Miele bovenlader W115 heeft opeens verborgen LED indicaties extra

Ik heb vandaag een rare opmerkelijke non storing gehad aan mijn bovenlader. Ik besloot een 'fijne was 'programma 30 graden te doen en met de knop centrifugeren uit omdat hij wat moeite heeft met een volle trommel dan hoor je de lagers vaak met zware was en veel water. Hij lijkt dan moeite te hebben genoeg water weg te pompen. Echter de machine had ik tijdens het programma centrifugeren (door centrifuge knop van stand NIET naar 1200 toeren door te draaien)iets te vroeg geopend en nu is de machine lijkt het 'van slag". Even heeft het rode wcd lampje geknippert maar t water werd wel gewoon weggepompt bij herstarten van t programma die verder gaat met centrifugeren maar dan de LED einde programma alleen gaat knipperen bij de 4 standen keuze knop centrifugeren op NIET. GA ik deze knop nu weer verderop bijv 1200 toeren zetten dan gaat de machine verder met het programma, alleen is de led indicatie dan verder dan op t rij leds staat aangegeven. Er zitten dus nog meer 2 of 3 indicatie leds onder de indicatiesticker met aanduidingen! Echter de einde led gaat dan niet meer aan, na doorlopen van alsnog de centrifugestand van het programma gaat de einde led niet meer aan. Wel gaat de machine uit en werkt normaal. Maar het lijkt erop dat de instellingen spontaan (?) voor een andere model type wasmachine zijn gekomen met andere indicatie bij de gele rij leds (meer dus). Hoe kan ik dit weer resetten voor de goede machine/indicatiepaneel?

*hier heb ik geen app voor nodig

Je bedoelt een W 155F vermoed ik?? 115 is een antieke of niet bestaand apparaat denk ik..

Ten eerste als je bij een Miele de lagers hoort is het niet best, zou ik wat aan doen, maar vermoed eerder gebroken kruis bij die modellen.. Afpomp problemen komt uit verstopte slangen meestal..

Als einde lampje knippert, heb je tijdens draaiend programma de keuze knop versteld naar ander programma. Nu terug zetten in positie waar die wegkwam en dan laten afronden, dat is normaal..

Miele kent geen reset eigenlijk edoch misschien ben je in Service mode geraakt en staat machine nu in vast??

Start machine in originele programma eerst..

Start eens een expresswas en kijk of die netjes afloopt.

Trommelkruis breekt weleens maar binnen de kortste keren gaan de trommelkleppen niet meer open dan en komen tegen de wand van de kuip aan, dat merk je wel.

Als je de lagers hoort hoor je die ook bij een lege trommel, ik denk dat je hem gewoon hoort bonken in de schokbrekers. Zijn vrijwel probleemloze machines en kunnen echt enorm veel uren maken.

De extra led die je nu ziet, als die boven de rij van 1200/800/600 etc staat, heb je nu een 1400rpm machine ineens ;)

[Bericht gewijzigd door maus0611 op maandag 3 januari 2022 23:56:34 (13%)

Programma laten aflopen werkt niet, versneld doe je dat toch met einde of bedoel je echt hele programma opnieuw ? Nu bij ander programma (witte gekleurde was lang 60 graden) knippert ook de rode laadniveau indicator maar machine draait gewoon. Misschien weer te veel schuim van het lidle waspoeder nl. Het is inderdaad een W155 bovenlader. Nu laadde ik ook de machine altijd te vol, omdat ik dacht dat dat beter was voor de gewichtverdeling bij het centrifugern minder extreme g krachten op de lagers. Maar minder laden is wel beter denk ik voor de lagers. Natte was is tenslotte ook erg zwaar.
Met minder was heb ik dat afpompprobleem minder tijdens de spoelgangen waar in ook kort even gecentrifueerd wordt. Dat lijkt me dus echt een zware martelgang voor de lagers elke keer. Daarom dus dat centrifuren uitgezet de laatste keren. Machine werkt verder wel normaal alleen zijn er dus meer led incidicaties nu.

*hier heb ik geen app voor nodig

Ik ben bang dat je een Service mode heb opgeroepen en daardoor model gewijzigd heb?? Als machine werkt, is het verder OK..

Anoniem

Servicemode stopt toch als de machine uit gezet wordt. Volgens mij zelfs na een half uur als je niets doet.

Nee hoor machine blijft de extra leds indiceren, maar werkt verder goed.

*hier heb ik geen app voor nodig

Maar kan ik die service mode instellingen ergens aanpassen met een bepaalde toetscombo en programma klok ofzo?

*hier heb ik geen app voor nodig

Ja maar dat is heel omslachtig, dat lijkt me niet dat je dat hebt gedaan. Bovendien kom je heel anders in de servicemodus dan enkel het programma afbreken. Ik als miele monteur zou het zelfs op moeten zoeken omdat ik uit m'n hoofd niet weet welke stappen je allemaal moet doen.

Wat betreft belading, je hand moet nog rechtop in de trommel kunnen staan met droog wasgoed. Volproppen lijkt leuk, zeker bij een bovenlader want het valt er toch wel in, maar wast slecht en spoelt slecht. Uiteindelijk gebruikt de machine meer water om op niveau te komen en is dus volledig te zwaar dan.

Als je lampje blijft branden van detergent of dosering tijdens of na elke wasbeurt zit je ontluchtingsslang van je afvoerpomp verstopt in de machine. Hiervoor moet de zijkant eraf aan de zijde van de pomp.

Als deze verstopt zit pompt de machine slecht af en tijdens het centrifugeren hoor je de trommel door het water slaan als een soort suizend geluid.

Schroeven achter het paneeltje voorkant onderaan, langs de deksel, onder de klep achter bovenop en de aan achterzijde van de machine, hierna kan het paneel eraf door hem onderaan van de machine uit de klemmen te trekken en dan naar beneden en tegelijk naar achteren te schuiven. Het is even klooien bij die machines maar dat lukt wel. Vooral het terugplaatsen is gedoe, hij moet op een paar punten tegelijk op de juiste plek vallen en als laatste in de klemmen onderin schuiven.

Als de machine nu verder normaal functioneert en die melding niet dagelijks geeft lekker laten draaien. 1 koffiekopje POEDER (dus geen mok) is genoeg wasmiddel, een half espressokopje vloeibaar is voldoende. Het is maar een klein trommeltje...

Eens in de maand 90 graden met een machinereiniger.

Ok bedankt voor de wastips, ik dacht juist economisch te wassen maar dat is dus met te vol laden niet goed dus. Was nu met iets minder was en inderdaad minder lawaai bij de spoelgangen, het Lidl waspoeder gaf echt heel veel schuim bij normaal (dus nu teveel)_doseren (misschien dat het daardoor ook in de aanbieding was....) maar ook witte poedervlekken soms en daardoor ging de rode waterniveau indicator af en toe knipperen doordat bij de spoelgangen het schuim soms zelfs door de plastic deksel heen kwam (dus ws. ook dat onluchtinggslangetje tijdelijk verstopt zat). De aanpassingen van het menu via servicemode staat volgens mij wel in de servicedoku maar die kon ik niet meer terugvinden op mijn oude pc...

*hier heb ik geen app voor nodig

Als het schuim door de deksel komt vraag ik me af hoeveel je erin hebt gedaan...

Ik koop weleens die Formil zakjes van de lidl, gaan 2 tot 4 maanden mee met zijn twee..

1 eetlepel poeder per wasbeurt maximaal!

Ik heb nog eens in de servicemanual gekeken. Dat wijzigen van parameters doe je niet even, bepaalde knoppencombinatie die je niet voor elkaar krijgt door normaal de automaat uit te schakelen of een programma af te breken.

wel genoeg om EEprom instellingen in de war te schoppen

Ik vond toch nog een papieren schema van de machine (zat er geloof ik ook in ooit, wat een goede service was dat toen !) ergens op internet. Het is toch een antiek w115 machine(gemaakt in de reeks van W115 120 en 130 novotronic series. Schema is van 1993 dus machine zal niet veel jonger zijn dan dat. De aanduidingen staan ook op het schema maar de aansturing daarvan wordt niet verder uitgelegd. Maar er zal nog wel meer info hierover misschien in een andere sm te vinden zijn.

*hier heb ik geen app voor nodig

1993 is de ontwikkeling van de machine, dus machine is zowizo jonger.. Op electronica zit vaak een Fertig datum, dat is prod datum.. Is nog een EL110 besturing dus wel een ouwetje?? meeste problemen met die electronica is vaak de trafo die langzaam gaar word, wikkelingen die stoppen OID, verder niet.. Deze machine kent geen service menu voor verandering programma's . Ik vermoed een corrupte EEprom. Wel nog een machine met stalen kruis.. Schokbrekers al eens vervangen?? Die zijn zeker af..

JA ik kreeg hem van iemand voor slechts 15 euro maar hij was echt looodzwaar. De schokbrekers idd vervangen was fluitje van cent en verder de deurschakelaar vergrendeling eruit gehaald en met touwtje verbonden, dat slot is nl extreem duur . De spoel was verbrand van het relais. Echter verder een zeer degelijke machine vind ik zoals een product zou moeten zijn, repareerbaar en degelijk en vooral duurzaam. Kan nog makkelijk 5 jaar mee denk ik.Jammer dat die eprom ontregeld is.

*hier heb ik geen app voor nodig

Ach, kom wel eens donor delen tegen, ik hou het wel in de smiezen voor deurslot en electronica.. 15 Euro!! lachen!!

nagenoeg, ander toerental en simpelere versie..

Op 9 januari 2022 19:19:29 schreef smd:
1993 is de ontwikkeling van de machine, dus machine is zowizo jonger..

Productie van 93 tot 98. Hij is dus wel mooi op leeftijd :D