Schokkend: Terrarium staat onder stroom

Dit is mijn nieuwste hobbyproject. Een tabletop broeikasje voor tropische planten met heeft led verlichting en een mistwatervalletje. Een beetje Burgers Bush meets Madurodam zeg maar :D
Ik heb het glazen kasje in elkaar gesoldeerd met een glas-in-lood techniek. De glasplaatjes zitten dus aan elkaar met naden van lood, tin en koper (en siliconenkit op sommige plekken)
Van de week had ik een lek aan het terrarium (dat is inmiddels verholpen). Er lag een plas water op de grond waar ik met mijn blote voeten in stond. Ik raakte het terrarium aan en ik dacht eerst dat ik me prikte aan een scherp randje. Maar het bleek een elektrisch stroompje te zijn.
Ik dacht eerst dat het de leds waren die dit veroorzaakten, maar na verschillende apparaten uit en weer aan te hebben gezet bleek het de ultrasone mist maker te zijn.

Dit apparaatje is aangesloten op een adapter van 24 volt en 1 ampère. Het staat onder water en door trillingen van het keramische membraan creëert het mist. Het pinnetje dat je naast het membraan ziet is volgens mij de oorzaak. Het is de waterniveau sensor. Het is een elektrode die onder water verbinding maakt met de metalen behuizing, maar als het water zakt komt het bovenste metalen stuk boven water, verbreekt de verbinding en slaat het ding af. Een soort droogkookbeveiliging als het ware.
Ik heb nog een andere mistmaker, een zelfde apparaatje dat ik al 2 jaar zonder problemen in een glazen schaal in mijn vensterbank heb lopen. Ik heb die in het terrarium gezet en die gaf precies hetzelfde effect. Een elektrisch stroompje dat voelbaar is als je de naden van het terrarium aanraakt (en met blote voeten in water staat). Het is dus blijkbaar normaal dat deze apparaatjes dit doen.
Nu is mijn vraag: is dit gevaarlijk? Want ik ben geneigd om het ding er gewoon in te laten omdat de mist voor noodzakelijke beneveling en luchtvochtigheid zorgt. De stroom is alleen voelbaar als ik met mijn voeten in het water sta (wat zonder lekkages dus nooit voorkomt) en dan nog nauwelijks. Ik hoop alleen niet dat ik op de één of andere manier kortsluiting of misschien wel brand veroorzaak.
Graag jullie ideeën hierover.
Alvast zeer bedankt.

Wat is dat voor adapter ? Een ouderwetse trafo adapter of een schakelende ?

mvdk

Golden Member

Heeft u een aardlekschakelaar in de meterkast? Zo ja,al eens de testknop geprobeerd? Als je een goed werkende aardlekschakelaar hebt, en die tript niet als je de prik voelt bij het terrarium, is de stroom niet groot genoeg.
Maar er zijn nog teveel onzekere dingen om te zeggen dat het ongevaarlijk is.
Als je géén aardlekschakelaar hebt, zou ik zeker oppassen.

Arco

Special Member

Als het alleen een prikkelend gevoel is, is dat waarschijnlijk de Y-condensator in de adapter die tussen primair en secundair zit.
(ik neem aan dat het een switcher is)

Is ongevaarlijk, maar vervelend.
Andere adapter (zonder Y-condensator of eentje met 'ouderwetse' trafo) of aarden van de metaaldelen voorkomt dat.

(topictitel zou eigenlijk 'prikkelend' moeten zijn, want 'schokkend' is het niet... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 1 januari 2022 15:37:06 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Komt van je 24volt adapter af. Waarschijnlijk door de geringe capacitieve koppeling tussen netspanningsdeel/netfilter en laagspanningsdeel. De metalen constructie onderdelen aan de net-randaarde hangen. Dan ben je i.i.g. beveiligd tegen elektrocutie.

EricP

mét CE

Blijkbaar niet levensgevaarlijk, want anders was deze post er niet :)

Is het gevaarlijk... Tsja... Wat 20 of 30 jaar geleden normaal was, is heden ten dage levensgevaarlijk. Dus over 10 jaar is het dat vast wel.
Wellicht stelt het je gerust: ik heb in hartje zomer wel eens een 24V accuset vervangen in een bootje. Je bent bezweet (en goed ook). Leunt tegen staal. De boel hangt met-min-aan-massa.
Eerst de - kabel los. Daarna hangt het min of meer met de plus aan massa (immers, er staat altijd nog wel iets 'aan' en de + is nog aangesloten). Zodra je dan aan de volgende cel begint, dan zit je dus zelf aan 22V. Ook die voel je. Niet naar of dat je er kramp van hebt. Maar je voelt 'm wel.
Tot 48V wordt als 'veilig' beschouwd.

Dan terug naar jouw mist maker. Het ding is waarschijnlijk dubbel geïsoleerd en daarbij (dus) niet geaard. Bij een schakelende voeding zit er niet zelden een C tussen primair en secundair. Daar zou dus een kleine stroom kunnen lopen. Bij een trafo zou het zomaar parasitaire capaciteit tussen primair en secundair kunnen zijn. Beiden zijn zo klein dat er geen 'gevaarlijke' stroom kan gaan lopen.
Daarnaast... kan er natuurlijk ook gewoon wat stuk zijn. Dan wordt het een ander verhaal.

Wat moet je ermee? Als beiden hetzelfde doen en verder behoorlijk in elkaar zitten, dan zal het wel loslopen (als in: 2x exact dezelfde fout is niet erg waarschijnlijk in deze). Zorg in elk geval dat je ALS regelmatig getest wordt. En indien van toepassing: dit verhaal er ook daadwerkelijk achter hangt.

@Ernst D
Als het een "parasitaire of capacitieve" spanning is (daar lijkt het sterk op) en je wilt er vanaf dan zou je kunnen overwegen de "loden voegen" tussen de glasplaten te aarden.
Ik neem aan dat die allemaal elektrisch met elkaar verbonden zijn.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
EricP

mét CE

Enerzijds wel. Anderzijds... als er stroom naar het lood gaat lopen (omdat het nu geaard is), is het even de vraag of er iets opgevreten gaat worden (en zo ja: wat?). De stroom is laag, dus het zal wel mee vallen. Maar als je door die lage stroom een oxide huid continu afbreekt, dan kunnen de gevolgen wel groter zijn.

Op 1 januari 2022 14:57:45 schreef Arco:(topictitel zou eigenlijk 'prikkelend' moeten zijn, want 'schokkend' is het niet... ;) )

En het is "onder spanning" (ipv . . . (onuitroeibaar) ).

Maar niets ten nadele van de onwetende "niet technische mens" die het ook maar weer overneemt van een ander die ook niet beter weet.

Op 1 januari 2022 14:53:00 schreef plankgas:
Wat is dat voor adapter ? Een ouderwetse trafo adapter of een schakelende ?

Maakt bijna niet uit denk ik. Mijn zelfbouw soldeerapparaat (WSA, bewust een korte kortsluiting veroorzaken om messing delen snel aan elkaar te solderen) heeft hetzelfde effect: een van de twee polen geeft een vervelend prikje bij het raken met de rug van je hand en dat ding bezit een lompe 'ouderwetse' ringkern.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Zijn de voedingen van de nevelaartjes 'directe' china import?
Dan zijn ze direct verdacht. De meerderheid daarvan is gevaarlijk. Er zitten bijvoorbeeld geen Y type (aanraakveiligheid gegarandeerd) condensatoren in, de isolatie van de transformator is vaak onvoldoende, en de kruipafstand voor een vlamboog op de print is te klein.
Zie voor een serie video's waarin die directe china import dingen worden gedemonteerd: https://www.youtube.com/results?search_query=diodegonewild+usb+charger

In dat geval vind ik één veiligheidsfactor onvoldoende. Bij slijtage, het smelten van de isolatie of doorslag van de niet veiligheidscondensator kan de boel onder spanning komen te staan en er vallen al af en toe dooien door gevaarlijke telefoonladers. Ik zou de metalen aanraakbare delen van het terrarium aarden. Dan klapt de aardlek er uit als de boel elektrisch begint te lekken.

Zijn de voedingen van de nevelaartjes wél van een goed merk en in een Nederlandse winkel gekocht (goede merken zijn tegenwoordig wat lastiger te vinden, maar als het merken zijn die meerdere soorten spullen op de markt brengen zit het meestal wel goed) dan kan je er redelijk van uitgaan dat de veiligheid wel in orde is. De prikkeling is het probleem niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Geef mij maar de ouderwetse blikpakket trafo's. Echte galvanische scheiding. Niet iedere verandering is een verbetering ...

Arco

Special Member

Een switcher zonder die 'Y' condensator is ook prima galvanisch gescheiden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 1 januari 2022 18:22:46 schreef plankgas:
Geef mij maar de ouderwetse blikpakket trafo's. Echte galvanische scheiding. Niet iedere verandering is een verbetering ...

Ook die prikken, ringkern trafo's nog net wat erger dan een E-I

RAAF12

Golden Member

E-I blikpakket, zonder luchtspleet. Met luchtspleet voor een buizen single-ended UGT (klasse A) Bijv. een oude Amroh U72N trafo.

Schoenen aan en of isolerende vloerbedekking om je terrarium leggen!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Wat vinden de diertjes van die permanente stroom door het terrarium?

Die merken dat niet, net als de vogels op een 400kV hoogspanningslijn, maar hij zou het kunnen vragen :)

[Bericht gewijzigd door Pentium-Pro op zaterdag 1 januari 2022 22:26:25 (44%)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Ten eerste zitten er geen diertjes in dit terrarium maar alleen plantjes. Ik ga me vooral toeleggen op kleine botanische orchideeën. Er zijn wel mensen die prachtige kikkertjes houden in dit soort biotoopjes. Maar daar moet je dan ook weer voederinsecten voor gaan kweken etc. Ook een leuk hobbyproject als je daar van houdt natuurlijk, maar voor mij nu even niet.
Hieronder een afbeelding van de adapter die ik bij de mistmaker kreeg. Hij is idd van aliexpress, maar die andere die ik ook heb is van bol.com. Ik heb ze geprobeerd met allerlei adapters die ik hier nog heb liggen. Oude laptop laders etc. En allemaal met een vergelijkbaar effect. (de hogere voltages en ampèrages gaven meer prikkeling dan de lagere)

Off topic: het schijnt zo te zijn dat vogels een hoogst onaangename tinteling ervaren als zij plaatsnemen op een lijn die meer dan 50 kV spanning voert. Ze vliegen ook meteen weer weg.

@plankgas
Ze zitten er bovenop. Mocht er eventueel een stroompje lopen vanwege vochtig, mistig weer, dan loopt dat richting aarde, dus omlaag.

@Ernst D
Dat is een switcher dus. Die wegen ook bijna niets in vergelijking met een trafo die als hoofd-bestanddelen koper en ijzer bevat.
Als er op staat dat hij van 100v - 240v AC netspanning gebruikt kan worden is het een switcher.
Aliexpress of bol.com ze kopen beide zo goedkoop mogelijk in dat is geen enkele garantie voor kwaliteit.
Vrijwel altijd zijn het switchers en made in China.

Zoek er een met een trafo is mijn devies.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

Ouderwetse galvanische scheiding :P

Dat van die vogels heb ik ook maar van horen zeggen, heeft iets te maken met het feit dat objecten op de lijn statisch worden geladen / ontladen op 50 Hz. Vanaf 50 kV wordt het vervelend.

Met een galvanisch gescheiden voeding zou het moeten lukken.

nog effen of topic,
Al een paar filmpjes gezien van lijnwerkers die per helikopter, onder spanning, onderhoud uitvoeren aan HS leidingen. 380kV meen ik. Die gebruiken een probe om de heli en zichzelf langzaam te laden alvoor de leidingen aan te raken. Daarbij worden indrukwekkende bogen getrokken. Niet volledig hetzelfde als een vogeltje maar het toont het fenomeen duidelijk.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 1 januari 2022 22:51:12 schreef plankgas:
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

Ouderwetse galvanische scheiding :P

Is geen DC en maar 20VA ofwel 0,833 ampere, of dat genoeg is na gelijkrichting, waag ik te betwijfelen.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)