3V3 schakelen met 24V

benleentje

Golden Member

Precies wat ik al poste een optocoupler is einde verhaal vanwege de <0,4V eis.

Toch een raar verhaal vind je niet? Je komt hier omdat je een vraag hebt en blijkbaar te weinig kennis over elektronica en dan is je argument van hierboven ook nog eens niet waar.

Een optocoupler is aan de uitgang gewoon een standaard klein signaal transistor die vrijwel allemaal Vcesat van kleiner dan 0,3V hebben en dat is ruim onder de 0,4V. Net even wat optocoupler datasheets bekeken en wat wel opvalt is dat Vcesat vaak niet vermeld word in de datasheet van de PC817 optocoupler word deze wel netje vermeld en die is max 0,2V.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 december 2021 22:08:38 schreef ohm pi:
Dan moet je R3 weglaten, dus alleen R2 van 7kΩ en R2 van 1kΩ gebruiken. Dan staat op het knooppunt van R1 en R2 een spanning van 0V of 3V.

Ah, natuurlijk. Simpel. Goedemorgen. :+

fatbeard

Honourable Member

Met R3 erbij staat op het knooppunt van R1, R2 en R3 een spanning van 1,5V of 3V.

Helemaal correct, ik had het originele schema niet goed genoeg bekeken (was gefocussed op de onderdeelnummers). :o
Nou ja, bijna helemaal correct dan: het is 1.54V of 3.14V... >:)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 24 december 2021 16:17:57 schreef ikzelf1:
Geen schoolvraag. Kun je iets ontwerpen met de componenten die ik gepost heb?

Ben je stagiair of afstudeerder bij dit bedrijf? Of werknemer en is dit gewoon je vakgebied niet?

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 25 december 2021 11:27:28 schreef Jochem:
[...] Ben je stagiair of afstudeerder bij dit bedrijf? Of werknemer en is dit gewoon je vakgebied niet?

Uit een ander topic van de TS.

Ik ben geen PLC-programmeur maar EPLAN-tekenaar vandaar de vragen.

Ik denk dat hij meer richting elektrotechniek zit, zeker niet de kant van elektronica.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 december 2021 12:21:16 schreef Lambiek:
[...]
Uit een ander topic van de TS.

[...]

Ik denk dat hij meer richting elektrotechniek zit, zeker niet de kant van elektronica.

Ik heb elektronicarichting gedaan hbo Elektrotechniek echter heb ik jarenlang niks te maken gehad met elektronica. Voor mij blijft het allemaal nogal black magic ik ken alleen de hoofdlijnen.

Helaas kan ik de SIA400EDJ-T1-GE3 niet simuleren in Ltspice omdat deze niet in de library staat.

vind het maar rare vragen, en rare opdrachten dat TS krijgt (gezien zijn andere topics).
ofwel school opleiding, ofwel zit TS in een job waar die niet thuis hoort of waar ze taken geven die niet bij de job horen?.

zeker bij het 'verplichte' schema, en de 'verplichte' componenten waar je moet uit kiezen, lijkt het precies een soort van evaluatie van de jobkennis

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 28 december 2021 08:50:37 schreef ikzelf1:
Voor mij blijft het allemaal nogal black magic ik ken alleen de hoofdlijnen.

En dan moet je dit doen voor een bedrijf?

Want je schrijft dit.

Dan weet ik zeker dat ik het kan waarmaken hier.

En wat is dat HIER?

Helaas kan ik de SIA400EDJ-T1-GE3 niet simuleren in Ltspice omdat deze niet in de library staat.

Gaat ook niet werken, heb je al gezien wat de VGS is van dat ding? En die wil je met 24VDC aansturen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb elektronicarichting gedaan hbo Elektrotechniek echter heb ik jarenlang niks te maken gehad met elektronica.

Ruikt ernaar dat onze topicstarter in een bedrijf werkt waar ze weten van die studierichting, en er dus van uitgaan dat er een bepaalde kennis en inzicht aanwezig is. Ik kan me best wel voorstellen dat men zo'n verwachtingen liever niet teleurstelt ;)

Nu, beter terug naar de techniek: zoals @fatbeard zou ik de boel stevig versimpelen. In uw oorspronkelijke schets het grijze vraagtekenblok weglaten, het knooppunt van R1 en R2 droogweg doorverbinden met de schakelingang, R3 weglaten. En dan ofwel de weerstanden nauwkeurig berekenen, ofwel R1 vervangen door een xxx-component (en R2 overeenkomstig herberekenen). Doe nu aub zelfs eens wat moeite: vul de xxx in?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 28 december 2021 11:31:04 schreef Lambiek:

SIA400EDJ-T1-GE3

Gaat ook niet werken, heb je al gezien wat de VGS is van dat ding? En die wil je met 24VDC aansturen?

Je doelt op de max Vgs? Ik zie het probleem niet zo, je kunt gewoon een spanningsdeler voor die gate gebruiken.

Uiteraard zijn er betere kandidaten, maar kennelijk mag TS alleen uit een zeer beperkt voorraadbakje selecteren.

Op 28 december 2021 08:50:37 schreef ikzelf1:
Ik heb elektronicarichting gedaan hbo Elektrotechniek

Daar heb je je dan serieus goed doorheen gebluft. Zelfs als de kennis is weggezakt dan zou je met HBO niveau zo'n schakelingetje met een uurtje googlen in elkaar moeten hebben zitten.

Op 28 december 2021 08:50:37 schreef ikzelf1:
Helaas kan ik de SIA400EDJ-T1-GE3 niet simuleren in Ltspice omdat deze niet in de library staat.

Ehm..
Je kunt eender welke logic level N-fet pakken voor je simulatie, maar anders staan de spice modellen gewoon bij Vishay op de site ter download:
https://www.vishay.com/mosfets/list/product-67844/tab/designtools-ppg/

If you want to succeed, double your failure rate.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 28 december 2021 12:46:57 schreef Jochem: Daar heb je je dan serieus goed doorheen gebluft.

Zoiets probeerde ik ook al aan te geven, iets subtieler, weliswaar... :)

Je kunt eender welke logic level N-fet

Er is helemaal geen fet nodig, geen enkele actieve component trouwens.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Er is helemaal geen fet nodig, geen enkele actieve component trouwens.

Daar kun je best gelijk in hebben, het hangt een beetje van de randvoorwaarden af (die we niet kennen).

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 28 december 2021 12:46:57 schreef Jochem:
Je doelt op de max Vgs?

Ja.

Ik zie het probleem niet zo, je kunt gewoon een spanningsdeler voor die gate gebruiken.

Dat is een flut oplossing, net zoals die spanningsdeler in het schema van de TS. 1k voor de gate is not done.

Uiteraard zijn er betere kandidaten, maar kennelijk mag TS alleen uit een zeer beperkt voorraadbakje selecteren.

Als je daar uit mag kiezen zegt al genoeg, als je iets moet ontwerpen moet je de vrije keuze hebben. Net zoals dat het niet galvanisch gescheiden hoeft te zijn. Dat bepaalt de ontwerper zeker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 28 december 2021 13:04:41 schreef Jochem:
[...]Daar kun je best gelijk in hebben, het hangt een beetje van de randvoorwaarden af (die we niet kennen).

En daarin geef ik ú dan weer graag gelijk: ik zie behoorlijk wat kans dat de voeding die moet aan/uitgeschakeld worden daartoe een ingang heeft die voorzien is om naar nul te worden getrokken, bv. met een open-collector transistor. Dan is er uiteraard wel een transistor (bipolair of fet) van toepassing, maar ook nauwelijks iets meer.

Maar zolang we niet meer (mogen) weten, kunnen we alleen maar voorstellen wat voldoet aan wat we wel (mogen) weten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 28 december 2021 13:16:43 schreef Lambiek:
Dat is een flut oplossing, net zoals die spanningsdeler in het schema van de TS. 1k voor de gate is not done.

Spanningsdeler voor een gate een flut-oplossing? Waarom?

En 1K voor een gate hoeft niks mis mee te zijn. Als je gaat PWM'en en de flanken zo steil mogelijk wilt hebben is het natuurlijk een ander verhaal.

Maargoed, we weten te weinig van wat TS wil. In zijn vraag staat uitdrukkelijk een pull-up naar 3V3 vermeld. We weten niet of dit onderdeel is van een bestaand systeem, waardoor je er met bijvoorbeeld een passieve spanningsdeler vanaf 24V naar 3V3 niet mee weg komt.

Een optocoupler is met de weinige info die TS geeft een leuk idee. Als het niet galvanisch gescheiden hoeft (wat TS later pas liet weten) is het een kind met een waterhoofd.

Op 28 december 2021 13:21:20 schreef big_fat_mama:
Maar zolang we niet meer (mogen) weten, kunnen we alleen maar voorstellen wat voldoet aan wat we wel (mogen) weten.

Inderdaad. We zijn inmiddels op het punt aangekomen dat we elkaars hypothetische oplossingen aan het evalueren zijn :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 28 december 2021 13:24:46 schreef Jochem:
Spanningsdeler voor een gate een flut-oplossing? Waarom?

Als één weerstand als pull-down bedoeld is niet natuurlijk, dat moge duidelijk zijn.

En 1K voor een gate hoeft niks mis mee te zijn.

Ook als je niets met PWM te maken hebt, vind ik 1k te groot. Persoonlijk ga ik nooit groter dan tussen de 10 en 100 Ohm. Maar goed daar verschillen we van mening blijkbaar, maakt verder niet uit. :)

Als het niet galvanisch gescheiden hoeft (wat TS later pas liet weten) is het een kind met een waterhoofd.

Daar denk ik toch is anders over, je hebt met twee verschillende spanningen te maken en misschien wel met twee apparaten. Want we weten niet waar die 24VDC vandaan komt. Anders kun je net zo goed een schakelaar nemen om die voeding op te starten. Dus het zal wel door iets externs aangestuurd moeten worden.

Maar zolang we niet meer weten, blijft het giswerk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

We zijn inmiddels op het punt aangekomen dat we elkaars hypothetische oplossingen aan het evalueren zijn

Krèk zo! En zelfs daarbij krijgen we geen ondersteuning/info - maar gezellig is het wel ;) ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 28 december 2021 12:46:57 schreef Jochem:
[...]Je doelt op de max Vgs? Ik zie het probleem niet zo, je kunt gewoon een spanningsdeler voor die gate gebruiken.

Uiteraard zijn er betere kandidaten, maar kennelijk mag TS alleen uit een zeer beperkt voorraadbakje selecteren.
[...]Daar heb je je dan serieus goed doorheen gebluft. Zelfs als de kennis is weggezakt dan zou je met HBO niveau zo'n schakelingetje met een uurtje googlen in elkaar moeten hebben zitten.

[...]Ehm..
Je kunt eender welke logic level N-fet pakken voor je simulatie, maar anders staan de spice modellen gewoon bij Vishay op de site ter download:
https://www.vishay.com/mosfets/list/product-67844/tab/designtools-ppg/

Ik wil niks buiten de library gebruiken omdat ik dan een part request moet doen. Dit duurt weken en is veel te veel gedoe.

Ik heb je model gedownload, hoe krijg ik deze nu in de library van Ltspice?

Lambiek

Special Member

Op 28 december 2021 15:38:16 schreef ikzelf1:
Ik wil niks buiten de library gebruiken omdat ik dan een part request moet doen. Dit duurt weken en is veel te veel gedoe.

Lekker werken zo, not.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 december 2021 15:38:16 schreef ikzelf1:
Ik heb je model gedownload, hoe krijg ik deze nu in de library van Ltspice?

Ik weet niet hoe dat moet. Kijk in de help-sectie van LTspice.
Voor die paar onderdelen die je toch al hebt zou ik gewoon een proefopstellinkje in elkaar solderen. Dat gaat vast sneller en betrouwbaarder als een LTspice-simulatie draaien.

Lambiek

Special Member

Precies, gewoon even op een bread board zetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Op 28 december 2021 21:44:54 schreef Lambiek:
Precies, gewoon even op een bread board zetten.

Die zit niet in de lijst die TS mag gebruiken ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Soldeer toch wel??? Anders wordt het draadjes in elkaar draaien.

Op 28 december 2021 20:27:59 schreef ohm pi:
[...]Ik weet niet hoe dat moet. Kijk in de help-sectie van LTspice.
Voor die paar onderdelen die je toch al hebt zou ik gewoon een proefopstellinkje in elkaar solderen. Dat gaat vast sneller en betrouwbaarder als een LTspice-simulatie draaien.

Ik kan niks toevoegen aan die library.

Kan niks in de praktijk testen helaas we zitten ook in tijdnood heb nog 3 weken voordat de print getekend moet gaan worden.