Batterijen defect

RAAF12

Golden Member

Ik had paar maanden geleden twee batterijen gekocht via Bol.com maar die zijn min of meer leeg, de ene meet onbelast 4.2V en de andere is 2.1V
Is aan het nummer onderop nog wat te zien? Ik ga maar over op een 9V accupak o.i.d. Of zouden er nog goede 4.5V batterijen te koop zijn? Dat zou wel leuk zijn voor de originaliteit want het is om een Philips EE 2013 Experimenteerdoos te voeden.
Netvoeding is geen goed idee omdat de doos naar een jongere gaat. Safety first!

kool-zink batterij

mel

Golden Member

Een batterijhouder waar 3 AA cellen ingaan een idee?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Ja dat zou kunnen en dan 2 in serie zetten. Zo even in het hok kijken wat daar nog ligt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 4 januari 2022 15:07:41 (33%)

Gewoon openen, daar zitten 3 normale AA batterijen in. Die kun je er gewoon uithalen. Tenzij ze gelekt hebben of Varta het dichtgegoten heeft.

Nikkelstripje kopen via Ome Ali, lassen met opgeladen elco en je hebt een nieuwe batterij. En die zit mooi in je oude behuizing, dat is wel mooi met je Philips bouwdoos. Helemaal mooi is het als je aan een oude Philips batterij kunt komen die nog niet lekt.

Je zou er ook NiMH in kunnen zetten, dan wel even een lader maken.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op dinsdag 4 januari 2022 16:39:51 (38%)

Toevallig pas zo'n batterij gekocht bij Hornbach omdat ik net ben begonnen aan het boek "Electronica echt niet moeilijk". Ook zijn ze te koop bij Fakkert electronica, dat zag ik later pas.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 januari 2022 14:17:54 schreef RAAF12:
Is aan het nummer onderop nog wat te zien?

Ik denk dan aan: Production date 06/2020; Expiry date 06/2023

Ik denk dat je je geld wel terug kunt krijgen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Er zijn ook 'echte' platte 4.5v batterij vervangers...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://www.allekabels.nl/batterijen/blok_batterij/4.5-volt.html

Een nieuwe alkalinebatterij kost 2 euro. Wel zo leuk om de originele batterijen er in te stoppen. Zorgt er ook voor dat ze wat langer op de markt blijven.

De batterijen op je foto hebben bij mij ongeveer 5 jaar lang in een zuinige transistorportable gezeten. Ik denk dat je gewoon pech had qua levensduur.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 4 januari 2022 17:53:49 (26%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

De batterijen op je foto hebben bij mij ongeveer 5 jaar lang in een zuinige transistorportable gezeten. Ik denk dat je gewoon pech had qua levensduur.

Dat denk ik ook.

Netvoeding is geen goed idee omdat de doos naar een jongere gaat.

Deze nu oudere jongere kreeg op 10 of 12 jarige leeftijd een kwartje gulden centen per week. Een nieuwe batterij was toen dus een serieuze kostenpost.

Met de oude beltrafo van de buurman en uit ander sloop materiaal een gelijkrichter (was al wel silicium) een condensator, zenerdiode en een paar weerstanden en een 2N3055 werd al snel een kleine 9V netvoeding gefabriekt. En daar heeft deze oudere jongere veel plezier aan gehad en het nog gewoon overleeft ook.

Ik denk dat je zo prima een veilig iets kunt maken. Maar in de huidige tijd zou ik denk ik iets van een powerbank ofzo gebruiken. Maak hem dan kortsluitvast en bouw hem in in zo'n 4,5 volt batterij huis. Of beter in twee batterijen. Vanaf de EE2050 draaide alles op 9 Volt of te wel twee batterijen in serie.