ATAG afzuigsysteem blijft aanstaan

Ik heb een centraal afzuigsysteem in mijn huurappartement.
Boven het fornuis hangt een afzuigkap.
Deze is van Atag en kan ik uitschuiven.
Links van het fornuis zit de schakelaar voor het centrale systeem.

Als ik de afzuigkap terugschuif en de schakelaar staat standaard op standje 1 dan zou ik niets moeten horen qua geluid.
Maar zo nu en dan blijf ik de afzuiging en een geluid horen in de wasruimte en op het toilet.
Je hoort dan echt, dat er een afzuiging plaatsvindt.

Als ik dan naar de keuken loop en de afzuiger naar voren trek en weer terug duw? En dat soms 2 of 3 keer?
Dan gaat het pas af.
Dit doet ie soms ook automatisch en ik vraag me af waarom?
Wat kan er dan mis zijn?

Op de wc en in de wasruimte hoor je echt dat het systeem bezig is.
En als je even de lade van de afzuigkap in en uit trekt dan stopt het en is het stil.
Iemand die me dit kan uitleggen?
Want heb er nul verstand van.
Dus hoor het graag.
Dank alvast.

mel

Golden Member

Meestal zit er 3 standen op die schakelaar, de hoogste standen gebruik je als je gaat koken.
Ook in de laagste stand:de ventilator DRAAIT ALTIJD, tot je de stekker van de unit eruit trekt.Dit hoort zo. De meeste woningen hebben onvoldoende natuurlijke circulatie, vandaar dat er een afzuigsysteem inzit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja, dat er drie standen zijn weet ik.
Maar het gaat erom dat het ook écht af kan.
Maar soms gaat ie automatisch weer aan of zet ie het systeem niet volledig uit zeg maar.
Dus standaard staat ie in standje 1.
En dan hoor je het in de wc zeg maar suizen.

Als ik dan de klep een keer uitschuif en harder naar achter schuif?
Dan stopt het geluid wel.
Het kán dus wel uit.

Welk deel van het antwoord wat "mel" gaf was onduidelijk voor u?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Hij suggereert dat ik de standen verzet.
Maar het gaat er nu om, dat er daadwerkelijk een uit-standje is.
Ook al staat ie in de minste stand?
Dan kan het ventilatiesysteem ook af.
Het feit dat ik dat alleen voor mekaar krijg, door de uitschuifklep een paar keer in en uit te schuiven?
Dat geeft voor mij aan, dat dat niet zo hoort.

Het is niet de bedoeling dat de ventilatie uit gaat. Dus als het je lukt om dat te bereiken door keihard aan de schakelaar te rukken, dan lijkt het erop dat je de schakelaar aan het slopen bent.

Edit: Kan de wand-schakelaar of de schakelaar in de kap zijn.

[Bericht gewijzigd door plankgas op maandag 3 januari 2022 11:49:30 (14%)

pa3gws

Golden Member

Hij zit niet aan de schakelaar maar kan de afzuigkap uitschuiven.
Deze is van Atag en kan ik uitschuiven.
Dat het systeem soms uitgaat door de afzuigkap een paar keer in en uit te schuiven zou kunnen duiden op ergens een losse cq slechte verbinding.
Nader onderzoek door een vakman lijkt mij geen overbodige luxe.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Als het goed is zit er in de afzuigkap niets dat de ventilator schakelt.Waarschijnlijk wordt, door het schuiven, de luchtdoorlaat meer of minder geknepen.De ventilator draait ALTIJD op de lage stand.Als de schakelaar bedient wordt,dan kies je stand 2 of 3.stand 1 is dus GEEN uitstand.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Op 3 januari 2022 10:23:11 schreef NBroek:
Als ik dan de klep een keer uitschuif en harder naar achter schuif?

Dit doet mij juist aan een slechte verbinding denken wie weet loopt de elektra buis er achterlangs door de muur en door een trilling stopt de ventilatie.
Hij geeft tenslotte ook aan dan het weer uit zichzelf aangaat.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het is ook niet dat de ventilatie onder de kap dan aangaat.
Ik hoor dan een soort zoemend geluid uit het plafond komen in de berging/washok en in de wc. Dit is een zacht geluid.

Als ik dan in de keuken deze lade een enkele keer half open trek en weer terug duw, zonder kracht overigens.
Dan schakelt het systeem dat geluid uit.
Ik kom dan niet aan de schakelaar.

pa3gws

Golden Member

Dan moet je bij de unit van de centrale afzuiging luisteren terwijl iemand anders de afzuigkap in en uit schuift.
Stopt de afzuiging daadwerkelijk is er iets goed mis.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Enne, eh, waar kan ik die unit vinden?
Hoe ziet zo'n unit er uberhaupt uit?
Is dat een kastje?
Sorry, maar geen idee.

mel

Golden Member

Op 3 januari 2022 12:05:58 schreef NBroek:
Enne, eh, waar kan ik die unit vinden?
Hoe ziet zo'n unit er uberhaupt uit?
Is dat een kastje?
Sorry, maar geen idee.

meestal op zolder. In een flat kan hij ook weggetimmert zijn, even aan de woningbouw vragen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Ik denk in de berging lijkt mij de meest logische plek zo'n soort kast dus.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het is gelijkvloers, dus die laatste foto lijkt me accuraat.
Zal het eens bekijken en beluisteren.
Kom er later op terug.
Dank voor jullie input, stel ik zeer op prijs!

Ik denk dat het contact in de afzuigkap parallel aan stand 2 of 3 geschakeld staat, maar dat deze door wat aangekoekt vet en stof blijft kleven. Spanning er af, en de boel goed reinigen en ontvetten.
Als het goed is heeft de wasemkap geen eigen motor als deze op de centrale afzuiging aangesloten zit.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op maandag 3 januari 2022 18:14:13 (21%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Maar vanuit de afzuigkap hoor ik niets hè?
Het is echt vanuit de opening in het plafond in de andere kamertjes.

denk dat de klep in de afzuiger van het vet plakt, en dus af en toe blijft hangen. staat de afzuigkap dicht dan hoor je suizen in de andere ventielen. je hebt ook afzuigers die de ventilatie schakelen, ook dat kan opgehoopt vet in de bediening zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is werkelijk spik en span hier en er word enorm goed gepoetst, dus dat zou ik gek vinden. Maar ik ga alles proberen.
Kan geen vet vinden of zien, dus moet even kijken waar ik dan moet zoeken?

in jou geval moet je de schakelaar zoeken achterin waar het schuif gedeelte stopt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dit type afzuigkap is motorloos en heeft alleen een klep. Deze klep gaat open bij uittrekken van het schuif gedeelte. Bij oudere types is dit een kantelklep (gaat pas open na enkele minuten), bij nieuwere types gaat de klep open naar onderen.

Ik kan geen schakelaar vinden achter de klep?
En het klopt dat deze afzuigkap in en uitschuift.
Maar zodra ik geluid hoor in de bergruimte en wc?
En ik schuif de klep een keertje naar voren en terug?
Dan stopt dit geluid in deze ruimtes.
Bij de klep zelf hoor ik niets.
Het in en uit schuiven heeft blijkbaar effect op het laten stoppen van het overbodige geluid.
Dát snap ik niet.

Ik weet niet of ik het verhaal helemaal begrijp, vandaar mijn vraag:

Begrijp ik correct dat normaal bij het uittrekken van de afzuigkap, alsof je gaat koken, de centrale afzuiging automatisch op de hoogste stand gaat, zonder dat je aan de drie-standen schakelaar komt? En dat dan bij het terug inschuiven normalerwijze de centrale afzuiging terugvalt naar de ingestelde stand van je drie-standen schakelaar, zeg stand 1?

En dat nu je probleem is dat de centrale afzuiging op de hoogste stand blijft hangen en pas terugvalt naar de ingestelde stand van je drie-standen schakelaar na herhaald in-en uitschuiven van de afzuigkap?

Nee, fijn dat u het vraagt.
We zetten de afzuiging aan indien we gaan koken, de was doen, in de douche gaan, etc.
Dit doen we door aan de witte schijf te draaien en het van standje 1 naar 2 of 3 te verplaatsen.
Daarna gaat het terug naar 1 en blijft de centrale afzuiging aan.

In feite staat ie dus altijd standaard op standje 1.
De afzuigkap die je in en uit kunt trekken is altijd standaard dicht en ingeschoven.

Maar soms hoor ik dan ineens in het toilet of het berghok, dat er een soort van piepend zacht suizend geluid uit de ventilatie in het plafond komt.
Dat is de afzuiging.
Die hoorde je voorheen niet.

Om dit geluid te stoppen?
Daar is maar één optie voor en dat is de afzuigkap lade een keer naar voren trekken en zachtjes weer goed dichtdrukken. Soms is dat niet afdoende en moet ik het nogmaals doen.
Zodra je dat goed doet dan houdt het geluid op en is alles terug naar geen geluid.

In al deze tijd zijn we niet aan de witte schakelaar geweest en dat doen we nu ook niet. Daar komen we niet aan.
Er gaat een geluid zoemen wat gestopt kan worden.
Dit gebeurt, zonder dat wij ergens aan komen en in standje 1.

Anoniem

Dan wordt het tijd om contact op te nemen met het onderhoudsbedrijf wat de centrale afzuigunit in onderhoud heeft. Het zoemen is namelijk afkomstig van de motor hier van. Afhankelijk van het meer of minder openen van de schuif in de afzuigkap wordt het opgewekte geluid harder in andere ruimten. Indien er nog nooit onderhoud is uitgevoerd is het nu tijd daarvoor.