door de damp van de ovens.
Die console voelde je dan ook tintelen in je handen .... niet de meest ideale situatie.

een takel met zo'n achtergrond wilde een kennis gaan gebruiken, maar ding werkte niet. kwam erbij en meteen viel op dat er geen relaiskast aanwezig was, terwijl het ding 400V was. bleek al snel dat de drukknoppen uitgefikt waren van het vocht en dat was de reden dat het ding dus vervangen was. de drukkers schakelden rechtstreeks de motor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hartelijk dank voor alle reacties, kan ik wat mee.

Ter aanvulling, de 'schakelaar' (de bediening inderdaad) is geen chinees ding maar een TER, maar geschikt voor 220V en niet voor 400 vond ik in de datasheet.
Deze zat bij de takel maar heeft er of niks mee te maken, of stuurde de relais aan die er niet bijzitten.
Het idee om 400V in handen te houden heeft ook niet mijn voorkeur.

@HD13 dat is inderdaad een mooi relais, maar met een stuurspanning van 400V nog niet de beste oplossing. Eventueel is een andere (gebruikte) takel ook een optie gezien de hoeveelheid werk.

Die relais zijn er gegarandeerd ook in 24VDC uitvoering (LC2D09BD). De laatste twee letters is de spanningscodering.

-edit- de 24VAC is er zeker: LC2K06105B7. Dan kun je ook een simpel 400V-24V trafotje erbij zetten is net zo handig (minimaal 4.5VA als ik zo snel zie).
(Wel even de maximale stroom controleren)

Een 400VAC -> 24V DC voeding ligt minder voor het oprapen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Goed punt, die heb ik gevonden, maar dan zou ik weer een trafo van 400->24v moeten toevoegen, als zo'n dubbel relais al zou passen wordt 't wel heel krap daarbinnen.
Eventueel is 't ook een optie om een relaiskast aan de muur te hebben en besturing aan de muur (± 2m).

Dit is het meest eenvoudige DKST takel met 1 snelheid hijsen/vieren en daarbij ook geen relais-besturing, maar direct schakelen in de fasen in de hangdrukknopkast. De originele peer (hdk-kast) is van het type DKS en geschikt voor deze toepassing. Wat ik op de foto zie is een TER bedienings-element (leek even namaak) van een peerbediening welke normaalgezien voorkomen bij takels met 24vac stuurspanning. Ik zou de combinatie op de foto zeker niet aanraden en vanwege de eenvoud van dit takel kiezen voor een afgezekerde trafo 400vac-24 of 48vac + pkmz met 1 hoofdstroomrelais en 2 richting-relais voor het hijsen en vieren.
Het hierboven geopperde idee een regelaar te gebruiken ben ik nog nooit tegen gekomen op dit type takels, en vraag me af of dit überhaupt mogelijk is met dit type rem (geen schuifanker). Bij hijstoepassingen lijkt het mij ivm veiligheid ook niet verstanding om zonder terugkoppeling/encoder met een regelaar te gaan hijsen. Conventioneel met relais is hier voldoende en goed te combineren met de huidige bediening. Daarbij is radiobesturing alleen handig bij een elektrisch aangedreven katrijwerk. Bij een duwloopkat is dit bijna onwerkbaar.

Op 31 december 2021 00:07:38 schreef shue:
Dit is het meest eenvoudige DKST takel met 1 snelheid hijsen/vieren en daarbij ook geen relais-besturing, maar direct schakelen in de fasen in de hangdrukknopkast. De originele peer (hdk-kast) is van het type DKS en geschikt voor deze toepassing. Wat ik op de foto zie is een namaak bedienings-element van een peerbediening welke normaalgezien geschikt is voor takels met 24vac stuurspanning. Ik zou de combinatie op de foto zeker niet aanraden en vanwege de eenvoud van dit takel kiezen voor een afgezekerde trafo 400vac-24 of 48vac + pkmz met 1 hoofdstroomrelais en 2 richting-relais voor het hijsen en vieren.
Het hierboven geopperde idee een regelaar te gebruiken ben ik nog nooit tegen gekomen op dit type takels, en vraag me af of dit überhaupt mogelijk is met dit type rem (geen schuifanker). Bij hijstoepassingen lijkt het mij ivm veiligheid ook niet verstanding om zonder terugkoppeling/encoder met een regelaar te gaan hijsen. Conventioneel met relais is hier voldoende en goed te combineren met de huidige bediening.

Maar als ik je zo hoor is logischer de juiste peer erbij te pakken, aansluiten en klaar ermee zijn.

Op 31 december 2021 00:17:26 schreef Buitenwesten:
[...]

Maar als ik je zo hoor is logischer de juiste peer erbij te pakken, aansluiten en klaar ermee zijn.

Is wel de snelste manier, maar gezien aard gebruik ga ik er van uit dat het takel niet jaarlijks gekeurd zal worden. Dus let er altijd op dat je 2 fasen = 400 volt van het takel naar je peerbediening hebt lopen. Dus ook de isolatie van je bedieningskabel is heel belangrijk om in de gaten te houden. Ik denk dat je qua materiaal voor minder dan e250 kwijt bent om de takelkast van relais te voorzien. De ruimte is er voor.

Goed punt, gaan we mee bezig wat de beste/voordeligste/veiligste optie is.

De takel zal inderdaad niet intensief worden gebruikt (of gekeurd), 't is om spullen mee naar een opslag te hijsen (plm 4m) wat enkele malen per week tot weken helemaal niet zal zijn.
Tevens zijn we netjes met de spullen en heeft 't weinig te lijden, dus kans daardoor op onveilige situaties is nihil.

De huidige handbediening kan je op 24V laten werken. Een kleine (5W is voldoende) 24V trafo, en dan twee van deze relais. https://uk.farnell.com/potter-brumfield-te-connectivity/t92p11a22-24/r…

Kom je zelf uit het schema of moet ik dat nog even uittekenen voor je?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zou je niet beter relais nemen die 3 contacten voor de motor hebben ipv 2? anders staat er altijd spanning op de motor. ook 1 hulpcontact NC zodat de relais niet samen bediend worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Dat hulpcontact om ze 'niet samen te bedienen' is ook niet 100%. Ik heb het wel eens geprobeerd (alleen de stuurstroom dan). Als het je lukt om ze beiden op hetzelfde moment in te drukken, dan schakelen beide magneetschakelaars. De verbreek komt in. En op de massatraagheid vliegt het anker ff door en maakt toch even contact. Vlam! Maar goed, beter dan niks.

Wat me nou zo verbaast... Aan de ene kant hebben we hier een aantal mensen die lopen te piepen zodra je iets verbouwt (wat de fabrikant en garantie en CE en bla bla). En op dit moment roept iedereen 'daar moeten magneetschakelaars in!'. Terwijl de oplossing gewoon een passende pendant is waar ik de hint al voor gegeven heb. 400V op de bediening? Tsja... Het zal. Het wordt geacht waterdicht te zijn. En de schakelaars kunnen heb (volgens opgave fabrikant) gewoon hebben.

Zelfs aan boord kom ik voetpedalen tegen voor lieren die gewoon 230V schakelen. Het ligt los aan dek (om te kunnen neer zetten waar je het ding nodig hebt) en kabels vervangen is... nou ja, geen dagelijkse arbeid, maar vaker dan 1x per jaar. Opgetuigd door een 'gespecialiseerd' bedrijf en gewoon goedgekeurd door de betreffende surveyors. En ja, ik zou het anders doen. Maar voor een hijsliertje wat gewoon bij iemand thuis hangt?

Dat de motor onder spanning blijft staan? Nou en? Ik mag toch hopen dat zodra er iemand aan gaat sleutelen die daar even over nadenkt (en eh... er anders wel aan herinnerd wordt 8)7 ).

een 3 fasen motor schakelen op 2 fasen omdat het kan is prulwerk, aliexpress kwaliteit. heb ook wel gezien dat een motor met 3 aparte 1 polige printrelais werd geschakeld, ook braswerk.

als de voeding ook een nul heeft zou ik er nog best 230V stuurstroom van maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 december 2021 13:08:47 schreef testman:

als de voeding ook een nul heeft zou ik er nog best 230V stuurstroom van maken.

Kan je doen, maar voor de bediener maakt dit volgens mij niet uit. ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)