Yamaha receiver gaat niet aan.

Beste lezer.

Ik ben in bezit van een Yamaha RX-V657 receiver, en die niet meer aan.

Nou heb ik het volgende van internet begrepen dat de voeding vaker issues geeft. Het zou dan gaan over een condensator.

Ikzelf ben wel bekent met een soldeerbout, dan kunt u denken aan het solderen van gitaren en bekabeling, stekkertjes grote lompe elco's etc. Maar nu het gaat om de voeding van een receiver wil toch graag een second opinion.

Het vinden van dit type condensator viel een beetje tegen,
een alternatief ervoor in de plaats zou ook een oplossing kunnen zijn.
Deze condensator vind ik alleen in grote getale zoals een pak van 10 etc, ik heb genoeg aan 1. en ik kan ze niet vind in NL.
Wat ik wel kan vinden in NL zijn elco's met de zelfde waarde.

Graag bestel ik het in een Nederlandse webshop.

bvd

[Bericht gewijzigd door Bn87 op zondag 2 januari 2022 12:09:32 (13%)

heb eenzelfde yamaha stby print pas nog hersteld, daar was de kleine trafo stuk. primair oneindig. deze trafo wordt zowel aan als in stby geregeld met een fet die ook op de print zit ( q404) . je meet dus geen 230V, maar een wisselende spanning die lager is. als je secundair op de elco een 10-12V meet is het goed. aan de trafo zag ik niks, maar was toch stuk. heb er een gewone print trafo voor teruggezet van 9VAC secundair meen ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou de print eerst even controleren, ik heb er een hier gehad met en slecht soldeering direct na de 230V aansluiting.

dutn

Golden Member

Deze problemen komen vaker voor inderdaad. Vaak condensator, kleine transformator of het relais. Laatste reparaties waren opvallend vaak het relais op die print.

paaltje73

Golden Member

Weet niet of dit zo mag maar..

Eijlander.nl / Electronica / Componenten Passief-Actief / Condensatoren / Polypropyleen / Wima MKP-X2 / POLYPROPYLEEN 2,2UF 275VAC RM27,5

Deze heb ik gebruikt. Wel de juiste waarde uitzoeken.
Succes

vergeten

Golden Member

Als alle eerdere tips niet werken!

Trek de reciever steker uit het stopcontact!
De netschakelaar uit is niet voldoende omdat je op de netaansluiting gaat solderen die onder spanning staat!

En breng de rode doorverbinding op de brugcel D408 even aan (gele rechthoek op de print) en je weet of hij dan wel aangaat, dit is de standby voeding.

Zoniet dan is waarschijnlijk de standby trafo stuk.

Gaat hij aan dan blijft de schakeling links van de trafo, in het blauwe deel, over om de fout in te zoeken. Dat zou C405 kunnen zijn maar die wordt niet "zwaar" belast en is slechts om te detekteren dat er netspanning aanwezig is. Meet daarom over C405 en D405 (zener) wat de DC spanning is die je daar meet.
Maar pas op de hele standby voeding hangt direkt aan de netspanning!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Henry S.

Moderator

Op 2 januari 2022 17:07:10 schreef paaltje73:
Weet niet of dit zo mag maar..

Eijlander.nl / Electronica / Componenten Passief-Actief / Condensatoren / Polypropyleen / Wima MKP-X2 / POLYPROPYLEEN 2,2UF 275VAC RM27,5

Deze heb ik gebruikt. Wel de juiste waarde uitzoeken.
Succes

Dat is is 100x groter dan C405, weet je het zeker?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Zijn die zekeringen nog wel goed? (Middelste foto)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

De standby voeding heeft geen zekering, zou dus moeten werken.
Fuse F1 is voor de main-transformer en F2 is voor de randapparatuur.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

En de echte voeding dan? Als daarvan de zekeringen kassie zijn, gaat de hoofdvoeding toch ook niet aan?
‘t is toch geen moeite om die zekeringen na te gaan?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

TS moet e.e.a. (Fuse F1) checken.
Volgens de servicemanual 10A voor de 120v uitvoering, dus ik schat 5A voor de 230v uitvoering.

Hij komt niet zeer ervaren over, gezien de beginpost.
Zoekt het in een condensator wat hij op internet ergens heeft gelezen.
Daarom help ik een handje :)

F1 is voor de hoofdvoeding(main-transformer), wat ik al schreef, verder geen zekeringen van belang voor de inschakeling van de receiver.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
pa3gws

Golden Member

Die condensator is zeker een kanshebber ik heb er al twee gehad met die condensator als boosdoener.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

wauw wat veel reacties, iedereen hartelijk dank daarvoor.

Even een kleine update hier, mijn multimeter ligt tot de zomer elders maar heb een alternatief mogen lenen. 2testers/meters met een kabel eraan, en op het handvat een rood lampje, is te gebruiken van 12 tot 220V.

heb de volgende stappen gedaan, de stroomkabel getest op kabelbreuk, resultaat is dat de kabel goed is.
heb de punten van de testkabels recht op de condensator gezet en het lampje knipperde ipv branden, maar of dat nou een antwoord is???
Op het oog is er een glaszekering helemaal heel.

Verdere diagnoses lijkt me wat onduidelijk met wat ik nu heb om te meten, iemand tips?
Enerzijds wil ik ook wel de condensator vervangen om te kijken wat dat doet, want de kosten zijn het niet.
Het vervangen van de relais zal wel lukken, transformator heb ik nog nooit in me handen gehad maar een nieuwe plaatsen lijkt me niet zo ingewikkeld.

https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=490370 ,ik heb dit type condensator wel is eerder gezien als oplossing, zo doende heb ik daar ook mijn gedachten over laten gaan. maar omdat het mijn vak niet is durf ik er geen conclusie over te trekken welke ik pressies moet hebben.

Alvorens ik ga solderen laat ik de versterker een week staan zonder de stekker erin om er zeker te zijn dat niks meer aan spanning aanwezig is, zover als het mogelijk is natuurlijk.

ik hoop bij deze op velen feedback te hebben gegeven.

nogmaals hartelijk dank.

pa3gws

Golden Member

Stekker uit het stopcontact condensator bestellen en als die binnen is er in solderen spanning staat er na 10 min. al niet meer op. ;-)
Als je besteld bij okaphone ( geen aandelen :P ) die rekenen met een brievenbus pakketje minder verzend kosten.

Mail mij even jou adres gegevens dan stop ik er eentje in een envelop voor je. ;-)
Mail adres staat in mijn profiel.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op maandag 3 januari 2022 14:49:34 (20%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

BN87,indien je serieus aan dit apparaat wilt werken kunt je
beter tot de zomer wachten.Want zonder goed meetinstrument blijft
het gissen en wordt het echte reparatiewerk al bij voorbaat een
onhaalbare kaart.
And

pa3gws

Golden Member

Op 3 januari 2022 16:49:17 schreef Batavia:
BN87,indien je serieus aan dit apparaat wilt werken kunt je
beter tot de zomer wachten.

Vanwaar tot de zomer wachten gezien het feit dat ik twee maal in zo'n receiver het probleem met alleen het vervangen van die condensator heb kunnen oplossen.
Is dit zeker de moeite waard om te proberen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Heb duidelijk gezegd,serieus repareren,en een condensator
vervangen zonder te kunnen meten of deze sluiting heeft lijkt
me wat anders dan "repareren".Maar ieder mag z'n mening hier
hebben en dit is hoe ik er over denk. :)
And

pa3gws

Golden Member

De condensator ligt niet in sluiting!
Die verzorgt de spanning voor het standby circuit en verloopt in waarde.
Kan je die niet meten gewoon vervangen het is een kwaal van deze receivers.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dan geef je duidelijk aan dat door meten aan deze C,namelijk of
de waarde nog wel klopt een belangrijk punt is om deze fout te
herstellen.Daarom nogmaals,door te meten kun je fouten oplossen
en niet door zomaar onderdelen te vervangen,welke eerst ook nog
besteld moeten worden.Dit is de mening van iemand die vele
jaren dit vak heeft uitgeoefend.
And

pa3gws

Golden Member

Tuurlijk maar een leek op dit gebied aanraden een onderdeel te vervangen wat heel vaak de oorzaak van het probleem is in dit geval goedkoop en 50% kans op succes.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als ik naar het schema van "vergeten" kijk, zie ik C409 in serie staat met C405, is C409 dan ook verdacht?

Ik vind de tip van vergeten, het het doorverbinden van de brugcel eigenlijk wel een goede start van het foutzoeken, dan heb je de trafo of de rest van de schakeling al uitgesloten.

Henry S.

Moderator

Iedereen die een beetje verstand van repareren heeft ziet snel dat C405 het probleem kan veroorzaken (en het vaak ook is). En idd, een beetje verstopt, C409 zit er mee in serie! Ook die mee vervangen, 100nF 400V MKT (PET), maar PP duurzamer. Zoiets, maar deze heeft een te grote steek (15 ipv 10mm): https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=493980

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een helderziende hoeft er geen eens een schema bij.
Die wijst in een geopend toestel zo de defekte component aan.
And

fzwart

Golden Member

Een onderdeel wat het meest verdacht is van een euro kopen om te proberen of een half jaar moeten wachten tot je iets kan meten.
Ik zou voor het eerste gaan.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar