3V3 schakelen met 24V

fatbeard

Honourable Member

Ik vind het wel opvallend dat alle vragen rond de jaarwisseling worden gesteld... O-)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 3 januari 2022 12:58:06 schreef fatbeard:
Ik vind het wel opvallend dat alle vragen rond de jaarwisseling worden gesteld... O-)

Hint je op een verkeerde sectie?... :+

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 3 januari 2022 11:15:10 schreef ikzelf1:
Kan niks in de praktijk testen helaas we zitten ook in tijdnood heb nog 3 weken voordat de print getekend moet gaan worden.

Serieus? Je mag niets in de praktijk testen maar moet wel een print tekenen? Goeie manier van werken. Ik teken nooit een print voordat ik m'n schakeling uitvoerig getest heb.
Kwa tijdnood ben je in ieder geval nog redelijk op tijd. Enkele dagen tot slechts 24 uur van tevoren maken we hier nog geregeld mee.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 januari 2022 11:15:10 schreef ikzelf1:
[...]

Ik kan niks toevoegen aan die library.

Google vindt dit:

Methode 3: Het model rechtstreeks in het schema invoegen. Dit werkt goed als u een computer gebruikt waar u de ingebouwde bibliotheekbestanden niet kunt bewerken, of waar bewerkingen niet worden opgeslagen, en als er slechts één model is dat u wilt gebruiken.

Open het bestand dat het model bevat dat u wilt gebruiken, en kopieer het model naar het klembord.
Voeg een SPICE directief in vanuit het editmenu, door het icoontje te gebruiken, of door 'S' te typen.
Plak in het tekstvak het model van het klembord.
Verander de naam van de component in uw schema zodat deze overeenkomt met de exacte naam van het model in de modelregel.
Wanneer u nu simuleert, wordt het nieuwe model gebruikt.
Opmerking: Omdat u het model nu hebt opgeslagen als onderdeel van uw schema, is dit volledig overdraagbaar tussen computers.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 januari 2022 11:15:10 schreef ikzelf1:
[...]

Kan niks in de praktijk testen helaas we zitten ook in tijdnood heb nog 3 weken voordat de print getekend moet gaan worden.

In 3 weken krijg je toch wel wat getest. Van schema tot PCB duurt toch ook geen 3 weken. In die tijd liggen ze vanuit CN op je mat.

Op 3 januari 2022 13:45:50 schreef weardguy:
[...]
Ik teken nooit een print voordat ik m'n schakeling uitvoerig getest heb.[...]

Hangt van het project af. Gebruik ik onderdelen die ik al eens gebruikt heb, dan durf ik wel in 1 keer het schema te maken en de print te tekenen. Broodplankjes zijn nu eenmaal ook niet de meest bedrijfszekere onderdelen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 3 januari 2022 13:53:18 schreef Frederick E. Terman:
[...]Google vindt dit:

Methode 3: Het model rechtstreeks in het schema invoegen. Dit werkt goed als u een computer gebruikt waar u de ingebouwde bibliotheekbestanden niet kunt bewerken, of waar bewerkingen niet worden opgeslagen, en als er slechts één model is dat u wilt gebruiken.

Open het bestand dat het model bevat dat u wilt gebruiken, en kopieer het model naar het klembord.
Voeg een SPICE directief in vanuit het editmenu, door het icoontje te gebruiken, of door 'S' te typen.
Plak in het tekstvak het model van het klembord.
Verander de naam van de component in uw schema zodat deze overeenkomt met de exacte naam van het model in de modelregel.
Wanneer u nu simuleert, wordt het nieuwe model gebruikt.
Opmerking: Omdat u het model nu hebt opgeslagen als onderdeel van uw schema, is dit volledig overdraagbaar tussen computers.

Nogal abracadabra dit.

Methode 3: Het model rechtstreeks in het schema invoegen. Dit werkt goed als u een computer gebruikt waar u de ingebouwde bibliotheekbestanden niet kunt bewerken, of waar bewerkingen niet worden opgeslagen, en als er slechts één model is dat u wilt gebruiken.

Het mapje staat gepind op mijn clipboard nu.

Open het bestand dat het model bevat dat u wilt gebruiken, en kopieer het model naar het klembord.
Voeg een SPICE directief in vanuit het editmenu, door het icoontje te gebruiken, of door 'S' te typen.
Plak in het tekstvak het model van het klembord.
Hoe?? Ik kan alleen maar teksten aanpassen daar.
Verander de naam van de component in uw schema zodat deze overeenkomt met de exacte naam van het model in de modelregel.
Wanneer u nu simuleert, wordt het nieuwe model gebruikt.
Opmerking: Omdat u het model nu hebt opgeslagen als onderdeel van uw schema, is dit volledig overdraagbaar tussen computers.

Waarom is het zo krankzinnig moeilijk iets in de library te stoppen bij dit programma?? Nooit van een edit library button gehoord??

Lambiek

Special Member

Op 3 januari 2022 11:15:10 schreef ikzelf1:
Kan niks in de praktijk testen helaas we zitten ook in tijdnood heb nog 3 weken voordat de print getekend moet gaan worden.

Man in die drie weken kun je wel 100 printen tekenen, waar maak je je druk om.

Natuurlijk kun je iets testen in de praktijk, ik doe niet anders. Zet het op een bread-board en testen maar, wat is daar zo moeilijk aan. Het is een opdracht van niets met die paar componenten. Kan nog wat worden als je een keer iets groots moet maken. :)

Je hebt nu verschillende hints gehad, doe daar dan ook iets mee. En ik vind het ook onzin dat je uit een X aantal componenten moet kiezen. Wie heeft dat bepaald, jij ben toch zeker de ontwerper of niet? Dus jij bepaald wat je gaat gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 januari 2022 15:07:38 schreef ikzelf1:
Nogal abracadabra dit.

Andere optie is gewoon die bestanden in je LTspice userlib directory te sleuren en pleuren. Dan kun je ze invoegen als elk ander.
Zie Google.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 3 januari 2022 15:07:38 schreef ikzelf1:
[...]

Nogal abracadabra dit.

Waarom is het zo krankzinnig moeilijk iets in de library te stoppen bij dit programma?? Nooit van een edit library button gehoord??

Geen idee wat een 'edit library button' is. Tot nu toe heb ik hem niet gemist, maar ik begin ook maar net met LTspice.
Het is een gratis programma, dus ik denk dat er functionaliteiten die in betaalde pakketten zitten ontbreken. Voor de simpele hobbyïst als ik is dat niet zo'n probleem.
Je hebt jezelf behoorlijk in de problemen gemanoeuvreerd.
Elke 'oplossing' die wij aandragen is om welke reden dan ook niet goed of niet uitvoerbaar. De tijd die schrijdt voort. Bij ons raakt de ideeënvoorraad ook al aardig op. Je zult nu onderhand op een punt zijn aangekomen dat je radicaal andere oplossingen moet zoeken. Bijvoorbeeld Lambiek inhuren voor €125,-/uur. (Ik weet niet of dat tarief nog klopt, want we zijn in een nieuw jaar). Die maakt wel iets werkends op korte termijn.

Ik heb het met deze npn geprobeerd nu en het lijkt te werken allemaal. Deze staat ook in onze library en is dus OK. Ook de specs van de voeding erbij gezet waar het signaal naartoe moet.

Ik blaas echter de INHIBIT op, zal dus met de basisweerstand gaan spelen om 'm tussen de 2,5V en de 3,6V te krijgen.

Met R2 op 3k zit ik goed!

Het is een verassende schakeling!
Ik ben blij voor je dat hij het doet.
Houd er wel rekening mee dat de waarde van R3 afhangt van de aangeboden 24V spanning. Hier is de 24V precies 24V en schoon maar in de harde werkelijkheid kan dat anders zijn en dan moet je schakeling wel werken.

Bijzondere schakeling. Emittervolger die vanuit de 3k/1k spanningsdeler een hogere basisspanning aangeboden krijgt dan de spanning die op z'n collector staat.
Je kunt net zo goed enkel spanningsdeler R1, R2 gebruiken met R1 = 1,2k en R2 = 7,5k. Krijg je 3,3 Volt op het knooppunt. Ligt tussen 2,6 en 3,6 Volt, dus de ingang is blij.

Of beter, het voorstel van Lambiek met de opto.

De optokoppelaar van Lambiek inverteert. De schakeling van TS inverteert niet. Daar moet TS daar rekening mee houden.

Op 4 januari 2022 20:01:35 schreef Boet:
Bijzondere schakeling. Emittervolger die vanuit de 3k/1k spanningsdeler een hogere basisspanning aangeboden krijgt dan de spanning die op z'n collector staat.
Je kunt net zo goed enkel spanningsdeler R1, R2 gebruiken met R1 = 1,2k en R2 = 7,5k. Krijg je 3,3 Volt op het knooppunt. Ligt tussen 2,6 en 3,6 Volt, dus de ingang is blij.

Of beter, het voorstel van Lambiek met de opto.

Bedoel je dit? Dat werkt niet hoor. Of bedoel je bron V2 weglaten en R3 ook? Dan werkt het nog steeds niet. Optocoupler werkt niet vanwege de OFF spanning die te hoog blijft.

Lambiek

Special Member

Op 5 januari 2022 08:34:33 schreef ikzelf1:
Optocoupler werkt niet vanwege de OFF spanning die te hoog blijft.

Optocoupler werkt wel, ik doe niet anders. Als het bij jou niet werkt, doe je toch echt iets verkeerd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 januari 2022 08:34:33 schreef ikzelf1:
[...]

Bedoel je dit? Dat werkt niet hoor. Of bedoel je bron V2 weglaten en R3 ook? Dan werkt het nog steeds niet. Optocoupler werkt niet vanwege de OFF spanning die te hoog blijft.

R3, R4, Q1 en V2 weglaten zodat enkel V1, R1 en R2 overblijven.
Knooppunt van R1 en R2 is de uitgang.