Graag wat uitleg over dit voedingsschema

Sine

Moderator

Op 30 december 2021 14:15:34 schreef Vovpvi:
[...]
Ik heb mijn rolluiken in de jaren 90 automatisch gemaakt motoren die ze gebruiken in een autozetel van Volvo, daar ben ik aangeraakt door iemand die op Nedcar werkte. De spanning komt dus niet zo heel nauw, ergens tussen 12V en 14V is OK.

Aah, volgens mij woont die hier in de buurt ... of beter ik ken er twee ... die hun hele huis besturen met een paar flinke Mitsubishi PLC's

Kan dat dan ook met een oude computervoedng?

Die schijnen bij 12V tot 40A te kunnen leveren.

Een niet te oude ATX computervoeding kan flink power leveren op 12V, extra bonus, die kun je met een 5V signaaltje in/uit schakelen.

Hensz

Golden Member

Met een beetje geluk heb je er nog een liggen en anders misschien bij de kringloop (als die weer open gaat).

Don't Panic!

Hier bij "ons" is nog alles open, in tegenstelling tot de andere kant van de Maas.

De jacht is mooier dan de vangst....

Op 29 december 2021 22:01:35 schreef Vovpvi:

2) Waarom hanteren ze maar 5A per transistor, terwijl een 2N3055 veel meer aankan?

en wanneer kan die transistor meer stroom aan?
hij kan maar 115W max dissiperen, als je die op 25°C houd.
als 'schakel' transistor kan je er perfect 15A door jagen, die is die volledig in geleiding en staat er maar een paar volt over Vce.

jij wil die in 'halve geleiding' steken, dus bij 21V in en 15V uit staat er 6V over de collector-emmitor.
6V x 15A = 90W, gaat prima als je hem op 25°C kan houden, maar veilig is het niet.
beperkt je de boel tot 5A, kom je op max 30W/transistor uit

voor zo iets simpel als wat motoren, zou ik een gewone voeding maken. dikke transfo-brugcel-elco combo. een transfo mag je ook kortstondig overbelasten, die motoren zitten toch geen uren te draaien, dus tegen dat de transfo het warmt krijgt, staat alles weer al stil.

bij schakelende voeding is dat anders, die moet ALTIJD de maximale stroom aankunnen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Voila, nu heb ik iets bijgeleerd en antwoord gekregen op mijn vragen.

Bedankt iedereen voor de suggesties en de raad.

De jacht is mooier dan de vangst....
Anoniem

Als ik het me goed herinner is de max input voor een 7815 35V.

Als de voeding met 24V transfo onbelast wordt opgestart dan is de gelijkgerichte spanning 33.9V-1.2V=32.7V , vind ik wat wat krap. Als de transfo in onbelaste toestand wat meer geeft, wat niet ongebruikelijk is, dan zit je daar over.
Wat zou er gebeuren denk je zelf moest de 7815 doorslaan?

Ik mis ook in het originele schema de gebruikelijke ontkoppelcondensatortjes die doorgaans dicht bij het IC gemonteerd worden om oscilleren tegen te gaan.
Misschien is daar een reden voor, ik heb het niet doorgelezen, maar het lijkt me vreemd.

Sine

Moderator

Hey GD, had je dit topic nog in een open tabje?

RAAF12

Golden Member

Kan jij zien hoelang we een tabje hebben open staan in de forumsoftware? Beetje nieuwsgierig wel.....

Anoniem

Dit topic is idd al bijna 2 weken koud,ik lees het nu pas diagonaal, misschien te laat voor de TS, maar voor eventuele navolgers wilde ik toch die opmerking maken omdat ik ze niet in de antwoorden van de anderen terugvind.
Men heeft het steeds over de transistoren, maar het IC staat met zn ingang rechtstreeks op de gelijkgerichte spanning.

Maar misschien heb ik het wel helemaal mis en mag je de ingangsspanning van een 7815 boven de maximale opgegeven spanning van 35V brengen. Ik dacht dat een 24V transfo onbelast toch wel vaak 27V geeft. En dat indien nauwelijks belast de spanningsval over de brug eerder naar 1.2V neigt dan naar de 2V bij vollast.

En misschien zijn de ontkoppelcondensatortjes dichtbij het IC ook onbelangrijk, maar mijn ervaringen van lang geleden vertellen iets anders.

Ach, ik zal het me wel weer inbeelden. Destijds toen die IC's overal inzaten en voedingen met de78xx reeks miljoenen keer gebouwd en nagebouwd werden, had men dat helemaal verkeerd op.
Sorry voor de mogelijk onterechte kick.