Bediening voor elektrische takel 3 fasen

Op 31 december 2021 13:56:07 schreef 60204:
[...]

Kan je doen, maar voor de bediener maakt dit volgens mij niet uit. ;)

nou, relais voor 230V heb je meer keuze in, en de werkspanning op de bedienunit is een stuk lager.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

als de voeding ook een nul heeft zou ik er nog best 230V stuurstroom van maken.

Dat maakt het niet veiliger of beter, in tegendeel zelfs.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

De spanning die op de fase staat blijft het zelfde ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 31 december 2021 12:55:38 schreef EricP:
Dat hulpcontact om ze 'niet samen te bedienen' is ook niet 100%. Ik heb het wel eens geprobeerd (alleen de stuurstroom dan). Als het je lukt om ze beiden op hetzelfde moment in te drukken, dan schakelen beide magneetschakelaars. De verbreek komt in. En op de massatraagheid vliegt het anker ff door en maakt toch even contact. Vlam! Maar goed, beter dan niks.

Gezien de aanwezigheid van de door jou eerder genoemde vergrendeling tussen de hijsrichtingen in de bedienings-drukknoppen worden er ook mechanische vergrendelingen tussen de relais gezet. Bijvoorbeeld van Schneider LAD9V2. En uiteraard elektrische kruisbeveiliging over de NC contacten. 2 van deze 3 opties zijn naar keuze verplicht.

Op 31 december 2021 12:55:38 schreef EricP:
Wat me nou zo verbaast... Aan de ene kant hebben we hier een aantal mensen die lopen te piepen zodra je iets verbouwt (wat de fabrikant en garantie en CE en bla bla). En op dit moment roept iedereen 'daar moeten magneetschakelaars in!'. Terwijl de oplossing gewoon een passende pendant is waar ik de hint al voor gegeven heb. 400V op de bediening? Tsja... Het zal. Het wordt geacht waterdicht te zijn. En de schakelaars kunnen heb (volgens opgave fabrikant) gewoon hebben.

Die peer is bij Demag duurder dan een zelf uitgevoerde modernisering naar relais, dus ligt het meest voor de hand.

Op 31 december 2021 12:55:38 schreef EricP:
Dat de motor onder spanning blijft staan? Nou en? Ik mag toch hopen dat zodra er iemand aan gaat sleutelen die daar even over nadenkt (en eh... er anders wel aan herinnerd wordt 8)7 ).

Toch wel handig dat die permanente fase verdwijnt zodra het hoofdstroomrelais af valt door de noodstop.

Op 31 december 2021 16:17:54 schreef Shiptronic:
De spanning die op de fase staat blijft het zelfde ;)

je hebt dan nog 1 fase in de hand, geen 2. is ook goedkoper, geen stuurvoeding nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 31 december 2021 13:08:47 schreef testman:
een 3 fasen motor schakelen op 2 fasen omdat het kan is prulwerk, aliexpress kwaliteit.

Onzin. Demag is topkwaliteit en al die simpele dingen schakelen op twee fasen. En dat is ruim voldoende.

Ik zou 'm dus ook het liefst gewoon origineel maken, met de originele knoppenkast. Die is robuust en betrouwbaar. Er zit geen flauwekul in deze takeltjes en alles is verder mechanisch opgelost. De knoppen zijn mechanisch vergrendeld, op de motor zit een slipkoppeling, daarna een rem en dat is het wel zo'n beetje. Zelfs een thermische beveiling is nutteloos en ontbreekt dus.

Wel een dingetje: de rem wil na jaaaaren nog wel eens een beetje slippen dus geen lasten er aan laten hangen 's nachts als die absoluut niet mogen zakken.

EricP

mét CE

2 van deze 3 opties zijn naar keuze verplicht.

Eh... verplicht? In welke wet staat dat? Worst-case heb je een volle sluiting op het net. Als er een stevige heftruck over een kabel rijdt heb je die ook. Guess what: de wereld draait gewoon door!

duurder dan een zelf uitgevoerde modernisering naar relais, dus ligt het meest voor de hand.

Het zou zomaar kunnen dat daar een (hele) riante marge op zit. Gewoon een Schneider pendant pakken. Da's zeker geen lullig spul. Maar zeg 10%-20% van de prijs die TS noemt.

Toch wel handig dat die permanente fase verdwijnt zodra het hoofdstroomrelais af valt door de noodstop.

En waar is dat dan handig voor? Ben je bang dat die motor op 1 fase (let wel: zonder nul) gaat draaien? Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde...

GJ_

Moderator

Op 1 januari 2022 12:44:33 schreef EricP: Gewoon een Schneider pendant pakken. Da's zeker geen lullig spul. Maar zeg 10%-20% van de prijs die TS noemt.

Nou, nee. Een goede Schneider die geschikt is voor dit werk is ook niet echt goedkoop. Een XACA is niet geschikt en een XACB begint bij 200 euro.

EricP

mét CE

Je bedoelt vanwege 'enkel NO'? Ik heb ze hier niet voor handen, maar ik moet me toch erg vergissen wil ik niet eens zo'n low-budget Schneider ding open gehad hebben waar extra contacten in zaten. Gewoon, erbij geklikt (ok, die moet je ook kopen...).
Maar dan nog... voor €200 heb je iets wat prima is. En dat is nog steeds minder dan 1/3 van wat aangeboden werd.

Op 1 januari 2022 12:44:33 schreef EricP:
[...]En waar is dat dan handig voor? Ben je bang dat die motor op 1 fase (let wel: zonder nul) gaat draaien?

Nee, niet dat de motor gaat draaien, maar als er een kortsluiting (en aardfout) is waardoor iemand aan juist DIE fase ligt dood te gaan, dan is het fijn als je met de noodstop de hele machine spanningsloos maakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Eh.. daar is aan ALS voor.
De noodstop is met name bedoeld voor 'mechanische' veiligheid. Een noodstop op zo'n pendant is meestal ook een beetje eh... schijnveiligheid. Het zou alleen wat doen als er een knop blijft hangen. Ja, dat kan...

Als je met de knoppen magneetschakelaars bedient, heeft een noodstop die dezelfde magneetschakelaars bedient ook niet zoveel toegevoegde waarde (net zoveel als hierboven). Maar goed, dat is een andere discussie.

Op 1 januari 2022 13:36:16 schreef EricP:
Eh.. daar is aan ALS voor.
De noodstop is met name bedoeld voor 'mechanische' veiligheid. Een noodstop op zo'n pendant is meestal ook een beetje eh... schijnveiligheid. Het zou alleen wat doen als er een knop blijft hangen. Ja, dat kan...

Als je met de knoppen magneetschakelaars bedient, heeft een noodstop die dezelfde magneetschakelaars bedient ook niet zoveel toegevoegde waarde (net zoveel als hierboven). Maar goed, dat is een andere discussie.

Een ALS? Ik kom vrijwel alleen smeltpatronen tegen, des te meer de modernere kranen met regelaars zijn uitgerust.
De noodstop schakelt de HMS af, en in de meeste gevallen komt deze pas weer bij na een start-signaal.

GJ_

Moderator

Op 1 januari 2022 15:33:06 schreef shue:
[...]
....de moderene kranen met regelaars zijn uitgerust.
De noodstop schakelt de HMS af....

Dat is dan weer erg ouderwets. Met een regelaar en dan nog met magneetschakelaars werken is een beetje vorige eeuw.

EricP

mét CE

Bedrijf, portaalkraan ofzo.
Dit is een l*lig takelje (duidend op de omvang, niet op de kwaliteit). Leuk voor in een garage.

[edit]
@GJ_: Dat is dit takeltje ook :)

[Bericht gewijzigd door EricP op zaterdag 1 januari 2022 15:41:17 (15%)

GJ_

Moderator

Op 1 januari 2022 15:40:46 schreef EricP:
[edit]
@GJ_: Dat is dit takeltje ook :)

ja nogal. Maar ieder merk verkoopt toch ook nog steeds zulke simpele kettingtakeltjes zonder regelaar. Gewoon goedkoop, simpel en betrouwbaar.

Op 1 januari 2022 15:38:35 schreef GJ_:
[...]Dat is dan weer erg ouderwets. Met een regelaar en dan nog met magneetschakelaars werken is een beetje vorige eeuw.

Veruit de meest nieuwverkochte kranen hebben kraan en katregelaars.
Hijsen gaat in heel veel gevallen nog met magneetschakelaars.
Dit geldt zelfs voor eenvoudige kettingtakeltjes met een elektrisch aangedreven kat.

[Bericht gewijzigd door shue op zaterdag 1 januari 2022 15:53:23 (11%)

Nogmaals dank voor de antwoorden. Heb een passende peer gevonden voor €250, we overwegen nog even of we dat doen of een andere complete takel zoeken zonder werk.
De opties met relais vind ik persoonlijk het mooiste maar relatief veel werk (in de beperkte tijd die ik heb), dus wellicht wordt 't alsnog iets kant en klaars.