glasvezel of geen glasvezel..

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. Ik verwacht een beetje dat het verdwijnen van de laatste analoge signalen en het ontdubbelen van digitale kanalen op zijn minst deels ten goede gaat komen van de uploadsnelheid. Enige asymmetrie is daar wat mij betreft ook geen probleem.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Er staat zo,n coaxverdelerkast net buiten mijn tuin,letterlijk. Ik zal het wel zien wat ze gaan doen..Voorlopig heb ik met KPN genoeg om te doen wat ik wil. De Ziggo coax zit met een aop in de meterkast, niet eens door mij in gebruik..Ik heb ook geen abonnement op Ziggo, Ik ben toen overgestapt op KPN toen mijn internet moeilijk ging doen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Nou er zaten 5 tv ontvangers op en er werdt volop gestreamd en gedownload. Alles zonder problemen.

Tsja... Ik zit deze week ff op een 64kbit verbinding. Dat werkt ook zonder problemen.
Vlot is anders :) En toen moest je wat in die oh zo heilige 'cloud' doen.

Zelfs op 'het netwerk' is 100mBit/s toch eh... niet echt vlot om 'even' een backupje te maken. Als er dan reeds de helft (jij schijnt 5 TVs tegelijk te hebben) weg is aan TV... Het zal vast wel werken. Zonder problemen...

Die asymmetrie hadden we vroeger ook met 'viditel'. 1200/75. Dat had vast iets met bandbreedte te maken: alles wat je niet voor upstream nodig hebt, kun je voor downstream gebruiken. Het was een hele verbetering tov. de 300/300 modems (zonder auto-dial!) van daarvoor.

Ik snap sicko wel. Een kabel naar een (eigen) kast is veel minder gedoe dan ook nog 50 huizen af. Het graven is niet het meest spannende meer in dat verhaal. Toestemming krijgen om al die tuinen open te halen, bij al die mensen thuis binnen zien te komen etc is veel meer gedoe.

Deels off-topic:
Voorheen zaten we tijdens wintersport in een hotel in Tsjechië, bovenop een berg. Het internet kwam via een straalverbinding uit het dal, hemelsbreed zo'n 4 km verderop.
Afhankelijk van de drukte op het netwerk haalde je bij helder weer zo'n 5-10 Mbps. Bij mist en sneeuw liep het flink terug naar <1 Mbps of was er geen verbinding. Als je er dan naar vroeg, was het antwoord simpelweg "het sneeuwt, probeer het morgen opnieuw".

Soms als we mailden om te reserveren, kreeg je pas dagen later een reactie: "Greetings from the great snowy mountains, we are back online!". :)

Dat zal al wel zo'n 15 jaar terug zijn ondertussen. Internetpagina's waren geen 2 MB groot (m.u.v. Flash zooi), streams had je amper, als je Windhoos XP updates een weekje uitschakelde was er geen onverklaarbaar dataverkeer meer (i.t.t. nieuwe versies), WiFi was een luxe en 3-4-5G... kun je dat eten?

Volgend jaar (2022) is mijn straat aan de beurt om aangesloten te worden op glas. Met pair bonding haal ik nu 130 MBit, maar het gaat niet van harte.

Als ze de woning binnenkomen, dan maken ze een soort Network Terminator Box in de meterkast, neem ik aan. Levert het snelheidsverlies op, als je van daaruit nog 10-20 meter moet naar de modem / wifi combinatie ?

RAAF12

Golden Member

Glaskastje komt in de meterkast of andere plek als je bijv. gelijkvloers woont kunnen ze ook een gat in de gevel boren ter hoogte van je woonkamer. Net onder het maaiveld en dichtstoppen. In Spanje voeren ze de fiber gelijk naar binnen en gaat ie zo in het kasje.
Hier in NL zit er zo'n NTI box tussen. In den beginne hadden we hier meerdere fibers in huis in een kabel en had je bijv. ook analoge FM radio. Later heeft Reggefiber zich laten opkopen door de KPN en toen was de nieuwe 'propositie' alleen 1 fiber aangesloten en IPTV ect. Je kan die NTI box er tussenuit halen maar dat is je eigen risico.
Bij mij zit er 15 meter CAT6 tussen de NTI box en de Wifi router. Beetje afhankelijk van de provider krijg je een Experiabox (China spy) of een Sagemcom. Die laatste is uit Frankrijk en doet ook Wifi6.
Maar je kan op bijv. een provider glasvezelforum zo zien wat er uitgeleverd wordt. T-Mobile is ook veel plaatsen bezig eigen fiber te leggen.
Ik heb nu net weer een nieuw abo afgesloten (verleng elk jaar naar een andere provider ivm de instapkorting ) en heb nu het goedkoopste abonnement. Kan altijd opwaarderen maar dat is voor mij niet nodig.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 31 december 2021 12:44:22 (11%)

Sine

Moderator

Op 31 december 2021 11:40:27 schreef maartenbakker:
Enige asymmetrie is daar wat mij betreft ook geen probleem.

Klopt, maar 1000 op 50 is wel ERG scheef.

pas ergens geweest waar de nieuwe glasvezel klaar lag in het tuinpad. door planning en afwezigheid lag dat al dik een maand open om de kabel binnen te boren. heb dat zelf maar gedaan voor er iemand in dat gat viel. de glaskabel zelf was 5a6 mm dik met 3 of 4 glasvezels erin. intussen zit er een voet opgeboord waar 2 zegels aangeknepen zijn. dat had ik nog niet gezien bij aop's.

de glasvezel hier gaat van het aop via cat6 naar eigen router. de experia doos heeft miss 5 uur gedraaid toen de monteur kwam aansluiten. de snelheid is in 2 jaar ook omhoog gegaan, inmiddels 140mbit. de upload is altijd sneller als de download, al lang is dat zo.

nu is het wel zo dat toen de coax en telefoonkabel werden gelegd men de tuin opengroef. nu worden die glasvezel tubes geschoten, amper nog graafwerk op die manier.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Ik ga mijn zesde jaar in met glasvezel en heb net een nieuw abonnement afgesloten bij Youfone, die hebben een migratie achter de rug van Telfort White label naar KPN. Zitten op een andere VLAN, alles is te lezen op de betreffende tech forums. De snelheid is 50/50Mbps maar dat kan verhoogd worden, heb er ook TV bij, dit jaar is dat Android TV met de Amino ontvanger, type Amiga 7X v2. Het zappen gaat iets trager in vergelijking met de Arris VIP5202 4k UHD kastje van de KPN.

bprosman

Golden Member

De 'bithonger' zit vooral tussen de oren.

Bij Ziggo is de verhouding Up/Down ongeveer 1:10.

Voor TV kijken , (streamen) enz. merk je daar niet zoveel van en ook tegenwoordig met het uploaden zelfs niet meer. Het grote voordeel (voor mij) bij Ziggo is dat de 500mBit die ik als abbo heb ik die ook werkelijk haal (met kabeltje) voor het binnentrekken van films, ik zie m dan netjes op 500 'cappen'.

Ik werk al zo'n beetje sinds 2014 thuis en gebruik dagelijks Skype, nu Teams en ben daar ook nog nooit, zelfs niet met tegelijk gamende tieners tegen een beperking aangelopen. Cloud synch van bijvoorbeeld Onedrive, SharePoint gebeurt netjes op de achtergrond. De tegenwoordige "Cloud synch" clients kijken allemaal wat er aan bandbreedte beschikbaar is.

Gewoon TV gaat bij Ziggo (itt KPN) helemaal niet ten koste van je Internet snelheid want dat zijn andere streams en komt over de COAX.

Microsoft Teams kan overigens een HD stream doen onder de 1.5Mbps.

Bovendien, als je per se wil kun je ook nog QoS aan gaan zetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Die upload van Zuigo valt me niet tegen. Maar ja het blijft coax, als je daar tevreden over bent dan is dat dikke prima zoals een 29 jarig familielid laatst opmerkte.

Arco

Special Member

Een film snel 'binnentrekken' heb ik ook nooit het nut van gezien... ;)
Waarom zou je dat doen als het er naar kijken meestal 2 uur duurt? (streamen is dan veel makkelijker...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Een film snel 'binnentrekken' heb ik ook nooit het nut van gezien...

Vind het af en toe wel handig om een paar seizoenen tegelijk van iets naar de NAS te trekken.
Ik werk nog vrij veel met nieuwsgroepen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 31 december 2021 10:48:14 schreef Arco:
De 'bithonger' zit vooral tussen de oren.

Helemaal mee eens, een enorme snelheid heeft veel weg van drinken uit een bandkraan.
De traagheid zit 'm vaak meer in de trage reactie van de website die je oproept.

bprosman

Golden Member

Maar ja het blijft coax, als je daar tevreden over bent

Wat ik al schreef het grote voordeel van coax is dat radio/TV niet ten koste gaan van je internet snelheid. Mijn ouders hebben ADSL (buitengebied), als ik daar aan het werk ben daar komt alles via een brakke internet verbinding, daar merk ik het wel als er 2 TV's aan staan.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 31 december 2021 14:16:31 (32%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 31 december 2021 13:50:15 schreef bprosman:
[...]
Bij Ziggo is de verhouding Up/Down ongeveer 1:10.

V
Gewoon TV gaat bij Ziggo (itt KPN) helemaal niet ten koste van je Internet snelheid want dat zijn andere streams en komt over de COAX.

[bijlage]

kpn heeft vanwege de iptv dan ook extra bandbreedtte aan hun abo's toegevoegd. 20mbit per toestel in hd was wel haalbaar begreep ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Op 31 december 2021 11:29:22 schreef Arco:
Dat ze dat niet doen heeft een practische (lees: financiele) reden: het vervangen van het laatste stukje tot in de woning is duur.
(zeker in stedelijke gebieden)

Dat is dé aanwijzing dat het niet om maar 2% van het netwerk gaat. :)

Er heeft daar weer iemand creatief zitten boekhouden.

Don't Panic!
bprosman

Golden Member

Hier groeit ook iets raars uit de grond :+
Iemand nog wat Roundup staan ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

@testman
Vooral met het 4k abo is dat noodzakelijk en bij Netflix op hogere bitrates ook. Er staan wel testen op het net hoeveel dat in de praktijk is. Meen dat er iemand op het KPN forum testen heeft gedaan. Zat rond de 60Mbps wil je full resolutie hebben op je UHD TV. Tijdens het voetbal tijdje terug hadden ze een gratis proef met 4k uitgezonden op een ander kanaal. Dat was niet geweldig. De kleuren waren minder dan van de normale KPN HD Glas stream.

RAAF12

Golden Member

Op 31 december 2021 14:26:20 schreef bprosman:
Hier groeit ook iets raars uit de grond :+
Iemand nog wat Roundup staan ?
[bijlage]

Dopje eraf en je camera erop houden en foto maken. Kan je zien of er al laserlicht uitkomt! (denk het niet)

Arco

Special Member

Uitrol van glasvezel zal ook wel wat optimistisch zijn ingeschat (grootste deel 'verglaasd' in 2025)
PTT heeft in 1970 gezegd dat 96% van het kopernetwerk in Nederland in 1974 op 200% zou zijn gebracht. (in ieder huis minstens 4 aders)

Het heeft tot 1992 geduurd, en toen zaten ze pas op 92%... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heeft de ptt ooit een actie gehad om de eerste telefoonkabels met 2 aders om te bouwen naar 4 aders per woning dan? soms kom je nog weleens oude ptt kabels tegen in papier lood terwijl de blauwe huidige ptt kabel elders binnenkomt. dan is de dikke straatkabel ook vervangen, je maakt mij niet wijs dat er al 4 aders per woning lagen op voorhand. jaren 70 woningen hadden wel al 4 aders wat ik heb gezien in de loodkabel. vroeg je isdn aan in de begintijd, kreeg je een nieuwe aftakking van de straatkabel, ondanks dat er al 4 aders lagen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 31 december 2021 14:45:44 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Dopje eraf en je camera erop houden en foto maken. Kan je zien of er al laserlicht uitkomt! (denk het niet)

Kan ik dan bij de buren binnen kijken ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

heeft de ptt ooit een actie gehad om de eerste telefoonkabels met 2 aders om te bouwen naar 4 aders per woning dan?

Invoerkabels met maar 2 aders waren heel erg zeldzaam, en dateerde van voor 1950...
Bij invoering van stapnet68 (STandaard Aansluit Punt, 1968) werd beslist dat heel Nederland zoveel mogelijk op 200% gebracht zou worden.

Of er binnen een GPLK (loodkabel), GPE (gepantserde rood/wit/blauwe kabel), of PE (dunne blauwe kabel) zat zegt niets over wat er buiten lag, werd door elkaar gebruikt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 december 2021 14:34:29 schreef Arco:
Uitrol van glasvezel zal ook wel wat optimistisch zijn ingeschat (grootste deel 'verglaasd' in 2025)
PTT heeft in 1970 gezegd dat 96% van het kopernetwerk in Nederland in 1974 op 200% zou zijn gebracht. (in ieder huis minstens 4 aders)

Het heeft tot 1992 geduurd, en toen zaten ze pas op 92%... ;)

KPN heeft Reggefiber ooit ingelijfd om ervoor te zorgen dat de uitrol van glasvezel werd VERTRAAGD, zodat het kopernetwerk (VDSL) nog iets langer uitgemolken kon worden 8)7